Manager de AR(c)TICole albe

Postat la 04 februarie 2008 23 afişări

Vorbeste cu pasiune despre obiectele din birou pe care a incercat sa le aranjeze dupa regulile feng-shui, dar poate sa enumere cu precizie notiuni de planning si strategie. Orientata spre rezultate, Monica Iavorschi, director de marketing si vanzari la Arctic, este o femeie aparent firava, care, la 33 de ani, desi plina de contraste, e totusi o sefa hotarata pentru cei 150 de oameni cu care lucreaza zilnic.

In 2001, cand nici nu implinise inca 28 de ani, Monica Iavorschi intra in Arctic pe postul de marketing manager. La doar doi ani dupa, schimbarile din cunoscuta fabrica de frigidere au avut efect si asupra ei. Unul pozitiv insa, pentru ca, pe lnga pozitia de director de marketing a preluat si conducerea departamentului de vanzari. Ce s-a schimbat dupa preluarea postului de director de vanzari? "Mai multa munca", raspunde imediat Iavorschi. Apoi explica: "a fost un context in care s-a intamplat transferul. Aceste doua posturi erau separate, iar schimbarea a avut loc in momentul in care s-a schimbat radical strategia la nivelul companiei, iar eu am fost in postura de a implementa noua strategie".
In acel moment s-a vazut nevoita sa construiasca totul de la zero, dar a considerat acest lucru o oportunitate, pentru ca este de acord ca uneori e mult mai simplu sa faci un lucru de la zero decat sa-l refaci pe cel deja existent.


Joc la dublu
Nu poate sa aleaga intre postura de om de vanzari si cea de om de marketing; nu considera ca vreuna dintre acestea doua i se potriveste mai mult decat cealalta. Si acest lucru se intampla pentru ca in ambele domenii se implica foarte mult pe partea de coordonare. In plus, nu este genul de om de marketing creativ, ci orientat mai mult pe strategie si planificare.

Ce calitati au recomandat-o pentru acest post? Iavorschi spune ca sunt niste calitati recunoscute de-a lungul timpului, iar rezultatele pe care le-a avut ca si marketing manager au contat foarte mult in momentul in care s-a produs schimbarea. "In primul rand sunt un om orientat spre rezultate si cred ca acest lucru a fost cumva motorul principal. Este adevarat ca uneori poti sa devii putin agresiv cand esti un manager de genul acesta, dar in contextul dat a avut un efect pozitiv asupra schimbarii Arctic si a strategiei companiei." In plus, nu este "one woman show" - considerand ca lucrul in echipa este foarte important pentru o astfel de companie -, iar zona in care aduce valoare adaugata este cea de setare a unei strategii si de stabilire a unui plan pe termen scurt sau mediu - acesta fiind si motivul pentru care se concentreaza mai mult pe astfel de activitati.
Una dintre primele realizari notabile ale managerului de marketing si vanzari al Arctic coincide cu una dintre marile realizari ale companiei. Schimbarea care s-a produs cu Arctic in urma cu mai multi ani si care a surprins pe toata lumea - schimbare din punct de vedere al brandului, al imaginii, al abordarii in piata sau al relatiilor cu partenerii de afaceri - a fost si o realizare personala a Monicai Iarvorschi. In prezent, faptul ca a reusit sa creasca un alt brand - Beko - si sa creeze un segment propriu de clienti este un alt succes pe care tanara manager l-a inregistrat in cadrul companiei.


Piatra de incercare: concedierile
Sa fii un manager de top intr-o companie este un lucru la care multi oameni aspira. Dar oricat de multe avantaje ar avea o astfel de pozitie, exista si momente in care anumite hotarari il pot face pe un astfel de manager sa isi doreasca sa nu fi avut o mare putere de decizie. In cazul Monicai Iavorschi, un astfel de moment a avut loc in momentul in care a preluat si conducerea departamentului de vanzari. Atunci s-a pus problema reorganizarii acestuia, ceea ce a dus si la disponibilizarea unor oameni. "A fost un moment nefericit si pentru ca te afli in pozitia in care nu poti cere sfatul multor persoane. Este o situatie in care e mai bine sa te gandesti singur la ce ai de facut. Atunci am schimbat anumite pozitii si ne-am despartit de anumiti colegi. A fost un disconfort destul de mare pentru toata lumea."
In ceea ce priveste angajatii, managerul spune ca apreciaza oamenii care pun suflet in ceea ce fac. Atunci cand sta de vorba cu un candidat la un post din cadrul companiei incearca foarte mult sa-i faca un profil psihologic, care conteaza uneori mai mult decat ce stie persoana respectiva punctual pentru pozitia la care a aplicat. "Orice om cu bunavointa si care pune suflet din start are avantajul de a invata mult mai repede. In plus, daca persoana se incadreaza foarte bine in echipa, atunci se creeaza o sinergie, de aceea profilul este foarte important."
La fel de important este si ca angajatii sa se inteleaga intre ei si pentru a nu exista disensiuni in urma carora s-ar putea isca diverse conflicte. Dar cum ar aborda Iavorschi o astfel de situatie? Desi ii este destul de greu sa aplice o reteta, exista cateva coordonate dupa care se ghideaza in incercarea de a aplana un eventual conflict. Daca persoanele implicate in conflict au manageri la randul lor, categoric exista discutii cu acestia. Dar daca persoanele au pozitii importante in companie, este mult mai complicata situatia. O solutie ar fi ca acestia doi sa inteleaga ca au acelasi obiectiv si ca neintelegerile dintre ei pot avea efecte negative asupra lor si asupra companiei.


Introspectie de manager
Pasiunea sa pentru psihologie a ajutat-o foarte mult in cariera, pentru ca intelege oamenii mai bine. Citeste carti de specialitate in timpul liber, iar o ora pe zi este pentru introspectie. "Ziua incepe cu cafeaua de dimineata si o tigara, dupa care pur si simplu stau si ma gandesc." La birou ajunge de regula la ora 10, desi se trezeste in fiecare dimineata la ora 7, insa in fiecare dimineata isi aloca o ora numai pentru ea, lucru care a devenit un tabiet de-a lungul timpului.
Sa conduci 150 de oameni, dintre care peste 90% sunt barbati, poate fi un adevarat tur de forta. Dar Iavorschi nu vede nicio problema in asta. Ca sef nu ii place sa controleze sau sa faca politie cu angajatii sai, iar daca trebuie s-o faca, este o tortura pentru ea, dar si pentru ceilalti. "Imi place foarte mult munca de echipa si cumva instinctiv intreb cat mai multe persoane pentru a crea o idee. Este adevarat ca sunt momente in care trebuie sa pui punctul pe i si sa iei singur o anumita decizie, dar in general prefer munca in echipa."
Munca sa presupune multe intalaniri de-a lungul unei zile si se intinde pe 10-11 ore. In fiecare zi primeste in jur de 80 de e-mail-uri, iar citirea lor zilnica a devenit deja rutina. Primul lucru pe care il face cand ajunge la birou, dupa citirea e-mail-urilor, este organizarea activitatilor pe ziua respectiva. In fiecare dimineata isi face o lista cu sarcini zilnice, iar un tabiet "profesional" a devenit datarea agendei. Sarcinile nerezolvate le transfera de la o zi la alta. "Ma ajuta sa-mi stabilesc prioritatile."
Cand vine vorba de greseli in afaceri, managerului Arctic ii este mai greu sa mentioneze vreuna vizavi de business, pentru ca lucrurile au fost facute corect, dovada fiind rezultatele. Ca manager insa spune ca mai are multe de invatat si de facut.
"Trec printr-un proces permanent de acumulari. Si in business acumulezi, dar cred ca este mai usor de invatat o piata decat psihologia umana."


Despre Arctic

Arctic este cel mai mare producator de electrocasnice de pe piata locala

Cifra de afaceri inregistrata in primele noua luni ale acestui an este de 164 de milioane de euro, in crestere cu 20% fata de aceeasi perioada a anului trecut

Cota de piata a producatorului de electrocasnice este de 27%, iar impreuna cu Beko este de 30%

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
Manager,
de,
AR(c)TICole,
albe
/lideri/manager-de-ar-c-ticole-albe-4074036
4074036
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.