Stapanul aromelor

Postat la 26 martie 2007 15 afişări

Italia este recunoscuta ca tara afacerilor de familie care rar accepta intrusi in fruntea grupurilor de miliarde de euro, cu sute de ani de istorie. Luciano Bertinelli a reusit insa sa isi gaseasca un loc intre zecile de membri ai familiei Ferragamo si a transformat divizia de parfumuri a companiei intr-o afacere de peste 30 de milioane de euro in cativa ani.

De fapt, in cazul lui propunerea a venit din partea familiei Ferragamo, care in 2001 avea in plan dezvoltarea diviziei de parfumuri a grupului. "Am devenit managing director al Ferragamo Parfums S.p.A in 2002 si am inceput acest proiect de la zero. Ferrucio Ferragamo (directorul executiv al Salvatore Ferragamo Italia S.p.A si Ferragamo Finanziaria S.p.A n.r.) m-a sunat si mi-a propus sa preiau postul", povesteste Bertinellli intr-o sala de conferinte a hotelului Sighisoara. Managerul a venit in Romania in februarie pentru o prezentare a brandului Ferragamo si a povestit despre experienta sa ca manager de arome. Orasul a fost ales special pentru ca atmosfera si ambientul sunt asemanatoare cu cele din Il Borro, un orasel medieval din Toscana care a fost cumparat de familia Ferragamo.
"Toata viata mi-am petrecut-o in industria luxului. Inainte am lucrat la Bvlgari unde impreuna cu alti patru oameni am inceput acum zece ani afacerea cu parfumuri", isi aminteste Bertinelli, pentru care postul de la Ferragamo a presupus si o schimbare de casa.

"M-am mutat dintr-un sat din Elvetia frumos, dar destul de plictisitor, in Florenta."


Totul dintr-un pantof
La Florenta Bertinelli a pus bazele diviziei de parfumuri a unei case care si-a castigat faima mondiala datorita pasiunii lui Salvatore Ferragamo pentru pantofi, Casa Ferragamo are in prezent o retea de 450 de magazine in peste 55 de tari, iar brandul s-a dezvoltat in numeroase directii de la esarfe si cravate la haine pentru barbati si femei, bijuterii, ceasuri, ochelari sau hoteluri si a incheiat anul 2005 cu o cifra de afaceri de 575 de milioane de euro. Ferruccio Ferragamo, fiul cel mare al fondatorului companiei, s-a ocupat de transformarea casei dintr-un producator de pantofi intr-un grup de lux. Strategia pe care s-a bazat este productia integrala in Italia, de la materii prime la design si creatie.
Divizia de parfumuri este, la fel ca si restul grupului, in plina expansiune, si a incheiat anul 2006 cu o cifra de afaceri de 36 de milioane de euro. Bertinelli a fost intr-un turneu in principalele tari in care se vand parfumurile Ferragamo "In ultimele zece zile am calatorit prin Panama, Mexico City, Miami, New York. Ieri am fost la Milano si peste o saptamana merg in Asia", povestea Bertinelli in februarie la Sighisoara.
Cea mai importanta piata pentru grupul italian este cea asiatica, cunoscut fiind apetitul femeilor asiatice pentru produsele de lux europene. Bertinelli povesteste ca a imaginat de curand un exercitiu de marketing pentru piata japoneza care a avut ca rezultat parfumul Incanto Dream. A folosit ca "nasuri" un creativ de la o agentie publicitara si alti parteneri pentru a testa diferite arome. Rezultatul a fost noul parfum Incanto Charms, ambalat intr-o sticla roz, cu un fel de "tatuaj" specific zonei si o aroma de ananas, mango, frezii, santal si mosc. De altfel, intreaga serie pentru tinere, Incanto (Dream, Shine si Charms), a fost creata cu gandul la japoneze, iar Dream a fost mai intai lansat pe piata asiatica.


Nas pentru cercetari
Bertinelli crede ca secretul unui parfum de succes sunt cercetarile. "La Milano am organizat o cercetare la sapte universitati din toata lumea (Tokio, Hong Kong, Boston) si am incercat sa intelegem tendintele din lumea luxului si preferintele celor tineri in materie de lux", spune managerul. "Rezultatele au fost interesante, pentru ca am descoperit ca nu exista o singura tendinta, ci fiecare piata are o caracteristica proprie in ceea ce priveste aromele."
In spatele unui brand de parfum de lux nu se ascunde numai aroma, ci este un mix intre productie, distributie si publicitate. "O sticla de parfum costa in jur de o suta cincizeci de mii de euro", spune Bertinelli, ridicand parfumul F by Ferragamo. Cea mai mare investitie este in publicitate, iar managerul are propriile trucuri de reducere a costurilor. "In campaniile noastre am folosit doar anumite parti ale fetei modelului sau o silueta si nu suntem singurul brand care procedeaza astfel." Cat despre piata romaneasca, managerul casei italiene de parfumuri spune ca are potential si povesteste ca a luat in considerare chiar deschiderea unui boutique intr-un magazin multibrand. "Am discutat cu o saptamana in urma cu directorul executiv al companiei despre Romania. Am considerat ca are potential si avem planuri sa deschidem un magazin intr-un centru comercial multibrand. Nu cred ca piata este inca pregatita pentru un boutique, avand in vedere pretul destul de ridicat al produselor noastre", spune managerul, adaugand ca inca nu s-au gandit la o locatie anume.


Urme de lux
Istoria brandului Ferragamo a inceput la Bonito, la 100 de kilometri de Napoli in 1898. La numai 14 ani, Ferragamo a imigrat in Statele Unite unde a inceput prin a face sandale si cizme de cowboy pentru western-urile care se filmau la Hollywood. In doar cativa ani toate vedetele de la Hollywood isi doreau propria pereche din pantofii imaginati de italian. Tocul platforma pe care Salvatore l-a improvizat din lipsa de materiale, sandalele invizibile sau faimosii balerini creati pentru Audrey Hepburn au ramas in istoria modei, iar Ferragamo a primit premiul Neiman Marcus, un echivalent al Oscarurilor in moda. Oricine conta in lumea modei avea propria pereche de Ferragamo, iar faima mondiala l-a salvat chiar de la moarte. In timpul celui de-al doilea razboi mondial, cand nazistii au ocupat Florenta, Salvatore a fost banuit ca este spion american pana cand si-a spus numele. Sotia capitanului german era o impatimita a pantofilor creati de italian, care reusise sa vindece chiar si anumite afectiuni ale picioarelor.
Se povesteste ca Greta Garbo a cumparat 70 de perechi de pantofi intr-o singura vizita la boutique-ul acestuia din Florenta. Insa nicio alta pereche de pantofi creata de Ferragamo nu este mai cunoscuta decat faimoasele botine rosii ale lui Dorothy din ecranizarea din 1939 a "Vrajitorului din Oz".

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
Stapanul,
aromelor
/lideri/stapanul-aromelor-4073701
4073701
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.