Cine vrea sa copieze reteta iPhone-ului
Dupa desktop-uri, notebook-uri si netbook-uri, producatorii de calculatoare se orienteaza catre piata de telefoane mobile. Multi au speranta secreta sa poata repeta succesul pe care l-a reusit iPhone.
Sa fie puternice ca un computer, mici cat o palma, sa aiba capacitatea de a reda filme highdefinition, sa poata servi pentru videoconferinte si sa aiba acces nelimitat la internet. Acestea sunt cateva dintre caracteristicile de dorit pentru noile smartphone-uri ce vor fi lansate de companii producatoare de calculatoare, precum Dell, Acer, Lenovo sau AsusTek. In rest, orice fantezie e posibila in privinta designului, a culorilor sau a memoriei cu care vor fi dotate.
“Impulsionati de succesul iPhone, producatorii de calculatoare vor sa intre in industria telefoanelor mobile”, constata Linley Gwennap, director executiv din cadrul firmei de cercetare Linley Group. “Cred ca un motiv pentru care companii precum Dell sau Acer fac acest pas tine si de faptul ca netbook-urile, laptopurile de dimensiuni reduse nu mai au acelasi impact asupra publicului ca in momentul cand au fost lansate”, adauga analistul, apreciind ca din cauza atractivitatii telefoanelor si a functiilor lor multiple, nu sunt putini cei ce au ajuns sa vada calculatoarele “clasice” pur si simplu ca niste obiecte plictisitoare.
Extinderea accesului la internetul mobil, in particular, ii obliga pe producatorii de computere sa-si largeasca aria de actiune. Numarul americanilor care intra pe internet de pe telefonul mobil a depasit pana acum 63,2 milioane, potrivit companiei americane de cercetare de piata comScore, iar 22,4 de milioane citesc zilnic stirile online de pe telefon. Conform datelor prelucrate de comScore, numarul celor ce intra pe internetul mobil s-a dublat in luna ianuarie a acestui an fata de aceeasi luna a anului trecut.
Fabricantii de calculatoare spera, asadar, sa ajunga sa reprezinte o concurenta reala pentru producatorii de telefoane mobile, iar noile lor smartphone-uri sa se poata impune intr-o piata dominata de produsele Research In Motion (cu BlackBerry) si de Apple, dar si unde Nokia, Motorola sau Palm s-au luptat din greu ca sa se afirme.
Prima companie de hardware care si-a facut loc in aceasta industrie a fost Apple, prin lansarea popularului iPhone, acum doi ani. Firma taiwaneza Acer a anuntat la randul sau ca va lansa in acest an opt modele de smartphone-uri. “Piata smartphone-urilor reprezinta directia in care vrem sa mergem, daca vorbim de strategia noastra pe termen lung”, a declarat Gianfranco Lanci, directorul executiv al Acer, care a anuntat lansarea noilor produse in luna februarie, la World Mobile Conference de la Barcelona.
Dupa ce a intrat si a iesit de pe piata televizoarelor si de pe cea a mp3 playerelor, unde a creat doua produse (Dell DJ si un player bazat pe softul Zing, care permitea descarcarea wireless de muzica; acesta din urma n-a fost insa niciodata lansat comercial), piata telefoanelor mobile reprezinta o provocare noua si pentru Dell. Compania cu sediul in Round Rock, Texas lucreaza in prezent la dezvoltarea unui model de smartphone, prezentat in ianuarie de o serie de surse neoficiale sub numele ipotetic de MePhone si care va putea folosi ca sistem de operare atat Windows Mobile de la Microsoft, cat si Android de la Google. Dell ar planui sa lanseze la anul si un smartphone mult mai puternic, cu noi caracteristici; de pilda, terminalul respectiv ar putea incorpora softul Zing, destinat initial playerelor de mp3.
In lipsa unor informatii oficiale, e greu de anticipat impactul pe care Dell il va avea pe piata de smartphone-uri, singura previziune a analistilor fiind ca atuurile companiei in materie de design si de finete tehnica (de la Dell a venit cel mai subtire laptop fabricat vreodata) ar indreptati-o sa se aventureze in lumea elitista a furnizorilor de smartphone-uri. “Daca un producator de calculatoare va intra pe piata telefoanelor mobile, acesta trebuie sa fie cu siguranta Dell”, a declarat Roger Entner, analist la firma de cercetare Nielsen Research, citat de New York Times. Entner se refera la clientela solida a PC-urilor Dell, provenind majoritar din mediul corporatist si din mediul institutiilor de stat, conchizand ca daca va fi lansat un telefon, acesta ar trebui sa fie echipat si marketat astfel incat sa-i atraga pe clientii de business ai companiei la fel cum i-a atras Apple cu iPhone pe clientii sai atenti la moda si la ultimele tendinte in materie de divertisment mobil si design.
Saptamana trecuta, o serie de stiri venind din Asia dadeau ca probabila lansarea unui smartphone al Dell in China, unde nici Research in Motion, nici Apple n-au o prezenta prea marcata, si nu in America de Nord, unde sansele de a se impune ar fi mult mai mici. Ashok Kumar, analist la Collins Stewart, s-a intrebat la randul sau daca nu cumva amanarea oricaror noutati privind viitorul telefon Dell (despre care unele articole aparute in ianuarie vorbeau ca despre o certitudine a lunilor februarie sau martie) tine de reticenta marilor operatori de telefonie americani de a intra in parteneriat cu Dell. Kumar preciza ca de o reticenta similara s-a lovit la vremea sa si noul iPhone si adauga ca o solutie - riscanta - avuta in vedere de Dell ar fi vanzarea pe cont propriu a viitorului smartphone pe pietele din SUA, Europa si Asia.
La fel ca si Dell si Acer, AsusTek, compania taiwaneza care a creat primul laptop ultraportabil, a anuntat ca in curand va lansa un smartphone.
Pe langa producatori, si furnizorii de componente din industria calculatoarelor au inceput sa se orienteze catre fabricatia de telefoane. Intel a anuntat ca va oferi cipuri pentru noile terminale ale LG, iar Nvidia, care livreaza procesoare grafice pentru computere personale, statii grafice si dispozitive electronice mobile, a semnat un contract cu trei producatori de smartphone-uri.
Daca smartphone-urile vor avea functiile unui calculator, producatorii de hardware care vor ramane in afara pietei de telefoane mobile se tem ca va avea loc un asalt invers, cel al producatorilor de terminale mobile spre industria de calculatoare. Deocamdata, asaltul e mai mult de ordin simbolic, prin tehnologiile aduse de telefoane. Smartphone-urile i-ar putea inspira pe fabricantii de calculatoare, de pilda, sa-si extinda gama prin crearea unor produse care sa consume mai putina energie.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro