Sahistul din business

Postat la 06 octombrie 2008 211 afişări

Un business seamana cu o partida de sah. Pentru a castiga partida trebuie sa fii cu o mutare in avans si sa anticipezi mutarea pe care urmeaza sa o faca adversarul. Daca nu poti face asta, jocul e pierdut. Si businessul la fel. Vlad Ardeleanu, fondator al IpoteciDirect, firma de consultanta financiara, a fost antrenat sa castige partidele de sah de la 6 ani, iar acum foloseste acelasi rationament in businessul pe care il conduce. Secretul? Doreste-ti sa castigi mai mult decat isi doresc toti ceilalti!

A prins gustul afacerilor de la varsta de 15 ani, cand a inceput sa vanda componente pentru PC. De atunci, desi a fost si in postura de angajat, are o singura dorinta - sa fie antreprenor. Postul de director general si presedinte al consiliului de administratie al Ozone Laboratories din Polonia, companie producatoare de medicamente generice si suplimente alimentare, a fost pentru el doar o portiune de drum pe care l-a parcurs cu un singur scop - acela de a invata cum se conduce un business si la nivel international. Dupa ce si-a terminat misiunea pe care o avea la Ozone, aceea de a dezvolta compania, s-a intors in Romania. A avut de ales intre a incepe o afacere intr-o alta tara sau a face un business aici.
De ce Romania? Unul dintre motive este legat de faptul ca aici inca se fac afacerile mai usor decat intr-o tara dezvoltata. Ardeleanu are si o explicatie pentru acest lucru: "Pe masura ce societatea avanseaza pe drumul capitalismului, antreprenoriatul se manifesta in forma lui pura din in ce mai greu. O societate dezvoltata ridica bariere la intrarea in piata care sunt de netrecut pentru micii antreprenori. De exemplu, daca in Romania de acum 10 ani aveai nevoie de o investitie initiala de 2-3 milioane de euro pentru a face lant de supermarketuri, acum probabil iti trebuie de 10 ori mai mult.

Si asta pentru ca piata a crescut, costul cu forta de munca este mai mare, costurile cu chiriile sunt mai mari, iar pana te asezi pe piata trebuie sa faci investitii mai mari in marketing". Dar, fata de alte tari, Romania inca este incapatoare pentru multe idei de afaceri. "Daca, in acest moment, in Romania, barierele de intrare in piata sunt, sa spunem, la nivelul 5, pe o scara imaginara, in Polonia ele sunt la 10, si probabil ca in Germania ele se ridica la 20. Iar pentru a le depasi, un antreprenor ar trebui sa multiplice investitia initiala de cateva ori."


Afaceri conexe Intors in Romania, Ardeleanu a cautat sa dezvolte un business cu ceva ce le lipsea romanilor. Astfel, a fost practic pentru a doua oara cand a adaptat, pentru piata locala, o idee "imprumutata" din afara. Prima de acest gen a fost un aparthotel, orientat catre partea corporate, proiect pe care l-a inceput in Timisoara in 2006, alaturi de 3 parteneri, si care va fi finalizat de-abia in 2010 "din cauza unor probleme birocratice".
Conceptul l-a preluat din Polonia, cand a fost nevoit sa stea o perioada destul de lunga intr-un astfel de hotel. "Mi-a placut foarte mult conceptul, l-am preluat si l-am dat lor (partenerilor ? n.r) sa il faca. Fiind implicat intr-o functie executiva, nu ma puteam implica in alte businessuri, trebuia sa ma implic 100% in Ozone." Pe langa aparthotel, Ardeleanu a inceput, anul trecut, sa puna bazele unui ansamblu rezidential, ce va numara 200 de apartamente. Acesta va gazdui primii locatari incepand cu august 2009.
Al doilea business adaptat aici este si cel mai recent proiect al timisoreanului in varsta de 33 de ani. IpoteciDirect este o firma de consultanta financiara, specializata in finantarile imobiliare. Mergand pe deviza "unde-s multi puterea creste", Ardeleanu a cooptat in acest business inca 6 asociati. Pana in prezent, investitia initiala se ridica la aproximativ 2 milioane de euro, dar dezvoltarea agresiva pe care Ardeleanu o pregateste va inghiti probabil mai mult de atat. Astfel, dezvoltarea IpoteciDirect este pregatita la nivel teritorial prin centre ipotecare, elementul de identificare al companiei in piata. "In plus, vom continua sa ne dezvoltam, la nivel de parteneri, si in orasele care au sub 150.000 de locuitori, astfel incat vom ajunge sa acoperim intreaga retea de orase din Romania." In prezent, la numai 3 luni de la inceperea proiectului, IpoteciDirect poate fi gasit in trei locatii diferite, prin intermediul a doua centre ipotecare (unul dintre ele avand lansarea pe 15 septembrie) si al head-office-ului.
In al doilea an de existenta, numarul centrelor ipotecare va creste cu inca 8. Sunt programate, pentru anul viitor, 4 centre ipotecare in orase din afara Bucurestiului si alte 3 in Bucuresti. In plus, pana la sfarsitul acestui an va mai fi deschis inca un astfel de centru.


Pretul corect Dezvoltarea companiei nu se opreste insa la cea teritoriala, pentru ca planurile lui Ardeleanu vizeaza si produsele oferite. "Vom introduce produse noi - instrumente financiare. Apoi va trebui sa ne scolarizam reteaua de consultanta si dupa aceea mai avem cateva elemente in perspectiva care ne vor ajuta sa dezvoltam in continuare conceptul." Pare ca totul este stabilit dinainte pana la cel mai mic detaliu. Si asa ar trebui sa fie, avand in vedere ca IpoteciDirect nu va sta mult timp in mainile lui Ardeleanu. Proiectul a fost gandit si facut pentru a fi dezvoltat cat de mult se poate, urmand apoi sa fie vandut. Ardeleanu estimeaza ca firma sa de consultanta va avea nevoie de cinci ani pentru a ajunge la un nivel optim pentru vanzare. Dar nici nu este dispus sa faca un exit cu orice pret, daca va observa ca in acel moment piata nu ii este favorabila. "Ceea ce am invatat in toti acesti ani, despre cum se face si se gestioneaza o afacere, este ca nu poti sa iti propui un termen exact cand sa faci un exit. Vanzarea unei companii, oricat de valoroasa ar fi, este dependenta de conditiile de piata din momentul respectiv. Daca piata este down, poti sa vinzi un giuvaier, dar tot jumatate din valoarea lui primesti pe el. Si atunci nu merita, mai bine il pastrezi."
Acest lucru l-a invatat de la Florentin Banu (fondatorul brandului Joe si al lantului de supermarketuri Artima), omul care i-a si aratat, pentru prima data, ce inseamna sa fii antreprenor. Banu a fost un fel de business angel pentru tanarul timisorean, pe care l-a numit director financiar in proiectul Artima (lant de supermarketuri vandut catre fondul de investitii PEFV si ulterior catre Carrefour), cand acesta avea numai 25 de ani. S-au cunoscut dupa ce afacerea Joe a fost vanduta catre Nestl?. Ardeleanu, care pe atunci lucra la Ministerul de Finante, a fost intr-un control in compania pe care o fondase Banu. "Am finalizat controlul fiscal acolo, dar am ramas in relatii foarte bune. Am si gasit cateva lucruri pe care avocatii de acolo nu le vazusera si el a ramas impresionat de modul in care eu am tratat profesional controlul acela."


Decizie inspirata Dupa aproximativ doua luni de la controlul fiscal, Ardeleanu a primit un telefon de la Banu, in care acesta ii cerea o intrevedere.
"Eu sincer am crezut ca vrea sa conteste actul de control. Si ii spun: lasa, de ce sa ne intalnim? Iar el imi tot spunea: ?nu, nu, nu, ca trebuie sa ne intalnim. Uite te invit la o bere?. Si m-am dus." Banu i-a oferit posibilitatea de a invata practic cum se face un business, si nu teoretic, cum ar fi invatat la MBA-ul pentru care era programat in America.
Desi multe voci apropiate nu au fost de acord cu dorinta timisoreanului de a se implica in proiectul Artima, "pentru ca atunci antreprenoriatul nu era vazut foarte bine, erau cazuri de hotii; cam asa se facea atunci - se dadeau tunuri si la revedere, asta era businessul care se stia", Ardeleanu a acceptat propunerea lui Banu. "A fost cea mai buna decizie pe care am luat-o vreodata. Am luat multe decizii bune pana acum, dar asta a cantarit cel mai greu in toata ecuatia carierei mele de pana acum." Daca ne gandim ca Artima s-a vandut cu 42 de milioane de euro, iar Ardeleanu a castigat din aceasta afacere aproximativ 2 milioane de euro (fiind actionar minoritar cu un pachet de aproximativ 5% din actiuni), parteneriatul cu Banu a fost extrem de profitabil nu numai pe partea profesionala, ci si din punct de vedere material.
Acum este milionar in euro. Nu stie exact care e valoarea averii sale, dar la o evaluare sumara, numai aparthotelul si complexul imobiliar valoreaza undeva la 15-20 de milioane de euro. Insa, cifra aceasta nu conteaza atat de mult pentru el. Stie ca are suficient cat sa duca viata pe care si-a dorit-o si, cel mai important, cat sa poata investi in continuare in business-uri care il atrag. Nu conteaza domeniul, fiind implicat in atatea domenii diferite pana acum.
"Eu sunt un bun manager, comunic cu oamenii foarte bine si imi place sa ma implic si pe partea de HR." Ce si-ar mai putea dori un tanar milionar? "Sa calatoresc", un lucru la indemana, dar pe care nu il poate avea atat cat si-ar dori din cauza timpului liber limitat. Apoi si-ar dori ca, dupa ce va vinde IpoteciDirect, sa investeasca in diverse businessuri, dar in care sa nu ocupe pozitii executive. Asa ar avea mai mult timp pentru viata personala.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
Sahistul,
din,
business
/lideri/sahistul-din-business-4074383
4074383
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.