Mostenirea dinastiei Taittinger

Postat la 03 noiembrie 2008 39 afişări

Taittinger este un nume la fel de sonor ca Rothschild sau Wallenberg, dinastiile familiale care au facut istorie in afaceri si in industria luxului. Sampania de mii de euro, lantul de hoteluri Societe du Louvre (14 hoteluri de lux in Franta, Elvetia si Germania printre care Le Crillon si Lutetia in Paris, Martinez in Cannes) sau casa de parfumuri Annick Goutal sunt cateva dintre brandurile ce au apartinut familiei Taittinger. In 2005, intregul grup a fost vandut fondului de investitii american Starwood Capital, dar familia a ramas in continuare implicata in mersul afacerilor.

Brigitte Taittinger, nepoata lui Pierre Taittinger, fondatorul brandului de sampanie al grupului este in continuare presedintele casei de parfumuri Annick Goutal. Desi compania nu insumeaza decat 1% din afacerile detinute de Starwood, Goutal este mai degraba un "brand pentru suflet" care se dezvolta totusi intr-un ritm rapid, avand peste 300 de puncte de vanzare in Statele Unite, in magazine precum Barneys, Bergdorf Goodman sau Bloomingdale's.

Brandul Annick Goutal a raportat in 2007 o crestere de 11% a vanzarilor, cu o cifra de afaceri de 11 milioane de euro. "Anul acesta probabil ca vom avea o cifra de afaceri de 13 milioane de euro si speram sa ajungem in cativa ani la o cifra de 25 de milioane de euro", a spus Brigitte Taittinger pentru revista Target. CEO-ul Anick Goutal spune ca, datorita sprijinului Starwood, brandul de parfumuri se va extinde semnificativ in viitor si va deschide 30 de buticuri exclusiv cu produse Annick Goutal in urmatorii 3-5 ani.

Pe urmele aromei

Brigitte Taittinger a terminat Facultatea de Stiinte Politice cu o diploma de jurnalist. Primul job nu a fost insa nici ca redactor, nici in cadrul grupului detinut de familia sa, ci in prima agentie de publicitate franceza, Publicis. Timp de patru ani s-a ocupat de contul L'Oreal Cosmetics, ceea ce i-a oferit experienta pentru locul de munca oferit mai tarziu de unchiul sau in businessul de familie. Acolo a preluat initial departamentul de marketing pentru hotelurile familiei, iar mai tarziu, in 1991, a devenit presedinte al Annick Goutal.

"Unchiul meu s-a cunoscut cu sotul creatoarei Annick Goutal printr-o conjunctura, erau amandoi muzicieni. La acel moment, familia mea cauta sa-si extinda afacerile, iar Casa Goutal era ceva inedit ca imagine (baroca si tipic frantuzeasca - produse sic. Prin urmare, cei doi au devenit parteneri, din 1984 pana in 1988, cand Taittinger a devenit unic proprietar al brandului", povesteste Brigitte Taittinger.

Inceputul in noua functie nu a fost usor, pentru ca viziunea creatoarei de parfumuri Annick Goutal era diferita fata de cea a familiei Taittinger - Goutal dorea sa se concentreze pe creatie, iar grupul, pe dezvoltare si extinderea pe noi piete.

"Am simtit totusi ca, daca vrem sa fim diferiti si sa avem succes cu Annick, trebuie sa privim lucrurile putin altfel decat in cazul unui business precum L'Oreal, de exemplu. Asadar, i-am propus lui Annick sa se ocupe de tot ce tine de creatie, fara sa-i impun nicio limita de timp sau costuri, iar eu ma voi ocupa de partea financiara si strategica."

Asta insemna ca "nasul" casei de parfumuri nu avea termen-limita pentru crearea parfumurilor, puteau trece luni de zile pana la o noua creatie sau idee de arome si nimic din ce realiza nu era testat inainte de a ajunge pe piata.

"Stiam ca, daca am fi testat parfumurile inainte de vanzare, am fi extras poate chiar caracterul creatiei, cum se intampla de obicei in cazul aromelor tari, iar toate creatiile lui Annick au ceva aparte, necomercial."

Si fiecare parfum are in spate propria sa poveste. Cand Camille, fiica creatoarei si actualul "nas" al companiei, avea sapte ani, mama sa a intrebat-o ce parfum i-ar placea sa aiba si copilul a raspuns "o gradina sub ploaie". Astfel a fost creat Eau de Camille, un parfum floral si proaspat. Apoi, cand fiica sa a implinit 18 ani, creatoarea a realizat un alt parfum, mai senzual, cu aroma de pere si mosc, Petite Cherie.

Cele doua sunt astazi printre cele mai populare parfumuri. Insa cel mai scump produs al casei a ramas "Ce soir ou jamais", ultimul parfum creat de Annick Goutal, in 1989.

"Annick era deja bolnava cand a creat acest parfum si stiu ca in fiecare zi adauga la el mai mult trandafir turcesc care este o esenta scumpa. Cand mi-a venit costul parfumului, i-am explicat ca nu poate fi creat pentru ca e prea scump. Annick mi-a spus atunci ca ii e teama sa nu fie copiata si ca, fiind ultimul sau parfum, vrea sa fie deosebit, prin urmare i-am indeplinit dorinta."

Pentru ca brandul este unul vizual, chiar si sticlutele pentru parfum au o poveste. Recipientele pentru Grand Amour sau Petite Cherie au fiecare ca simbol un fluture, "care nu e de fapt un singur fluture, ci sunt doi care se saruta", rectifica Taittinger, iar sticla in sine, din cristal transparent, a fost descoperita de creatoare intr-un magazin de antichitati si "adoptata", pentru ca designerul original nu a fost gasit.

Doar pentru anumite nasuri

Parfumurile Annick Goutal se vand cel mai bine in Franta, unde primul butic a fost deschis in '81 si in Statele Unite.

"Americanilor le place foarte mult brandul, pentru ca exprima exoticul frantuzesc, Versailles si budoar. Si pentru ca Goutal pune accent mult pe vizual: de Craciun realiza cutii de cadouri in catifea, iar sticlele de parfum arata sic." Iar daca americanilor le plac "pretty shiny things", se pare ca nici romanii nu sunt mai prejos: parfumurile Annick Goutal ce au fost aduse recent la parfumeria Madison s-au vandut in timp record. Brigitte Taittinger spune ca se aplica un intreg proces prin care se analizeaza daca o piata este pregatita pentru brand sau nu.

"De exemplu, Brazilia si China sunt mai potrivite pentru a deschide un nou boutique Goutal decat Germania sau Spania. In urma cu zece ani, cand am fost in Germania prima oara pentru a promova brandul (am studiat timp de 14 ani limba germana), am fost surprinsa sa descopar ca singurele branduri de care auzisera erau Hugo Boss si Dior." Femeia de afaceri spune ca, de fapt, cheia succesului in momentul implementarii pe o noua piata este sa gasesti partenerul potrivit care intelege ceva foarte important: "consumatorul Annick Goutal nu este acelasi care cumpara Gucci sau Versace, ci face parte dintr-un fel de club, mai aparte".

Femeile din China iubesc parfu-murile sofisticate, ca si italiencele, prin urmare in 2009 se va mai deschide un boutique si in Macao, China, iar doua noi locatii au fost inaugurate recent in Londra. Investitia necesara pentru deschiderea unei locatii Annick Goutal este de aproximativ 250.000 de euro

Pentru a sprijini dezvoltarea brandului, se vor inchide unitatile care produc mai putin de 500.000 pana la un milion de euro anual, urmand sa se incerce piete noi de desfacere, pastrandu-se in acelasi timp caracterul de "brand de nisa".

"Vom ramane un nume exclusivist in pofida extinderii; 25-30 de buticuri in locuri bine alese din intreaga lume este un numar indeajuns de mic pentru a fi considerat de nisa, insa indeajuns de mare pentru a fi recunoscut. Cred intr-o vorba: spune-mi ce distribuitori ai ca sa-ti spun cine esti."

Pe langa parfumuri, brandul Annick Goutal are o linie de produse pentru ingrijirea pielii si colaborari cu designeri de bijuterii si lenjerie intima. Colectia de lenjerie a fost creata chiar de designerul pentru brandul Victoria's Secret in culorile a patru dintre parfumurile Goutal, verde de la Petite Cherie, rosu de la Grand Amour, auriu pentru Songe si rozul lui Quel Amour. Iar anul viitor Annick Goutal va lansa o noua linie de cosmetice.

"Dar, dupa cum spune unchiul meu, brandul Annick Goutal este ?ma danseuse? (adica ?preferata? mea), nu conteaza neaparat cifrele, pentru ca nu insumeaza decat 1% din afacerile preluate de Starwood, este mai degraba o afacere de suflet", spune Brigitte Taittinger.

Bal in familie

"In fiecare an lansez un nou parfum Annick Goutal in hotelul Crillon din Paris, vara in salonul Marie Antoinette, iar iarna in barul hotelului, imi place mult privelistea care se vede din hotel." Salonul cu nume de regina are o semnificatie deosebita pentru familia Taittinger, pentru ca parintii lui Brigitte Taittinger s-au casatorit acolo in urma cu

50 de ani, iar "acum doua luni am sarbatorit acolo aniversarea casatoriei lor". De asemenea, balul de la Crillon este asociat cu aceeasi dinastie Taittinger. "In fiecare an particip la balul debutantelor, este o ocazie unica sa invitam oameni de seama din jet set sau politica. In plus ambele mele fiice au fost debutante la Crillon, cea mai mare a purtat o rochie Dior si a invatat timp de o saptamana cum sa danseze si sa mearga intr-o asemenea rochie."

Afaceri de familie

Desi reprezinta doar 1% din afacerile preluate de Starwood de la familia Taittinger, casa de parfumuri Annick Goutal are o cifra de afaceri de 13 milioane de euro si "speram sa ajungem in cativa ani la o cifra de 25 de milioane de euro", a spus Brigitte Taittinger pentru Target.

"Familia a rascumparat deja afacerile cu sampanie de la Starwood, iar daca fondul de investitii va renunta la Annick Goutal, o va revinde tot grupului Taittinger."

Annick Goutal, "nasul" casei de parfumuri conduse de Brigitte Taittinger, a ramas creatoare independenta si dupa preluarea afacerii de catre grupul Taittinger, adica nu era nevoita sa prezinte "brief" si nimic din ce realiza nu era testat inainte de a ajunge pe piata.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
Mostenirea,
dinastiei,
Taittinger,
/lideri/mostenirea-dinastiei-taittinger-4074436
4074436
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.