Ultima nişă dintr-o piaţă în dezvoltare: Cum se poziţionează cel mai nou serviciu local de streaming

Autor: Eduard Ivanovici Postat la 15 martie 2023 481 afişări

SkyShowtime a debutat luna trecută în România cu eticheta de cel mai ieftin serviciu de streaming local, într-un an în care majoritatea jucătorilor au anunţat că îşi vor reduce investiţiile în conţinut. Cum vrea platforma să îşi consolideze poziţia într-o piaţă deja matură?

Creat prin fuziunea dintre reţeaua americană de televiziune Showtime, deţinută de Paramount Media Networks, şi grupul britanic Sky, o divizie a Comcast (cel mai mare conglomerat telecom din SUA), SkyShowtime a devenit luna trecută a cincea platformă majoră de streaming din România, după Netflix, HBO Max, DisneyĂ şi Amazon Prime Video.

Serviciul promite să umple un gol relativ mic din piaţă cu serialele şi filmele de calibru care nu erau transmise de ceilalţi jucători, având în portofoliu producţii marca Paramount Pictures/Paramount+, Universal, Sky, Showtime, DreamWorks, Peacock, cât şi Nickelodeon, prin care intenţionează să abordeze publicul tânăr, acoperit preponderent de Disney+ şi animaţiile sale originale, urmate de seriile Star Wars, Marvel şi Pixar. Serviciul a fost creat special pentru Europa, spune Monty Serhan, CEO al SkyShowtime. Anunţată iniţial în august 2021, platforma s-a poziţionat drept o soluţie prin care Comcast şi Paramount Global vor intra pe pieţele europene de streaming care nu au fost deservite până la acel moment de NowTV, Peacock şi Paramount+.

În ultimele şase luni, platforma a fost lansată în peste 20 de pieţe cuprinzând peste 90 de milioane de gospodării din Europa. Într-o achiziţie majoră anunţată luna trecută, SkyShowtime a cumpărat drepturile de exclusivitate pentru 21 de seriale create de HBO Max pentru piaţa europeană, incluzând aici 168 de episoade de program original.

Al cincilea serviciu este totodată şi cel mai ieftin, cu un preţ al abonamentului lunar de doi euro până pe 11 aprilie, dată de la care preţul se va dubla la 4 euro. Prin comparaţie, anteriorul deţinător al titlului de cea mai ieftină platformă locală era Amazon Prime Video, cu 14 lei (aprox. 3 euro) pe lună.

O piaţă deja matură

Putem spune că piaţa locală nu ducea lipsă de conţinut până la debutul SkyShowtime. HBO Max – deţinut de Warner Bros. Discovery – continuă să se afle pe radarul pasionaţilor de aşa-zise producţii „prestige”, care îşi propun să câştige respectul criticilor şi un număr cât mai mare de Globuri de Aur şi premii Emmy, în pofida zvonurilor conform cărora platforma plănuieşte să creeze show-uri mai ieftine, dar cu potenţial mai mare privind profiturile. Recent, serviciul a intrat din nou în atenţia publicului larg, cu noul sezon al Succession şi mult aşteptatele House of Dragon şi The Last of Us.

În ceea ce priveşte Disney+, producţiile Hulu, National Geographic şi Fox – alături de seriile menţionate mai sus – au adus 161,8 milioane de abonaţi la nivel global în ultimul trimestru din precedentul exerciţiu fiscal, cu 2,4 milioane sub nivelul trimestrului anterior. Rezultatul a marcat prima scădere a numărului de abonaţi de la lansarea din toamna lui 2019, influenţat de declinul abonaţilor Hotstar din India şi Asia de Sud-Est.

La polul opus, Disney+ a obţinut 200.000 de abonaţi în Statele Unite şi Canada. Serviciul vrea să atingă 215-245 de milioane de clienţi la nivel mondial până în 2024 şi să depăşească astfel Netflix, care numără 230 de milioane de abonaţi, potrivit TechCrunch.

În ceea ce priveşte Netflix, care a avut un 2022 marcat în egală măsură de evoluţii rău prevestitoare la bursă şi succesele serialelor sale originale, liderul industriei de streaming a încheiat ultimul trimestru peste aşteptările analiştilor. În primul exerciţiu care a surprins evoluţia serviciilor ce includ publicitate, compania a înregistrat 7,66 milioane de abonaţi noi, faţă de 4,6 milioane cât estima Wall Street-ul.

Cum se poziţionează SkyShowtime?

Noua platformă vine într-o piaţă locală în dezvoltare, care are pretenţii la calificativul „matură”,  unde abonaţii ştiu în permanenţă încotro să se îndrepte pentru a-şi viziona producţiile preferate. Pe de altă parte, piaţa globală este suprasaturată, ceea ce i-a determinat pe principalii jucători să se concentreze tot mai mult asupra conţinutului internaţional, aspectul urmând să se accentueze odată cu inevitabila ascensiune a Apple TV+. De asemenea, majoritatea jucătorilor au anunţat reduceri ale bugetelor de investiţii în 2023, an în care veniturile industriei ar atinge 95,4 miliarde de dolari, conform estimărilor Statista.

Totuşi, răspunsul la întrebarea din subtitlu este simplu: SkyShowtime iese în evidenţă în primul rând prin conţinut. Poate principala atracţie este Yellowstone, un western modern cu Kevin Costner în rol principal, creat de Taylor Sheridan, un regizor promiţător care a extins universul serialului în două spinoff-uri (1883 şi 1923), şi cel puţin alte trei seriale care vor apărea în viitorul apropiat: Bass Reeves, 1944 şi 6666. În medie, serialul a fost bine primit de către critici, fiind mai apreciat însă de publicul larg din SUA datorită dramelor ce se învârt în jurul fermei Yellowstone, rezervaţiei Broken Rock a nativilor americani, parcului naţional Yellowstone şi numeroşilor dezvoltatori de terenuri şi investitori de real estate.

Alte seriale incluse în platformă sunt Mayor of Kingstown (cu Jeremy Renner), Tulsa King (cu Sylvester Stallone), House MD, Battlestar Gallactica, Ray Donovan, Halo, Heroes, Californication, franciza Star Trek şi nou apărutul The Offer, care prezintă povestea din spatele filmului The Godfather. La capitolul filme, lista conţine francize ca Jason Bourne, Top Gun, Transformers, Indiana Jones, Jackass, American Pie, Back to the Future şi Mission: Impossible.

De asemenea, premierele mondiale a trei seriale – ID (producţie suedezo-finlandeză), The Winner (Cehia şi Slovacia) şi Warszawianka (Polonia) – vor avea loc pe SkyShowtime, reiese de pe site-ul oficial al platformei. „Achiziţia accelerează abordarea segmentului de programe originale şi va susţine viitoarele oferte de conţinut local de-a lungul teritoriilor SkyShowtime”, scriu reprezentanţii serviciului.

În consecinţă, lista de producţii achiziţionate şi viitoarele proiecte originale marca SkyShowtime vor asigura, cel puţin pe termen mediu-scurt, necesarul de conţinut cerut cu exigenţă de utilizatori, însă ofertele celorlalte servicii vor continua să reprezinte principala provocare a unui business aflat încă la început, însă cu perspective solide privind investiţiile.  În acest sens, preţul mic al abonamentului se poate dovedi o reţetă câştigătoare.   

Top filme de văzut pe Skyshowtime:

Jason Bourne

Top Gun,

Indiana Jones

Jackass

American Pie

Back to the Future

Mission Impossible


Top seriale de urmărit în platformă:

Yellowstone

Mayor of Kingstown

1882 şi 1923

Tulsa King

The Offer

House MD

Californication

Star Trek

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
STRATEGIE,
SkyShowtime,
streaming,
platforma,
abonati

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.