Simfonia vanzarilor
A tinut minte invatatura bunicii, care i-a spus ca femeile si razboinicii pot intra oriunde, si, la 28 de ani, Violeta Guramulta a ajuns directorul de vanzari pentru Romania al Whirlpool, o companie cu vanzari de 19 miliarde de dolari si 73.000 de angajati in toata lumea.
Managerul se ocupa de vanzarile companiei Whirlpool pe piata de electrocasnice mari, care este evaluata la peste 400 de milioane de euro si este in continua crestere. "Anul acesta ne asteptam ca piata sa creasca cu cel putin 10-15%. Fireste sunt categorii, precum electrocasnicele incorporabile sau produsele high-end care cresc foarte mult, cu pana la 80% comparativ cu anul trecut", spune Violeta Guramulta. Cariera managerului a inceput in asigurari, la AIG, unde a lucrat timp de doi ani, iar la Whirlpool a debutat in 2002 ca asistent de marketing. "Trecerea a venit oarecum inedit - directorul de marketing de atunci m-a cunoscut din 2000 cand faceam asigurari pentru copilul lui si probabil ca i-a placut atitudinea si m-a intrebat daca nu as vrea sa schimb domeniul. Imi doream un job full time si am ajuns asistent de marketing in 2002 in august inainte de a fi dat licenta."
A plecat de la Whirlpool in 2005, din functia de director regional de vanzari, pentru un job de director executiv la Marelvi, unul dintre cei mai importanti distribuitori de electronice si electrocasnice de pe piata romaneasca. "Dupa cinci ani in care am fost de partea liderului mondial in asigurari si a unei companii americane foarte mari, cu resurse si structuri complexe am vrut sa vad cu ce se confrunta un manager roman intr-o companie romaneasca, pentru ca noi beneficiam de suportul unei multinationale foarte cunoscute." Asa ca timp de un an, in care a facut naveta Bucuresti ? Radauti (sediul Marelvi) a coordonat o companie cu peste 100 de angajati care in 2007 a ajuns la o cifra de afaceri de 45 de milioane de euro.
"A fost o experienta benefica, pentru ca am avut sansa sa aplic ceea ce invatasem si sa aflu provocarile de a vinde direct catre consumatori, pe care la Whirlpool nu le aveam. La Marelvi, fiind o companie cu o organizare mai putin standardizata, aveam acces la mai multe nivele de coordonare. Am intrat in contact cu toti oamenii, de la operational pana la financiar, am imprumutat ceva din spiritul antreprenorial romanesc care este foarte ambitios." Dupa 12 luni de spirit antreprenorial romanesc s-a reintors insa la standardizarea unei multinationale americane, preluand functia de trade marketing manager la Whirlpool. "Nu am plecat de la Whirlpool pentru ca nu imi placea, am plecat pentru ca Marelvi mi-a oferit o sansa mai buna de cariera pe care in 2005 Whirlpool nu avea cum sa mi-o ofere."
Incepand de anul trecut, Violeta Guramulta urmeaza si programul de MBA Romano-Canadian. "MBA mi-a adus posibilitatea de a avea acces la acea gandire americana de a privi lucrurile in ansamblu, de a alege si de a lua deciziile. Nu neg ca atunci cand am inceput MBA-ul, aveam mai mult timp si sunt momente in care nu ajung intotdeauna la cursuri, dar am invatat sa gandesc critic si m-a ajutat sa ma mulez foarte bine pe profilul companiei, care este prin excelenta americana si prin urmare aveam nevoie de cunostinte mai temeinice in domeniul acesta."
Conform unui studiu realizat de site-ul topMBA.com, citat de Ziarul Financiar, absolventii programelor de Master of Business Administration (MBA) care lucreaza in companiile de pe piata romaneasca au salarii medii lunare nete de 2.250 de euro.
Reprezentantii site-ului spun ca managerii care au salarii de 2.000 de euro in momentul inscrierii la MBA ajung la absolvire sa castige 3-4.000 de euro, cresterile fiind in general de 30-50%. "Eu nu mi-am stabilit astfel de planuri. Imi doresc sa mai cresc si sa mai acced la alte pozitii. Pasii mei au fost destul de repezi pana in momentul acesta. Daca pentru a ajunge intr-un loc ai nevoie de multa perseverenta si munca, pentru a rezista acolo trebuie sa ai umerii lui Hercule, trebuie sa consolidezi ceea ce ai. Consider ca pentru cei 28 de ani ai mei pozitia actuala este excelenta. Fireste ca imi doresc pozitii de top management ulterior, insa nu ma grabesc foarte tare si nu ma gandesc ca anul viitor, dupa ce il voi fi terminat, voi avea una. Poate ca da, poate ca nu. Dar cu siguranta acest MBA imi va folosi la acel moment, pentru ca te canalizeaza sa gandesti ca un general manager, sunt cursuri de baza atat pe operational, cat si pe resurse umane, marketing sau strategie, de care ai nevoie pentru a coordona o companie".
Ea spune ca are momente in care viseaza si la propria afacere. "Numai ca, dupa ce lucrezi in companii mari si ai la dispozitie resurse materiale si umane si know how de afara, este greu sa treci la partea antreprenoriala si sa ai rabdarea de a incepe de la zero. La mine, rabdarea este o virtute care incepe de abia sa se semene, nu a ajuns inca la maturitate. Ma gandesc intr-un viitor oarecare sa am propriul meu business, pentru ca sunt o fire destul de independenta si mi se potriveste. Va fi ceva in servicii sau consultanta."
Dupa o zi la birou care incepe la 8:30 si se incheie la 19:30-20.00, Violeta se relaxeaza uneori cantand la vioara.
"La vioara cant din clasa a doua, cand mama mi-a pus instrumentul in mana. Eu imi doream sa cant la pian, dar mama mi-a spus ca daca am rabdare sa stau cu vioara o ora pe zi, atunci inseamna ca a cladit ceva. Am ceva inclinatii artistice, mama mea este sculptor si din cauza asta imi place tot ceea ce este frumos, orice de la muzica, sculptura, pictura." In rest mai merge la concerte la Ateneu sau conduce pe muzica lui Mozart, Brahms sau Beethoven.
Cat despre vacanta preferata, Violeta Guramulta rosteste fara niciun moment de gandire Rio de Janeiro.
"Am calatorit in toata Europa, in Malaiezia, Brazilia si Argentina. Mi-au placut multe locuri, dar Brazilia m-a cucerit prin spectaculozitate: vezi un munte impadurit, apoi o laguna, o insula in mijlocul oceanului, este foarte frumos. Au si jungla exotica si cascadele Igua'u, care iti transmit o emotie absolut coplesitoare. Daca ar fi sa imi aleg o destinatie de vacanta, cu siguranta m-as intoarce in America de Sud, iar din Europa imi place Franta foarte mult, as putea sa ma duc de un milion de ori la Paris si nu m-as plictisi. Pe locul doi se afla Viena, este clasica, seamana cu mine. Iar iarna schiez in Austria, in Kaprun si Ischgl."
Electrocasnice verzi
In pas cu tendintele verzi de pe piata electrocasnicelor, Whirlpool a integrat ideea de produse ecologice intr-o "bucatarie verde". Designerii companiei au realizat un eco-sistem care se adapteaza, reduce consumul si recicleaza, astfel incat consumul de apa si energie este cu 70% mai eficient decat in cazul unei bucatarii normale. Ideea de bucatarie verde este inca la stadiul de concept, urmand sa intre in productie in urmatorii ani.
CV
Din 2007 ? national sales manager & OTD (order-to-delivery) la Whirlpool Romania
2006-2007 ? trade marketing manager al Whirlpool Romania, responsabil pentru politica de vanzari si marketing
2005-2006 ? director executiv al Marelvi
2003-2005 ? regional sales manager al Whirlpool Romania
2002-2003 ? asistent de marketing la Whirlpool Romania
2000-2002 ? unit manager al AIG
aprilie 2000-noiembrie 2000 ? consultant pe asigurari de viata la AIG
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro