Noul val de antreprenori
Director general Alexandrion Group
Cand esti nascut in tara nectarului si a ambroziei, nu este de mirare ca o cariera de expat nu te tenteaza atat de tare incat sa parasesti taramurile mitice ale Eladei. Cu toate acestea, Nondas Magoulas, directorul general al Alexandrion Group, a ales o cariera de "manager in deplasare" cu 18 ani in urma si pana acum nu a regretat nicio clipa. "Cred ca acum as fi de-a dreptul nefericit daca ar trebui sa raman inchis intr-un birou, deoarece calatoriile mi-au devenit o a doua natura." Inainte de a veni la Alexandrion, Magoulas a lucrat pentru PepsiCo in tari ca Spania si Bulgaria, insa in Romania simte ca si-a gasit intr-adevar locul. Cu toate greutatile, Magoulas a reusit sa-si aduca si cariera si viata personala pe aceeasi linie. "In Romania nu am venit ca sa plec, am venit pentru a incepe o viata aici. Iar dupa patru ani de du-te vino, in sfarsit in toamna acestui an familia mea mi se va alatura aici si atunci chiar voi simti ca sunt acasa." Din Grecia ii mai lipseste doar pestele proaspat si casa de pe malul marii Egee, insa prietenii pe care si i-a facut aici compenseaza micile lipsuri.
Cristian Fugaciu
General manager Marsh Romania
Cristian Fugaciu, 32 de ani, este directorul Marsh, unul dintre cei mai mari brokeri de asigurari de pe piata locala.
In 2007, firma, care lucreaza doar cu clienti corporate, a avut o cifra de afaceri de peste 6,1 milioane de euro si a intermediat contracte de asigurare in valoare de 40 de milioane de euro. TARGET a scris despre riscurile pe care si le asuma Fugaciu, insa nu la job, ci pe sosea. Directorul are carnet de motocicleta de sase ani, dar experienta in kilometri - mai putina: doar cateva sute. "Nu e genul de distractie care sa te linisteasca, daca te gandesti ca riscul este destul de mare si nu ai deloc siguranta", explica el. Ceea ce inseamna ca se aseamana destul demult cu profesia de broker. Cea mai mare parte a contractelor plasate de Marsh - 40% - sunt asigurari auto, in timp ce politele de tip property reprezinta 20-25% din portofoliu, la fel ca asigurarile financiare. "Ne-am diversificat serviciile si am inceput sa ne dezvoltam pe segmente noi, ca ?employee benefits? si consultanta, dar au avut o contributie importanta si parteneriatele cu banci si companii de leasing", explica Fugaciu.
Robert si Ionut Negoita
Proprietarii Confort Group
In 12 ani au construit cel mai mare hotel din estul Europei, RIN Grand Hotel, au strans o avere de peste 300 de milioane de euro si, din cate se pare, nu este de-ajuns. Au in planurile de investitii cel mai mare mall din Romania, cele mai inalte turnuri de birouri, un trust de presa si poate o echipa de fotbal.
De altfel, ideea lor de baza pare sa fie strans legata de termenul "cel mai mare". Nici n-au strans bine schelele la RIN (in traducere Robert - 37 de ani - si Ionut - 35 - Negoita) si incep lucrarile pentru mall-ul de 40 de mii de metri patrati din zona de sud-est a Capitalei, lucreaza la proiectul pentru cele doua turnuri de birouri din Pipera si au inceput deja treaba la un nou ansamblu rezidential, de 5.000 de case, Confort City.
Si, cel mai probabil, alte cateva proiecte stau in stand-by, poate la nivel de discutie frateasca, pentru ca cei doi gandesc la scara mare:
"Realizarile marete sunt ale celor care ies din tipare. Bill Gates nu a lansat sabloane, el a revolutionat. Oamenii care gandesc revolutionar au realizari notabile."
Ali Ergun Ergen
Director de dezvoltare Baneasa Development
"100% preinchiriere in ziua inaugurarii nu garanteaza succesul mall-ului. Conteaza si cum il conduci." Si trebuie sa-l credem pe cuvant, pentru ca despre Ergun Ergen (37 de ani) se spune ca a "inventat" conceptul de mall in Romania, prin dezvoltarea proiectelor comerciale Bucuresti Mall si Plaza Romania, pe vremea cand conducea operatiunile Anchor Group in tara. Este, prin prisma experientei, unul dintre cei mai buni sefi de mall de la noi din tara, iar acum raspunde de cel mai mare proiect imobiliar din istoria Romaniei, cu o valoare estimata la peste un miliard de euro, zona comerciala Baneasa.
Bogdan Georgescu
Managing partner Colliers International
Bogdan Georgescu detine 30% din actiunile Colliers International, cea mai mare companie de consultanta imobi-liara de pe piata locala dupa cifra de afaceri. Compania a avut incasari estimate la peste 5 milioane de euro anul trecut. Compania de consultanta imobiliara Colliers International a anuntat recent in premiera si lansarea unui indice imobiliar, ce poate fi folosit ca instrument de masurare a evolutiei pietei rezidentiale din Bucuresti. Indicele BREI (Bucharest Real Estate Index) va monitoriza evolutia preturilor apartamentelor din capitala. Georgescu s-a implicat si in afacerile cu restaurante, dezvoltand lantul cu specific romanesc La Zamfir care a rulat in 2007 afaceri de 2 milioane de euro. "Pentru 2008 ne propunem dublarea cifrei de afaceri pana la 4 milioane de euro, pe fondul cresterii businessului cu pana la 30% in locatiile deja prezente pe piata, dar si datorita extinderii cu alte unitati incepand cu anul urmator", spune Bogdan Georgescu, care detine 50% din actiunile restaurantului La Zamfir.
Simona Constantinescu
Membru in Consiliul de Administratie al Ana Hotels
Cand a fost numit vicepremier, la sfarsitul lui 2004, George Copos si-a lasat afacerile hoteliere pe mana unei tinere, atunci, de 31 de ani, Simona Constantinescu. Din vara lui 2005, numele ei este asociat uneia dintre cele mai importante tranzactii din domeniu: preluarea hotelului Hilton. Dupa opt ani de munca in serviciile financiare, Simona Constantinescu (34 de ani) s-a hotarat sa schimbe macazul. Daca in urma cu cativa ani se simtea ca pestele in apa pe Bursa, a devenit brusc preocupata de renovari, vacante, tratamente la spa si ambarcatiuni.
Vorbeste cu placere de prima dragoste - brokerajul ? si cu mandrie despre proiectele de care s-a ocupat pana acum in turism: preluarea hotelului Hilton, inaugurarea gondolei de la Poiana Brasov si a unei noi fabrici Ana Pam, extinderea portului de agrement Ana Yaht Club din Eforie Nord sau reamenajarea cabinetelor de la Ana Aslan Health Spa (tot din Eforie). Portofoliul Ana Hotels, deci raspunderea sa, include hotelurile Crown Plaza si Athenee Palace Hilton din Bucuresti, Sportul, Bradul si Poiana din Poiana Brasov si Europa, Astoria si centrul Ana Aslan Health Spa din Eforie Nord.
Dragos Cinca
Fondatorul Flamingo
"Mi-am propus ca la 40 de ani sa nu mai fiu manager, ci investitor", spune Dragos Cinca, presedintele Flamingo, care a inceput deja sa faca primii pasi spre a-si atinge scopul. A inceput sa investeasca in real estate si a vandut o parte din actiunile pe care le detine in cadrul grupului. Oportunitatile de afaceri le cauta in America si anunta Romania ca in urmatoarea perioada se reorienteaza.
In ce va investi? In ceva profitabil si care sa-i placa. Dupa acest principiu a mers si cand a inceput sa investeasca in real estate, businessul de case, a doua sa afacere. In afara de acest business, mai are si un proiect de retail care va fi lansat la finalul acestui an si exploreaza alte domenii. Nu si-a pus restrictii dar businessurilor de utilitati sau acelora neinteresante le va spune "pas". Nu doreste afaceri aglomerate si probabil ca va ramane in zona de retail si real estate, pentru ca la acestea doua se pricepe, cu siguranta. Va incerca insa sa aduca noutati in Romania, sa gaseasca domenii neexploatate care ii vor garanta succesul. "Calatoresc foarte mult in toata lumea si cam stiu ce ar trebui sa avem si nu avem in acest moment aici, asa ca voi fi primul care va aduce ceva nou."
Monica Ionescu
Private banker la Unicredit Tiriac
Monica Ionescu, private banker la banca Unicredit Tiriac, ofera o administrare sofisticata a averilor celor bogati, insotita de monitorizarea si analiza portofoliului lor, in stransa legatura cu servicii de plasamente si oportunitati de investitii. Sau, pur si simplu, este persoana care plimba cainele clientului, daca i se cere. La un anumit nivel, acesti bancheri fac o multime de favoruri clientilor lor care provin din casta milionarilor in euro, de la servicii financiare pana la organizarea unui picnic.
In Romania, bancherii in cauza sunt cateva doamne vorbarete care zambesc, te intampina in birouri pictate in culori calde si dau sfaturi financiare. Si care administreaza in total aproape 1 miliard de euro. "Esti disponibil tot timpul, te poti trezi cu SMS-uri la ore tarzii, la care trebuie sa raspunzi prompt, sa fii la curent cu evolutia pietelor financiare", spune Monica Ionescu. Conditia de acces in casta clientilor de lux deserviti de bancheri personali este, in cazul Unicredit Tiriac, lichiditati de cel putin 75.000-100.000 de euro.
Bogdan Naumovici
Director de creatie, Leo Burnett
Scump, dom'le, scump! Dincolo era mai ieftin. Dar motocicleta, cat e motocicleta? "20.000 de euro", raspunde Bogdan Naumovici, caci despre el e vorba in articolul Bikerii de business din Target. Creierul din spatele clipurilor "Casa de nebuni" sau "Star Wars", adica directorul de creatie al Leo Burnett Romania, este mare fan motor si nu orice motor - Harley. Intre timp Naumovici a mai parcurs kilometri buni cu motocicleta sa si a castigat la premiile Effie din 2008 argintul in cadrul categoriei Sustained Success pentru campaniile Prigat - "Mai mult fruct, mai multa energie", realizata de 23 Communication Ideas (shop-ul de creatie al lui Bogdan Naumovici) si "Prietenii stiu de ce" a lui Leo Burnett pentru Bergenbier.
Doina Popescu
Country manager AIG New Europe Fund
Doina Popescu, directorul AIG New Europe Fund, administreaza investitii de peste 80 de milioane de euro si a condus consortiul de investitori care a vandut 23,3% din Orange catre France Telecom pentru mai mult de 400 de milioane de euro. Compania americana de administrare a fondurilor de investitii private urmareste randamente de 400-500% la investitiile de pe piata locala. Pragul de la care porneste o investitie a AIG este de 25 de milioane de euro. AIG Capital Partners a investit pe piata locala in companii precum Luxten Lighting. "Juma- tate din timp sunt pe drumuri: cel mai mult calatoresc in Polonia, in Bulgaria sau in Ungaria, deci folosesc destul de mult tehnologia de ultima generatie; cu toate astea, nu deschid laptop-ul in avion; prefer sa citesc in loc sa lucrez pe laptop, pentru ca mi se pare riscant sa vada cineva informatiile pe care le am - scaunele sunt foarte apropiate si nu vreau sa mi se uite cineva peste umar. Asadar, cand zbor, prefer sa citesc."
Mihnea Tobescu
CEO AIG Romania
Mihnea Tobescu este director general AIG Romania, filiala locala de asigurari generale a celui mai mare grup de asigurari din lume, American International Group. AIG Romania a incheiat anul trecut cu afaceri de 94,3 milioane de lei (28,2 milioane de euro). "A fost o crestere normala, in ritm cu piata.
