Avocatul de la capatul firului

Postat la 04 februarie 2008 153 afişări

Pe fast-forward. Asa s-a derulat cariera sa pana azi. La 22 de ani, in ultimul an de facultate, era deja considerat de clienti partener intr-un cabinet de avocatura de business, iar la 25 de ani, la scurt timp dupa ce devenea partener cu acte in regula, accepta fotoliul executiv juridic al Romtelecom.

Dupa cinci ani petrecuti la operatorul telecom, Catalin Dima se simte pregatit ca, in momentul in care la Romtelecom se va vorbi de externalizarea serviciilor de suport, sa revina pe piata de avocatura business cu propria companie.

Incredere rasplatita prin rezultate

Dima a primit rolul de executiv juridic al Romtelecom in 2003, odata cu numirea noului CEO al companiei, americanul James Hubley. Si, daca intarirea echipei de avocati in-house era o conditie obligatorie pentru grupul ce pregatea o serioasa reducere de personal si renegocierea contractelor cu principalii furnizori, numirea unui tanar de doar 26 de ani in functia de director al noului departament juridic a fost o surpriza pentru care chiar si Hubley a trebuit sa ofere explicatii sau garantii. Insa decizia s-a dovedit a fi cea mai potrivita, mai ales ca lui Dima i s-a oferit, din 2006, si sefia departamentului de comunicare.

Nici el nu regreta niciun moment decizia si este convins ca de fiecare data cand a fost pus in situatia sa ia o hotarare importanta, chiar si in viata privata, dar cu precadere in cariera, a ales cea mai fericita optiune. "Succesul depinde de cateva momente importante, iar daca atunci esti inspirat si alegi varianta potrivita, ai toate sansele sa reusesti. Trebuie sa si muncesti foarte mult, bineinteles." El era considerat partener in casa de avocatura Bostina de la varsta de 22 de ani, dar numirea oficiala in aceasta pozitie s-a produs la inceputul lui 2002, cand a devenit avocat definitiv in barou. Este avantajul unei case de avocatura mai mici, in plina dezvoltare la acel moment, unde fiecare avocat poate creste pana la statutul de partener mult mai repede decat ar face-o in cadrul unui birou local al unei case internationale de avocatura.

Probleme rezolvate, nu create

Chiar daca este inca tanar, experienta castigata pana acum l-a conectat la ceea ce inseamna avocatura moderna. Pentru el, cele mai importante atribute ale unui avocat sunt capacitatea de a castiga increderea clientului si capacitatea de comunicare si relationare. "Intotdeauna vor exista cativa experti mai buni decat tine pe un segment sau altul, dar daca reusesti sa transmiti incredere vei face fata."

El spune ca multi avocati de business au o mare inclinatie catre teorie si o deficienta de a transpune lucrurile in practica, de a se pune in locul managerului si de a se concentra pe rezultate. El a inceput sa le dobandeasca la Bostina de la o varsta frageda si, mai departe, si le-a dezvoltat la Romtelecom, unde a invatat sa gandeasca practic, orientat catre rezultate.

"Marea problema cu avocatii este ca de multe ori ei iti creeaza probleme suplimentare, desi tocmai ei ar trebui sa le rezolve." Un manager iti prezinta o situatie si vrea de la tine, in calitatea ta de avocat de business, niste estimari ale riscului, dar si solutii pentru a-si atinge obiectivele fara sa paraseasca litera legii. "Multi avocati ofera in schimb niste prognoze exagerat de pesimiste, or, un avocat nu poate sa-i spuna CEO-ului 'nu se poate, o sa intri la puscarie'. Cred ca asta a fost marea mea oportunitate, cea de a relationa cu niste oameni deosebit de capabili de la care am avut foarte multe de invatat." La randul lui, Dima a invatat si din propriile greseli. "Personal, in 2003, la inceputul experientei de la Romtelecom, il sufocam pe CEO cu probleme, dar nu-i expuneam destul de clar posibilele solutii."

"Poti fi apreciat doar atunci cand rezolvi probleme, nu cand le creezi." In plus, el este convins ca o relatie buna cu clientul bate orice tratat de Drept Comercial.

Tineretea, un obstacol

Chiar daca la 30 de ani este Chief Legal & Corporate Affairs Officer al Romtelecom, Dima a avut tot timpul sa invete. A inceput sa lucreze din anul doi de facultate (a absolvit Dreptul la Bucuresti), cand a intrat pe o pozitie de junior la Bostina si Asociatii. O perioada a facut "munca de jos" si atributiile sale se limitau la studierea Monitorului Oficial si la studiul efectiv al teoriei avocaturii de afaceri. "Eu cred ca daca vrei sa fii cel mai bun, atunci trebuie sa incepi cu inceputul. Indiferent cat esti de talentat, nu cred ca trebuie sa sari vreo etapa." In 1997, cand avocatura de business din Romania era inca la stadiul de pionierat (la Bostina erau doar patru avocati), Dima a intors imaturitatea pietei in favoarea sa, reusind sa se dezvolte odata cu compania, dar si cu businessul. "Am invatat multe, mai ales sa nasc si sa dezvolt relatii, dar si sa creez perceptii, bineinteles cel putin la fel de bune ca realitatea."

Si asta o spune un avocat care a intampinat cele mai multe dificultati in cariera din cauza varstei precoce, pe care unii parteneri de afaceri au considerat-o un deficit de experienta.

O oferta de nerefuzat

Revenind la oferta principalului operator de telefonie fixa din Romania, Dima spune ca, din punctul lui de vedere, a fost o propunere de nerefuzat. "M-au atras atat definirea postului pe care trebuia sa il ocup si modul in care lucra noua echipa de management de la Romtelecom, cat si latura materiala a ofertei, dar m-au convins perspectivele de viitor." Ce fel de perspective, mai ales cand compania tocmai intra intr-o perioada foarte dificila? Un important program de disponibilizari pentru care a fost direct raspunzator; concurenta din ce in ce mai serioasa pe piata de telefonie fixa de la noi si introducerea unui nou cadru de reglementare; renegocierea contractelor cu principalii furnizori sau schimbarea unei mentalitati invechite, o schimbare fara de care compania ar fi intrat cu siguranta in colaps.

E drept, din punctul de vedere al carierei sale, in cativa ani a invatat cum se restructureaza o companie, cum se conduce un grup si a avut si sansa sa-si corecteze defectele. "Este avantajul procesului de evaluare amanuntita a calitatilor si a performantelor mele, comandat de companie." A primit astfel niste sfaturi foarte bune de la oameni deosebit de competenti, cu ajutorul carora a reusit in sfarsit sa evite preconceptiile oamenilor privind varsta sa "necoapta". Concret, a fost sfatuit sa lucreze putin la stil, sa nu mai dea frau liber pornirilor ofensive pe care le avea (Dima este recunoscut in piata ca un avocat incisiv, chiar dur), tocmai pentru a nu alimenta impresia de imaturitate.

Motivatia

"Toate au fost niste oportunitati pe care multi dintre noi le avem in viata, difera forma, bineinteles, dar sunt sanse pe care nu trebuie sa le ratezi." E drept, el a fost unul dintre cei care au confirmat asteptarile. Cele ale unui CEO al Romtelecom care a trebuit sa dea explicatii si garantii personale pentru decizia de a angaja un om atat de tanar, ale echipei de avocati pe care singur si-a construit-o la Romtelecom si mai ales ale familiei.

"Au fost multe perioade cand nu puteam sa inchid un ochi din cauza stresului, dar cu totii trecem prin momente de genul asta. De multe ori am simtit ca nu mai pot si eram pregatit sa-mi prezint demisia a doua zi, dar ajungeam in fata casei si imi aduceam aminte de copii si de ratele pentru casa la care priveam. A doua zi veneam la birou si mai devreme." Acum, dupa ce si-a format o echipa competitiva, lucrurile sunt ceva mai simple. Chiar e convins ca principala sarcina a unui manager este sa-si faca echipa si sa stie sa delege mai departe responsabilitatea. Asta l-a ajutat sa petreaca din nou timp cu familia sau sa-si permita cateva zile libere pentru o vacanta exotica. "A fost greu la inceput, atat pentru mine cat si pentru colegi, pentru ca eu sunt un tip foarte demanding, obisnuit sa imi cer in primul rand mie foarte mult, dar si echipei. A trebuit sa invat ca oamenii sunt diferiti si lucreaza in felul lor, dar poate la fel de bine."

Oricum, "mutarea la Romtelecom a fost pasul corect, fara indoiala".Dar schimbarea carierei nu a fost in niciun moment ireversibila, pentru ca acum se simte in orice moment pregatit sa revina in avocatura de business. In fond, astazi se considera un avocat mai complet, tocmai pentru ca s-a dezvoltat si ca manager, deci intelege mult mai bine sarcinile unuia sau cerintele unui CEO de mare companie. Acum are avantajul unui cunoscator in lumea lor. "As putea oricand sa conduc o companie, mai ales daca este vorba de o casa de avocatura de business."

Noii clienti - managementul

Cele mai multe schimbari au intervenit in agenda fiecarei zile de lucru. Astazi nu mai trebuie sa alerge dupa clienti, "sa factureze" pentru casa de avocatura, ci trebuie sa atraga resursele de buget si incredere de la conducerea companiei. "Totusi, eu privesc managementul companiei ca pe un client."

Pentru a putea pune umarul la schimbarile din cadrul companiei a trebuit in primul rand sa invete businessul si sa o faca cat se poate de repede. Dar azi e mandru de echipa de 45 de avocati pe care o conduce si spune despre ei ca sunt un factor important in succesul companiei. Totusi, Dima indrazneste sa vorbeasca despre succes, chiar daca Romtelecom a pierdut constant abonati. Avocatul spune ca ultimele rezultate negative apar in virtutea inertiei si compania a reusit sa treaca cu bine peste perioada cea mai dificila. "Am pierdut aproape 1,5 milioane de clienti de telefonie fixa in trei ani si, chiar daca impresia generala este ca Romtelecom inca sufera, in realitate am depasit perioada cea mai dificila si ne stabilizam. Noua mea sarcina este chiar aceea de a imbunatati imaginea companiei, lucru ce ma motiveaza foarte tare."El este un om care isi acorda mult timp pentru gandire si pentru analiza, iar cel mai bun moment pentru asta este sfarsitul de an. Nu se gandeste la programarea vacantei (anul trecut a fost in Maldive, iar pentru anul acesta a ales deja, impreuna cu sotia, Mauritius), ci la obiectivele indeplinite si cele ramase in prim-plan pentru anul urmator. Sunt multe, dar acum tineretea actioneaza numai in favoarea sa.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
Avocatul,
de,
la,
capatul,
firului
/lideri/avocatul-de-la-capatul-firului-4074038
4074038
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.