De ce-si cauta Google si Yahoo sefi in Romania

Autor: Anca Arsene-Barbulescu Postat la 07 noiembrie 2010 72 afişări

Cate un manager nou numit, planuri si strategii, criza si apoi tacere. Cam asa ar putea fi descrisa prezenta de pana acum a gigantilor Google si Yahoo! in Romania.

Piata online din Romania a fost dintotdeauna interesanta, dar niciodata suficient de mare pentru a atrage prezenta concreta a Google si a Yahoo!, printre putinele companii, alaturi de Apple, care inca lipsesc din peisaj. In 2007, Google facea primul pas in directia Romaniei, odata cu numirea lui Radu Tudorache, fost manager in cadrul ANCOM, drept consultant local. Nici atunci si nici un an mai tarziu, cand Tudorache a plecat la Romtelecom, n-au fost dezvaluite detalii despre planurile companiei americane, iar activitatea lui Tudorache a fost destul de putin vizibila, dupa cum explica acesta: "Tot ce pot spune este ca misiunea mea a fost sa identific oportunitatile din piata".

Pana saptamana trecuta, lucrurile au ramas in acelasi stadiu, activitatea Google in online-ul romanesc, coordonata de echipe din Irlanda si Elvetia, ramanand sub acelasi semn de intrebare. Schimbarea a venit odata cu numirea lui Dan Bulucea in functia de country manager. Fostul director de business si marketing al Microsoft trebuie acum sa coordoneze dezvoltarea afacerilor locale, estimate de specialistii din piata la cateva milioane de euro (desi Google Bucharest SRL a raportat anul trecut venituri de putin peste 120.000 de euro) si aplicarea strategiei companiei la nivel local, sa stabileasca relatii de afaceri cu parteneri romani si sa intre in contact cu companii carora sa le explice avantajele prezentei online prin publicitate. In plus, "scopul Google este sa ofere utilizatorilor, care sunt foarte activi online, si mai multe instrumente utile si inovatoare in limba romana", a spus Dan Bulucea, facand referire la cele peste 10 produse localizate lansate de companie pana acum, printre care Google.ro, AdWords si AdSense, Google Maps sau Google Translate.

Din penuria de informatii din jurul acestei miscari poate fi trasa insa o prima concluzie: dupa o perioada de cativa ani de tatonari, in care a asistat din umbra la evolutia internetului local si curbele sinusoidale urmate de publicitatea online, Google a decis sa puna piciorul in prag si sa ia problema in propriile maini. Cam acelasi lucru s-a intamplat si cu competitorul Yahoo!. Inainte de jumatatea lui 2008, compania a angajat un community manager in persoana bloggerului Bobby Voicu, care a devenit atunci o interfata intre Yahoo! si cele cateva milioane de utilizatori din Romania. Portalul Yahoo.ro era in plan inca de pe atunci, dupa cum spunea Darren Patterson, la vremea aceea business development director al Yahoo! Europa. Planurile au fost puse insa in asteptare, iar, la nici un an de la numire, Bobby Voicu a anuntat fara multe detalii pe blogul sau ca nu mai este la Yahoo!.

Ca si la Google, a urmat un an de tacere. Acum, compania se avanta inca o data in competitie cu Google. In aceeasi zi in care a fost anuntat managerul Google, Yahoo! a dat un soi de anunt oficial de angajare pentru un country content manager in Romania, care ar urma sa fie desemnat pana la sfarsitul anului. "Exista o lista scurta de candidati", a spus Mihai Fanache, managing directorul Media Cafe, compania care vinde reclame romanesti pe platformele Yahoo!, despre actiunea in plin proces de desfasurare si in cadrul careia a fost probabil cautat si Bobby Voicu, daca nu pentru pozitia propriu-zisa, macar pentru o recomandare. Astfel, de la anul Yahoo.ro ar putea deveni in final realitate.

In tot cazul, demersurile celor doi giganti nu fac decat sa confirme potentialul pietei de internet si de publicitate online din Romania. De altfel, prezenta a doi reprezentanti Google si trei ai Yahoo! la evenimentul despre online RoNewMedia, care va avea loc in aceasta saptamana, este un mesaj cat se poate de clar. "Piata a ajuns in mod practic la un nivel ce prezinta interes pentru astfel de companii. Este un pas inainte si o miscare benefica, pentru ca va duce la cresterea competitiei si intre jucatorii locali", este de parere Orlando Nicoara, directorul general al Apropo Media.

Nicoara face referire in primul rand la piata de publicitate online, din care Google detine o parte consistenta prin serviciul AdWords, desi incasarile estimate de mai multi specialisti din piata in jur de 10 milioane de euro nu sunt contorizate atunci cand este masurat segmentul, politica aplicata de Google in mai toate pietele europene cu exceptia Marii Britanii. "Ne dorim ca Google sa ia parte la demersurile din piata locala de publicitate online, printre care si cele pentru dimensionarea ei, insa nu depinde de noi. Ramane de vazut ce va face Dan Bulucea in acest sens", a spus Ionut Oprea, directorul executiv al IAB Romania. Anul trecut, reclamele online au insumat vanzari de peste 15 milioane de euro, potrivit studiului ROADS, realizat de IAB Romania si PricewaterhouseCoopers, in scadere cu 10% fata de2008. Pentru anul acesta, Nicoara estimeaza o revenire la nivelul din 2008, daca nu chiar depasirea printr-o crestere cu 15% a industriei. Un scenariu in care prezenta Google si a Yahoo! nu sunt altceva decat o amenintare pentru competitorii din Romania, chiar daca nu de la bun inceput.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
IT&C,
Google,
Yahoo,
management,
Dan Bulucea
/business-hi-tech/it/de-ce-si-cauta-google-si-yahoo-sefi-in-romania-7694278
7694278
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.