PRAKTIK(er), pe primul loc
Gunter Vosskaemper, managerul general al Praktiker, a lasat praful sa se astearna pe tobe si pe chitara si s-a pus serios pe treaba inca de la deschiderea primului magazin din Romania. Are si motive sa lase cantatul deoparte, cu un lant german Obi care bate la usa si alti cinci-sase retaileri mari, autohtoni sau straini, care anunta o batalie apriga pe profiturile din piata locala de bricolaj.
De la lansarea din septembrie 2002, Praktiker a avut cel mai rapid ritm de dezvoltare de pe piata, iar reteaua sa de magazine numara astazi 20 de locatii.
In 2007, cifra de afaceri a retailerului german pe piata locala a fost de 251,4 milioane de euro, ceea ce i-a asigurat pentru a cincea oara consecutiv locul intai in top. Vosskaemper insista insa asupra prioritatilor actuale, in termenii consacrati de business cu care sunt presarate de obicei discursurile sale: sustenabilitate, dezvoltare, satisfacerea nevoilor clientilor. "Retailul este un domeniu foarte dinamic si trebuie sa te adaptezi mereu la cerere. Asa ca ne concentram pe asistenta in-store. Noi explicam in cativa pasi cum se folosesc produsele, pentru ca de cele mai multe ori, clientii cumpara materiale, dar nu stiu exact cum sa le utilizeze. Daca ar fi sa fac o comparatie intre piata de DIY din Germania si cea din Romania, in termeni de stadii de dezvoltare, in Romania piata se afla in stadiul renovarilor de baza (basic refurbishment), cu alte cuvinte de inlocuire a instalatiilor vechi, a podelii, etc. (...) O parte mai mica a consumatorilor se afla in stadiul de home improvement. In Romania este important sa expunem produsele in diferite contexte, in colturi special amenajate, pentru a arata care si cate sunt tipurile de decor existente. In Germania clientul stie deja ce ii trebuie, cum se potriveste in casa lui, cum se foloseste."
PE CRESTERE
"In 2002, cand Praktiker a intrat pe piata din Romania, nu exista o competitie reala (cu exceptia Bricostore ? n.red.), in sensul ca functionau afaceri mici, companii romanesti, dar nu un format de retail modern", spune Vosskaemper. Bricostore a deschis primul magazin in martie 2002, al doilea in noiembrie 2003, iar al treilea abia peste un an. Ceea ce i-a oferit retailerului german suficient spatiu sa devina lider de piata in mai putin de un an de la lansare. Primul magazin Praktiker a fost inaugurat in septembrie 2002, in Voluntari, iar anul urmator au fost deschise alte trei magazine.
Vosskaemper nu se multumeste insa cu cele 20 de magazine pe care le coordoneaza in prezent, desi principalul sau concurent, Bricostore, detine doar opt locatii in Romania. Mai mult, pe site-ul international al grupului german Praktiker, reprezentantii companiei anunta ca tara noastra va fi vedeta extinderii planificate pentru 2008, in Europa de Est si de Sud-Est. "Au mai ramas orase cu oportunitati deschise, pe care trebuie sa le valorificam", spune Country Managerul Praktiker. Asa ca, potrivit planurilor sale, in 2-3 ani, reteaua de DIY va avea in Romania peste 30 de magazine. "Vrem sa ne mentinem acelasi ritm de crestere ca si pana acum", mai spune Vosskaemper. In 2007, retailerul a deschis patru magazine noi in Romania si cam tot atatea sunt planificate si pentru anul in curs. La nivel mondial, Praktiker reprezinta o retea de 425 de magazine localizate in Germania si pe alte opt piete din Europa. Vanzarile globale ale grupului au fost in 2007 de 3,95 miliarde de euro, cu 24,8% mai mult fata de anul precedent.
RETAILUL, CA A DOUA NATURA
Cariera lui Gunter Vosskaemper numara 37 de ani in retail, din care 21 i-a petrecut la Praktiker. Cu toate acestea, managerul afirma si acum cu convingere ca retailul este unul dintre cele mai incitante domenii de activitate. Primul sau job, unde a lucrat timp de zece ani incepand cu varsta de 15 ani, a fost intr-un magazin de instrumente muzicale. Aici, Vosskaemper a invatat sa cante la numeroase instrumente, dar cel mai bine se pricepe la chitara, clape si tobe. Asa se face ca, in paralel, Vosskaemper a facut parte din cateva trupe rock si a cantat chiar jazz intr-o trupa Big Band. Muzica i-a ramas de atunci singurul hobby. De altfel, in biroul sau de la sediul Praktiker din Voluntari, se gasesc cateva chitari si un set de clape la care mai canta din cand in cand dimineata, inainte de sosirea celorlalti colegi, sau cand vrea sa se relaxeze si sa isi limpezeasca gandurile. Vosskaemper a schimbat pentru prima oara tonalitatea in cariera la 25 de ani, tot in retail, dar ca sef de departament intr-un hipermarket. Dupa 6 ani in care a ocupat mai multe functii, ultima ca sef pe departamentul de bricolaj, Vosskaemper a facut o noua mutare, de data aceasta la Praktiker. "Mi-am dat seama cat de mult imi place domeniul DIY. Si acasa obisnuiam sa repar sau sa construiesc lucruri, iar cand am avut ocazia sa schimb iar tipul de retail, nu am stat pe ganduri." In cadrul Praktiker Vosskaemper a fost, pe rand, store manager si area sales manager in Germania, apoi director de distributie la Praktiker Ungaria si, in cele din urma, Country Manager pe Romania.
NU NEAPARAT NEMTESTE
In 2001, cand a primit propunerea de a veni in Romania la conducerea filialei locale a Praktiker, Vosskaemper nu a stat deloc pe ganduri: "Nu a fost nimic la care sa ma mai gandesc, asa ca am zis DA din prima". Mai mult, in privinta dificultatilor intampinate de-a lungul carierei, managerul afirma ca "raspunsul consta in cum le privesti: ca o problema sau ca si ceva ce trebuie rezolvat". Nici deschiderea primului magazin in Romania, pe 28 septembrie 2002, moment de care isi aduce aminte cu cea mai mare placere, nu i-a adus prea multe puncte culminante.
"Normal ca exista perioade stresante. Dar sunt doua tipuri de stres care trebuie luate in considerare: cel pozitiv si cel negativ. Daca ar fi sa cantaresc, cea mai mare pondere a avut-o stresul pozitiv." La deschidere, cei 30 de oameni care reprezentau pe atunci Praktiker Romania au lucrat zi si noapte. "Nu mai conta ce zi a saptamanii este sau cat este ceasul. Nimeni nu se uita la ceas, pentru ca toti aveam acelasi target: sa deschidem.""In privinta stilului de lucru, nu as spune ca s-a lucrat nemteste. Suntem in Romania, deci trebuie sa ne adaptam comportamentului local. S-a lucrat corporatist ? pe de o parte am dat, pe de alta parte am primit expertiza, dar am avut parte si de implicarea de la zero a unor manageri romani. Ei ne-au ajutat sa gestionam imprevizibilul, care a dat sarea si piperul businessului."
PRIMUL LA BIROU
Ziua de lucru a sefului Praktiker Romania incepe la 7 dimineata si dureaza in medie 12 ore, desi nu de putine ori trece si de 14 ore. Timpul liber si-l dedica de bunavoie tot muncii, si asta cu inima deschisa, pentru ca, spune Vosskaemper, "imi place foarte mult jobul meu. In plus, un general manager nu poate sa isi termine programul in 8 ore. Depinde de mine cat decid sa lucrez." In weekend, calatoreste prin tara, dar tot in interes de serviciu, pentru a vizita magazinele din provincie.
Si totusi, cand ramane timp de viata personala? "Uneori, magazinele mai sunt si inchise, glumeste Vosskaemper, asa ca atunci am grija de muzica. E singurul hobby pe care il am si ma dedic lui. Sunt cativa manageri expati in Romania cu care obisnuiesc sa mai cant din cand in cand." Asta se intampla cand nu calatoreste in Germania pentru a-si vizita familia. Vacantele se traduc de obicei intr-un singur fel: cateva zile cu familia pe o insula olandeza de la Marea Nordului, neaparat in extrasezon. Nu e absolut nimic ce ar vrea sa schimbe la viata lui de pana acum, iar daca nu ar fi fost retailul, crede ca ar fi fost un om bun de resurse umane. Insa, dincolo de ipoteze raman obiectivele pentru anul curent: expansiunea, sustenabilitatea si noile magazine.
CONCURENTA GERMANA BATE LA USA
Retailerul german Obi, detinut de grupul Tengelmann, are in plan sa deschida 30 de magazine in Romania, din care doua au fost anuntate deja pentru 2008, la Bucuresti, respectiv Oradea. Pentru a atinge prima pozitie pe piata locala de bricolaj, insa, proiectele greenfield nu sunt suficiente, asa ca Obi se gandeste la o preluare. Principalele tinte sunt retailerii locali Ambient Sibiu, care acopera partea vestica a tarii, si Dedeman Bacau, in partea estica.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro