Comert 2.0
Se poate face intr-un an de zile un milion de dolari, sau macar jumatate, fara cine stie ce efort? Pentru Dragos Manac (25 de ani), raspunsul e simplu: se ia piata comertului online, se adauga un model putin mai neconventional de business si mult marketing viral.
Se poate face intr-un an de zile un milion de dolari, sau macar jumatate, fara cine stie ce efort? Pentru Dragos Manac (25 de ani), raspunsul e simplu: se ia piata comertului online, se adauga un model putin mai neconventional de business si mult marketing viral.
Pe o piata asa de concurentiala, controlata in cea mai mare parte de eMag, nu prea este loc de crestere printr-un model de business traditional", spune Dragos Manac, lead operations al System & Network Solutions (SNS), companie care se ocupa cu dezvoltarea de software si administrarea sistemelor si a retelelor. Manac s-a incumetat sa intre insa in afacerea comertului online acum mai putin de doua luni, cu site-ul Ghelir.ro, care daca a adus vanzari de 40.000 de dolari in prima luna de functionare si totul va merge la fel si de acum incolo, ar insemna ca dupa un an sa stranga venituri de aproape jumatate de milion de dolari (tinta "oficiala" e chiar de un milion).
Numele de "ghelir", un cuvant care provine din limba turca, inseamna "castig obtinut fara prea multa munca". Dar se poate intra fara munca in concurenta cu magazine virtuale mari, de talia eMag sau PCFun, si cu multimea de magazine mai mici de pe piata, dar cu baza lor de clientela deja castigata? Elementul prin care spera sa se diferentieze pe piata Ghelir este tocmai saracia ofertei - faptul ca oferta variata de produse de la alte magazine este inlocuita aici de un singur produs, care este schimbat de la o zi la alta. In ziua lansarii, la 17 mai, pe site a fost oferit un sistem de sunet CJC 2.1, care s-a vandut in cinci exemplare la pretul de 100 de lei, urmand ca ziua urmatoare stick-ul de memorie USB Kingston de 2GB sa se vanda peste 100 de bucati, la putin peste 50 de lei.
"Ideea Ghelir nu e originala", recunoaste Manac. "Modelul de business nu este altceva decat o cascadorie de marketing despre care am citit pentru prima data intr-o carte americana de specialitate, unde era dat drept exemplu magazinul online american Woot.com." Povestea a inceput in decembrie anul trecut, cand Dragos Manac, care detine 75% din SNS, impreuna cu partenerii sai, in proprietatea carora se afla restul de 25% din companie, au decis sa investeasca fiecare cate 1.000 de dolari in carti de marketing cumparate din libraria virtuala Amazon, carti care sa stea la baza documentarii lor pentru o afacere online.
Magazinul online Ghelir.ro a debutat astfel in aceeasi maniera in care a inceput si Woot.com, singura diferenta fiind aceea ca Matt Rutledge, un inginer din suburbia Carrolton a Dallasului, care a lansat site-ul in 2004, a decis sa deschida un magazin cu un singur produs pe zi pur si simplu fiindca se plictisea. Site-ul american a inregistrat anul trecut un profit de 40 de milioane de dolari (aproape 30 de milioane de euro). "Avand in vedere ca marja de profit este in general foarte mica, Woot.com trebuie sa fi vandut de multe sute de milioane de dolari, daca nu chiar de un miliard", crede Dragos Manac.
Ghelir.ro a adus SNS in prima luna vanzari de 40.000 de dolari (aproape 30.000 de euro), in conditiile unui profit de cel mult 5%. "Marja de profit, in cea mai fericita formulare, se invarte undeva in jurul a 5%, dar de multe ori scade pana la 3%", precizeaza Manac, adaugand orgolios: "Daca avem insa in vedere ca piata comertului online din SUA este doar de 1.000 de ori mai mare decat cea din Romania, daca ajungem la un profit anual de 40.000 de dolari, business-ul Ghelir va fi comparabil cu cel al Woot". Pana la finalul anului, compania estimeaza afaceri de aproximativ 500.000 de dolari (peste 365.000 de euro), gratie mai ales perioadei de sarbatori, urmand ca pana in mai anul viitor vanzarile sa urce chiar pana la un milion de dolari.
Modelul de business este extrem de simplu, prin comparatie cu modelul eMag, cel mai mare magazin online din Romania, cu afaceri care se estimeaza ca vor atinge anul acesta valoarea de 70 de milioane de euro. eMag a inceput in 2001, pe vremea cand piata de comert electronic nu era inca definita, avand la baza ideea de a vinde pe Internet o gama cat mai mare de produse - echipamente IT si electrocasnice, achizitionate de la importatori si vandute cu o marja de profit mai mica decat cea practicata de magazinele traditionale de retail de electronice si electrocasnice precum Altex, Domo sau Flamingo, dar suficient de mare cat sa acopere si cheltuielile suplimentare (de pilda cele cu stocurile, pentru produsele procurate de la importatori).
La Ghelir, in schimb, in oferta e doar un produs pe zi: daca le place il iau, daca nu, il asteapta pana a doua zi pe urmatorul. "Clientii iau mai usor decizia de cumparare", comenteaza Dragos Manac, care se lauda ca a vandut aproape 40 de aparate foto BenQ C540 de 5 megapixeli sau peste 10 laptopuri Dell Inspiron 6400 intr-o singura zi.
Site-ul Ghelir a fost facut de unul dintre programatorii SNS. "Daca as fi ales sa angajez o companie specializata care sa faca site-ul, as fi cheltuit probabil intre 1.500 si 2.500 de euro", spune Manac. Pasul urmator a fost crearea unei platforme software care sa stea in spatele site-ului, platforma la care au lucrat cativa programatori din companie, timp de trei luni. "Daca ar fi sa fac un calcul, as spune ca investitia initiala nu a depasit 15.000 de euro, dintre care o mare parte o reprezinta salariile programatorilor care au dezvoltat site-ul si platforma software", explica seful SNS.
Cat despre publicitate, totul a fost facut prin marketing viral, avand in vedere ca Dragos Manac este un blogger destul de cunoscut, iar stirea lansarii magazinului online Ghelir a circulat pe bloguri imediat dupa lansare. Mai nou, Ghelir se foloseste de reteaua sociala online Twitter, unde membrii comunitatii scriu pur si simplu despre ocupatia lor din momentul respectiv, iar cei din cercul lor de prieteni afla asta prin mesagerie instant sau prin SMS gratuite. Asa incat cei de la Ghelir posteaza in fiecare zi pe Twitter ce produs au la oferta, iar clientii primesc prin SMS cate o avertizare zilnica pe aceasta tema.
In afara de veniturile pe care le va genera Ghelir, SNS are in plan sa scoata la vanzare si platforma software, cu mentiunea ca vanzarea nu se va face pe site. Ideea a fost generata de faptul ca, la doar cateva zile de la lansarea magazinului online, Manac a fost contactat de o firma germana interesata sa deschida o afacere similara pe piata din Germania. "Ma gandesc ca in business totul este de vanzare si prin urmare suntem in discutii avansate cu firma respectiva. Eu vreau sa vand platforma pentru 18.000 de dolari (aproximativ 13.500 de euro)."
Produsele care se vand pe site sunt alese de pe o zi pe alta de Manac impreuna cu partenerii de la care ia produsele, printre care si cei mai mari distribuitori din Romania ? Tornado, Omnilogic, Scop, RHS sau KTech. "De obicei alegem produse care stim ca se cauta, cum ar fi aparate foto, memorii de laptop, laptopuri sau monitoare si televizoare LCD sau produse care sunt pe stocul importatorilor si distribuitorilor", spune Manac. "Iar stocul este virtual, pentru ca nu cumparam dinainte produsele, ci le rezervam din stocul deja existent al distribuitorilor. In general am rezervat un numar acoperitor de produse." In prima luna de la lansare, cei 15.000 de vizitatori unici, dintre care 700 sunt clienti activi, au realizat aproximativ 1.000 de comenzi pe Ghelir, produsele fiind livrate a doua zi de la efectuarea comenzii prin curier.
Pana acum, produsele vandute au fost numai din zona electronicelor si a componentelor IT, dar la un moment dat gama s-ar putea extinde la aplicatii software, carti, excursii in tara sau in strainatate, dupa sugestiile potentialilor clienti. Cea mai neobisnuita cerere plasata in prima luna pe site vorbea de un catel si ceva mai recent de o pisica. Greu de spus insa daca Ghelir va gasi o solutie pentru a asigura, spre exemplu, un stoc de caini rasa Golden Retriever.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro