Un an pe tusa

Postat la 04 august 2008 523 afişări

Dupa ce a condus timp de doi ani filiala locala a colosului belgian InBev si a avut grija ca "berea de la munte" Bergenbier sa urce si pe culmile preferintelor consumatorilor, Mihai Ghyka a spus "La revedere" colegilor pentru a-si vedea de propria ascensiune.

30 iunie 2008, prima dimineata dupa finala campionatului european de fotbal. Mihai Ghyka, fostul director general al InBev, proaspat intors de la Euro 2008, sta de vorba cu noi in livingul locuintei sale din Bucuresti. Intreaga incapere, mobilierul, tablourile de familie si peretii insisi au aerul regal si oarecum auster al familiei de domnitori in care Ghyka isi are originile.

Relaxat, in fotoliul cu manere sculptate si tapiserie vintage, printul Ghyka, descendent din Grigore Ghica, ultimul domn al Moldovei, raspunde rabdator, in cuvinte alese, tuturor intrebarilor noastre. Sunt trei luni de cand a anuntat, pe neasteptate, ca paraseste InBev, producatorul international de bere pentru care lucrase in ultimii 12 ani. Din martie, cand a plecat de la InBev, o serie de ipoteze au luat nastere cu privire la motivul deciziei sale. Acum, Ghyka sta de vorba cu noi, dispus sa raspunda chiar si intrebarilor incomode legate de "motivatiile ascunse" ale acestei mutari. Peste cateva ore, va avea o alta intalnire in oras. Desi este oficial in vacanta, isi incepe ziua tot la 7 dimineata si nu trece aproape nicio saptamana fara sa aiba cate-o noua oferta de parteneriat pe masa.


Pe "hold"

"Ce-ai face daca de maine nu ai mai lucra? Care ar fi primul lucru din viata de freelancer pe care l-ai face?

" Sunt intrebari pe care multi nici nu indraznesc sa si le puna. Mihai Ghyka, insa, nu a stat nici pe ganduri, nici sa isi traga sufletul dupa un inceput de an agitat, si imediat dupa exit-ul de la InBev a si plecat la schi cu baiatul sau de 7 ani, Alexandru. "Din prima zi m-am dus cu fiul meu la schi la Sinaia, apoi am fost alaturi de board-ul International Advertising Association (IAA) la Congresul Mondial IAA de la Washington, am revazut persoane dragi, am plecat la Zurich, la Campionatul European de Fotbal." Si au mai fost si cate una-doua oferte de colaborare saptamanal. Ghyka spune insa ca a refuzat chiar sa le discute, pentru ca obiectivele sale actuale se leaga de "lucrurile pentru suflet", cum ar fi renovarea conacului familiei din Cotesti, declarat obiectivul numarul unu al pauzei de la business.

Dintre cauzele banuite ale acestei pauze, cea mai sonora a fost evolutia sub asteptari a InBev Romania in ultimul an. In 2007, compania a raportat vanzari de 3,9 milioane de hectolitri, in crestere cu 16,8% fata de anul precedent, dar sub media de 20% inregistrata de filialele locale ale celorlalte trei multinationale de pe piata berii, Heineken, SABMiller si Carlsberg.
Fostul executiv isi motiveaza insa calm demisia: "Vreau sa iau un an sabatic in care sa nu mai duc viata de corporatist care isi strecoara timpul personal printre proiecte si deplasari. Indiferent despre ce multinationala ar fi fost vorba, decizia ar fi fost aceeasi. Vreau sa fac o pauza si sa ma gandesc foarte bine inainte de a o lua sau nu de la capat."

Referitor la ipotezele vehiculate, Ghyka, desi rezervat, nu se poate abtine sa argumenteze: "In ultimii patru ani, InBev a avut cea mai mare crestere din industrie, cu exceptia anului trecut, cand a fost numarul doi. Iar asta pentru ca SABMiller (concurentul cu cea mai mare crestere - n.r.) a intrat pe segmentul PET, care reprezenta 45% din piata. Dar sa fii pe locul doi nu e rau deloc. Echipa Romaniei daca termina pe locul doi era calificata in sferturi".



Toate drumurile duc la fotbal

Ghyka este omul din spatele Bergenbier, a treia cea mai vanduta marca de bere din Romania si totodata brandul care s-a pozitionat ca "berea fotbalului romanesc". Asocierea provine dintr-un parteneriat de 10 ani cu echipa nationala de fotbal, lasat mostenire de predecesorul sau la sefia InBev, Mihai Albu.
Ghyka, cel care numeste ideea lui Albu exceptionala si care s-a declarat de la bun inceput "foarte pentru", a devenit el insusi un suporter inflacarat al Nationalei. Drept dovada, chiar daca nu este un microbist inrait, merge la meciurile Romaniei si doar la ele.

De aceea, finala Campionatului European de Fotbal disputata intre Spania si Germania l-a prins la Bucuresti. Pusese punct cu doar patru zile inainte uneia dintre primele sale calatorii de vacanta, la Zurich, unde a urmarit din tribune meciurile Romaniei. "Am vazut ultimele doua meciuri, cele cu Italia si Olanda. La meciul cu Italia am stat chiar la tribuna zero, alaturi de varul meu Dimitrie Sturza si Ion Tiriac. Se vede frumos meciul de acolo, dar nu il traiesti intens. Asa ca la meciul cu Olanda, m-am dus la tribuna unu, lipit de peluza, la galerie. Eram in randul trei, la nivelul solului, vedeam ca un jucator. Prin urmare, n-am vazut golurile bine (meciul s-a incheiat cu scorul 2-0 pentru Olanda - n.r.), erau la peluza cealalta, dar nici nu mi-as fi dorit sa le vad; eu asteptam goluri in poarta olandeza. Am stat in galerie, am cantat 'Desteapta-te romane', am fost imbracat, evident, in galben."

Singurul lucru care il trada pe fostul executiv al InBev printre miile de suporteri imbracati in galben era tricoul original al echipei nationale, cu numarul 10, care avea ca nume de jucator Ghyka. "A fost surpriza pe care noi, cei din marketing, i-am facut-o lui Mihai cu ocazia implinirii a 10 ani de activitate in InBev", explica Liviu Irimia, directorul de marketing si fostul sau coleg.
In 2000, Ghyka a dat nastere acestui fenomen, "Revolutia galbena", ce a cuprins astazi toate tribunele si spatiile dotate cu monitoare din timpul meciurilor de fotbal ale Romaniei. Era in masina cu Bogdan Enoiu, Managing Director al agentiei de publicitate McCann Ericksson, cu care a lucrat pana in 2007 pe divizia Fotbal a Bergenbier, si discutau despre apropierea meciului cu Ungaria. Din senin, directorul InBev a lansat intrebarea: "Bogdan, ce ar fi sa facem ca olandezii?". Inspirat de disciplina "Portocalei mecanice", InBev a rugat atunci oamenii sa vina la stadion in galben. A fost nevoie de multi ani ca ideea sa prinda rod in randul suporterilor si al consumatorilor Bergenbier, dar, pana la urma, revelatia a avut loc peste hotare: "La Zurich a fost pentru prima oara cand am vazut jumatate de stadion 100% galben - 10.000 de oameni imbracati din cap pana in picioare in galben. Atunci mi-am dat seama ca toata campania Bergenbier nu a fost degeaba". Odata cu "apelul la galben" a venit si rebranding-ul Bergenbier, brandul care aduce 50% din incasarile InBev Romania, iar ambalajul a renuntat la culoarea sub care luase nastere, rosu, pentru a solidariza cu echipa nationala de fotbal.

