Domeniul care ar putea scoate România din criză
Domeniul construcţiilor ar putea scoate România din criză. În ce măsură este lucru fezabil? În ce interval ar putea demara investiţii care să aibă un impact vizibil? Care sunt efectiv măsurile pe care ar trebui să le ia Guvernul?
„Pe termen scurt este improbabil să avem un reviriment serios în construcţii, însă din 2015 probabil că lucrurile se vor schimba fundamental„, apreciază Adrian Porfir, manager pe Europa de Sud-Est în cadrul Joris Ide, grupul care controlează producătorul de materiale de construcţii Megaprofil. El argumentează că în general construcţiile sunt strâns legate de încrederea în viitor, cerere şi posibilitatea de finanţare. „Bani există, dar nu este cerere solvabilă pe fondul colapsului cererii interne„, spune Porfir. Problema apare la nivel individual, unde percepţia românilor asupra zilei de mâine este dezastruoasă, prin prisma lipsei locurilor de muncă şi a salariilor mici din economie, pe fondul conflictelor politice tot mai acute.
„Din păcate, din discuţiile cu proiectanţii rezultă clar că, în lipsa proiectelor de pe planşetă, nu putem spera la o revenire a pieţei în 2013. Posibil ca pe fondul reluării finanţărilor pe baza fondurilor europene, în partea a doua a anului să se pună bazele unei creşteri în 2014, dar rămânem sceptici în faţa unui asemenea scenariu„, mai spune Porfir. Iar motivele ţin de situaţia economică din Europa de Vest, unde revenirea este lentă, iar pe plan intern guvernul nu pare să găsească drumul către relansarea economică, politicienii părând mult mai preocupaţi de procesul electoral din perioada următoare.
În schimb, în ce priveşte exportul, „lucrurile vor continua să meargă bine, ratele de creştere de 15-20% urmând să se menţină, deşi observăm o uşoară tendinţă de încetinire datorită eroziunii preţurilor pe fondul creşterii costurilor de producţie şi mai ales de transport, în condiţii de competiţie extremă„, afirmă reprezentantul Joris Ide.
PREGĂTIŢI PENTRU START
În ciuda minusurilor din ultimii mai bine de patru ani, companiile din industria de profil au preferat să continue investiţiile, pregătindu-se încă de pe acum pentru cererea despre care au încredere că va cunoaşte un reviriment în următorii ani, având în vedere că în România există în continuare un deficit important de drumuri, căi ferate, aeroporturi, dar şi de case confortabile sau reţele de canalizare. Grupurile străine, precum şi antreprenori români au investit din 2009 până în prezent circa 350 de milioane de euro în ridicarea de la zero a circa 25 de fabrici de materiale de construcţii în România, arată o analiză a Business Construct pe baza informaţiilor din piaţă şi a celor transmise de companii.
Un exemplu este chiar afacerea AdePlast, construită de Marcel Bărbuţ, care a inaugurat anul acesta patru noi fabrici, pe trei platforme industriale diferite - la Oradea, la Ploieşti şi la Roman. Astfel, producătorul român operează în prezent nouă fabrici. „Din acest punct de vedere suntem poate cea mai dinamică firmă românească din zona producţiei de materiale de construcţie.„ La mijlocul anului, AdePlast a anunţat la jumătatea anului o creştere de 31 de procente faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut. „Aşa cum am declarat de nenumărate ori, la AdePlast nu s-a simţit criza. Noi ne-am văzut de treabă şi am crescut an de an. Această stabilitate ne-a permis ca în ultimul an să investim peste 23 de milioane de euro într-o dezvoltare industrială fără precedent„, declară Bărbuţ.
Un alt exemplu de plusuri continue, în ciuda scăderii vânzărilor din domeniu, este afacerea dezvoltată de antreprenorul Horaţiu Ţepeş, proprietar al Bilka Steel, care a înregistrat în primele şase luni ale acestui an o cifră de afaceri de 31 milioane lei, în creştere cu 30% faţă de aceeaşi perioadă a lui 2012. „Creşterea a întrecut până şi estimările noastre făcute la începutul anului„, afirmă Ţepeş, iar pentru întregul an rezultatele se referă la o creştere similară. În 2008, când au început să se simtă efectele crizei economice şi în România, când investiţiile şi bugetele au fost reduse, Bilka Steel a devenit din distribuitor, producător de învelitori metalice. „Am înregistrat creşteri substanţiale an de an. Am încheiat 2008 cu 16,7 milioane de lei, iar după cinci ani am ajuns la 74 milioane lei, un număr de 64 de angajaţi şi 2 milioane de mp de ţiglă metalică vânduţi„, argumentează Ţepeş. Pentru a-şi creşte afacerea, antreprenorul a investit în tehnologie, an de an, şi a diversificat gama de produse. În plus, a dezvoltat reţeaua de dealeri, care a ajuns în acest moment la 500 de parteneri la nivel naţional, „şi urmărim dezvoltarea reţelei de distribuţie şi în alte zone ale ţării, unde credem că putem avea o poziţie mai bună„. Ţepeş a remarcat că, din pricina faptului că sursele de finanţare sunt greu accesibile, cumpărătorul, persoană fizică sau juridică, este mult mai chibzuit decât în trecut.
Urmărește Business Magazin

Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro