Cum a reuşit businessul românesc F64 să ţină pasul cu timpurile? A apărut când fotografia se făcea pe film şi a evoluat până la tehnica „mirrorless”
Când Marian Alecsiu a pornit businessul F64 în 2001, YouTube-ul nu apăruse, iar noţiunea de vlogger nu intrase încă în vocabularul de zi cu zi al românilor. Ce schimbări au adus în afacerea sa ultimii ani, încununaţi de o criză sanitară fără precedent?
„Noi activăm în această industrie încă din vremurile când fotografia se făcea pe film şi se filma pe casetă magnetică, iar aparatele digitale erau impozitate cu 25% taxa de lux. Aşadar, am trăit trecerea de la film la digital în anii 2000, apoi explozia DSLR-ului, iar acum migrarea către mirrorless, tehnologia actuală a echipamentelor de captură imagine, foto şi video”, descrie într-o frază Marian Alecsiu, cofondator şi CEO, F64, modul în care s-au schimbat tehnologiile folosite în aparatura foto-video şi inovaţiile apărute pe parcursul activităţii sale în industrie. În 2021, compania, astăzi cel mai mare retailer de echipamente foto-video din piaţa locală, a reuşit să atingă o cifră de afaceri la nivelul celei din 2019 (când, potrivit datelor publice disponibile pe site-ul Ministerului de Finanţe, businessul a avut o cifră de afaceri netă de 111 milioane de lei, urmată de o scădere până la 96,5 milioane de lei în 2020). Tot anul trecut, jucătorul a înregistrat o creştere substanţială a ponderii vânzărilor online, până la aproape 70%. Spre comparaţie, în anii 2011-2013, procentul vânzărilor din online era de numai 45%, spune fondatorul. În 2022, afacerea are ca obiectiv o creştere de 15%, „însă ţinând cont de circumstanţe, am decis să ajustăm bugetele trimestrial”.
Pentru Marian Alecsiu, 2021 a însemnat „o conştientizare a importanţei disciplinei în predictibilitatea rezultatului şi a faptului că acesta este cel mai de preţ lucru în business”. Când l-am întrebat ce provocări a adus pandemia în businessul pe care îl conduce, dar şi ce lucruri bune şi-au făcut simţite prezenţa în ultimii doi ani, antreprenorul a subliniat că e important să luăm în calcul şi aspectele pozitive, o perspectivă pe care de multe ori suntem înclinaţi să o ignorăm, „mai ales în perioade dificile cum este cea de acum, cu revenirea din pandemie, criza semiconductorilor, majorarea preţurilor şi, în plus, un război la 300 de kilometri de România şi multe altele”.
„Încercând, totuşi, să facem abstracţie de aceste situaţii, sunt într-adevăr şi unele lucruri bune care s-au întâmplat în ultimii doi ani. În primul rând, am început să privim mult mai atent către fundamente, realizând că puţine sunt lucrurile cu adevărat importante în viaţă.” Clarificarea valorilor personale este, în opinia sa, un aspect extrem de important, clarificarea a ce ne place, ce ne aduce împlinire şi, în egală măsură, clarificarea a ce nu ne place.
Pandemia a şi accelerat câteva proiecte pe care compania le avea în desfăşurare, schimbând priorităţile şi aducând în prim plan rafinarea proceselor de business în vederea eficientizării costurilor de operare. „În primul rând, am accelerat optimizarea proceselor şi am constatat că ne fascinează procesele automatizate, alături de folosirea AI în vederea eficientizării proceselor de business. Ne dorim să folosim la maxim tehnologia în folosul nostru.” Spune, de asemenea, că echipa F64 a schimbat o serie de lucruri pe website, multe dintre ele fiind invizibile de către utilizatorul final, de pildă, la nivel de administrare de platformă, „care să ne asigure stabilitatea site-ului şi scalarea lui”. În acelaşi timp, compania lucrează intens la integrarea de parteneri în platformă, aşa numitul marketplace, în vederea extinderii portofoliului de produse oferite. „Nu în ultimul rând, am reuşit să implementăm un sistem de gestionare a stocurilor (WMS), odată cu mutarea într-un depozit modern de 2000 de metri pătraţi, care ne permite controlul mult mai precis al fluxului de aprovizionare, stocare şi livrare.” Ultimii doi ani, adaugă executivul, au fost însă şi dificili, atât pentru businessul pe care îl conduce, cât şi pentru mulţi alţi retaileri. „Cultura organizaţională crează un rai pentru unii şi un iad pentru alţii. Ne-am despărţit de unii colegi buni care nu au mai vibrat cu valorile noastre şi asta a fost o experienţă dură, cu lecţia de rigoare.” În prezent, echipa F64 numără 130 de membri, aproape identic cu 2020 (137 în martie 2020). Cum activitatea principală a businessului este consultanţa de specialitate pentru cei pasionaţi de exprimare prin imagine, Alecsiu spune că o trăsătură esenţială a celor care se alătură echipei sale este să cunoască echipamentele şi modul în care acestea pot fi utilizate cât mai eficient. „Mai important decât cunoştinţele tehnice sunt, însă, abilităţile de comunicare, pentru că lucrăm cu oameni şi cel mai important lucru este cum îi faci pe aceştia să se simtă.”
În prezent, experience store-ul F64 (magazinul fizic al companiei) găzduieşte peste 1.500 de produse de la peste 50 de branduri, o parte dintre acestea având insule şi vitrine dedicate, unde produsele pot fi testate, în timp ce în magazinul online compania are o ofertă de aproximativ 70.000 de articole. Valoarea medie a comenzilor primite de companie este de aproximativ 250 de euro, în creştere faţă de anii anteriori, când acestea se plasau la aproximativ 200 de euro. „Oamenii încep să investească mult mai mult timp şi în educaţie (cursuri de profil – n. red.). Noi ne străduim să selectăm din mulţimea de materiale educaţionale existente pe internet, pentru a-i ajuta să nu piardă timpul cu materiale nevaloroase, ajungând în final şi la materiale educaţionale plătite, cum sunt cursurile de specialitate.” Potrivit lui Alecsiu, cele mai cumpărate produse în ultima perioadă au fost: Sony A7 III, Sony A7C, Canon R6, Canon M50 II, Panasonic GH5 si GH5II, Nikon D850, Sony ZV-1, GoPro Hero 9, obiectivele de 50 şi 85mm, obiective cu zoom, accesorii de tip carduri de memorie, acumulatori, stabilizatoare gimbal şi dronele DJI. Portofoliul businessului s-a lărgit de ceva timp şi cu produse din gama home & entertainment, astfel fiind introduse în ofertă branduri precum Dyson, Philips, Cecotec, Heinner şi Anker.
Antreprenorul spune că F64 are două categorii de clienţi: unii care sunt profesionişti, cunosc foarte bine echipamentele pe care le folosesc şi au cunoştinţe specifice greu de egalat de un consultant, astfel încât ştiu foarte bine ce au nevoie, „iar inputul nostru ca şi consultant vine mai degrabă în zona de a le aduce la cunoştinţă ultimele noutăţi”, precum şi cei aflaţi la început de drum, care ştiu doar că au nevoie de echipament şi pentru aceştia este de mare ajutor un consultant bun, care îi ajută prin întrebări specifice să identifice produsele potrivite nevoilor lor. „Pentru ambele categorii este foarte importantă calitatea conversaţiei, care influenţează major cum se simte clientul în urma interacţiunii cu noi.”
Un segment important de clienţi sunt şi creatorii de conţinut, ei reprezentând totodată „şi un mare potenţial de promovare a echipamentelor, atât de utile în activitatea lor”. Potrivit lui, impactul pe care aceştia îl au asupra deciziei de cumpărare depinde, printre altele, de tipul de produse, de valoarea lor şi chiar şi de tipul de influenceri sau microinfluenceri despre care vorbim: „profesioniştii – persoanele cu expertiză într-un anumit domeniu, pasionaţii sau entuziaştii care şi-au câştigat audienţa în online prin furnizarea constantă de informaţii relevante pentru un anumit segment sau chiar celebrităţi (actori, interpreţi de muzică, prezentatori TV etc.), care au o notorietate crescută.” În ceea ce priveşte categoria de vârstă asupra căreia se poate observa o mai mare influenţă a acestor creatoril de conţinut, antreprenorul susţine că segmentele de public „în vizor” sunt cele cu vârsta cuprinsă între 18-25, respectiv 25-35 de ani. „Aceştia urmăresc mai des tutoriale, review-uri, sunt foarte activi pe reţelele de socializare şi participă la evenimente online.”
Marian Alecsiu, cofondator şi CEO, F64: „2021 a însemnat o conştientizare a importanţei disciplinei în predictibilitatea rezultatului şi a faptului că acesta este cel mai de preţ lucru în business.”
Despre trendul remarcat în rândul tot mai multor persoane, de a-şi porni un canal de YouTube sau de a face vlogging, executivul vede în vlog un mod de exprimare, un jurnal al zilelor noastre. Deşi nu are cifre legate de numărul celor care aleg să îşi ducă pasiunea mai departe şi să realizeze un venit din conţinut video, el subliniază faptul că mulţi au o astfel de iniţiativă şi pentru că simt tot mai mult nevoia să se exprime. „Chiar dacă nu îşi transformă pasiunea în business, prin intermediul vlogurilor, tinerii şi nu numai, se dezvoltă personal şi îşi dezvoltă abilităţile de comunicare. Vlogul are în general un impact puternic. În timp ce o imagine poate face cât o mie de cuvinte, un video poate face cât zece mii de cuvinte, pentru că un chip e asociat mai uşor cu emoţii şi cuvinte.”
Dacă ar fi să o ia de la zero în antreprenoriat, unul dintre domeniile în care Marian Alecsiu ar investi este zona axată pe calitatea vieţii – „sănătate mentală şi corporală în vederea facilitării accesului la împlinirea personală, care se poate gestiona la orice vârstă, zona de bio/sustainable food – atât ca tehnici de gătire, eventual restaurant, cât şi ca hrană sănătoasă, şi sport”. O alternativă spune că ar mai fi şi zona de energie regenerabilă, un domeniu care se dezvoltă din ce în ce mai mult, unde apar mereu noutăţi şi inovaţii, cu impact major tot în zona de calitate a vieţii.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro