"Dati un leu pentru Ateneu" in era internetului

Autor: Loredana Fratila-Cristescu Postat la 20 februarie 2011 97 afişări

Daca exista "crowdsourcing", fenomenul de proliferare a platformelor virtuale unde multimi de anonimi isi pun laolalta stirile, pozele sau cunostintele de specialitate, de ce n-ar exista si posibilitatea de a obtine finantare tot pe acelasi tipar?

Asa a aparut conceptul de "crowdfunding", adica obtinerea de finantare in urma cererilor catre necunoscutii de pe internet - o solutie la care apeleaza muzicieni, artisti sau cineasti.

Izvorat in parte din lupta impotriva pirateriei, in care o solutie era oferirea gratis a unei piese muzicale sau a unui album, urmand ca publicul sa-l plateasca pe artist cu cat voia si daca voia, "crowdfunding" este o metoda moderna de finantare pentru muzicienii sau cineastii care altfel nu ar putea sa-si lanseze creatiile, date fiind problemele cronice din finantarea culturii. Unii artisti au inteles repede ca apelul la comunitati online le-ar putea rezolva problemele banesti. Asa se face ca o trupa ca Marillion si-a lansat deja cateva albume cu bani de la fani, in timp ce in domeniul cinematografic sunt deja realizatori care si-au finalizat creatiile prin crowdfunding.

Nu e de mirare astfel ca au aparut si intreprinzatori care s-au gandit ca ar putea castiga din intermedierea intre cei ce cauta bani pentru proiecte si publicul larg cu potential de finantare. Au aparut site-uri specializate, intre care unul intitulat sugestiv Feedthemuse.net ("Hraniti muza") sau Rockethub.com (ambele au pornit de la muzica si in prezent pot fi utilizate pentru orice proiect de creatie), Slicethepie.com ori Sellaband.com, printre primele axate pe lansarea de tineri muzicieni. Un site foarte important, care s-a impus in ultima vreme, este Kickstarter.com, gratie caruia intreprinzatori privati si-au gasit finantari de pana la un milion de dolari, chiar daca domeniile lor de actiune n-au nicio legatura cu muzica sau filmul, ceea ce sugereaza ca solutia de "crowdfunding" ar putea fi aplicata si de alte companii decat cele din industria culturala.

Modelul utilizat de aceste site-uri este in general de tipul "totul sau nimic" - solicitantii de fonduri trebuie sa stabileasca o suma pe care o doresc, apoi solicitantii primesc banii daca se strange toata suma, iar daca nu, atunci banii se intorc la cei ce i-au donat.

Urmărește Business Magazin

/arta-si-societate/panorama/dati-un-leu-pentru-ateneu-in-era-internetului-7997145
7997145
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.