PIRELLI de pus pe roate

Postat la 30 iunie 2008 301 afişări

Toate drumurile duc la Roma? Nu intotdeauna. Fiindca se poate intampla sa fii, ca Enrico Malerba, un italian la carma unei companii mai italiene ca papa, iar toate drumurile tale sa duca la Slatina. Si, odata ajuns acolo, n-ai ce face, trebuie sa te comporti ca slatinenii!

Puterea nu inseamna nimic fara control. Cel putin asa am auzit de la italienii de la Pirelli de vreo 15 ani incoace. Iar daca l-ai intreba pe Enrico Malerba, managerul operatiunilor din Romania ale producatorului italian de anvelope, probabil ca ar spune ca niciunde nu isi atinge acest slogan adevaratul potential mai bine decat pe drumurile din Romania, de care recunoaste adesea ca ii este cam frica.
De patru ani, de cand conduce din cartierul sau general din Slatina cele doua fabrici de anvelope care au presupus investitii de 170 de milioane de euro, Malerba a avut ocazia sa strabata in lung si in lat tara pe care a adoptat-o ca pe o a doua casa si in care spera sa transforme compania pe care o conduce intr-un lider pe piata anvelopelor premium. Ale caror vanzari in Romania nu depasesc 5% din cifrele mondiale ale grupului pe acest segment, insa strategia Pirelli este pe termen lung. "Deocamdata Pirelli este mai cunoscut in Romania ca investitor strain decat ca si comerciant, iar piata romaneasca este mai relevanta pentru Pirelli ca productie decat ca rezultate financiare. Asta nu ne impiedica sa continuam sa investim, fiindca in timp ce piata automobilistica din Europa de Vest cunoaste un declin, cea din Romania este intr-o crestere fulminanta."

Antreprenor sau international?


"Provin dintr-o familie de antreprenori", spune Malerba atunci cand incepe sa povesteasca despre viata sa, "si de aceea prima idee, inainte de a ma alatura grupului Pirelli, a fost de a porni o afacere pe cont propriu sau de a relansa afacerea familiei. Insa, student fiind, eram fascinat de domeniul economic, consideram ca economia este sursa tuturor progreselor, a lumii noi. Iar pentru mine, in perioada aceea, exista numai macroeconomia si echilibrul pe care aceasta l-ar putea aduce in societatea umana." A terminat Facultatea de Economie Politica "L. Bocconi" din Milano in Italia si si-a luat licenta in economie petrecand apoi un an de zile predand la universitate ca asistent universitar la catedra de Economie Politica a aceleiasi universitati. Intre timp, a aparut la orizont Pirelli, despre care Malerba spune ca era in viziunea sa "o companie foarte internationala, deci o oportunitate extraordinara pentru a castiga experienta economica", acesta constituind principalul motiv pentru care a si acceptat o slujba in cadrul firmei. A inceput in marketing, ajungand marketing manager atunci cand a primit prima sa insarcinare cu iz international. "Am fost trimis in Spania pentru a conduce lantul de magazine ale Pirelli, dupa care am preluat si responsabilitatile comerciale si de marketing pentru Spania si Portugalia". A urmat o intoarcere in Italia si o implicare in divizia financiara a Pirelli, dupa care o perioada de care Malerba isi aminteste cu multa placere. "Trei ani foarte interesanti, in care am fost responsabil pentru toate operatiunile Internet ale Pirelli." Obiectivul sau era de a intelege si exploata oportunitati aduse de noile modalitati de comunicare si a eficientiza cu ajutorul lor organizarea din interiorul companiei: mai putine hartii, mai putina birocratie, si o modalitate mai putin formala de a sprijini procesul de decizie. Asta se intampla in 1996, atunci cand, departe de popularitatea de care se bucura astazi, Intenetul era aproape necunoscut in afara mediilor universitare. "Pirelli a fost unul dintre pionerii Internetului."
In 2000 a revenit la partea comerciala, preluand responsabilitatea de director comercial pentru Europa de Est. "Asa a debutat povestea mea est-europeana", spune el, "si atunci am inceput sa vizitez Romania. Dupa Polonia, Ungaria si Cehia, Romania era cea mai importanta si interesanta piata din zona. Aveam aici deja o prezenta Pirelli, iar in 2004, cand am inceput sa discutam despre posibilitatea deschiderii unei facilitati industriale in Romania pentru Europa de Est, avand in vedere ca aveam experienta in zona mi s-a propus sa preiau responsabilitatea pentru Pirelli Tyres Romania."

Unii vin, altii pleaca...
"Este diferit sa faci afaceri aici", spune managerul care se afla in Romania deja de patru ani. "Cand ajungi intr-o tara straina, pentru a putea face afaceri trebuie mai intai sa intelegi cultura si modul de viata si de gandire al oamenilor din ea. Cum limba imi este pana acum mai mult sau mai putin straina, aceasta sarcina nu e una dintre cele mai usoare. In Romania am ajuns intr-un moment de o importanta deosebita, fiindca tara se pregatea sa intre in Uniunea Europeana, ceea ce inseamna ca era foarte focusata pe tot ceea ce inseamna Europa. La inceput a fost foarte dificil. Cand a ajuns pentru prima oara Pirelli in Slatina, localnicii au vazut acest lucru ca sosirea europenilor, capabila sa rezolve toate problemele cu care se confruntau", isi aminteste Malerba.
Insa nu zilele de inceput au fost cel mai dificil moment cu care s-a confruntat managerul italian in Romania. "Cea mai mare problema cu care ma confrunt acum este aceea ca oamenii pleaca", spune Malerba, pe jumatate cu nedumerire, pe jumatate cu naduf. "Noi venim in Romania, iar romanii pleaca. Este evident ca aici ceva nu este in regula. Asa se face ca noi ne delocalizam fabrica din Italia in Romania, in timp ce romanii se inghesuie in Italia, urmarind un vis. Visul romanesc. Este insa foarte periculos deoarece astfel Romania nu va mai fi in stare sa asigure forta de munca pentru a ramane atractiva pentru investitiile straine si nici macar pentru a demara si a duce la capat proiectele de infrastructura care sunt esentiale pentru aceasta tara." Malerba vorbeste in cunostinta de cauza, fiindca tara sa s-a confruntat cu aceeasi problema in anii '50 asa ca spune ca este familiarizat cu riscurile unei asemenea migratii. "In timp ce in Romania exista o multime de oportunitati, in alte tari aceste oportunitati sunt mult mai greu de gasit. Bineinteles, salariul este dublu, dar si costul vietii este dublu. Din fericire o parte dintre romani au inteles asta si se intorc in tara", spune managerul ita-lian care recunoaste ca nu a reusit insa sa rezolve cu succes problema middle managementului. "Sunt foarte ingrijorat pe de alta parte din cauza lipsei accentuate de oameni pe partea de middle management. Si la acest capitol exista o contradictie mare deoarece costul fortei de munca este inca destul de mic, in timp ce costul pentru middle management este uneori mai mare decat in Europa de vest. Daca esti un avocat bun sau un bun director de vanzari, in Bucuresti poti fi mai scump decat un bun avocat din Austria sau Italia. Iar asta pur si simpu nu are sens. Sunt asteptari foarte multe si foarte mari si nu sunt realiste."

Doar o zi obisnuita
Stresul italianului de la Slatina este deci semnificativ. Dar regula de aur, de la care Malerba nu se abate sub nicio forma, este legata de nutritie. "Nu ies din casa inainte de a lua un mic dejun consistent, asta cu atat mai mult cu cat uneori se intampla sa sar peste masa de pranz", isi desconspira el secretul profesional. "Apoi incerc sa imi impart intr-un mod echilibrat timpul intre sedinte, procesul de decizie si ceea ce consider eu a constitui o parte consistenta a muncii mele: aceea de a intra in contact cu oamenii si a face schimb de idei cu acestia. Cred ca mai bine de jumatate din activitatea mea zilnica consta in relationarea cu oamenii. Iar restul - in colectarea si analizarea informatiilor si luarea de decizii strategice." O problema cu care se confrunta zilnic este inevitabila: orice ar face, in inbox sunt mereu prea multe e-mailuri. "Trebuie sa recunosc ca petrec o parte considerabila din weekend incercand sa-mi mai golesc inbox-ul. Si asta deoarece e-mail-ul a devenit astazi un instrument extrem de dificil de folosit in mod eficient, si cand faci parte dintr-o multinationala atat de mare se intampla adesea sa fii coplesit de fluxul informational." Asa se face ca emailing-ul a devenit celalalat sport extrem pe care il practica, pe langa sofatul pe strazile din Romania. Asta doar atunci cand nu face greva. "Incerc sa aplic din cand in cand un sistem american care presupune abstinenta de la utilizarea postei virtuale pret de o zi pe saptamana."

Rosie si bavareza, neaparat!
Malerba a inceput sa lucreze pentru Pirelli in urma cu 22 de ani. Cu suficient de mult timp in urma incat azi sa aiba dificultati in a-si aminti cam cati bani a primit la primul salariu. "Imi aduc aminte doar ca dupa trei luni de cand m-am angajat la Pirelli mi-am permis sa-mi cumpar o motocicleta BMW noua", povesteste el. "Visul meu era sa reusesc sa-mi cumpar o motocicleta noua, rosie si neaparat BMW. Si asta fiindca BMW-ul a fost mereu prima mea optiune. Am avut de-a lungul timpului multe motociclete, dar niciuna nu s-a ridicat la inaltimea celor bavareze." Astazi nu si-ar mai pune problema economisirii pentru a-si cumpara ceva. "Din fericire, salariul meu de azi e de mai bine de 10 ori mai mare decat primul meu salariu la Pirelli. Just nu? Asta deoarece si abilitatile si performantele mele au crescut insa de mai bine de 10 ori de atunci." Intre timp, motocicleta a ramas insa la Milano fiindca Malerba repeta ca stie de frica drumurilor din Romania. "Conduc motocicleta din tinerete, dar nu si aici in Romania, fiindca e foarte periculos. Cand ma mai intorc in Italia, mai ales vara, o scot la plimbare." Ceea ce inseamna destul de des deoarece seful Pirelli incearca sa ajunga acasa macar o data pe luna pentru a putea petrece timp cu fiul sau mai mic si pentru a se intalni cu cei din conducerea grupului.
Nu mai calatoreste ca pe vremuri, avand in vedere ca activitatea sa graviteaza in jurul Slatinei si a Bucurestiului. "Inainte activitatea mea viza intreaga Europa si petreceam mai mult timp calatorind decat facand orice altceva." Acum Slatina e cartierul sau general, iar Bucurestiul primeste o vizita de la managerul italian macar o data pe saptamana. "Calatorii" inseamna astazi vizitele acasa, la Milano, si cele pe care le face de placere, strabatand Romania. "Am avut parte de niste experiente deosebite calatorind prin Romania. Am fost nu numai la Brasov si Sighisoara sau Sibiu, ci am vizitat si Maramuresul sau Bucovina unde am descoperit unele dintre cele mai frumoase locuri pe care le-am vazut in viata mea."

Drumurile tot la Slatina vor duce...
Pentru cei care inca se mai indoiesc, Malerba afirma raspicat: el este in Romania ca sa ramana! "Implicarea Pirelli in Romania este una pe termen lung, iar Pirelli m-a pus pe mine in fruntea operatiunilor sale asa ca si implicarea mea aici este tot pe termen lung. Ce inseamna asta tradus in ani nu as putea spune exact, dar clar este ca nu am venit sa plec. Continuitatea este importanta." Desi vorbeste cu usurinta despre angajamente pe termen lung, este nevoit sa admita ca decizia de a se reloca aici pe termen nedefinit nu a fost dintre cele mai usoare. "Da, a fost dificil, au existat si aspecte negative, ca de exemplu faptul ca lucrez in Slatina si nu in Bucuresti, dar din alt punct de vedere este si palpitant", spune el cu un optimism foarte latin. Insa pentru omul Enrico Malerba, care are un fiu care studiaza in Australia si altul care termina liceul in Milano, decizia a presupus totusi sacrificii. Cu toate acestea, a fost incantat sa descopere ca viata in Romania este mai putin dificila decat se astepta. "Romanii nu au o reputatie foarte buna in afara granitelor, in special in Italia. Insa odata ajuns aici afli cat de apropiata este de fapt cultura romana de cea italiana." Pe seful Pireli il mai motiveaza si entuziasmul romanilor fata de schimbare. "Chiar daca stii de la inceput deznodamantul povestii, deoarece l-am trait si noi acum vreo 30 de ani in Italia, este cu mult mai palpitant sa te afli intr-o tara care este cuprinsa de febra dezvoltarii decat intr-una in care lucrurile si-au intrat deja in fagas." Cand ajunge in Italia, oamenii nu mai contenesc sa il intrebe daca nu ii este frica sa traiasca in Romania. "Eu le raspund ca sunt ingrijorat in legatura cu un singur aspect: nesiguranta pe care o ai atunci cand esti la volan, si asta din cauza infrastructurii. Pentru mine acesta este singurul aspect inacceptabil: faptul ca nici macar in Bucuresti nu exista strazi sau o circulatie decenta si nu inteleg de ce trebuie sa petrec trei ore in masina pentru a ajunge de la biroul meu din Slatina la cel din Bucuresti sau o ora si jumatate doar ca sa ajung la aeroport."

Pirelli si in imobiliare
Pirelli Real Estate, divizia de imobiliare a grupului italian, a intrat pe piata romaneasca printr-un parteneriat incheiat cu banca UniCredit Tiriac. In acest joint-venture, Pirelli detine 80% din actiuni, iar institutia bancara, restul de 20%. "Pirelli Real Estate a ales in vara anului trecut sa testeze piata imobiliara din Romania", spune Malerba." In prezent Pirelli este in faza de analiza a oportunitatilor pe care le ofera piata imobiliara din Romania. Aceasta analiza tine insa cont de trendul negativ care se manifesta pe piata imobiliara nu numai in Europa ci in restul lumii. Romania poate sa ofere pe piata imobiliara situatii interesante, insa Pirelli analizeaza totul la nivel global." Pirelli Real Estate are un portofoliu de peste 14,5 miliarde de euro si planuieste sa se extinda in Europa Centrala si de Est. Pirelli Real Estate opereaza in Italia, Germania si Polonia, avand in total peste 2.500 angajati. Listata la bursa din iunie 2002, compania este controlata de Pirelli, cu o participatiune de 50,3%.


Nascut la Milano, 17 aprilie 1957

STUDII
absolvent Facultatea de Economie Politica "L. Bocconi" din Milano ca sef de promotie
1982-1983 - asistent la catedra de Economie Politica din cadrul Universitatii Commerciale "L. Bocconi", Milano
1984 - master in economie la New York University, USA
1986-1990 - responsabil de marketing la compania Boselli Sistemi (apartinand Pirelli)
1991 - 1992, cordoneaza sectorul de politici comerciale pentru centrul si Nordul Europei, cu raspundere directa in gestionarea pietelor din Anglia, Germania, Tarile de Jos, Scandinavia si Franta.
octombrie 1992 - incepe experienta in Spania si Barcelona, conducand cele 50 de magazine Pirelli din Peninsula Iberica
1994-1996 - Director Marketing Pirelli pentru Spania si Portugalia.
1996 - 2000 coordoneaza principalele proiecte Internet al Departamentului Pneumatici
ianuarie 2005 - responsabil comercial pentru Europa de Nord si Est, care cuprinde: Peninsula Scandinava, Republica CIS, Tarile Baltice, Polonia, Ungaria, Cehia,
Slovacia, Austria, Ex Iugoslavia, regiunea Balcanica, si Grecia.
din 2006 CEO Pirelli Tyres Romania

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
PIRELLI,
de,
pus,
pe,
roate
/lideri/pirelli-de-pus-pe-roate-4074247
4074247
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.