Finantist din intamplare
Un inginer perfect in ochii parintilor, Mirela Rosca a sfidat alegerile pe care altii doreau sa le ia in locul ei si a ajuns sa managerieze un grup de companii care activeaza in retail, real estate si fashion. Ce valoare adaugata poate aduce un om cu o fire analitica si cu stofa de antreprenor?
Cu lumea afacerilor, Rosca a facut cunostinta cand in Romania nici nu se stia foarte bine termenul de antreprenor". A facut parte din primul val de intreprinzatori, fara un plan bine pus la punct, dar cu un obiectiv cat se poate de clar: sa faca bani pentru a incepe o familie cu cel care avea sa-i devina sot. De altfel, stabilirea permanenta de obiective este si unul dintre secretele reusitei sale. Una dintre primele tinte cu care a plecat la drum, in incercarea de a-si croi o cariera, a fost luarea permisului de conducere. Poate parea banal, dar cu acest scop in minte a intrat in campul muncii.
Avea doar 18 ani, era in primul an de facultate, la Comert-Marketing, in cadrul Academiei de Studii Economice, si s-a angajat ca secretara pentru a castiga bani pentru scoala de soferi. Am lucrat ca secretara, pentru ca evident nu stiam sa fac nimic la varsta respectiva. Aveam un liceu teoretic terminat cu foarte multa matematica si fizica, pentru ca tata, orientandu-ma spre meseria de inginer, a avut grija sa ma pregateasca in mod deosebit pe directia asta." Parintii i-au spus atunci ca nu are nevoie de carnet de conducere, din moment ce nu are masina. Dar inca o data a luat o decizie care i-a apartinut exclusiv. Dupa doua luni de zile, timp in care reusise sa stranga suma necesara pentru a se inscrie la scoala de soferi si sa taie de pe lista obiectivul propus, a renuntat. Si-a dat seama ca job-ul respectiv nu era pentru ea; simtea pur si simplu ca poate mai mult de atat. E ciudat sa spui dupa cateva saptamani lucrul 'pot sa fac mai mult', insa ceea ce mi se cerea in acel moment era doar dactilografiere de texte si raspuns la telefoane. Cam asa era inteleasa activitatea de secretariat acum 15 ani."
Asa ca a inceput sa isi caute alt job.
S-a angajat intr-o companie privata, lucrand de-a lungul timpului numai in astfel de companii. Insa, intamplarea fericita a facut ca exact in acel moment sa fie nevoie, in firma respectiva, de o persoana care sa lucreze in departamentul financiar, nevoie ce aparuse in urma unui control de la Administratia Financiara. A fost omul potrivit la locul potrivit, nu pentru ca ar fi stiut prea multe despre acest domeniu, ci pentru ca a fost nevoita sa invete ce presupune un departament financiar pe masura ce i se dadeau sarcini. Placandu-mi lucrul cu cifrele si avand o fire extrem de analitica, am reusit sa ma descurc in fiecare situatie."
Afacerea se invata
A lucrat in toti anii de facultate, in tot acest timp schimband 3 companii si trecand, in toate, prin departamentul financiar. Nu pe pozitii importante, dar avand norocul sa aiba oameni de la care sa invete si o gandire destul de modesta/realista incat sa nu creada ca va ajunge intr-o pozitie de top management in 2-3 ani.
A ajuns insa antreprenor pentru ca, in anul 3 de facultate, a pus bazele, impreuna cu actualul sot pe care il cunoaste de la 16 ani, unei firme de consultanta financiara. Pana in acel moment abordarea sa vizavi de cariera a fost una mai mult oportunista. Trebuia sa faca ceva cu timpul liber si sa isi suplimenteze, in acelasi timp, veniturile. Schimbarea a fost mai mult de atitudine, pentru ca, impreuna cu sotul sau, au inceput sa se gandeasca daca mai doresc sa lucreze pentru altii sau daca e cazul sa gaseasca oportunitati pentru a face ceva pentru ei. In acel moment s-a produs un declic si ne-am gandit: de ce nu incercam sa facem ceva pentru a ne putea pune pe picioare si a incepe o viata in doi."
Isi aminteste ca, in acea perioada, antreprenoriatul romanesc era la inceputuri. In ?96 nu se putea vorbi de business in aceiasi termeni de acum; nu se vorbea pe piata de Big 4" si poate tocmai de aceea, firma lor de consultanta nu a avut un business plan elaborat si nici vreo directie clara. Dar oamenii aveau nevoie de asa ceva, iar situatia de atunci, in care piata era inca in cautari si in formare, le-a fost mai mult decat favorabila. Nu am facut o cercetare de piata. Stiam doar ca exista cerere pentru astfel de servicii si mai stiam si ca sunt putini oameni pregatiti. Era momentul in care inclusiv sistemul contabil se schimba in Romania, vechile conturi erau inlocuite cu un nou program de conturi si, lucrand amandoi in departamente financiare, am observat ca exista o nevoie a celor care, necunoscand toate aceste lucruri, trebuiau cumva sa le vada puse in practica, sa gestioneze cumva activitatea aceasta financiara." Sub umbrela unei firme de consultanta financiara, cei doi faceau ceea ce oamenii aveau nevoie.
Ca era vorba de infiintari de firme, de deschidere de conturi bancare, de recrutare de personal sau de servicii de consultanta contabila, fiscala sau financiara, nu conta. De unde stiau sa faca toate aceste operatiuni? Nu stiau, invatau totul odata cu solicitarile venite din partea clientilor. Acestia erau cu precadere companii straine, in special italiene, o limba cunoscuta de Rosca.
Era momentul in care intreprinzatorii italieni ce activau in zona productiei de incaltaminte, textile si chiar decoratiuni de Craciun isi relocau activitatea respectiva inspre vestul Romaniei. Intrau evident pe un teritoriu nou, o tara noua pe care nu aveau cum sa o abordeze decat cu minime costuri, pe de o parte, si un minim de ajutor din partea unui personaj sau a unei companii locale care sa le calauzeasca pasii in aceste activitati relativ simple, pe de alta parte."
Clientii au venit in numar din ce in ce mai mare, functionand principiul publicitatii gura lumii/din gura in gura". Astel, au jucat rolul de consultant si pentru compania pe care acum o conduce, SSD Sport Sistem Development, care avea, pe atunci, actionariat romano-italian. Ulterior, in primavara anului 1998, cand asociatul roman a hotarat sa iasa din afacere, ceilalti doi au inceput sa caute un alt partner care sa le administreze afacerea in Romania.
Cunoscandu-i pe cei doi, asociatii italieni le-au propus lor sa managerieze compania. Din acel moment, Rosca a devenit director general al SSD. Firma de consultanta a fost ulterior vanduta, fiind si primul business vandut. Compania a fost cumparata de cel care le devenise pe parcurs partener, un expert contabil de care au avut nevoie cand, potrivit noilor reglementari in ceea ce privea firmele de contabilitate si consultanta fiscala, cel putin unul dintre manageri sau actionari trebuia sa aiba certificatul de expert contabil. Suma pe care au obtinut-o in urma acestui exit a fost destul de importanta pentru ei la acea vreme. Cu cei 60.000 de euro obtinuti atunci si-au mai taiat de pe lista inca un obiectiv propus - cumpararea unei locuinte. Aveau doar 23 de ani atunci si erau proaspat absolventi de facultate, iar pentru ei, realizarea a fost considerabila. Dupa vanzare, in primul an, eu si sotul meu ne-am separat total drumurile, insa ulterior, datorita faptului ca o parte din activitatile noastre aveau puncte comune, am hotarat sa ni le reunim. Practic, avem un grup pe care il gestionam, dar activitati separate."
Planuri de consolidare
Rosca s-a ocupat in exclusivitate de comertul cu articole sportive, marca Lotto, StoneFly si Gas. Apoi, cu trecerea timpului, a diversificat portofoliul de activitati si marci al companiei. Afacerile s-au dus, in timp, in mai multe directii; au inceput sa furnizeze tot ce tine de partea sportiva - terenuri de iarba sintetica, porti de fotbal, scaune de stadion si, mai nou, bazine olimpice. Datorita diversitatii obiectelor de activitate, au grupat compania in trei divizii ? o divizie de sport, care include echipamentele Lotto si toate celelalte conexe sportului, o divizie de fashion, in care se incadreaza brandurile StoneFly si Gas, si divizia de real estate, dezvoltata in urma cu trei ani.
Planurile companiei pentru urmatoarea perioada vizeaza consolidarea pe piata. In ceea ce priveste activitatea diviziei de sport, acest lucru se refera la consolidarea activitatii de distributie de produse Lotto si a unei cresteri de minim 10% anual.
Managerul Extenso prevede perspective destul de bune pentru distributia de vanzare de piscine olimpice, observand o cerere destul de importanta pe piata pentru acest gen de produs. Proiectele de bazine olimpice de care s-au ocupat sunt cel de la Oradea, unde se organizeaza concursuri de polo, fiind, la vremea respectiva singurul de acest gen din Romania (finalizat in urma cu 3 ani) si cele de la Bacau ? unul olimpic si unul de sarituri. Un astfel de proiect poate ajunge la cateva milioane de euro, in functie de dimensiuni si de tehnologia folosita la constructia bazinului. Cat priveste divizia de real estate, urmeaza o investitie pentru propriile necesitati ? un nou sediu in care va fi relocata activitatea companiei.
In domeniul de imobiliare, primul proiect a fost constructia primului sediu de birouri, dupa care au investit intr-un bloc de apartamente la Olimp, finalizat anul acesta. Blocul are o suprafata de 22.000 de metri patrati si 128 de apartamente, care isi asteapta ultimii locatari.
Toate sunt apartamente de vacanta, pozitia este foarte buna, lucru care ne plaseaza intr-o postura privilegiata, toate apartamentele avand vedere la mare si fiind foarte aproape de malul marii. In plus, am avut si norocul sa prindem timpurile in care afacerile in real estate erau inca infloritoare", spune Rosca, referindu-se la perioada economica actuala pe care nu vrea sa o numeasca chiar criza, ci, mai degraba, o perioada de confuzie, fiind increzatoare ca lucrurile se vor aseza pe un drum normal.
In cifre
Grupul Extenso are 3 divizii - una sportiva, fiind unic importator al brandului italian Lotto, una de fashion, care include brandurile StoneFly si Gas, si una de real estate, in care cel mai mare proiect imobiliar dezvoltat sub umbrela grupului este proiectul rezidential Sara Sea View de la Olimp, in care s-au investit 12 milioane de euro
Numarul angajatilor este de 240, in mare parte fiind cei care lucreaza in magazine, biroul avand un nucleu concentrat de 20 de persoane
Compania are o retea de 36 de puncte de vanzare, plus o retea de distributie, magazinele multibrand, in care joaca rolul de furnizor al celor 3 branduri din portofoliu
Cifra de afaceri pentru anul 2007 a fost de 29 de milioane de euro pentru intreg grupul, iar numai pe divizia sportiva cifra de afaceri a atins valoarea de 16 milioane de euro
Pentru 2008, previziunile vizau initial o crestere cu 15 procente, dar criza economica ii face sa fie retinuti in ceea ce priveste estimarile
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro