Steaua Nordului în e-commerce
Chiar dacă se spune că perfecţiunea există doar în Rai, pentru Tudor Mihăilescu, CFO-ul eMAG, dar şi pentru clienţii retailerului, aceasta a devenit aproape necesară când vine vorba de experienţa de cumpărături online. Ce rol are digitalizarea în acest scop?
De la client trebuie să plece toată construcţia, să înţelegi nevoile curente ale acestuia sau să le anticipezi pe cele viitoare, apoi să găseşti şi să testezi ipoteze care să răspundă la oportunităţile identificate”, este una dintre convingerile lui Tudor Mihăilescu, group CFO al eMAG. De altfel, el a declarat, în cadrul proiectului Top Digital Transformers, realizat de Business Magazin în parteneriat cu Doc Process, că pentru compania pe care o reprezintă „Steaua Nordului e experienţa de shopping perfectă”. Crearea unei legături între milioanele de produse din portofoliul businessului, zecile de mii de comercianţi şi milioanele de clienţi, nu ar fi posibilă fără tehnologie. „Tehnologia e prezentă în tot ceea ce facem, de la aplicaţia de shopping până la procesele din depozite sau curierat.”
Din moment ce „tehnologia este la baza construcţiei” eMAG, Tudor Mihăilescu spune că pandemia nu a făcut decât să le confirme, pe de-o parte, beneficiile digitalizării (de exemplu, abilitatea de a scala rapid), iar pe de altă parte, a accelerat pornirea sau extinderea colaborării cu mai mulţi parteneri în zona de marketplace, care au putut astfel să pornească sau să crească acest canal de vânzare foarte rapid: „Noi eram convinşi de beneficiile tehnologiei şi înainte de pandemie. Am fost şi rămânem cu motoarele turate”.
Referindu-se strict la zona de finance, principalul său domeniu de activitate în cadrul companiei, Mihăilescu spune că a progresat mult în transformarea proceselor şi sistemelor pentru a creşte eficienţa şi a putea scala la nivel de grup. „Am investit în zona de demand & supply planning pentru a ne asigura că putem face aprovizionare automată, în zona de procurement, în zona de procesare facturi, în zona de raportare financiară şi managerială. În toate cazurile, tehnologia a fost parte din soluţie, fie că aceasta a fost dezvoltată in-house sau adoptată din exterior. De asemenea însă, de fiecare dată, primul pas a fost o redefinire a proceselor astfel încât să ne asigurăm că noua «autostradă» este construită între punctele corecte.”
Pe fondul crizei sanitare, în care comerţul online a cunoscut o dezvoltare fără precedent, eMAG a lansat mai multe servicii noi, precum Genius (un serviciu cu beneficii pentru membri) sau tazz by eMAG (un serviciu cu livrare rapidă, până într-o oră). Tot în această perioadă, compania a demarat o investiţie într-un nou hub logistic, cu rolul de a susţine dezvoltarea comerţului online prin oferirea de infrastructură antreprenorilor digitali. Anul trecut a adus pentru retailer o nouă premieră: intrarea pe piaţa alimentară, prin lansarea hipermarketului virtual Freshful, în urma unei investiţii iniţiale de peste 5 milioane de euro. „Digitalizarea ajută la deschiderea unor soluţii, de exemplu canale de promovare sau vânzare sau te ajută să le execuţi recurent şi la un cost bun”, subliniază Mihăilescu. Adaugă că, în domeniul în care activează, digitalizarea nu este un scop în sine, ci „un răspuns la întrebarea de bază – cum pot să îmi servesc clientul mai bine?”
Catalogul „Top Digital Transformers” reprezintă un proiect realizat de Business MAGAZIN şi susţinut de compania DocProcess, care are menirea recunoaşterii meritelor acelor persoane ce au înregistrat reuşite în domeniul transformării digitale. Ne-am axat pe companii considerate a fi în avangarda transformării digitale de către reprezentanţii acestora şi de către piaţă. Acest proiect nu reprezintă un clasament, iar numele incluse în cadrul catalogului nu sunt, cu siguranţă, numele tuturor liderilor digitali din companii: lista este deschisă şi aşteptăm în continuare propunerile dvs., atât pentru articolele din Business MAGAZIN, cât şi pentru ediţiile viitoare ale acestui proiect.
Deşi există încă multe businessuri care operează fără a fi digitale, şi asta ar sugera că încă se mai poate, el consideră că şansele de dezvoltare ale acestor afaceri sunt foarte limitate. „Ele ratează oportunităţi pe care competiţia nu le ratează, deci pe termen mediu şi lung vor avea un parcurs din ce în ce mai dificil. E o luptă inegală, iar aşteptările clienţilor cresc constant.” Digitalizarea, adaugă el, te poate ajuta să diversifici canalele de promovare şi vânzare, să adresezi o piaţă mai mare sau să eficientizezi costurile, iar ratarea acestor oportunităţi duce, mai devreme sau mai târziu, la un dezavantaj competitiv major.
Una dintre principalele provocări aduse de transformarea digitală, pe care reprezentantul eMAG o identifică, este tentaţia de a sări în soluţie, în codare, fără a fi definit foarte clar ce problemă rezolvi. Pornind de la client însă, el consideră că reduci aceste riscuri. „Mai există apoi riscul să eficientizezi un proces care nu este bine desenat. Înainte de implementare, e bine să te asiguri că procesul şi organizarea sunt corecte.”
Pe viitor, el spune că prioritatea companiei este, în primul rând, să continue să inoveze în zona vizibilă clientului. „De exemplu, asta include o continuă îmbunătăţire a algoritmilor de căutare, de recomandare, dar o şi mai mare flexibilizare a opţiunilor de plată, livrare, service. Toate pentru a asigura o experienţă foarte fluidă.” Al doilea obiectiv pe care îl menţionează ţine de creşterea gamei de produse şi oferte prin oferirea de instrumente adiţionale partenerilor, incluzând şi listarea ofertei lor în alte ţări unde compania este prezentă. „Nu în ultimul rând, lucrăm la eficientizarea costurilor şi creşterea vitezei de livrare, prin tehnologie, cu investiţii materiale într-un nou depozit foarte tehnologizat şi extinderea reţelei easybox.”
Din rolul actual, Tudor Mihăilescu conduce o echipă de peste 300 de persoane, numărul total de angajaţi din grupul eMAG, companie activă pe pieţele din România, Ungaria şi Bulgaria, cu venituri totale de 8,93 de miliarde de lei în 2020, fiind de peste 7.000. El s-a alăturat echipei eMAG pe poziţia de Group Chief Financial Officer în 2019, într-o perioadă în care compania se afla în plină expansiune, definită de investiţii semnificative în logistică şi dezvoltare internaţională. Anterior, s-a format şi s-a dezvoltat în cadrul Procter & Gamble, unde a început ca analist financiar, avansând până la poziţia de Chief Financial Office şi coordonator al zonei de Business Transformation pentru operaţiunile P&G din Sud-Estul Europei. În perioada 2010-2013, a lucrat la sediul Procter & Gamble din Geneva, Elveţia. Este licenţiat în finanţe-bănci la Academia de Studii Economice Bucureşti.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro