Razboiul consolelor de jocuri

Postat la 02 februarie 2006 2 afişări

Sunt suple, linii atragatoare le evidentiaza conturul si au sub carcasa tehnologie de cel putin cateva sute de dolari. Consolele de jocuri nu mai sunt doar un vis pentru adolescenti, ci miza principala pe o piata de zeci de miliarde anual. Pentru ca, dupa cum si-au dat seama si statisticienii, (aproape) toata lumea se joaca.

Sunt suple, linii atragatoare le evidentiaza conturul si au sub carcasa tehnologie de cel putin cateva sute de dolari. Consolele de jocuri nu mai sunt doar un vis pentru adolescenti, ci miza principala pe o piata de zeci de miliarde anual. Pentru ca, dupa cum si-au dat seama si statisticienii, (aproape) toata lumea se joaca.

 

Daca cineva i-ar trece in revista pe toti amatorii de jocuri video din lume si ar face o medie, cum credeti ca ar arata acel ipotetic jucator mediu? Ar fi adolescentul acneic si cu tulburari de personalitate, care da muzica jocului la maximum si tranteste tastatura de pereti cand pierde sau poate adultul care n-a reusit niciodata sa se maturizeze si traieste singur si pierdut in propria lume virtuala? Mai incercati. Raspunsul corect este cu totul altul.

 

Pentru prima data in istorie, studiile arata ca jucatorul obisnuit incepe in buna masura sa arate, ei bine da, exact ca omul obisnuit. Iar marii producatori de console si de jocuri video, Sony, Microsoft si Nintendo, au inteles ca batalia viitorului se va duce nu doar pentru adolescenti, ca pana acum, ci pentru membrii intregii familii.

 

Conform unui sondaj realizat in Statele Unite de divizia de jocuri a grupului AOL, aproape 50% dintre oamenii cu varste intre 12 si 55 de ani obisnuiesc sa "butoneze" jocuri video pe consola, pe PC sau pe telefonul mobil, in medie timp de trei ore pe saptamana. Si chiar mai mult: patru din cinci oameni (79%) au jucat cel putin o data un joc impreuna cu alti membri ai familiei.

 

Aceste valori mari confirma faptul ca jocurile video, indiferent de suportul pe care se afla, ocupa o parte tot mai importanta in vietile oamenilor. Cum arata "gamerul" tipic din Romania? "Tanar, pana in 30 de ani, cu venituri medii spre mari", a spus pentru BUSINESS Magazin Mihai Stegaru, director de marketing al Best Distribution, distribuitor autorizat pe piata autohtona al consolelor Sony. "Consola de jocuri costa in Romania aproximativ 140 de euro si ramane totusi un produs de clasa superioara", crede Stegaru.

 

Piata mondiala a jocurilor video valoreaza aproape 34 de miliarde de dolari (incluzand consolele si toate tipurile de jocuri, fie pe consola, PC, telefonul mobil, Internet), din care partea leului  revine producatorilor de console si de jocuri pentru acestea - 20 de miliarde - conform unui studiu al Informa Media Group.

 

Dupa alte studii, piata globala de console si de jocuri valoreaza chiar mai mult: 25 de miliarde de dolari, afirma oficialii companiei de cercetare DFC Intelligence. Din intregul pietei, este clar insa ca partea leului revine liderului Sony, creditat de DFC Intelligence cu o cota de 68%. Urmeaza la mare distanta Microsoft cu 17% si Nintendo cu 15%.

 

In Romania, anul trecut s-au vandut 15.000 de console, produse de Sony si Nintendo. Microsoft nu are deocamdata un canal de distributie pentru Xbox in Romania. Sony conduce autoritar pe piata autohtona, unde anul trecut a avut o cota de piata de 95%. Piata va evolua foarte rapid in acest an. Avand in vedere ca doar in primul trimestru s-au vandut aproximativ 6.000 de console, pentru 2005 se estimeaza o crestere de 150% fata de anul trecut, a mai spus Stegaru.

 

Consola PlayStation 2 este regina generatiei actuale de console de jocuri si a fost vanduta in aproximativ 85 de milioane de exemplare in toata lumea, in timp ce Microsoft si Nintendo, care au vandut doar 20 de milioane de console XBox, respectiv GameCube, au ramas destul de mult in urma.

 

Unul din secretele succesului pentru Sony este probabil faptul ca a stiut intotdeauna cui sa vanda. Analistii sunt de parere ca, pentru a-si asigura succesul in aceasta lupta, fiecare dintre cei trei jucatori are nevoie sa-si cunoasca cat mai bine publicul. Daca vremurile cand jocurile erau rezervate doar adolescentilor au trecut, atunci pe ce teritoriu se va da batalia generatiei viitoare de console?

 

Tipul de jocuri preferat de oameni spune destul de multe despre tipul lor de personalitate. Dupa cum probabil era de asteptat, sondajul AOL subliniaza faptul ca exista delimitari clare in functie de sex si categorii de varsta. Console precum Xbox sau PlayStation 2 sunt preferate mai ales de tinerii de peste 20 de ani, care se transporta in lumea imaginarului pentru a deveni celebri piloti de curse sau luptatori in cadrul trupelor de elita.

 

Barbatii trecuti de 50 de ani prefera luptele virtuale de arte martiale pe PC. Adolescentele se joaca pe telefonul mobil mult mai mult decat baietii de varsta lor, in timp ce femeile in varsta reprezinta majoritatea celor care prefera sa joace carti pe Internet.

 

Iar despre jucatori se poate spune orice, numai ca le lipseste pasiunea nu. Conform aceluiasi studiu AOL, unul din zece jucatori admite faptul ca este dependent, unul din patru recunoaste ca a pierdut cel putin o noapte pentru a se juca, acelasi fiind procentul celor care sar peste mese in mod curent pentru a nu fi nevoiti sa-si paraseasca aventura din lumea virtuala.

 

Sony, Microsoft si Nintendo inteleg mai bine ca oricine altcineva ca pasiunea fanilor se traduce direct in bani. Cei trei giganti ai jocurilor video au profitat de intalnirea recenta de la cel mai mare eveniment anual al industriei de jocuri, E3 de la Los Angeles, pentru a-si umfla muschii expunand prototipurile consolelor de viitoare generatie. Cel mai repede s-a miscat Microsoft, care a prezentat viitorul model Xbox 360 in cadrul unui show la MTV, avand drept invitati vedete rock si staruri de cinema.

 

Alegerea postului de muzica pentru stabilirea primului contact cu publicul indica faptul ca principala tinta sunt tot adolescentii, insa Microsoft are un plan mai complex de data asta, spun analistii. Adolescentii vor fi doar pretextul, calul troian care va aduce consola in casele oamenilor. Acolo insa, ceilalti membri ai familiei vor descoperi repede ca aparatul poate fi folosit la fel de bine pe post de combina muzicala sau DVD player, si ca pe deasupra are un design elegant, care il recomanda pentru a fi asezat in living.

 

Ceva neobisnuit s-a intamplat cu Microsoft, pentru ca Xbox 360 arata prea bine si are prea multe functionalitati interesante, comenteaza revista Time. Cunoscuta mai mult pentru strategiile sale de business agresive (pe care unii nu se feresc sa le numeasca chiar  abuzive) decat pentru tehnologii inovatoare, compania Microsoft incearca sa se schimbe la fata si se comporta intr-un stil foarte "ne-Microsoft". Si-a propus sa reactioneze prompt si cu gust la cererile pietei, sa inoveze si in acelasi timp sa fie un adversar corect, scrie revista americana.

 

Bill Gates, presedintele Microsoft, si echipa sa au lasat in urma o perioada de trei ani si jumatate de munca febrila, desfasurata in cel mai mare secret, iar rezultatul - Xbox 360 - pare sa fie cea mai performanta consola de jocuri din istorie. Cel putin pana la momentul in care rivalii sai vor iesi pe piata cu propriile lor bijuterii.

 

Totusi, povestea noilor console inseamna mai mult decat o simpla revolutie a tehnologiei. Pana la urma, ne-am obisnuit cu totii ca la fiecare cateva luni producatorii sa anunte un computer mai rapid, o placa video mai performanta, un software care stie sa faca cine mai stie ce lucru nemaivazut. Consolele de viitoare generatie reprezinta insa mai degraba o revolutie de stil si atitudine care, spun analistii, ar putea schimba pentru totdeauna nu doar jocurile video ci si felul in care organizam si accesam colectia personala de fotografii, muzica si filme, precum si modul in care ne concepem viata sociala.

 

Este vorba de o revolutie care s-a chibzuit pe tacute, iar rezultatul ne este aruncat in fata pe neasteptate. Livingul nu mai este o simpla camera, ci a devenit "centrul nervos" al intregii case. Iar pe post de "creier" al acestui sistem nervos ne este propusa, fara ezitare, consola de viitoare generatie, care va interconecta toate sistemele multimedia din casa - DVD player, combina, televizor, computer. Jocurile sunt doar condimentul, atractia care ii permite consolei sa-si faca intrarea in casa.

 

Nu poti sa vinzi consola prezentand-o pretentios, ca pe un dispozitiv de convergenta multimedia, spune Gates. "Pretextul este faptul ca anumiti membri ai familiei (adica adolescentii de sex masculin) sunt convinsi ca trebuie sa o aiba. Dar cel mai bun mod de a cimenta relatia este construirea unei interactiuni cu intreaga familie. Iar Microsoft a gandit aceasta strategie prin felul in care Xbox isi gaseste locul in living."

 

Motiv pentru care, in afara de faptul ca poate fi folosita pentru jocuri, Xbox 360 joaca si rol de CD player. O veti putea folosi si pentru a copia melodii de pe CD-uri direct in calculator. Sau puteti conecta la ea MP3 playerul si asculta muzica in acest mod. Sau sa va uitati la filme de pe DVD-urile inserate in consola. Daca aveti o camera digitala, o puteti conecta la Xbox 360 si sa va uitati la fotografii direct pe ecranul televizorului. Se pare ca Gates a gandit un adevarat ecosistem multimedia, iar in centru a asezat viitoarea consola de jocuri.

 

Domeniul consolelor video nu este insa atat de usor de administrat de catre producatori cum pare la prima vedere. Business-ul cu console are cel putin doua componente neobisnuite pentru lumea IT. In primul rand, producatorii sunt dependenti 100% de calitatea campaniilor de promovare: pentru ca fanii jocurilor video sunt extrem de sensibili la detaliul vizual, ei doresc mai intai o imagine seducatoare si abia apoi o bucata de metal burdusita cu cipuri si invelita intr-o carcasa de plastic.

 

In al doilea rand, afacerile cu console sunt ciudate din punct de vedere al business-planului. Producatorii pierd bani cu fiecare consola pe care o vand, insa spera sa isi recupereze pierderile si sa faca profit cu trecerea timpului, din vanzarile de jocuri pentru acele console.

 

Microsoft are propria poveste. A lansat  Xbox in noiembrie 2001 si a pierdut cate un miliard de dolari in primii doi ani de dupa lansare. Pentru fiecare consola vanduta la un pret de aproximativ 300 de dolari, pierderea era de aproape 50%. Iar profitul inca se lasa asteptat si astazi, insa oficialii companiei spun ca totul reprezinta o strategie bine pusa la punct.

 

"La un anumit moment, trebuie sa te decizi: OK, a venit timpul sa nu mai investesc in imagine si credibilitate si sa investesc chiar pentru a castiga bani?", spune Robbie Bach, directorul executiv al diviziei Xbox. "Pierderi de un miliard de dolari pe an sunt destul de greu de sustinut pe termen lung".

 

Totusi, oficialii Microsoft spun ca singurul scop pentru care Xbox s-a nascut a fost sa pregateasca terenul pentru consola urmatoare, care va aduce si profitul. "Prima generatie a Xbox seamana cu un joc video", explica Bill Gates citat de Times. "Daca joci perfect, la sfarsit tot ceea ce primesti este sansa sa mai joci o data. Nu castigi nimic in afara de indemnul «Hei, mai joaca o data»."

 

Daca totul merge conform planului, Xbox 360 isi va face debutul pe piata catre sfarsitul lui noiembrie. Insa japonezii pandesc si ei momentul potrivit. Sony va lansa PlayStation 3 pentru inceput in Japonia, probabil in decembrie, dupa care Nintendo va ridica manusa, aducand sub luminile reflectoarelor cea mai buna realizare a lor din istorie: consola Revolution.

 

Din aceasta inclestare, cel mai mult are de pierdut Sony, comenteaza revista Time. Si asta pentru ca japonezii au in prezent o cota de piata foarte mare, de peste 60%, iar consola PlayStation 2 a contribuit in ultimii ani cu 40%-60% la profitul operational al Sony. Avand in vedere ca divizia de electronice are probleme, iar cea de divertisment nu prea a mai venit cu alte idei de succes dupa seria Spider Man, atacul Microsoft pe piata de console nu putea sa cada intr-un moment mai prost de-atat, spun unii analisti.

 

Cu toate acestea, Sony pastreaza un aer misterios si amenintator in jurul viitoarei console PlayStation 3. Despre PS3 se spune ca va avea un procesor cu totul revolutionar, care va face inutila orice incercare de contraatac din partea rivalilor. Numele de cod este "Cell", iar japonezii spun ca este vorba de "un supercomputer de dimensiunile unui cip", de 10 ori mai puternic decat procesoarele computerelor de astazi.

 

In plus, noua consola ar putea sa contina deja tehnologia de redare a DVD-urilor Blu-ray, care va permite producerea de jocuri mai complexe si cu grafica mult mai buna - multi analisti spun chiar ca diferentele intre felul cum arata filmele la cinematograf si aspectul si atmosfera jocurilor video se vor sterge aproape complet.

 

"In lupta dintre giganti, castigatorul nu va fi acela care va scoate produsul cel mai puternic, ci acela care va reusi sa echilibreze balanta intre performanta, pret si accesibilitate", spune Mihai Stegaru, director de marketing la Best Distribution. "Este foarte placut sa ai un Ferrari, dar daca trebuie sa dai 200.000 de lire sterline pe el, parca te multumesti si cu un Renault sau Volkswagen care, in principiu, fac acelasi lucru ca si Ferrari: te duc din punctul in A in punctul B, dar la o zecime din cost."

 

Daca PlayStation 3 ar fi comparat cu un Ferrari, atunci probabil ca Sony ar face bine sa coboare pretul pentru a fi accesibil masei largi de consumatori, sunt de parere specialistii. "Sony lupta pentru tehnologie cat mai performanta si din acest motiv PS 3 s-ar putea sa depaseasca bariera de pret care i-ar asigura suprematia.

 

Daca, totusi, Sony va adopta politica pe care a pus-o in aplicare in cazul lui PS 2, atunci vom vedea cum PS 3 se va vinde la un pret mult mai mic, subventionat de compania-mama", a spus Stegaru, care a estimat ca aceasta consola va ajunge si in Romania undeva la finalul lui 2006, inceputul lui 2007.

 

Si nu in ultimul rand, mai este Nintendo. In ciuda faptului ca in ultima runda a razboiului consolelor adversarii au investit mai mult si Nintendo a pierdut teren, oficialii companiei au respins categoric comentariile malitioase care ii dau ca si iesiti de pe aceasta piata.

 

Actuala consola GameCube este pe locul trei dupa PS2 si Xbox, insa Nintendo are in pregatire pentru inceputul lui 2006 viitorul model, cu numele de cod Revolution. Aceasta ar putea incorpora tehnologii asemanatoare cu cele incluse in cea mai recenta consola portabila, Nintendo DS, adica, printre altele, recunoastere a comenzilor vocale, conectivitate wireless si comenzi de tip touch-screen.

 

Companie infiintata inainte de anul 1900, Nintendo a preferat intotdeauna sa-si pastreze cultura exclusiv japoneza, refuzand sa faca schimbarile de strategie pe care Sony le-a adoptat pentru a-si extinde piata in domeniul entertainment-ului digital. "Nintendo este cunoscuta pentru jocuri non-violente adresate copiilor (gen Pokemon sau Mario) si, pentru ca probabil nu vor schimba acest lucru, isi vor pastra o pozitie stabila pe piata", a spus Mihai Stegaru. "Publicul lor este mai putin numeros, dar mai fidel."

 

In privinta atitudinii viitoare a Nintendo exista insa si opinii diferite. Doru Raduta, director general TNT Games, companie care distribuie autorizat consolele Nintendo in Romania, spune ca Nintendo DS a reprezentat semnalul ca politica japonezilor se schimba.

 

"Nintendo a vrut mereu sa faca lucrurile diferit, iar de acum inainte va incerca sa atraga un nou tip de public: oamenii care nu s-au mai jucat niciodata pe consola", a spus Raduta pentru Business Magazin.

Nintendo Revolution, asteptata si in Romania in trimestrul trei din 2006, va fi prima consola din lume dotata cu giroscop, a spus Raduta.

 

Cu alte cuvinte, in controllere (acele mici "pupitre de comanda" cu care gamerii controleaza jocul) va fi integrat un dispozitiv de identificare permanenta a axei verticale si a celei orizontale. Astfel, schimbarea pozitiei in spatiu a controller-ului va transmite personajului din joc indicatii despre directia in care sa mearga, ce arma sa foloseasca etc. "Ceea ce vrea Nintendo este sa modifice modul in care oamenii se joaca", a mai spus oficialul TNT Games.

 

Consola Revolution va fi o "revolutie" tehnologica pentru Nintendo, insa daca lansarea sa nu va confirma si schimbarea de atitudine a companiei, lupta pentru adevaratul mass-market se va da in continuare intre Sony si Microsoft.

 

In concluzie, chiar daca acum poate parea greu de crezut, peste aproximativ un an

n-ar fi deloc exclus ca in mijlocul sufrageriei dumneavoastra sa troneze un Xbox 360, un PlayStation 3 sau un Revolution.

 

O spun aceiasi analisti care s-au "fript" in trecut pentru ca au fost excesiv de precauti cu estimarile. Lumea multimedia nu are pauza - astazi, gadgetul cu cea mai rapida rata de acceptare din istorie este telefonul mobil cu camera digitala, care in urma cu patru-cinci ani nu exista nici macar la nivel de zvon.

 

Iar iPod-ul si celelalte playere muzicale de tot felul au iscat din senin o adevarata revolutie dupa ce, in urma cu cinci ani, nimeni nu stia ce inseamna "MP3". Asa ca, de ce n-am presupune ca peste cativa ani vom jongla cu nonsalanta si cu termeni precum "multiplayer", "shooter", sau "online gaming"?

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
Razboiul consolelor de jocuri
/business-hi-tech/razboiul-consolelor-de-jocuri-978254
978254
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.