În lumea complexă a mecanicii cuantice, unde particulele subatomice dansează în ritmuri misterioase, o companie românească a găsit cheia pentru a transforma această ştiinţă aparent impenetrabilă într-un joc captivant

Autor: Ioana Niţă Postat la 17 octombrie 2024 398 afişări

În lumea complexă a mecanicii cuantice, unde particulele subatomice dansează în ritmuri misterioase, o companie românească a găsit cheia pentru a transforma această ştiinţă aparent impenetrabilă într-un joc captivant. Quarks Interactive, un start-up inovator din România, a reuşit să facă ceea ce părea imposibil: să transforme calculul cuantic într-o aventură digitală accesibilă oricui.

Jocul, numit Quantum Odyssey, este un proiect ambiţios care demonstrează că până şi cele mai complexe concepte ştiinţifice pot fi asimilate prin intermediul jocului. După şase ani de dezvoltare şi o investiţie de 700.000 de euro, visul lui Laurenţiu Niţă, fondatorul Quarks Interactive, este pe punctul de a deveni realitate, odată cu lansarea iminentă a jocului pe platforma Steam în această toamnă.

„Ne-a luat, cred, în total şase ani ca să terminăm Quantum Odyssey, pentru a putea fi lansat pe Steam. Şi în ultimii patru ani, am atras câţiva investitori de tip angel noi, dar şi recurenţi, pentru că o parte au reinvestit, plus fonduri de investiţii. Am avut succes cu Innovation Norway, am primit de două ori fonduri nerambursabile de la ei, în două apeluri separate. Şi, fiindcă unul din principalii noştri parteneri este IBM, am primit şi de la ei finanţări, dar nu pot menţiona suma.

Toate acestea ne-au dus în punctul culminant în care suntem azi, cu un produs aproape gata, care are nevoie doar de un pic de marketing şi trebuie să fie lansat pe Steam”, a declarat Laurenţiu Niţă, fondator şi CEO al Quarks Interactive, în cadrul emisiunii ZF IT Generation. El a demarat proiectul Quarks Interactive în urmă cu şase ani, iar în 2020 a lansat un prototip, o primă versiune a jocului Quantum Odyssey, care a început de atunci să fie folosit treptat ca joc educaţional în universităţi pentru învăţarea calculului cuantic.

Printre universităţile în care este utilizat acum jocul Quantum Odyssey se numără atât instituţii din România, precum Universitatea Bucureşti, Universitatea Babeş-Bolyai din Cluj-Napoca, Institutul Naţional de Cercetare-Dezvoltare pentru Tehnologii Izotopice şi Moleculare din Cluj-Napoca şi Institutul de Fizică Atomică de la Măgurele, cât şi universităţi din străinătate, cum ar fi din Cehia sau Irlanda. În total, sunt circa opt universităţi care folosesc în mod recurent jocul Quantum Odyssey, însă start-up-ul poate atrage un număr de trei ori mai mare în perioada următoare. „Suntem şi membri fondatori în cadrul proiectului digiq.eu, care a primit cel mai mare grant acordat vreodată pentru educaţia cuantică. Sunt 17,6 milioane de euro în total pentru ca Uniunea Europeană să rămână competitivă când vine vorba de aptitudini în algoritmica cuantică. Acest proiect ne garantează că jocul va fi folosit de încă 24 de universităţi, cam cele mai bune universităţi din Europa”, a punctat Laurenţiu Niţă.

