Unii barbati sunt foarte deschisi la experimente. Nici urma de aversiune cand vine vorba de o aroma de citrice sau mosc. Si nu se dau inapoi nici de la o aroma discreta de iasomie sau de tuberoza.
Dar nu toata lumea impartaseste aceasta atitudine deschisa. Trevor Mitchell, de profesie tenor, e un admirator al parfumului cu aroma de trandafiri Fleurs de Bulgarie, produs de Creed. \"Prima data cand l-am cumparat, cei de la magazin au crezut ca il iau pentru altcineva\"", isi aminteste el. Mitchell nu suporta o asemenea catalogare. \""Am decis cu mult timp in urma ca voi folosi ceea ce imi place sa miros. N-are nicio legatura cu sexul sau cu sexualitatea\"", spune el.Mitchell face parte din clanul restrans dar influent al adevaratilor iubitori de parfumuri - vanjosi, sofisticati, opulenti si mai ales barbati - care ignora diferentierile artificiale pe baza de sex. Acestia sunt barbatii plictisiti de interpretarea masculinitatii sub forma \""miros de piele, lamaie verde si mosc\"". Dar exista si femei care fac escale indelungi la raioanele inmiresmate cand vor sa isi cumpere un parfum si isi lasa nasul sa decida fara drept de apel. Iar deciziile ambelor categorii din ultima vreme se indreapta din ce in ce mai mult spre amestecurile care sunt create, pozitionate si vandute fara deosebire de gen. \""Am ajuns la concluzia ca, in ceea ce priveste parfumurile, gusturile si simturile de alta data s-au transformat radical\"", spune Lucy Perdomo-Ruehlemann, vicepresedinte pentru global marketing al casei britanice Jo Malone. Specialistii din industrie sunt siliti sa recunoasca faptul ca a cumpara parfum in functie de sex e ca si cum ai purta sosoni: desuet. Pentru a veni in intampinarea acestor clienti, case precum Jo Malone, Fresh, Creed sau Bond No. 9 pur si simplu ocolesc chestiunea sexului clientilor, lasandu-i pe ei sa decida ce li se potriveste si ce nu. Cateva dintre aceste branduri incep sa-si dezvolte magazine proprii cu aspect \""neutru\"", diferite de sectoarele destinate predilect barbatilor sau femeilor. De asemenea, in dorinta de a nu fi catalogate in niciun fel, aceste companii isi vand mai nou produsele in recipiente al caror aspect sugereaza ca inauntru s-ar afla mai degraba vodca premium. In ceea ce priveste continutul, acesta nu mai este nici tipic masculin, dar nici feminin; notele sunt surprinzatoare, deseori ascutite sau aspre, dar in acelasi timp intunecate, ca intr-un melanj de mandarine condimentate cu nucsoara si indulcite cu vanilie sau mosc. Parfumurile neutre fac cu ochiul tinerilor care inca n-au implinit 30 de ani. Austin Cohen, investitor pe piata imobiliara, spune ca ii place sa se invaluie cu Bleecker Street de la Bond No. 9. ?Principiul meu este sa nu folosesc un produs pe care-l simt la multi altii?, spune el. E drept ca Bleecker Street poate avea o aura feminina, cu puternice note de violete, iasomie si vanilie, insa trece testul popularitatii in fata deodorantelor destinate maselor de barbati tineri. \""Nu imi permit sa apar la o petrecere mirosind a Drakkar sau a Obsession, pe care le foloseam in adolescenta\"", precizeaza Cohen.Din motive asemanatoare, scriitoarea Elizabeth Lawton a renuntat la parfumurile pronuntat feminine, cu note florale sau de pudra, considerandu-le depasite. \""Imi place sa port ceva natural, pe baza de citrice. Barbatii se dau in vant dupa astea. In plus, nu le aminteste nici de bunica si nici de aroma de martipan din cuptor\"", explica Lawton, care are 27 de ani.Creatorii de parfumuri sunt gata sa puna pariu ca nici macar cumparatorii cei mai conservatori nu vor fi refractari la aparitii \""neutre\"" precum Jo Malone Lime Basil Mandarin sau Pomegranate Noir. Ele atrag ambele sexe, crede vicepresedintele Lucy Perdomo-Ruehlemann. In aceeasi situatie sunt L\'Eau d\'Hiver, Musc Ravageur si Bigarade (produse de editions Frederic Malle); Silver Mountain Water si Imperiale Millesime (Creed), Premier Figuier si The Pour un Ete (L\'Artisan Parfumeur), precum si L\'Eau d\'Orange Verte (Hermes).Bleecker Street, Wall Street si Little Italy, parfumuri \""neutre\"" ale casei Bond No. 9, sunt potrivite, de asemeni, oricarui consumator, spune Laurice Rahme, brand managerul acestor produse, care fac jumatate din incasarile casei. Ea sustine ca, pentru clientii sai, sa divizezi parfumurile in functie de sex este la fel de absurd ca si in cazul vinului sau al mancarurilor. \""Toate aceste placeri sunt asexuate\"", crede Rahme.Insa cei mai indrazneti consumatori se scalda in miresme care par destinate sexului opus. Potrivit lui Lev Glazman, unul dintre fondatorii casei Fresh, parfumul Pink Jasmine are la fel de multi adepti pe cate adepte.Cu toata ca popularitatea lor este crescanda, putine sunt parfumurile neutre capabile sa concureze cu \""blockbuster\""-uri olfactive precum Chanel No. 5 sau Pleasures by Estee Lauder. Majoritatea sunt produse de nisa, se vand doar in cateva locuri, comparativ cu miile de magazine unde se gasesc brandurile mainstream. \""Nu ne axam pe produse comune ambelor sexe, dar stim ca pe clientii nostri nu ii intereseaza daca e vorba de un parfum feminin sau masculin. Ei se intreaba mai degraba daca e un parfum unic\"", spune Bettina O\'Neill, managerul raionului de cosmetice al magazinului Barneys din New York. Aici, parfumuri precum Musc Ravageur sau Route du The, care este o marca independenta, reprezinta succese de piata indiferent de sexul cumparatorului, adauga ea. Putine case de parfumuri au avut curajul de a reintroduce conceptul de \""unisex\"", termen care n-a mai fost utilizat de prin 1994, de la lansarea lui CK One, irezistibilul amestec intre bergamota, papaya, trandafir, nucsoara si mosc realizat de Calvin Klein. Printre aceste produse se numara Gaultier Puissance 2 (de la Gaultier) si Santal (Creed); ambele datoreaza mult lui CK One care, dupa ce a scazut ani de-a randul in preferinte, este redescoperit acum de tineri care-i apreciaza subtilitatea.\""Generatia mai tanara foloseste parfumul intr-un alt mod\"", spune Jenny B. Fine, editorul publicatiei Beauty Biz. \""Tinerilor le plac parfumuri care nu sunt pregnante, care emana mai degraba o aura decat un miros\"", explica ea. Dar termeni ca \""unisex\"", \""shared\"" sau \""universal\"", cum prefera sa spuna acum unele companii, preced CK One; ele dateaza cam din anii \'60.Noul parfum Gaultier, un amestec de ambra, mosc si vanilie, este menit sa completeze creatiile unisex ce fac parte din colectia de toamna a casei. Ambalat in sticlute gemene unite cu ajutorul unor magneti, el poate fi cumparat deja de la Bloomingdale\'s sau de la Sephora. \""Dincolo de deosebirile sexuale, dincolo de masculin si feminin... pur si simplu uman\"", cum este descris el in prezentarea destinata presei, noul parfum Gaultier \""va atrage clienti tineri si care dau tonul\"", afirma Louis Desazars, presedintele Beaut? Prestige International, care a realizat produsul.\""Oamenii vor sa se individualizeze, sa aiba propria semnatura, propria amprenta.Aceasta determina in buna masura tendinta despre care vorbim\"", spune Lev Glazman, de la Fresh. El sustine ca Fresh a devenit celebru creand parfumuri care nu sunt pozitionate clar din punctul de vedere al sexului cumparatorului, distantandu-se astfel de produsele traditionale pentru barbati, care, din cauza notelor omniprezente de citrice, \""miros toate la fel\"". \""Acele produse seamana cu sapunul - explica Glazman - pentru ca societatea continua sa creada ca asa ar trebui sa miroasa barbatii.\""Traducere de Mihnea Maruta 2006 New York Times News Service"