Miza pe stire

Postat la 13 februarie 2006 1 afişăre

Nostalgicii sunt de parere ca nimic nu se compara cu sentimentul de a sta dimineata la cafea, in halat si papuci de casa, cu un ziar in fata. Si totusi, tot mai multi oameni renunta la "traditie" pentru un computer conectat la internet. Motivul? Evident: comoditate, economie de timp si de bani.

Nostalgicii sunt de parere ca nimic nu se compara cu sentimentul de a sta dimineata la cafea, in halat si papuci de casa, cu un ziar in fata. Si totusi, tot mai multi oameni renunta la "traditie" pentru un computer conectat la internet. Motivul? Evident: comoditate, economie de timp si de bani.

 

Numai ca aceasta mica revolutie comportamentala, multiplicata in milioane de case din jurul lumii, schimba modelul de business vechi de sute de ani al presei traditionale. Aparent, deloc in bine. Mai exact, ziarele pierd venituri importante, cu toate ca au incercat din rasputeri sa se adapteze la noul tip de business, dominat de Internet. Observand ca ziarele sunt tot mai putin citite in formatul pe hartie, patronii s-au adaptat rapid si au inaugurat versiunile online. Si totusi, nici asta n-a fost de ajuns.

 

De ce? N-a durat mult pana cand internautii au descoperit ca pot sa citeasca informatiile din ziarele lor preferate fara ca macar sa mai ajunga pe site-urile acestora. "Vinovate" sunt portalurile online si motoarele de cautare, gen Google, Yahoo!, precum si alte site-uri care aduna intr-o singura pagina informatii din foarte multe ziare.

 

Articolele de pe Google News, spre exemplu, sau oricare alt site de acest tip, sunt insotite pe pagina principala de o poza si de un prim paragraf care ofera cititorului o informatie minimala, reducand timpul petrecut de acesta online pentru a se pune la curent cu ultimele stiri. Practic, utilizatorii se multumesc adesea cu titlul si primul paragraf din articol, si nu mai fac click pe textul respectiv pentru a ajunge pe site-ul ziarului.

 

Bulgarele de zapada odata rostogolit, internautul nu mai acceseaza versiunea online a ziarelor, iar incasarile acestora de pe Internet incep sa scada; spus altfel, numarul vizitatorilor site-urile publicatiilor traditionale scade, iar companiile care-si fac reclama online nu mai sunt interesate sa-si publice reclamele pe o pagina web fara trafic.

 

World Association of Newspapers (WAN), o organizatie care reprezinta interesele a peste 18.000 de ziare si reviste din toata lumea, a cerut public ca motoarele de cautare care aduna stiri din ziare si le publica pe propriile pagini sa "cotizeze" cu un procent din propriile venituri din reclama la autorii de drept ai stirilor, adica ziarele care le creeaza.

 

Motoarele de cautare "fura si exploateaza pe nedrept continutul informational" realizat de jurnalisti, sustin oficialii WAN. "Tocmai asta este si ironia. Motoarele de cautare exista, in mare parte, datorita stirilor in format traditional create de noi si de pe urma carora au de castigat", a explicat Gavin O’Reilly, presedintele WNA. "Motoarele de cautare isi incaseaza banii, avand trafic pe site, dar noi nu. Nu trebuie uitat ca interesul lor nu este similar cu al nostru - sa informeze.

 

Ele nu sunt un Robin Hood al Internetului, ci au interese strict comerciale." Membrii World Association of Newspapers ar putea chiar actiona in justitie motoarele de cautare. Google este principalul vizat, insa asociatia nu si-a propus sa atace un anumit motor de cautare, ci doar sa demonstreze ca munca lor este folosita, fara a le aduce vreun beneficiu. "Asta reprezinta de fapt incalcarea drepturilor de autor. Daca Google are de castigat trafic si bani din publicitate de pe urma materialelor furnizate de noi, ar trebui sa beneficiem si noi", spun oficialii organizatiei de presa.

 

Google, cel putin, nu este incepator in astfel de scandaluri. La inceputul anului trecut, gigantul american s-a trezit cu un proces pe cap din partea agentiei de presa France Presse (AFP) pentru ca a preluat si redistribuit (pe site-ul Google News) stiri si fotografii fara acordul conducerii companiei. Agentia franceza de presa a cerut despagubiri in valoare de 17,5 milioane de dolari si a interzis Google sa mai preia stirile sale.

 

"Google a incalcat drepturile de autor prin publicarea materialelor fara a avea acordul in scris al companie", au spus oficialii AFP. "Si cu toate ca cei din conducerea Google au fost informati din timp asupra acestei probleme, au trecut cu vederea, in mod deliberat, cererile", comenta unul din avocatii asociatiei de presa. AFP este printre putinele agentii de presa care nu apare cu stiri pe toate site-urile principale de stiri si prefera sa-si vanda munca unor companii cu business online.

 

Astfel, serviciul de stiri AFP poate fi accesat online numai in paginile Yahoo! News. Cel mai mare motor de cautare din lume a fost implicat intr-o situatie relativ similara si cu agentia de presa Associated Press (AP), care se declara "ingrijorata" de faptul ca Google News distribuie articole protejate de legile privind drepturile de autor. AP nu a actionat in justitie Google, insa a initiat o serie de negocieri menite sa-i convinga pe oficialii motorului de cautare ca merita sa plateasca o licenta pentru stirile protejate prin drepturi de autor.

 

"Yahoo!, MSN (divizia online a Microsoft - n.r.) sau Ask Jeeves sunt mai intelegatori si par a fi mai deschisi catre un dialog constructiv. Numai Google pare a avea aceasta viziune conform careia intreg continutul informational trebuie sa fie gratuit pe Internet", sustine Gavin O’Reilly. Oficialii Google au refuzat deocamdata sa comenteze aceste acuzatii, scrie Financial Times.

 

Aceste probleme s-ar putea totusi rezolva, iar una dintre solutii este chiar surprinzatoare. Motoarele de cautare ar putea la un moment dat sa renunte la a mai prelua stiri de pe site-uri ale publicatiilor consacrate si sa-si angajeze proprii jurnalisti. Asa s-a intamplat in cazul Yahoo! anul trecut, cand motorul de cautare a angajat un jurnalist independent, Kevin Sites, pentru a transmite informatii din zone de conflict ale lumii.

 

Jurnalistul a devenit cunoscut in America dupa ce a starnit o dezbatere inflacarata privind comportamentul trupelor americane din Irak, filmandu-l pe un soldat american care l-a impuscat fara mila pe un irakian ranit, intr-o moschee din Fallujah. Se pare ca angajarea lui face parte dintr-o strategie trasata de Lloyd Braun, care vizeaza transformarea Yahoo! intr-o casa de productie media, pentru a genera noi surse de venit pentru companie. Si divizia online a concernului media Time Warner a facut recrutari in acest sens si a inceput sa produca continut media propriu.

 

Problemele presei scrise in format traditional nu se opresc insa aici. Pe langa faptul ca ziarele nu au inca un model de afaceri bine pus la punct pentru a castiga bani din publicitatea online, si veniturile din publicitatea traditionala, din versiunile tiparite, au inceput sa se subtieze. De ce? Pentru ca marile companii au descoperit ca este tot mai profitabil sa-si faca reclama online, astfel "atingand" adesea un public mai larg decat cel din cazul publicatiilor pe hartie.

 

"Greu de crezut, dar foarte putini oameni cu varsta sub 30 de ani mai citesc presa tiparita", a declarat recent Rupert Murdoch, directorul News Corp., care se straduieste de cativa ani sa construiasca un adevarat imperiu online. "De aceea, si incasarile ziarelor si revistelor din publicitate vor continua sa scada", a mai spus acesta.

 

In unele cazuri, patronii prefera sa se reorienteze si scot trusturile de presa la vanzare. De pilda, doi dintre actionarii importanti ai Knight Rider, unul din cele mai mari grupuri media din SUA, au cerut vanzarea companiei. Compania, care editeaza The Miami Herald si San Jose Mercury News, scoate in total 32 de cotidiene si are 8,5 milioane de cititori in medie pe zi. Ziarele sale au castigat de-a lungul anilor 84 de premii Pulitzer.

 

Iar in Marea Britanie, grupul The Daily Mail & General Trust a anuntat ca publicatiile locale ale companiei nu mai fac fata concurentei site-urilor regionale, care au explodat in ultimii doi ani. Compania va vinde cele 100 de titluri regionale, cu o traditie de peste 80 de ani, pentru o suma estimata la 1,5 miliarde de lire sterline. Cu toate astea, multi patroni de presa nu accepta sa depuna armele. Momentan, e greu de spus care model de business se va impune pe termen lung. Totusi, scenarii interesante se pot construi, avand acelasi punct de plecare: publicatiile traditionale nu sunt pregatite sa capituleze in fata Internetului.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
Miza pe stire
/business-hi-tech/miza-pe-stire-977646
977646
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.