Ce sa faci din bacsis

Postat la 03 martie 2008 248 afişări

Remus Bogdan, fondatorul restaurantului cu specific mediteraneean Alfresco, este un exemplu de antreprenor care, inainte de a trece pe cont propriu, a aflat toate secretele businessului, fiind mai intai... angajat. Si nu o luna, doua, ci vreme de 18 ani in care s-a pregatit continuu. Sa fie aceasta o cale mai sigura spre succes?

Chiar daca nu iti garanteaza reusita ca antreprenor, experienta acumulata poate fi un plus in cresterea unui business: cunosti detaliile si modul de functionare al afacerii si, automat, anticipezi unele lucruri neplacute sau negative care pot interveni in primii ani de viata ai afacerii. Aproape 20 de ani de ucenicie in domeniul alimentatiei publice l-au ajutat foarte mult pe Bogdan, desi recunoaste ca poate ar fi reusit si fara. Cel mai important plus pe care il are in fata celor care si-au facut afaceri in domeniul restaurantelor fara a avea contact indeaproape cu aceasta zona este faptul ca stie ce inseamna o piata super competitiva, care se traduce prin 14-15 concurenti pe o raza de 200 de metri. Si, chiar daca in Romania densitatea restaurantelor pe metrul patrat nu este atat de mare, sa stii, ca manager, sa pozitionezi pe o treapta superioara un restaurant dintr-un numar de 15 nu poate fi decat o chestiune de fler si de intuitie vizavi de piata pe care joci.


Alfresco concept
In urma cu aproape un an, vechiul conac situat la nr.11 pe strada Uruguay se transforma intr-o locatie in care zilnic au inceput sa ii treaca pragul oameni care doreau sa guste din preparatele cu iz de Mediterana. Cu 500.000 de euro, Remus Bogdan aducea in Romania un concept de restaurant care lipsea de pe piata, dar care genereaza venituri considerabile in alte tari.

Nu i-a fost teama de competitia existenta in sfera restaurantelor din Romania si spune ca inca mai este loc pe piata, si mai ales pentru cele cu specific mediteraneean. Fapt verificat chiar, avand in vedere ca de la inaugurarea Alfresco inca 3 locatii de acest tip si-au facut loc in Bucuresti. "Atunci cand incepi o afacere trebuie sa vezi, intai de toate, ce iti ofera piata sau cum se comporta. Nu putem spune ca in Romania sau in Bucuresti exista o piata dezvoltata; aceasta este concentrata mai mult pe pizzerii, shaormerii, restaurante italienesti, dar lipsesc altele."
Inainte de a face pasul catre antreprenoriat, proprietarul Alfresco a activat tot in domeniu (hotelier & restaurante - n.red.). A inceput sa lucreze din anul 1989 pe litoralul romanesc. A fost trimis in practica de Liceul Economic din Calimanesti-Caciulata (el fiind la specializarea turism). Dupa absolvirea liceului a lucrat in Sibiu, la hotelul Imparatul Romanilor. Dupa aproape un an entuziasmul l-a "transferat" tocmai in Germania, la Frankfurt Marriott Hotel, unde a lucrat 2 ani si jumatate, cu intermitente.
Europa nu i-a mai ajuns si a trecut oceanul pentru a fura din secretele meseriei la una din companiile de top din industria vaselor de croaziera si a ajuns astfel la Celebrity Cruise Line Hotels. Inapoi in tara s-a intors dupa 10 ani, cand Mariott Grand Hotel (actualmente JW Marriott) l-au adus din Germania pentru a conduce restaurantul Cupola si restaurantul de zi unde a conceput brunch-ul, impreuna cu toata echipa.
Doi ani mai tarziu a fost desemnat sa conduca restaurantul Champions, o locatie tot din cadrul hotelului. "Acolo am facut primul concurs de barmani profesionisti din Romania, un proiect foarte ambitios pe care il aveam in minte de cand stateam in Germania, pentru ca am lucrat cu vicecampioni europeni playeri bartending si am reusit sa organizam Champions Flair Crash - concurs care exista si astazi si care a ajuns deja la a cincea editie.
Ultima piatra de incercare din postura de angajat pentru Remus Bogdan a fost postul de director de restaurant (adica sa administrezi zilnic tot ce inseamna baruri, room service, cafenele, restaurante, minibaruri sau baruri de zi) la Marriott West India Quay din Londra, care este noua imagine a hotelurilor Marriott. "Au adunat acolo foarte multi manageri din lume de la toate hotelurile Marriott bune si impreuna am pornit proiectul acesta. O experienta extraordinara din punct de vedere profesional, pentru ca inveti senzational de multe chiar daca am umblat trei sferturi din lume si am invatat destule, acolo am invatat cat am invatat in toata cariera mea."


Probleme pe piata muncii
Un lucru bun nu vine niciodata singur, iar pentru tanarul antreprenor a venit cu inca doua lucruri bune, la pachet. Pe langa proiectul cu Alfresco, care a devenit o prioritate pentru el, proprietarul de restaurant mai are si o firma de consultanta in industria hoteliera. Hotels Consulting & Solutions a luat fiinta pentru ca a simtit ca este nevoie de oameni care sa indrume investitorii care doresc sa intre in acest , dar care nu au foarte multe cunostinte despre acesta. "Ca in orice alta meserie sunt tot felul de secrete si de lucruri de care te lovesti cand esti implicat direct in domeniu si pe care trebuie sa le ai in vedere atunci cand decizi sa demarezi un astfel de business." Ce lipseste restaurantelor sau hotelurilor din Romania? "Lipsesc oamenii, profesionistii adevarati", spune Bogdan, explicand ca poti avea un brand extrem de puternic in spate, dar daca nu ai oameni pregatiti, afacerea poate da gres. El a experimentat acest deficit de profesionisti in domeniu, un lucru de care se plang multi oameni din bransa, si crede ca un motiv pentru aceasta problema este si invatamantul de specialitate care ofera studentilor informatii invechite. "Eu am facut scoala traditionala de turism, am invatat in cel mai renumit liceu de turism din tara - Calimanesti -Caciulata, avizat de Ministerul de Invatamant, dar cei care predau raman la un nivel care de mult nu mai exista." Solutia pe care o vede Bogdan este infuzia de ceva nou in scolile din Romania. Insa admite de asemenea ca si comportamentul tinerilor absolventi
l-a surprins intr-un mod neplacut, pentru ca desi nu stiu sa aplice ceea ce li s-a predat, nici nu vor sa invete la locul de munca. "Probabil aceasta situatie se va schimba odata cu schimbarea mentalitatii poporului roman sau atunci cand piata muncii ne va oferi mai multe alternative, noua ca angajatori." In prezent, in restaurantul Alfresco lucreaza 25 de oameni. Dar omul care sfinteste locul, in acest caz (si in general intr-un restaurant), este David Dent, bucatarul dupa care Bogdan a alergat enorm, desi sunt prieteni si fosti colegi de serviciu in Marriott. Cat costa omul de care depinde afacerea? "Costul unui bucatar bun variaza, dar unul serios nu gasesti sub 3.000 de euro pe luna. Costul celui de la noi, sincer, nu pot sa-l pronunt, dar pot sa spun ca el castiga in alte locuri in jur de 8.000-9000 de euro plus beneficii."


Vinul bun se serveste la pahar
In firma sa de consultanta, a carei conducere i-a fost delegata sotiei, lucreaza 6 angajati si s-au concretizat deja 5 proiecte in primul an de activitate. Printre ele - un restaurant, un hotel si un han. Omul de afaceri sibian mai vinde si echipamente de protejare a vinului, La Verre de vin (proffesional wine care systems), un business tanar si nou pentru Romania, care incurajeaza consumul de vin de calitate servit la pahar. "Este important sa educam piata sa bea vin la pahar. Sunt multi oameni care isi doresc acest lucru, dar nu pot, pentru ca vinurile care se servesc acum la pahar, in Romania, sunt de foarte proasta calitate. Daca in Londra imi permiteam sa am 30 de vinuri la pahar pe meniu, in Romania nu pot sa am mai mult de 4 astfel de vinuri." Si asa a venit cu aceasta solutie pentru a o implementa aici, iar feedback-ul primit pana acum este incurajator.
Ca sa fie cercul complet, mai este nevoie doar de un pas la care se gandeste deja si anume sa deschida un hotel. Desi toate businessurile sunt in primul an de activitate, cel care detine Alfresco nu are nevoie de o perioada de stabilizare, ci merge, cu avantul caracteristic antreprenorului tanar, spre mai multe directii care au acelasi numitor comun - pasiunea pentru hoteluri si restaurante. Nu poate estima ce valoare au businessurile lui acum, fiind la inceput, dar a observat o crestere lunara cu 30% a vanzarilor in restaurant si este optimist si in ceea ce priveste cererea pentru serviciile de consultanta. Dupa un an de activitate, estimeaza pentru Alfresco o cifra de afaceri ce va depasi un milion de euro. Acum vaneaza locatii - pentru un nou restaurant si pentru un hotel de 3 sau 4 stele pentru turismul de afaceri. Ca orice afacerist de soi, stie ca locatia este si cel mai important, dar si cel mai greu lucru de gasit, mai ales ca preturile de pe piata de real estate sunt extrem de ridicate. "Chiria a devenit o problema acuta. O locatie buna o gasesti la un pret exorbitant. Un restaurant in Londra, intr-o locatie buna, are chiria mai mica decat aici." De cumparat un spatiu este mai greu, pentru ca riscul asumat este prea mare. Si-a dorit sa cumpere locatia in care se afla acum Alfresco, dar s-a lovit de refuzul proprietarilor. Un astfel de spatiu este cotat pe piata imobiliara cu 3-4 milioane de euro, o investitie initiala considerabila.


Dintre toate tarile pe care le-a vazut cel mai mult ii place Italia. I-ar placea foarte mult sa poata combina gastronomia si peisajul italienesc cu rigurozitatea si ordinea germana.
Multa lume il intreaba de ce nu a ramas in alta tara, dar spune ca este foarte atras de casa si ca mereu si-a dorit sa poata calatori dintr-o tara in alta dar niciodata sa nu se stabileasca undeva.
Banii pentru investitia in Alfresco i-a strans din economii. Nu a apelat la credite bancare, dar probabil ca o va face pe viitor.
Designul restaurantului a fost ideea lui si dupa mai multe incercari de colaborare cu cativa designeri, a lucrat cu galeriile Art ale lui Valentin Olteanu, un designer din Sibiu. Elementele spectaculoase din design se gasesc pe un perete din lounge si sunt foita
de argint si elemente specifice marii precum scoici sau perle.
Cel mai scump preparat se numeste Surf & Turf si se compune din creveti "Tiger" la gratar, muschi de vita tot la gratar, cartofi stil Catalunya si sos de unt cu usturoi si patrunjel. Costa 62 de lei si sunt comandate in jur de 500 de astfel de preparate intr-o singura luna.
In fiecare dimineata fumeaza doua tigari la cafea, niciodata mai multe, niciodata mai putine.
Este foarte meticulos si tine ca lucrurile sa iasa asa cum vrea. Spre exemplu, pana sa dea ok-ul pentru designul meselor din lounge, i-au fost realizate si prezentate 6-7 mostre.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
Ce,
sa,
faci,
din,
bacsis
/lideri/ce-sa-faci-din-bacsis-4074104
4074104
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.