Versiunea educaţională a jocului Quantum Odyssey este însă diferită de cea care va fi lansată pe platforma Steam în această toamnă, versiunea pentru publicul larg punând accent foarte mult pe partea de gamification. „Dacă vreodată matematica vi s-a părut grea, acum aveţi şansa să realizaţi că vi s-a părut grea din cauza profesorilor pe care i-aţi avut, nu pentru că matematica nu e mişto, e extraordinar de mişto. Veţi vedea numere complexe, complet vizual, vectori, matrici, ş.a.m.d. Toate astea sunt nişte termeni, dar jocul va face astfel încât nici nu va fi nevoie să ştiţi aceşti termeni. Sunt 4 personaje în joc care vor să te înveţe 4 lucruri diferite. Tu trebuie să alegi care e calea ta pe care vrei să mergi”, a precizat el, adăugând care sunt exact cele patru personaje din joc. „Avem Sage of Axioms, care te învaţă lucrurile fundamentale, Sage of Purposes, care te învaţă despre de ce facem ceea ce facem, Sage of Reasons, care te învaţă motivele din spatele tuturor acestor lucruri, şi The Missing Sage, care vrea să nu înveţi absolut nimic, crede că eşti o maşină capabilă de orice, nu ai nevoie de concepte teoretice şi poţi să faci tot ce vrei fără să ai nevoie de să ştii despre quantum information theory.”

În ceea ce priveşte modelul de business, Quarks Interactive intenţionează să lanseze jocul pe Steam la un preţ cuprins între 20 şi 25 de euro. Compania are în vedere şi pachete speciale care să includă alte module şi prototipuri dezvoltate în timp. Pentru activităţile de marketing aferente lansării jocului pe platforma Steam, Quarks Interactive caută o finanţare suplimentară de 50.000 de euro. „Nu avem buget de marketing. Niciunul dintre granturi nu vine cu un buget de marketing şi am avea nevoie de un buget mic, de circa 50.000 de euro. Avem discuţii cu anumiţi investitori şi dacă sunt investitori dispuşi să intre cu tichete de 5.000-10.000 de euro, îi aşteptăm”, a menţionat fondatorul Quarks Interactive. Start-up-ul a lansat vara aceasta şi o versiune a jocului său pentru dispozitivele mobile: „Quantum Odyssey: Essentials”, disponibil pe platformele Apple Store şi Google Play. Această versiune mobilă a jocului le oferă utilizatorilor peste 250 de puzzle-uri reale de calcul cuantic şi o duzină de module de învăţare complet narate. Practic, indiferent de nivelul de cunoştinţe în matematică sau programare al utilizatorilor, aceştia au posibilitatea de a explora lumea calculului cuantic - de la înţelegerea bazelor qubiţilor până la stăpânirea algoritmilor complecşi, precum Grover’s Quantum Search. Unic în joc, toate vizualele create în cadrul platformei pot fi convertite direct în cod cuantic executabil. În plus, „Quantum Odyssey: Essentials” include un instrument revoluţionar de design al algoritmilor cuantici. Această funcţie permite jucătorilor să rezolve şi să creeze algoritmi cuantici, să îşi testeze abilităţile pe un simulator cuantic real, să optimizeze algoritmi existenţi sau chiar să dezvolte noi algoritmi care pot fi executaţi pe hardware-ul cuantic IBM.

„Versiunile de Essentials au fost lansate cu ideea de a oferi lumii care caută «quantum» pe telefoanele mobile primul «real quantum videogame’» pe aceste platforme. Ele servesc pentru a atrage utilizatori către versiunea de pe Steam şi nu avem încă în planuri să facem campanii de marketing cu ele. După ce lansăm versiunea pe Steam, probabil ne vom întoarce la ele cu îmbunătăţiri majore. Mă aştept, desigur, ca toată lumea cu un telefon mobil, măcar să le încerce. Chiar nu strică să înveţi ceva despre logica cuantică şi aceste versiuni chiar sunt «free to play».”    



Rubrica „Start-up Pitch”

Mihaela Buligoanea şi Andrei Conţiu, cofondatori, ReNature

Ce fac? Dezvoltă o platformă care pune la dispoziţia pasionaţilor de grădinărit informaţii, consultanţă şi kituri personalizate pentru înverzirea balcoanelor şi teraselor.

Mihaela Buligoanea: „Eu cred că, după primul an de funcţionare, platforma va atinge 10.000 de utilizatori. Probabil finanţarea şi timpul sunt printre cele mai mari provocări. Tocmai pentru că suntem foarte la început cu tot proiectul, încă nu avem niciun plan în zona de atragere de finanţare. Ne este chiar uşor teamă de aspectul ăsta, încă studiem, urmează să avem un workshop în ideea asta.”

Andrei Conţiu: „Platforma este pe hârtie în momentul acesta şi am vrea să o lansăm în prima parte a anului viitor. Vom începe cu paşi mici, pentru că vrem ca platforma să integreze şi partea de inteligenţă artificială. De când a apărut ChatGPT, am fost foarte interesat şi i-am dat tot felul de teste pe care le-a picat, dar din ce în ce mai puţin. De aceea am încredere că partea de inteligenţă artificială pe care o vom introduce în platformă va fi un soi de asistent care va direcţiona utilizatorii spre ceea ce îi interesează. Din acest motiv, probabil va dura ceva mai mult până vom avea platforma gata în forma finală, dar n-am vrea să renunţăm la această zonă de high-tech, chiar dacă este vorba de natură. Cred că putem îmbunătăţi foarte mult cu tehnologia, adică să folosim benefic tehnologia chiar şi în zona asta de înverzire, de ecologie, de reintegrare în natură.”


Rubrica „Start-up Update”

1. Alexandra Roată, cofondatoare, Softlead – platformă pentru alegerea software-ului potrivit

Ce e nou? Start-up-ul local a semnat un parteneriat cu Network One Distribution, cel mai mare distribuitor de echipamente IT&C, pentru a le oferi clienţilor soluţii software integrate cu hardware.

Alexandra Roată: „Ceea ce lipsea din ecosistemul nostru era segmentul hardware. Prin parteneriatul cu Network One Distribution, scopul nostru este acela de a aduce soluţii hardware, echipamente hardware, ca o componentă integrată în procesul de digitalizare al companiilor. Au început să fie foarte multe proiecte cu fonduri europene şi nu numai, cu granturi guvernamentale, şi a început să fie o creştere foarte mare a numărului de lead-uri, de solicitări de oferte software care să includă şi componenta hardware. Atât prin Softlead Digital DNA, cât şi prin platformă, recomandările noastre aveau un minus pe segmentul acesta, astfel încât clientul trebuia să îşi obţină singur oferte inclusiv pentru segmentul hardware, şi parteneriatul a venit organic.”

2. Andrei Nicolae şi Ştefan Ţăpescu, cofondatori ai Youni – tehnologie AI pentru pregătirea elevilor şi admiterea la universităţi

Ce e nou? Start-up-ul a atras recent o rundă nouă de finanţare, în valoare de un milion de euro, de la fondul ceh Soulmates Ventures (lead investor), căruia i s-a alăturat şi fondul Early Game Ventures, unul dintre primii investitori în Youni. Totodată, start-up-ul va lansa două noi produse în această toamnă: o platformă adaptivă de pregătire pentru elevi şi o soluţie de inteligenţă artificială pentru optimizarea proceselor de admitere ale universităţilor.

3. Laurenţiu Niţă, fondatorul Quarks Interactive – joc video pentru învăţarea calculului cuantic

Ce e nou? Start-up-ul se pregăteşte să lanseze produsul său, Quantum Odyssey, un joc video pentru învăţarea calculului cuantic, pe platforma de distribuţie a jocurilor video Steam, în această toamnă. Jocul, care a fost în dezvoltare timp de şase ani, a beneficiat de investiţii totale de 700.000 de euro şi este deja utilizat în scop educaţional de mai multe universităţi din Europa.



ZF IT Generation, emisiune lansată de ZF în noiembrie 2019 şi realizată în prezent împreună cu BCR Innovx, are ca ţintă descoperirea start-up-urilor hi-tech cu idei de produse sau servicii care vor duce la dezvoltarea unei noi generaţii de milionari din IT ai României. După mai bine de 370 de ediţii, emisiunea are un nou format în care adăugăm o serie de rubrici pentru a aduce plus valoare în ecosistemul local

de start-up-uri tech – Start-up Pitch, Start-up Update, Start-up Boost, Start-up Star, Investor Watch, Sfatul expertului şi What’s Hot.

Urmăreşte de luni până vineri emisiunea pe www.zf.ro şi pe pagina de Facebook a Ziarului Financiar de la ora 19.00 sau accesează platforma www.zf.ro/zf-it-generation

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.