S-a bazat pe asigurari de bunuri, raspundere, accidente de persoane, dar si asigurari financiare, cum ar fi cea a managerilor sau a bancilor", a spus Mihnea Tobescu. Nici in interviul acordat revistei Target Tobescu nu a lasat cifrele deoparte, insa de data asta pentru a vorbi de pasiunea sa, motocicletele. Ce e in spatele motocicletelor sport? Practic - multe capete intoarse, teoretic ? experienta in pilotaj si sange rece din partea celui de la ghidon, spune Tobescu, mare fan al motoarelor sport. "Mi-ar placea o Honda Fire Blade, pentru ca este o motocicleta usoara pentru puterea pe care o are." Tobescu spune ca la toate motocicletele moderne il impresioneaza acceleratia, pentru ca in 3-4 secunde ajung la 100 km, chiar in comparatie cu cele mai sport masini, ca Porsche, Lamborghini sau Ferrari, care ajung la 100 de km in 4-5 secunde.
Sorana Tetik
Proprietar WeeDoo
Pana nu demult, Sorana Tetik administra 600 de milioane de euro - averile bogatilor din Romania - din postura de sef al Departamentului de Private & Personal Banking al ING. Acum insa, a lasat deoparte bankingul si conduce un business din domeniul organizarii de evenimente, WeeDoo, impreuna cu o colega din acelasi departament de la ING. "Am considerat ca 'network-ul' pe care il am este un element foarte important in acest business si intr-adevar, faptul ca am foarte multe cunostinte si prieteni (atat in zona de furnizori, cat si in cea de beneficiari) ma ajuta foarte mult. Nu-mi pare insa rau, satisfactia pe care o am dupa un eveniment reusit e enorma." Sorana Tetik (32 de ani) a avut o cariera indelungata in banking, incepand ca referent in cadrul BNR in 1994. Ea a fost pe rand dealer in Departamentul de Trezorerie al fostei Finansbank (acum Credit Europe Bank), sef al diviziei de trezorerie din Finansbank, a fondat Finans Servicii Financiare S.R.L. si a devenit ulterior sefa Diviziei de Private Banking a ING, unde a ramas pana in octombrie 2007.
Rucsandra Hurezeanu
Fondatoare si manager Ivatherm
Rucsandra Hurezeanu conduce din 2005 Ivatherm, prima companie romaneasca de dermatocosmetice si a pasit deja in liga de elita in care francezii fac legea. A fost printre primii care au valorificat apele termale de la Herculane si creeaza produse cosmetice intr-unul dintre cele mai mari laboratoare de formulari cosmetice din Franta in colaborare cu cercetatori si cosmetologi care lucreaza si pentru Dior, Sephora sau Johnson & Johnson. "Investitia initiala nu a fost foarte mare, pentru ca subcontractam cercetarea, dezvoltarea si productia. Cea mai importanta e strategia de brand si investitia in promovarea lui", spune Hurezeanu, adaugand ca a investit in jur de un milion de euro in companie. Cum e sa pornesti o companie de la zero, iar intr-un an si jumatate sa o transformi intr-una cu cifra de afaceri de aproape un milion de euro? "In primul an, cea mai mare problema a fost lipsa de lichiditati, a fost totusi un an foarte dificil, al investitiilor." Cand vine vorba de modele in afaceri, Rucsandra Hurezeanu isi aminteste imediat de mama sa. "Mama mea e un model pentru mine, e o femeie de afaceri de succes, care in continuare imi da cele mai bune sfaturi atunci cand i le cer, o persoana foarte curajoasa, cu viziune si intuitie extraordinara in afaceri." Ma-nagerul e fiica Mioarei Sipos, care a vandut, in anul 2000 fabrica Pharma-tech din Targu-Mures companiei farmaceutice slovene Lek. Valoarea tranzactiei a fost de aproape 10 milioane de dolari. Cu o parte din banii obtinuti din vanzarea actiunilor detinute la Pharmatech, Mioara Sipos a achizitionat o cladire veche in centrul orasului Targu-Mures, in care a investit 4,8 mi-lioane de euro pentru a o transforma intr-un hotel de patru stele. Hotelul, care se numeste Concordia, are 35 de camere si a fost amenajat de fratele Rucsandrei, arhitect si designer.
Liliana Damianov
Sef Private Banking Eurobank EFG
O divizie de private banking inseamna mai degraba un pachet de servicii, produse bancare si tehnologie. "Mai inseamna si disponibilitate maxima a bancherului catre client, indiferent daca asta se traduce prin resurse suplimentare de timp, oameni de inalta calificare bancara si nu numai", afirma Liliana Damianov, care conduce Divizia de Private Banking a Bancpost. In Europa, aproape 70% dintre clientii diviziilor de private banking au bani care provin din afacerile proprii. "La noi, procentajul s-ar putea sa fie chiar mai mare, pentru ca exista un ferment foarte bun de antreprenoriat. Cativa dintre clientii mei au sub 30 de ani si sunt deosebiti prin afacerile pe care le fac", povesteste Damianov. "Pe de alta parte, mai exista o a doua categorie de clienti, care sunt mai in varsta si mai conservatori. Totusi, toti clientii sunt persoane active. Un client la 40 de ani se gandea chiar sa se retraga din orice activitate, pentru ca randamentele pe care le obtinem pe conturile lui sunt foarte bune. La 1 milion de euro in administrare si un randament de 40.000 de euro lunar, situatia este satisfacatoare pentru client. Pe de alta parte, adre-nalina te incanta, si am clienti de peste 60 de ani care sunt inca implicati direct in gestionarea averilor", afirma Liliana Damianov.
Catalin Paduraru
Asociat Vinexpert
In materie de vinuri, mai vechi nu inseamna intotdeauna mai bun. Dar pentru un investitor in vinuri, mai vechi poate insemna mai scump. "In momentul in care am inceput afacerea, prin 1995, am cumparat un lot de Cabernet Sauvignon de Samburesti din 1986, cu un pret de circa 3-4 dolari/sticla. Ultima suta de sticle din acest lot am vandut-o 3 ani mai tarziu cu aproximativ 100 dolari/sticla", povesteste Catalin Paduraru, care a fost asociat cu omul de afaceri Daniel Guzu in lantul de retail de vin Vinexpert. In 2007, Match Point, cel mai important producator de chibrituri de pe piata locala, a achizitionat de la Daniel Guzu 50% din actiunile Vinexpert, iar un pachet de 10% a fost preluat de Paduraru, marindu-si astfel participatia la 50 de procente. "Am realizat aceasta tranzactie deoarece doream sa ne dezvoltam in partea de vest a tarii, unde vom deschide trei magazine anul viitor. De asemenea, avem planuri pentru doua magazine in Bucuresti." Vinexpert vizeaza atingerea pragului de 5 milioane de euro cifra de afaceri in urmatorii trei ani.
Dan Ostahie
Presedinte Altex
Fondatorul Altex, Dan Ostahie, isi poate permite de-acum luxul unei implicari reduse in compania pe care a transformat-o in liderul autoritar al pietei de retail de electrocasnice, cu afaceri de peste 317 milioane de euro anul trecut. Conducerea executiva e asigurata de directorii executivi, iar el se multumeste sa ia pulsul companiei la sedinta saptamanala de luni dupa-amiaza in mai putin de doua ore. "Discutam rezultatele analizelor din cadrul fiecarui departament sau vedem ce urgente au mai aparut.
Astfel am mai mult timp liber, pe care il dedic familiei. In urma cu cativa ani, la inceputurile afacerii, lucram in unele sambete, lucru ce nu se mai intampla astazi." Asta inseamna ca Ostahie a bifat toate etapele firesti ale unui business reusit: a fondat compania, a dezvoltat-o intr-un ritm alert si, la momentul oportun, a predat conducerea mai departe.
Datoria sa acum e sa culeaga roadele succesului si sa anunte, periodic, cifrele Altex: estimeaza afaceri de peste 430 de milioane de euro pentru anul 2008.
Florentin Tuca
Managing partner Tuca, Zbarcea si Asociatii
Profesor. Asta ar fi fost Florentin Tuca, fondatorul casei de avocatura care a inregistrat anul trecut o cifra de afaceri de 9 milioane de euro, daca nu ar fi ales Dreptul la sfarsitul liceului. Inca din ultimul an de facultate a acceptat atributiile de preparator universitar. A ramas timp de 3 ani asistent universitar la catedra de Drept Civil a Universitatii Bucuresti. Dupa absolvire a fost recomandat ca "ucenic" avocatului Gheorghe Musat, pentru care a inceput sa lucreze in 1993. "A fost cea mai aglo-merata perioada din viata mea. Practicam avocatura la Musat si treceam din salile de tribunal in cele de meeting, apoi in salile de curs si biblioteca facultatii, in timp ce scriam cereri de chemare in judecata si articole pentru revistele de specialitate." In 1999 a ales avocatura in defavoarea unei cariere universitare, cariera sa urmand apoi o traiectorie liniara, insa pronuntat ascendenta, ajungand numarul doi intr-una din cele mai renumite case de avocatura de business. Locul 2 nu a fost suficient de bun pentru Tuca, care in 2005 a decis ca a sosit momentul sa-si incerce fortele pe cont propriu. Momentul care a marcat intrarea casei de avocatura in randurile marilor nume ale avocaturii de business a survenit atunci cand cei de la Deutsche Bank i-au ales sa ii reprezinte in procesul de privatizare a BCR.
Ladislau Kristof
Manager Exquisit
Ladislau Kristof, managerul Exquisit, conduce unul dintre primele magazine cu pantofi de lux din Romania si si-a asumat, astfel, rolul de initiator pe piata aflata de abia la inceput in tara noastra. Printre marcile cu renume care se gasesc pe piata sunt Sergio Rossi, Fratelli Rosetti, Church's, Pollini si Marc Jacobs, iar Exquisit este unul din magazinele care aduc acesti pantofi in Romania. Pentru a vinde aici branduri exclusiviste, Kristof sta la masa negocierilor cu marii creatori de pantofi intre cateva saptamani si cateva luni bune, iar discutiile sunt de cele mai multe ori dificile. "Prada vrea de obicei sa fie laolalta cu Gucci si Dolce & Gabbana. Fiecare tine foarte mult la pozitionarea brandului sau si la asocierea acestuia cu altele. Fiecare brand, pe de alta parte, vrea sa fie reprezentat cu cat mai multe modele", explica managerul de la Exquisit. Magazinul are vanzari lunare de ordinul zecilor de mii de euro, dar si costuri pe masura in design, concept si instruirea personalului.
Dorin Catana
Director General Centrofarm
Dorin Catana (38), director general al Centrofarm, vrea sa pozitioneze lantul de farmacii printre primii jucatori de pe piata. Misiunea lui nu e una usoara, avand in vedere ca celelalte companii din domeniul farmaceutic au inceput investitiile si schimbarile cu mai multi ani in urma si au parcurs etape pe care Centrofarm nu mai are timpul necesar sa le parcurga. Strategia adoptata de Centrofarm, dupa ce a trecut de perioada de privatizare, a avut ca punct de plecare investitia masiva in amenajarea spatiilor, "pentru ca nu puteam face nimic daca farmaciile aratau cum aratau". Catana a fost propus pentru postul de director in cadrul lantului de farmacii in octombrie 2006, dupa ce oferise consultanta companiei timp de 6 luni. Atunci a inceput, pentru el, provocarea de a reusi sa stearga praful asezat de-a lungul a peste 60 de ani peste "singura farmacie de stat" si de a o transforma intr-o locatie moderna si prietenoasa. "Important este ca dorim sa crestem pe o baza sanatoasa, adica nu vom umple maine tara de farmacii din care unele vor merge, altele nu. O sa ne dezvoltam incet, daca asta se poate numi incet, si sigur."
Carmen Adamescu
Presedinte si proprietar Nova Trade
Carmen Adamescu este presedintele si proprietarul, alaturi de sotul sau, al magazinului Unirea Shopping Center din Bucuresti si al hotelului Rex din Mamaia. Adamescu spune ca achizitia hotelului Rex, cel mai mare hotel de cinci stele de pe litoralul romanesc, a reprezentant implinirea unui vis mai vechi si a costat 10 milioane de euro. "Cum de se vinde un asa hotel?", se intreba Carmen Adamescu in mai 2006, cand a aflat ca hotelul Rex este pus la bataie de proprietari. Fiul ei, Rani, care obisnuia sa-si inchirieze pe toata durata verii un apartament la Rex, a anuntat-o ca hotelul este scos la vanzare si ca este, de fapt, "pe piata" de mai multa vreme. Carmen Adamescu controleaza impreuna cu sotul ei, Dan Adamescu, prin firma Nova Trade, si compania de asigurari Astra-Uniqua.
Raluca Nasta
Proprietar Innova
Impreuna cu sotul ei, Serban Cismarescu, Raluca Nasta conduce destinele magazinului Innova, unul dintre cei mai importanti jucatori pe piata mobilierului si a decoratiunilor interioare de lux.
"Inceputurile afacerii Innova au insemnat o participare la targul de mobila de la Milano, unde am contactat direct producatorii. La acea vreme, replicile pe care le primeam erau de genul 'Poftiti niste cataloage, dar nu prea credem ca se poate face ceva la un nivel atat de ridicat in Romania'. Firmele prezente nu pareau sa aiba incredere in piata romaneasca, singurii care au fost pozitivi inca de la inceput fiind cei de la Kartell", explica proprietara Innova.
Insa la negocieri au fost si succese rapide, cand o singura discutie a insemnat si strangerea de mana de dupa incheierea deal-ului, iar afacerile cu mobilier au crescut rapid pana la va-loarea actuala, de 2 milioane de euro.
Acum, dupa mai bine de 10 ani de e-xistenta a Innova, Nasta spune ca negocierile au devenit mai usoare, probabil datorita valorii de brand pe care si-a construit-o compania pe piata mobilierului de lux.
Nina Bratfalean
Director marketing BMW Group
Nina Bratfalean, care in prezent este director de marketing la BMW Group Romania, a debutat in industria auto locala si implicit in PR in anul 2000 la Romcar, compania din cadrul Tiriac Auto care se ocupa de importul de automobile Ford pe piata locala. Nina Bratfalean e si una dintre primele persoane angajate exclusiv pe functia de PR. Dupa un an in care s-a ocupat de departamentul de comunicare pentru Ford, in 2001 a preluat si Mazda, cea de-a doua marca importata de catre Romcar in acea perioada. In 2004 a preluat functia de director de comunicare al Porsche Romania, reprezentantul oficial pe piata locala al marcilor grupului Volkswagen-Audi (VW, Audi, Seat, Skoda) si Porsche. Dupa trei ani si jumatate in care a condus departamentul de PR, BMW Group Romania ii propune functia de director de marketing. BMW Group Romania e cea mai noua divizie a constructorului german in Europa Centrala si de Est, care a preluat acti-vitatea de import a constructorului german pe piata locala la 1 iulie 2007.
Familia Muraru
Fondatorii Dinasty
Carmen Muraru (40), de profesie inginer geodez, si Gabriel Muraru (40), fost ofiter in armata, si-au unit destinele intr-o casatorie si fortele intr-un business cu haine, fiind proprietarii brand-ului Dinasty. Au inceput in '97 cu productia de cravate, dupa ce Gabriel Muraru si-a dat demisia din armata. Au urmat: extinderea liniei de produse, magazine proprii si un parteneriat profitabil. Ca multi alti antreprenori din Romania, si cuplul Muraru a inceput afacerea cu bani putini, mai exact cu 1.000 de dolari imprumutati cu o dobanda de 10% pe luna. Au pornit de la cel putin 12 ore de munca pe zi, ca sa ajunga acum la o cifra de afaceri cu 6 zerouri, adica aproximativ 7 milioane de euro, la 300 de angajati si la 30 de magazine (10 magazine sub brandul Dinasty si 20 sub brandul Alb si Negru ? in parteneriat cu creatoarea de moda Agnes Toma). El este artistul, boemul, designerul sau "acceleratia" in companie; ea este omul din spatele cifrelor,
a cash-flow-ului, a bilanturilor contabile sau "frana", cum le place amandurora sa spuna. "Dar un vehicul nu poate merge numai cu acceleratia sau numai cu frana; este nevoie de amandoua pentru o buna functionare", explica Gabriel Muraru motivul pentru care cei doi "merg" atat de bine impreuna.
Nikolaos Tsolas
Fost CEO Cosmote
Nikolaos Tsolas a venit in Romania in vara anului 2005, cand managerii sai l-au relocat din Bulgaria si i-au cerut sa schimbe fata defunctului Cosmorom, companie cu o imagine nu foarte pozitiva in ochii consumatorilor romani si sa-l transforme intr-un operator atractiv.
Tsolas a fost insarcinat sa relanseze fostul Cosmorom in doar trei luni. Cosmote a debutat agresiv in Romania, cu faimoasa oferta de 2.000 de minute in schimbul a 3 euro, iar managerul declara ca principalul obiectiv a fost sa eficientizeze compania si sa aduca profit. "Este dificil sa ii bati pe Vodafone si pe Orange. As fi multumit sa creez aici o operatiune sanatoasa si profitabila." Managerul si-a propus sa acorde atentie egala segmentului pre-paid si abonatilor si, nu in ultimul rand, sa aplice aceeasi strategie care a contribuit la succesul ofertei 2.000 de minute. In trecut, Nikolaos Tsolas a condus operatorul GloBul Bulgaria, detinut tot de Cosmote, a mai lucrat pentru Cosmote in Grecia, ca director tehnic, dar si pentru TIM Hellas (filiala elena a operatorului italian de telefonie mobila TIM), ca director executiv pentru operatiuni si dezvoltarea retelei. A fost si inginer de sistem la Siemens AG in Germania si membru al echipei tehnice la AT&T Bell Laboratories in New Jersey, SUA.
Iulia Dobrin
Proprietara ID Sarrieri
Iulia Dobrin este fondatoarea companiei I.D. Sarrieri, care detine doua fabrici in Bucuresti si e prezenta in peste 200 de magazine din intreaga lume, prin retaileri precum Bon March?, Saks Fifth Avenue, Selfridges sau Henri Bendell. Preturile lenjeriei intime I.D. Sarrieri variaza de la 11 euro pe piata locala pentru un set Body Up - gama cea mai accesibila - pana la 400-500 de euro pentru produsele mai complexe, vandute pe pietele europene sau nord-americane. Cea mai scumpa lenjerie I.D. Sarrieri, clasata la inceputul lui 2006 pe locul al treilea in topul Forbes al celor mai costisitoare astfel de piese, este un set in valoare de 550 de euro. Iulia Dobrin a declarat revistei Target ca in 2005 a primit o oferta de 75 de milioane de euro pentru a-si vinde compania, pe care a refuzat-o insa. Iulia Dobrin s-a implicat si in retailul cu produse de lux si detine in prezent trei concept store-uri The Place, unde se vand peste 60 de branduri de lux, printre care Givenchy, Celine, Bottega Veneta,Jil Sander sau John Galliano.
Marius Ivan
Proprietar Creativ Global Property
A creat si ulterior a vandut doua dintre cele mai de succes afaceri din domeniul materialelor de constructii: D?fa si Henkel Bautechnik Romania, iar in prezent este unul din cei mai importanti jucatori de pe piata de real estate, prin dezvoltatorul Creativ Global Property. In 2005, Marius Ivan (50 de ani) a facut prima pagina prin cele doua exit-uri din companiile pe care le-a fondat, D?fa (7,2 milioane de euro pentru 40% din companie) si Henkel Bautechnik Romania (13 milioane de euro pentru 35% din participatie).
Astazi, pe langa Creativ, Marius Ivan controleaza, in parteneriat cu grupul german Interpares Mobau Interbaustoff, firma Global Real Invest si estimeaza ca pana in 2010 afacerile sale din real estate vor depasi 160 de milioane de euro.
Pana atunci se poate relaxa pe terenul de golf, asa cum ii place foarte mult, si cum ii sta bine unui antreprenor ce-si respecta conditia.
Nicoleta Ciovlica
Fondatoarea Totem
Nicoleta Ciovlica, fondatoarea lantului Totem, a absolvit Academia de Studii Economice si nu a asteptat mult pentru a-si folosi simtul antreprenorial in propria afacere. La scurt timp dupa absolvire, in 1997, a luat o franciza Shell impreuna cu sotul ei si s-au mutat la Cluj pentru a se ocupa de acest business. Desi practic au renuntat la oportunitatile unei capitale in ascensiune pentru a oferi o sansa francizei, nu a durat mult si antreprenoarea cu spirit de conchistador a decis: o franciza nu este destul.
Astfel, s-au intors in Bucuresti, unde au demarat afacerea cu de-coratiuni si cadouri, pornind de la 10.000 de dolari imprumutati de la prieteni. In 1999 au deschis primul magazin TOTEM, in incinta Bucuresti Mall.
In anii urmatori s-au deschis magazinele din complexul Unirea Shopping Center si pasajul Universitatii din Bucuresti, si, mai tarziu, magazinul TOTEM din Brasov. Magazinele TOTEM inregistreaza anual o cifra de afaceri de aproape un milion de euro, fara a lua in considerare veniturile din franciza acordata si totalul vanzarilor prin ceilalti operatori, iar marja de profit este de 20% din cifra de afaceri.
Calin Fusu
Actionar majoritar Neogen
Calin Fusu, fondatorul Neogen, si-a vandut o parte din actiuni fondului Tiger Global Management pentru aproximativ 6 milioane de euro. Cu banii castigati, vrea sa calatoreasca prin mai multe orase ca Varsovia, Sankt Petersburg, Moscova si in tarile baltice, dar tot in interes de afaceri, pentru a vizita marii jucatori de pe piata Internetului. In plus si-a cumparat masina de lux si "cred ca o sa-mi iau o casa, poate sa investesc si la bursa. Am vrut sa cumpar actiuni la Vanguard, dar n-au acceptat. In ceea ce priveste compania, o sa mai iesim la ?cumparaturi? in a doua jumatate a anului, nu neaparat in Romania. Pana atunci imbunatatim produsele deja existente." Calin Fusu spune ca se poate si mai sus si ca se va considera cu adevarat milionar in euro, in momentul in care isi va conduce propriul avion privat. Iar ca principii de viitor in afaceri - "Am citit ?Calea Samuraiului? de Yukio Mishima in care am descoperit o fraza ce se poate aplica si in afaceri: ?Daca nu esti hotarat daca sa traiesti sau sa mori, mai bine mori?".
Adrian Puiu
Proprietarul francizelor Bally si Furla
Adrian Puiu a parasit industria cosmeticelor pentru a intra in domeniul comertului cu accesorii premium si a renuntat la costumul impecabil pentru un look mult mai casual si lejer. Managerul, care a lucrat pana in 2005 ca director de marketing la L'Oreal, detine in prezent francizele Furla, Bally si magazinul multibrand Catwalk pe piata romaneasca. Bally, brandul elvetian de incaltaminte de lux, a intrat pe piata romaneasca printr-un magazin monobrand pe bulevardul Nicolae Balcescu. Magazinul de o suta de metri patrati, impartit pe doua niveluri, a necesitat o investitie de 500.000 de euro, iar Adrian Puiu spune ca designerii romani au lucrat cu specialistii de la Bally pentru amenajarea locatiei. "Bally este un brand care necesita o locatie de imagine, iar publicul nostru tinta nu face shopping intr-un mall", explica Puiu alegerea locatiei.
Adina Sorescu
Fost managing director DDB
Dupa ce a semnat, numai anul trecut, in numele agentiei de publicitate DDB, o suma de contracte "grele", cu Kanal D, Peugeot, Hercesa sau CEZ Romania, Adina Sorescu a dat peste cap prognozele managementului DDB Worlwide, ce indicau stabilitate in cadrul agentiei de la Bucuresti, si si-a anuntat, de curand, demisia.
"A sosit vremea sa ma gandesc foarte serios la viitorul meu profesional, caci ma atrage perspectiva unui demers privat, care sa imi aduca si ownership pe langa merite deosebite si succese profesionale", spunea Sorescu dupa sapte ani petrecuti la DDB Romania.
Dragos Petrescu
Proprietar, CEO City Grill
Dragos Petrescu a debutat in afaceri vanzand ziare in Piata Universitatii. Dupa ce foamea de informatii a romanilor s-a mai potolit, s-a gandit sa le ofere ceva mai tangibil: mancare. A reusit sa dezvolte un lant de restaurante, indeplinindu-si si un obiectiv important - preluarea unuia dintre cele mai cunoscute restaurante din Bucurestiul secolului XIX. Numele lui Dragos Petrescu este asociat lantului de restaurante City Grill-City Cafe si, de curand, unuia dintre cele mai cunoscute restaurante din Capitala: Caru' cu bere. Pentru un om care si-a construit afacerile de la zero, Petrescu s-a dezvoltat rapid, intr-un timp relativ scurt: inaugurat in 2004, lantul City Grill cuprinde in prezent 5 restaurante, iar City Cafe a ajuns la 3 cafeterii. "2006 a fost, pentru mine, un an extrem de dificil", marturiseste omul de afaceri. "In acest an am deschis primului restaurant City Grill in provincie - la Constanta; am renovat si deschis restaurantului Caru' cu bere si am pus bazele unui nou proiect in domeniul gastronomiei inalte". Pentru preluarea restaurantului "Caru' cu bere" a negociat timp de trei ani si a investit peste 1 milion de euro in renovarea interiorului. Dar spune ca a meritat. "'Caru' cu bere' este 'perla coroanei'."
Ioana Iordache
CEO Leo Burnett
Pentru Ioana Iordache, CEO-ul agentiei de publicitate Leo Burnett, orasul preferat, Paris, are aroma de vanilie si ciocolata, copilaria sa emana aroma de cozonaci si dulceata de trandafiri, iar perioada petrecuta la Leo Burnett i-a gadilat la inceputuri simturile "cu o succesiune de arome necunoscute, nimic usor, ci intotdeauna tare si picant". Ziua Ioanei Iordache incepe de obicei de la ora 9 si un sfert si se termina pe la ora 18.30. Acum petrece mai putin timp la birou decat obisnuia cand era la inceputul afacerii sale, Target, compania care urma sa ajunga sub acoperisul Leo Burnett. Atunci erau o mana de oameni, in prezent sunt aproape 200 de angajati. Leo Burnett s-a extins si "aici nu exista amelioratori de gust si acceleratori de crestere. E o crestere fireasca. Daca ar fi totusi sa functioneze si in viata principiul cresterii aluatului de cozonac peste noapte, as pune la dospit numarul de oameni buni si know-how-ul", spune Ioana Iordache.
Vasile Armenean
Proprietarul Betty Ice
La cei 40 de ani ai sai, Vasile Armenean, fondatorul Betty Ice, numara 22 de ani de experienta in industria inghetatei, din care 18 ani de antreprenoriat. La scurt timp dupa majorat, vedea pentru prima data, in Austria, cum functioneaza o gelaterie. Apoi, la 23 de ani, omul de afaceri originar din Medias a fost primul roman care a adus pe piata din Suceava modelul gelateriilor din pietele centrale vest-europene. Acum, Armenean este proprietarul uneia dintre cele mai performante fabrici de inghetata din Europa, si al celui mai mare producator autohton de inghetata, Betty Ice.
A investit pana acum 32 de milioane de euro in companie si este foarte hotarat sa faca din Betty Ice o afacere de familie care sa detroneze liderul actual al pietei de inghetata, Nestle. Deocamdata, Betty Ice vinde anual de 17,5 milioane de euro in toata tara si se lupta cu multinationala-gigant pentru primul loc in top. Fondatorul Betty Ice se declara multumit de tot ce a intreprins pana acum si spune ca totul a fost facut cu gandul la viitor. "Daca ma tin picioarele, pana la 80 de ani nu las businessul din mana."
Irina Markovits
Fondatoarea Image Matters
A cheltui sau a nu cheltui, aceasta este intrebarea. Irina Markovits a ales sa cheltuiasca. Initial pentru ea, apoi pentru altii. Anii in care isi tocea cardul prin magazine s-au dovedit a fi o investitie oportuna in momentul in care s-a hotarat sa puna bazele propriei sale companii de consultanta de imagine, Image Matters, la inceputul anului 2006. Astazi, Markovits (33 de ani) este singurul personal shopper din Romania care nu-si rezerva serviciile exclusiv pentru persoanele publice. A investit in aceasta afacere in jur de 80.000 de euro, insa estimeaza ca personal shopping-ul va deveni un business de peste 50.000 de euro anual.
Mai in gluma, mai in serios, sotul ei a fost cel care i-a dat impulsul necesar pentru a-si descoperi aceasta vocatie. "Hainele au fost mereu pasiunea, poate chiar mania mea. Si pentru ca nu le puteam cumpara pe toate pentru mine, am inceput sa-mi imbrac colegele, prietenele. La un moment dat sotul meu mi-a zis 'Ce-ar fi sa faci si bani din asta in loc sa-i cheltuiesti?' si asta a fost. Am devenit antreprenor."
Dragos Tanase
CEO Gabriel Resources Rosia Montana
Dragos Tanase a ocupat timp de 7 ani postul de director financiar al UPC Romania, iar de anul acesta ocupa functia de vicepresedinte in Finante si Administratie al companiei Rosia Montana Gold Corporation. La UPC a ajuns exact cand operatorul achizitionase cateva companii mai mici, avea doar 300.000 de abonati si furniza doar servicii de cablu TV. "Am venit direct pe pozitia de CFO si a fost challenging, pentru ca UPC-ul era in faliment pe plan international. Colegii mei olandezi de la Arthur Andersen ma intrebau uimiti: esti nebun, te duci la o companie in faliment? Stiam ca in Romania UPC are un mare potential, pentru ca piata de telecom era abia la inceput, iar nevoile de comunicatii erau imense, asa ca am mers pe ideea mea", povesteste CFO-ul. In scurt timp de la preluarea postului de director financiar, UPC a achizitionat Astral pentru 420 de milioane de euro, iar rolul lui Tanase a fost acela de a conduce departamentul de integrare. Dintr-o firma mica, cu 360.000 de clienti, grupul a crescut sub conducerea lui Tanase la peste 1,3 milioane de clienti doar pentru serviciile de cablu. In termeni financiari ? cresterea a fost de peste 15 ori.
Aurelian si Roxana Sarbulescu
Fondatorii Sarra Blu
In Tara Soarelui Rasare, arta aranjarii mesei este mai pretuita decat o masa copioasa in sine. Si nu numai japonezii au pus mare pret pe ritualul servirii mesei, cu tot ce cuprinde el, de la tacamuri si sfesnice pana la portelanuri, ci si fondatorii Sarra Blu, Aurelian si Roxana Sarbulescu, care au facut o afacere de cateva milioane de euro din "l'art de la mise-en-place".
Sarra Blu are acum 15 locatii in tara, dintre care 9 doar in Capitala. Primul magazin le-a adus sotilor Sarbulescu o cifra de afaceri de 120.000 de dolari anual, iar incasarile pentru fiecare magazin sunt pe un trend crescator, desi structura stocurilor
s-a schimbat. "Avem in nomenclator peste 10.000 de produse diferite, care nu sunt tocmai cele de la inceputul afacerii, pentru ca preferintele clientilor in materie de design s-au mai schimbat si ele. Inregistram anual o rata medie de crestere a cifrei de afaceri de 20% si vom mentine ritmul si anul acesta."
Asta spun cei doi despre businessul pe care l-au lansat in 1997 si pe care, cel mai probabil, il vor completa cu alte cateva branduri.
Florentin Banu
CEO Banuinvest, Interpart, Banuconstruct
Omul de afaceri Florentin Banu, care a dezvoltat reteaua de supermarketuri Artima si brandul de napolitane Joe, va demara pana la finele acestui an cel de-al treilea proiect imobiliar in Timisoara, cel mai mare dintre cele realizate pana in prezent, care va include 300-350 de apartamente. In primul numar de Target, Florentin Banu a povestit despre afaceri si timpul sau liber. "Calatoresc foarte mult. Mi se intampla o data sau de doua ori pe saptamana sa iau un avion dimineata devreme din Timisoara, unde locuiesc, sa particip la 3-4 intalniri cu diversi parteneri de afaceri la Bucuresti sau in Germania pe parcursul zilei, iar seara sa iau din nou avionul spre casa. Cand sunt pe drumuri, nu ma despart niciodata de rucsacul meu, care imi asigura independenta. In el am laptopul, cate un dispozitiv pentru conectarea la Internet wireless pentru fiecare tara si 3 telefoane, actele, pasaportul si cardurile bancare. Mi-ar fi imposibil sa traiesc fara telefonul mobil, sunt zile cand primul lucru pe care-l fac cand ma trezesc este sa rezolv la telefon o parte din problemele zilei. Activitatea mea nu este munca, eu o vad ca o pasiune. Iau investitiile mele ca pe o provocare personala, succesul printre antreprenori se masoara in banii pe care poti sa-i faci."
Cornel Marian
Director de investitii Oresa Ventures
Cornel Marian e administrator al fondului de investitii Oresa Ventures, adica vaneaza afaceri care pot fi cumparate, crescute si apoi revandute profitabil. Oresa a intrat pe piata romaneasca in 1997, cand a cumparat Flanco de la omul de afaceri Florin Andronescu. Dupa Flanco, suedezii au mai investit in Brewery Holdings, Credisson, Churchill Media, La Fantana, Medicover si Motoractive. "Am venit in Oresa in 1997, dupa ce m-am intors din Anglia. Terminasem fizica si mi-am dat seama ca ar fi mult mai greu de finantat un master in cercetare, dar ar fi mult mai usor de finantat un MBA. M-a abordat o firma de recrutare si am avut de ales intre un post la marketing in P&G si un job pe finante in Oresa. In plin proces de listare la bursa din Stockholm, Oresa insemna pe atunci doar 10 oameni si vreo 10 milioane de euro stranse de la fondator si de pe piata de capital, iar eu am fost primul outsider intrat in echipa", spune Marian. In proiectul Flanco a intrat in 1999. Era nevoie sa le faca pe toate? Da, spune Marian, pentru ca atunci cand conduci un fond de investitii poate parea roz si suficient sa ai un plan, dar executia in sine a planului este lucrul cel mai important si mai greu. "Azi vopseluri, maine apa plata, azi viziune strategica, maine executiv ? cam asa arata agenda mea", spune Marian.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro