Marii regizori nu vand la Cannes
Festivalul de la Cannes si-a propus - in 2005 mai mult decat oricand - sa devina bastionul luptei cinema-ului de autor impotriva invaziei productiei de serie americane. Insa, in secret sau chiar pe fata, fiecare studio european viseaza sa-si vanda peliculele pe cea mai mare piata din lume. Cum raspund americanii? In general, nu dau doi bani.
Festivalul de la Cannes si-a propus - in 2005 mai mult decat oricand - sa devina bastionul luptei cinema-ului de autor impotriva invaziei productiei de serie americane. Insa, in secret sau chiar pe fata, fiecare studio european viseaza sa-si vanda peliculele pe cea mai mare piata din lume. Cum raspund americanii? In general, nu dau doi bani.
De fapt, pentru aceasta pelicula Jarmusch a fost pentru prima data sustinut de un studio important. Reusise sa asambleze o distributie stelara (care le mai includea si pe Sharon Stone si Jessica Lange) si avea nevoie rapida de bani pentru a incepe sa turneze. Focus Feature a semnat instantaneu deal-ul, stiind ca, gratie vedetelor, va avea garantia vanzarii filmului.
Numele mari ale cinematografiei mondiale rasfatate la Cannes si in Europa - Jarmusch, Gus Van Sant, Lars von Trier, Wim Wenders, Hou Hsiao-Hsien, Amos Gitai, Jean Pierre si Luc Dardenne, David Cronenberg, Atom Egoyan sau Michael Haneke - sunt nume complet necunoscute spectatorului obisnuit de cinema de peste ocean.
Mark Gill, presedintele Warner Independent Pictures, spunea in Variety, revista dedicata business-ului cinematografic: "Daca te uiti la competitia din acest an de la Cannes, iti dai seama ca nu trebuie sa te agiti deloc ca sa cumperi ceva". Gill vazuse aproape 90 de filme prezente in festival si "in market" si nu voia sa cumpere nimic. "Or fi ele bune, dar nici unul nu este nici macar un dram accesibil publicului american."
Sa luam cazul lui Woody Allen. New-yorkezul castigator al premiului Oscar a participat de doua ori la
Ca multi alti artisti care refuza interventia studiourilor, Allen si-a finantat filmul din multiple surse independente, pentru ca nici o companie importanta din Statele Unite nu voia sa investeasca 20 de milioane intr-un produs care, aproape sigur, n-avea sa-si recupereze costurile. Fox Searchlight, distribuitorul ultimului film al lui Allen, "Melinda and Melinda", a refuzat sa faca o oferta pentru "Match Point", pentru ca e mult prea constient de potentialul comercial redus.
Explicatia e scurta si dura: 3,7 milioane de dolari in America de Nord; doar 15,7 milioane in lumea intreaga. 25% din audienta
O simpla conversatie cu distribuitorii care incearca sa cumpere ceva la
In ultimii ani, criticii au devenit nici ce in ce mai putin relevanti si influenti. Multe filme care au avut parte de un sprijin extraordinar din partea criticii nu au avut nici un impact la box office. Nici provocarea sau socul nu mai vand. Se pare ca oamenii nu mai vor sa fie provocati in aceeasi masura in care si-o doreau odata. Daca peliculele sunt sumbre, deprimante, obscene sau bulversante, aceste atribute (odinioara functionand ca recomandari) au devenit acum frane in calea succesului.
Vorbim de o situatie ce se intampla intr-o mai mare masura in America de Nord. Europenii continua sa ramana ceva mai deschisi la minte si mai sofisticati. Dar pentru cat timp? Chiar si atunci cand fac filme in engleza, multi dintre cineastii prezenti in competitia de la
In cazul regizorilor putin cunoscuti, dar cu o voce autentica, promovarea poate ajuta mult. Insa daca acestia nu fac ceea ce publicul vrea sa vada, distribuitorii sfarsesc prin a plati un pret imens pe achizitie si pe campanie. In acest fel, valoarea lor se evapora. Daca "A History of Violence", filmul lui David Cronenberg - extrem de bine primit pe croazeta - va da lovitura, acest lucru nu se va intampla datorita numelui autorului sau, ci al starului Viggo Mortensen, care interpreteaza un american pasnic fortat sa apeleze la violenta pentru a-si apara familia.
Nici macar castigarea unui Palme dOr nu ajuta prea mult la marketingul filmului. Tot ce conteaza e ca pe afis sa se afle "palmierul" - sigla festivalului. Dar el poate fi adaugat tuturor filmelor care au participat in selectia oficiala, si nu doar celor premiate. Spectatorul simplu nu face diferenta. In ceea ce priveste productiile care nu sunt vorbite in engleza, situatia e si mai dramatica: ele trebuie sa-si entuziasmeze cu adevarat distribuitorii.
La Cannes 2005, acest lucru s-a intamplat doar cu "Joyeux Nöel" si "Caché". Amandoua au fost achizitionate de Sony Pictures Clasics, una dintre foarte putinele case de distributie nord-americane care mai acorda atentie filmului de autor. Au contat povestea si starurile. Numele regizorilor - Christian Carion si Michael Haneke - nu au avut nici o importanta. Exista doar cativa cineasti straini care garanteaza un box-office minim in
De fapt, Cannes-ul, spre deosebire de alte festivaluri de film cum ar fi Sundance sau
New Line a achizitionat drepturile de difuzare nord-americane ale filmului lui Cronenberg acum un an. Fratii Weinstein au cheltuit deja cateva milioane bune pentru "Stormbreaker", care nu are inca distributie. Universal Pictures a cumparat "The Black Dahlia", noir-ul lui Brian De Palma, amplasat in LA-ul anilor 40, inainte ca filmarile sa se fi incheiat in
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro