Discipolul lui Chambers

Postat la 04 august 2008 19 afişări

"Un om trebuie sa stea intr-o singura pozitie cel mult sase ani", este de parere Bogdan Constantinescu, manager general al Cisco Systems Romania. Dupa spusele proprii, in maximum doi ani i se termina mandatul. Unde pleaca un director general de companie?

In cazul acesta, fiind vorba despre o corporatie multinationala, urmatoarea miscare pentru seful Cisco Romania ar putea fi plecarea intr-o pozitie regionala, tot in cadrul companiei, sau plecarea intr-o alta organizatie. In "portofoliul" lui Constantinescu au fost bifate unele dintre cele mai mari companii din industria IT - IBM, Microsoft si Cisco Systems. Cu un astfel de traseu, Constantinescu este probabil o tinta tentanta pentru headhunterii din Romania. Dar ce l-ar putea determina sa schimbe organizatia?

"Intr-o astfel de situatie, motivatia schimbarii este data de provocarea unei noi incercari. Nu ma intereseaza renumele companiei, poate si pentru ca am avut sansa sa lucrez numai in companii mari. Dar (re)numele nu este un motiv viabil pentru care as schimba o companie cu alta." Seful Cisco Romania este de parere ca, de la un anumit nivel (si ca pozitie intr-o companie, si din punct de vedere salarial), ceea ce atarna cel mai greu intr-o decizie de schimbare este nevoia de a demonstra ca inca poti face performanta cu o echipa noua. Nu este neaparat un adept al schimbarilor, dar nici nu se teme sa le faca atunci cand sunt necesare. In schimb, rutina unui job "il sperie" si de aceea considera ca 6 ani este perioada maxima pe care ar trebui sa o dedici unui singur post.

De ce? "Probabil mai devreme de atat nu poti spune ca ai trecut prin tot ce trebuia sa treci sau ca ai dat tot ceea ce trebuia sa dai in pozitia respectiva." Mai tarziu de atat intervine rutina, scade entuziasmul si acest lucru incepe sa se resimta la nivelul productivitatii si al implicarii in job-ul respectiv.


Decizii, decizii, decizii...
Orice GM este pus, macar o data in cariera, in fata unor momente de cumpana, a unor crize de business sau a unor decizii care nu sunt usor de luat. Desi Constantinescu nu este exceptia care confirma aceasta regula, gasindu-se si el in situatii mai dificile, raspunsul la intrebarea "Care a fost cea mai grea decizie sau cel mai greu moment de pana acum?" este surprinzator: "Au fost multe momente dificile, dar cred ca cel mai dificil a fost cel in care am venit in aceasta companie". Sosirea lui Constantinescu in cadrul Cisco s-a produs la inceputul lui 2001, perioada in care industria telecomunicatiilor trecea printr-o corectie destul de importanta.

"Eu sunt o persoana care a avut succes in ceea ce a facut si ma obisnuisem asa. Insa inceputurile in Cisco au fost extrem de dificile si ajunsesem sa imi pun problema daca e legat de mine sau daca e legat de companie sau de piata. Cert este ca nu ma simteam foarte bine, pentru ca lucrurile in Cisco nu mergeau foarte bine." Astfel, a avut momente cand s-a indoit de decizia pe care a luat-o, dar a incercat cumva sa isi demonstreze ca este capabil sa puna lucrurile pe picioare, constientizand acum ca dificultatea acelei perioade l-a ambitionat foarte mult. Din postul de GM, deciziile dificile au avut legatura cu plecarile unor oameni din echipa, fie ca a fost vorba de plecari in echipele regionale, centrale, fie ca a fost vorba de plecari in afara companiei.

"Nu sunt decizii usoare. Lucrezi mult timp alaturi de niste oameni; esti parte din succesul lor, ei sunt parte din succesul tau, despartirea este dificila." Insa seful Cisco poate spune ca este norocos, pentru ca nu a avut parte de momente mari de cumpana, crize de business sau crize majore de comunicare. "Exista mereu situatii mai greu de gestionat; in jobul acesta nu cred ca exista o saptamana fara o situatie mai speciala, cu un client, cu un anumit proiect, cu insatisfactii ale unui coleg de echipa sau ale unei echipe intregi."


Un bun comunicator
Inainte de a fi promovat pe postul de GM in Cisco Romania, Constantinescu s-a ocupat de zona de enterprise. Practic, jobul lui era sa se ocupe de clientii mari (initial a fost vorba de primii 30 de clienti) si de zona publica. La inceput, in toata compania lucrau 8 oameni, iar in momentul numirii lui erau 12. Seful Cisco spune ca numirea sa in aceasta pozitie nu a fost chiar o miscare evidenta, el nefiind cel mai vechi in companie, dar crede ca principalele calitati care l-au recomandat pentru acest post sunt abilitatea de comunicare, relatia cu echipa si increderea pe care colegii i-au acordat-o in momentul in care s-a pus problema acestei decizii.

Postul de GM a venit la pachet cu noi responsabilitati. In primul rand, lui Constantinescu i-a revenit sarcina de a promova viziunea companiei, de a fi un fel de ambasador al brandului in Romania. In plus, in raspunderea sa directa intra relatia cu clientii mari si relatia cu autoritatile locale. Mai mult, trebuie sa se asigure ca in companie exista un climat cat mai bun pentru a avea performanta financiara, productivitate ridicata. In fisa postului mai sunt trecute si responsabilitatea cresterilor rezultatelor financiare de la an la an, intrarea in noi zone de piata si mentinerea cotei de piata ridicate.

Toate aceste decizii nu sunt luate intotdeauna liber. Fiind vorba de o companie multinationala, se intampla ca un GM sa fie si un pion pe tabla de sah. Insa Constantinescu spune ca in Cisco s-a promovat intotdeauna spiritul antreprenorial si libera initiativa, dar recunoaste ca aceasta libertate mai are si limite. "Nu totul se intampla, in fiecare zi, asa cum imi doresc eu; intr-un fel acest push-back din partea companiei, care exista, este si sanatos, pentru ca te obliga sa-ti validezi ideile, sa te gandesti, sa fii sigur ca nu gresesti, pentru ca atunci cand esti impotriva curentului, responsabilitatea devine si mai mare. Daca esti in linie cu ceea ce doreste compania, esti "in siguranta" ? poti spune am facut ce si-a dorit toata lumea, dar daca ai alta idee, trebuie sa fii foarte sigur ca este una buna."


Investitii in productie
In urma cu aproximativ 3 ani a venit in Romania unul dintre cei mai influenti executivi din comunicatii, cum a fost numit de-a lungul timpului. John Chamber, CEO al Cisco Systems, a venit in Romania pentru a lua pulsul pietei. Atunci, a declarat ca Cisco Systems Romania va depasi, in 2006, cifra de afaceri de 100 de milioane de dolari. La aproape 3 ani dupa aceasta vizita, declaratia lui Constantinescu este "ne-am atins obiectivul si chiar l-am depasit". Dar cresterile de la an la an nu mai sunt atat de spectaculoase, cum erau cu ani in urma.
Explicatia este foarte simpla: "cifra de referinta devine din ce in ce mai mare si este normal ca inertia sa creasca. Dar cresterea de ordinul zecilor, ca procente, s-a mentinut in ultimii ani". Se observa totodata si o incetinire a cresterii in intreaga piata, tendinta care se mentine de aproximativ un an si care va continua si in urmatoarea perioada. "Depindem de apetitul investitional al companiilor cu care lucram, iar in aceasta perioada semnalele de peste tot au fost, sa spunem, neutre; se observa un focus din ce in ce mai mare de a reduce cheltuielile, de a folosi resursele financiare mai eficient si, din punctul acesta de vedere, banuiesc ca vom percepe si noi aceasta tendinta in piata."

In plus, seful Cisco Romania crede ca va exista si o contrabalansare, mai ales in zona de productie. De ce? Pentru ca in contextul actual in care trebuie sa fii cat mai aproape de client si pentru ca transportul costa din ce in ce mai mult, Constantinescu este de parere ca multe companii isi vor alege locatii de productie in zona. "Costul transportului din Romania catre pietele pe care le targeteaza, aflate in zona, este rezonabil, deci ma astept la o continuare a aducerii unor investitii noi, mai ales in zona de manufacturing."


Manager dedicat
De cand suntem in scoala invatam ca performanta cere sacrificii. Pe parcursul vietii, fiecare isi seteaza propriile obiective si propriile prioritati. Nimeni nu poate spune concret daca implinirea ti-o ofera profesia sau are legatura cu alte lucruri. Sa lucrezi 12 ore pe zi poate fi de neconceput pentru un om si un lucru normal pentru altul, cum este si cazul lui Constantinescu. Si multi ar fi tentati sa spuna ca 12 ore pe zi de munca inseamna jumatate din viata irosita.

Dar Constantinescu nu vede lucrurile asa; satisfactia muncii sterge aceste mici amanunte ? ore lucrate, timp liber putin, sacrificii facute. In plus, spune ca pasiunea lui este familia, iar pentru familie gaseste mereu timp liber. Nu este adeptul unui program fix si incearca in fiecare zi sa vina mai devreme acasa pentru a le acorda cateva ore baietilor sai gemeni, de numai 6 ani. Apoi se retrage in birou si mai lucreaza cateva ore - impartindu-si astfel ziua de lucru in doua etape.

Seriozitatea aceasta este ceruta si de pozitia in care se afla si de cei cu care lucreaza. In fond, conduce o mica parte din compania condusa de John Chambers, unul dintre cei mai buni executivi ai unei companii din IT. Cum este sa lucrezi cu el? "Motivant. Esti tot timpul in priza, ai un exemplu, un lider de urmat. Intr-un fel este si 'obositor' ? tinta se misca in permanenta si poate fi obositor la un moment dat, dar cred ca motivatia e mult mai puternica decat tentatia de a te opri pentru moment si a-ti trage suflul. Sincer nu sunt adeptul lucrului intr-un loc linistit si caldut, prefer mai degraba sa fiu in permanenta solicitat."


Stil de management

Cand intervieveaza un candidat, Constantinescu e atent la doua lucruri: inteligenta si caracterul, pe care nu le mai poate schimba. "Daca aceste doua lucruri exista, orice se poate invata."
Constantinescu are doua intrebari pe care le adreseaza fiecarui candidat. 1) Care este, in viziunea candidatului, cel mai bun si cel mai rau manager si de ce? Prin aceasta intrebare, seful Cisco isi da seama ce anume apreciaza candidatul la un sef si ce nu isi doreste sa vada intr-un sef, dandu-si astfel seama si de caracterul potentialului angajat; 2) Exemplificarea realizarilor pe care candidatul le-a avut in compania de la care a venit.
Recunoaste ca a facut si alegeri gresite cu unii angajati. S-a intamplat sa parieze si gresit pe anumiti oameni; a vazut calitati care nu existau, dar spune ca este un lucru normal, pentru ca intr-un interviu vezi, de obicei, partea pe care intervievatul o lasa sa se vada. In plus, a invatat multe din aceste greseli.

Despre companie
Cisco si-a deschis biroul in Romania in 1998.
In 2001 erau 8 angajati in companie, iar acum sunt peste 40.
Cifra de afaceri a companiei depaseste 100 de milioane de dolari.
Clientii companiei sunt operatorii de telecomunicatii (Romtelecom, Vodafone, Orange, RDS, UPC etc.); marile companii, fie ca este vorba de servicii financiare (BCR, BRD, Banc Post, Unicredit, etc.), utilitati (Transelectrica, Enel, Petrom, etc.), zona guvernamentala; companii care sunt undeva in zona dintre marile companii si companiile mici si mijlocii.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
Discipolul,
lui,
Chambers
/lideri/discipolul-lui-chambers-4074306
4074306
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.