Din cei 12 ani petrecuti la InBev, jumatate a reprezentat functia de director de marketing, urmata de doi ani in care a preluat conducerea intregii filiale din Romania. Lesne de inteles, asadar, de ce omul care a intrat pe usa companiei ca financial controller si a iesit ca director general se considera om de comunicare. De altfel, in paralel cu sefia departamentului de marketing al InBev, Ghyka si-a asumat si rolul de presedinte al International Advertising Association (IAA), unde a lasat mostenire un festival, festivalul de eficienta in publicitate Effie, a carui prima editie si-a aprins reflectoarele sub prezidiul sau in 2004.

Totusi, cea mai mare realizare a sa la InBev o considera Bergenbier, de la atributele de brand construit pe cei doi piloni - masculinitate si fotbal - la identitate, parteneriatul cu Nationala de Fotbal, ori proiectul de legalizare a Zilei Barbatului. Mai mult, marca de bere a prins grai si atunci cand echipa de fotbal pe care o sponsoriza nu a obtinut rezultate imbucuratoare. "Cea mai mare realizare o reprezinta mai ales campaniile de necalificare. Este extrem de dificil sa comunici si sa activezi brandul pe o relatie necastigatoare. De obicei brandurile tac cand echipa pe care o sponsorizeaza nu se califica. Noi tocmai atunci am vorbit." Bergenbier a lansat mesaje de incurajare a fotbalistilor prin intermediul spoturilor publicitare, obtinand continuitate in campanii. Tocmai de aceea, cu contract de sponsorizare sau fara, Ghyka crede ca Bergenbier va ramane mult timp berea fotbalului romanesc. "Un brand solid nu se construieste doar pe o relatie de sponsorizare. Cred ca semnarea contractului de catre altcineva, din industria berii sau nu, nu schimba multe in mintea consumatorului."

In 2006, anul in care Mihai Ghyka a preluat conducerea operatiunilor InBev, multinationala avea in Romania trei fabrici de bere, 720 de angajati si un volum de vanzare de 2,5 milioane de hectolitri. Cifra de afaceri facuse primul pas peste pragul de 100 de milioane de euro, iar profitul atinsese 14 milioane. Dupa doar un an de zile, situatia financiara arata un profit cu 50% mai mare, 21 de milioane de euro si vanzari de 160 de milioane de euro. Dincolo de cifre, mandatul sau a insemnat si o tranzactie, o schimbare de nume, un nou brand, Lowenbrau, si inchiderea fabricii sezoniere de la Baia Mare. InBev opera anterior prin filialele Interbrew Romania si Interbrew Efes Breweries. In 2006, producatorul belgian a preluat controlul total asupra celei de-a doua filiale, prin achizitia a 49,99% din actiuni de la compania turceasca Efes Breweries International, in schimbul a 20,79 milioane de euro. Apoi, in ianuarie 2007, cele doua filiale au fuzionat, iar numele companiei a devenit, incepand cu luna mai, InBev Romania.



Taramul berii

De la 1 aprilie 2008, la curtea regala a InBev, un alt domn troneaza. Numele sau este Eduardo Luz (35), este expat de origine braziliana si a fost numit in functia de director general al filialei locale a InBev dupa mai bine de un an in care a ocupat functia de Global VicePresident Information and Business Services InBev. Luz a preluat locul lui Ghyka in cadrul sedintelor zilnice de la ora 9 din sediul nou-nout, amenajat astfel incat sa semene cu un butoi de bere.

Dar, in anul fondarii sale, inainte ca "butoiul de bere" sa gazduiasca sedintele la InBev, multinationala nu avea decat un birou inghesuit in fostul dispensar al garii 16 februarie. Cladirea nu era izolata corespunzator, nici dotata cu aer conditionat, iar angajatii abia faceau fata verilor toride. Aici a pasit pentru prima data Mihai Ghyka, in iulie 1996, ca angajat pe postul de "vedem noi" la Interbrew, actualul InBev.

Cu putin timp inainte, Ghyka, atunci in varsta de 25 de ani si stabilit de mai bine de 7 ani la Montreal, venise in Romania pentru un studiu al Bancii Mondiale. Atunci a observat setea de angajati a multinationalelor sosite in tara. Candidatul ideal trebuia sa combine know-how-ul vestic si cunostintele despre piata locala, asa ca Ghyka, roman, absolvent al unei facultati de profil economic din Montreal si cu experienta de marketing intr-o companie canadiana, a fost tinta perfecta. "Directorul regional mi-a spus: 'Mihai, te angajam, dar nu stim inca pe ce pozitie. Ai sa vezi tu acolo cu managerul local'." Pana la urma, jobul alocat a fost cel de controller financiar. In timp ce Ghyka se ocupa 80% din timp cu urmarirea profitabilitatii, managerul local, Xavier Smekens, un tanar de 33 de ani care primise misiunea de a forma de la zero o echipa in Romania, se confrunta pe de o parte cu intreruperile repetate ale telefonului fix si, de cealalta parte, cu "sabotorii" tehnologici. Ghyka povesteste razand copios despre ziua in care expatii au venit revoltati sa intrebe de ce nu isi primisera rapoartele. Explicatia a survenit prompt de sub capacul singurului copiator existent in companie: un soarece isi prinsese coada intre rolele acestuia, blocand atat aparatul, cat si activitatea in firma.

Dar InBev a crescut rapid la businessul de azi, a carui valoare de piata se ridica la 335 de milioane de euro. Cifra de afaceri a depasit 188 de milioane de euro in 2007, iar cei aproximativ 730 de angajati impart un sediu nou si incapator si doua fabrici ultramoderne. Compania a avut, cu exceptia anului trecut, cele mai mari cresteri de pe piata: 18% in 2005, respectiv 30% in 2006.


Rocada la InBev

Pe repede inainte pana in ziua de 28 decembrie 2007. E ultima zi de vanzari la InBev, iar Mihai Ghyka se afla intr-o conversatie telefonica cu directorul regional pe Europa Centrala si de Est, Tunc Cerrahoglu. Mesajul pe scurt suna astfel: "Astazi a fost ultima zi de vanzari, mi-am indeplinit si depasit obiectivele si am fost pentru al doilea an la rand General Manager. Am decis sa ma retrag din InBev si cred ca sfarsitul de an e cel mai bun moment. Succesorul va prelua obiectivele 2008 de la inceputul anului, pornind ceasurile de la zero absolut". Au mai trecut trei luni, pana pe 19 martie 2008, cand "domnul Ghyka" si-a gasit succesorul si a putut apoi sa plece, linistit, in vacanta. Noul director general, Eduardo Luz, a ramas in fruntea unei companii din care, treptat, au continuat sa plece si alti oameni.

InBev trece in prezent printr-o faza de restructurare, in care mobilitatea angajatilor este mare, iar mutarilor din interiorul organizatiei li se adauga si miscarile "centrifuge". Mai mult, din martie 2004, cand a avut loc fuziunea Interbrew cu firma braziliana AmBev, valorile si modul de operare a grupului s-au schimbat. La doua luni dupa plecarea lui Ghyka, Liviu Irimia, directorul de marketing al companiei, a decis, si el, sa demisioneze. Contactat de Target, Irimia si-a motivat hotararea prin faptul ca nu se mai potrivea cu noul stil de management. In schimb, analizeaza cateva optiuni de business, cum ar fi colaborarea cu alte multinationale, printre care si un fond de investitii, sau chiar cu o companie romaneasca, dar care "vrea sa faca lucrurile serios, ca la carte".

Dupa Irimia, au mai fost si alte persoane din management care au predat stacheta conducerii. Sa fie noul model de business post-fuziune principalul factor pentru acest exit masiv de personal? Fostul director de marketing nu este de acord cu "teoria castelului din carti de joc" prin care InBev s-ar clatina din structuri.
La randul sau, Ghyka crede ca oamenii vin la InBev zilnic nu atat pentru o anumita remuneratie, cat si pentru spiritul de echipa - ideea ca fiecare face sacrificii si isi investeste energia pentru un rezultat comun. Prin urmare, spune el, "nu are nicio importanta daca director general e Ghyka sau altcineva". Despre propria hotarare, fostul director general spune ca nu a fost una spontana, ci una "care se coace in timp".

Ideea retragerii a rasarit in mintea sa inca de atunci cand era director de marketing. "Tentatia de a face altceva exista oarecum dinainte." Ceea ce i-a schimbat pentru o perioada intentiile a fost numirea in functia de conducere a intregii filiale, ce i s-a parut o provocare prea mare pentru a o refuza. Dar, cum vechile obiceiuri mor greu, si aspiratiile fragede se coc la un moment dat, iar omul creativ iese la iveala. "Cand devii director general, iti dai seama ca, paradoxal, aria in care poti face ceva si in care actionezi se stramtoreaza. Devii mai mult omul care coordoneaza o echipa, contabilizeaza rezultatele si vede in ce masura se indeplinesc obiectivele, decat o persoana care creeaza."


Drum cu sens unic...

Dupa plecarea de la InBev, in locuinta din Bucuresti a fostului director general, a stat intins timp de o saptamana un banner imens, galben, cu logo-ul "Prietenii stiu de ce!". Pe toata suprafata lui, scrise dezordonat, erau mesajele si semnaturile a cateva zeci de angajati, fosti colegi ai lui Ghyka la InBev HQ. Bannerul a fost cadoul primit in ultima zi de InBev Romania, cu ocazia unei petreceri surpriza date de companie in cinstea celui care o condusese timp de doi ani.

"Tin minte ca era vineri dupa-amiaza, trecuse de ora 5, 5.30, 6 si nimeni de la birou nu pleca acasa. In mod normal, vinerea programul se termina mai repede si toata lumea se indrepta cu bucurie catre weekend. De data aceasta, vedeam grupuri-grupulete de oameni, adunati in sedinte care in mod normal nu ar fi avut loc." Ghyka era el insusi intr-o sedinta, "se facuse 6.30 si toti pareau putin nerabdatori. Imediat, au aparut in pragul usii cativa colegi cu o sticla de sampanie in mana si mi-au dat banner-ul si un album de fotografii in care erau imortalizate cele mai frumoase momente din cei 12 ani ai mei la InBev".
Ulterior, intr-un interviu acordat Ziarului Financiar, fostul director general de la InBev Romania spunea ca printre motivele plecarii sale a fost si faptul ca nu mai avea unde sa creasca in cadrul companiei.

"Loc de crestere exista, dar nu in Romania. Sediul regional este la Moscova, iar ocuparea unei pozitii mai inalte tot in cadrul InBev ar fi insemnat mutarea mea in alta parte, calatorii foarte dese, deci o rupere de Romania, lucru care nu m-a tentat nici macar ca provocare." De altfel, stie foarte bine cum e sa fii departe de casa si nu mai simte nevoia unei alte experiente internationale. Istoria presarata cu domnitori si nobili a familiei sale nu s-a potrivit regimului comunist. Prin urmare, in vara lui 1989, la 18 ani, Ghyka a plecat impreuna cu mama sa la Montreal, unde timp de sapte ani, a studiat, a muncit si a dobandit primele experiente in marketing, domeniul care il prinde cel mai bine.
"Am ascultat Maria Tanase atunci cat n-am ascultat in toata viata mea dinainte si de dupa aceea."

Dupa un MBA la Universitatea din Montreal, in 1994, a lucrat pe marketing in compania canadiana SCI Group, detinuta de un grup de ingineri care ofereau consultanta in structuri pentru proiecte industriale de dimensiuni mari.
Atunci a venit oferta de a lucra pentru producatorul de bere in Romania, care s-a potrivit numai bine cu dorinta sa de a se intoarce in tara. "Chiar daca n-ar fi venit oportunitatea InBev, in Canada nu as fi ramas", spune ferm omul de afaceri.
12 ani au trecut de atunci si Ghyka este la un alt inceput de drum. S-ar mai intoarce in cadrul multinationalei? "Nu. Odata ce ai inchis un capitol, nu cred ca e sanatos pentru tine in primul rand sa te intorci. Poate in calitate de consultant, da. Dar in operatiuni, nu."


...si multe destinatii

Dar doar pentru ca nu mai este prezent zi de zi la biroul InBev din bulevardul Dimitrie Pompeiu din Bucuresti, nu inseamna ca Ghyka si-a luat vacanta de tot.
Dincolo de intalnirile saptamanale cu arhitectul conacului din Cotesti, cu care inca pune pe hartie planurile privind viitoarea fata a cladirii, fostul corporatist ramane om de afaceri.
Pe langa actiunile la InBev, in care si-a investit bonusurile "generoase" primite in calitate de manager al companiei, si cateva investitii razlete in imobiliare, are si alte idei de business pe care le analizeaza, ca si fostul sau coleg de la InBev, Liviu Irimia, cu care Ghyka nu exclude posibilitatea unei colaborari.

"Sunt in momentul de fata in tatonari, pentru a face cateva proiecte impreuna cu cativa fosti colegi, dar mai degraba ca actionari decat in calitate de consultanti sau fondatori ai unei companii de sine statatoare. Nu cred ca imi voi deschide in curand compania mea, in care sa lucrez zi de zi si de care sa ma ocup de unul singur. Voi reveni fie cu un business, fie in alt domeniu, dar nu printr-un proiect inventat de mine."
Irimia confirma posibilitatea unui parteneriat cu fostul director general al InBev: "Sper ca voi colabora cu Mihai Ghyka in viitor, impartasind impreuna din experienta noastra si, de ce nu, instruind tinerii absolventi care vor sa faca o cariera in multinationale".
Care va fi pana la urma viitorul parcurs profesional al directorului general din spatele brandurilor Bergenbier, Stella Artois si Beck's? Ghyka are la dispozitie o sumedenie de optiuni, la fel de atractive, din care ar putea lejer sa traga la sorti. Dar ideea ca omul de afaceri sa-si puna mana la ochi si sa aleaga la nimereala viitoarea profesie este putin probabila.

Chiar daca ofertele de angajare nu au ezitat sa curga imediat de la publicarea demisiei sale, iar domenii variate, de la consultanta, FMCG, distributie sau chiar presa, i-au facut cu ochiul, Ghyka spune ca cea mai tentanta oferta nu a venit inca. "Ar trebui sa fie o provocare mai mare decat cea pe care am avut-o, suficient de mare incat sa ma faca sa las deoparte planurile actuale. E posibil sa ma intorc si catre partea profesorala, intotdeauna m-a tentat acest lucru. In politica nu sunt implicat decat ca simpatizant si consilier atunci cand pot ajuta. Dar familia Ghyka a fost intotdeauna si ramane de dreapta, am urmat o scoala economica liberala, asa ca intotdeauna voi fi adeptul masurilor liberale, al unei taxari limitate, al libertatii individului si al muncii remunerate."


Punctul culminant

La zece ani dupa ultima sa zi ca director general intr-o corporatie, pe terasa conacului din Cotesti, un domn este asezat intr-un sezlong, patruns de cartea pe care o citeste din scoarta in scoarta. Aceasta este o imagine care NU va putea fi mult asociata cu viata de dupa InBev a lui Mihai Ghyka, oricat de pasionat ar fi de lectura. Dupa 12 ani la multinationala producatoare de bere, in care o zi de lucru se pierdea printre deadline-uri stranse, multe intalniri si calatorii dese, stilul de viata al lui Ghyka se va mentine la fel de activ, dupa cum spune chiar el. "Ma vad foarte activ pana la 80 de ani, jucand tenis, conectat intr-un fel sau altul la business pana la sfarsitul vietii."

In septembrie pleaca la o conferinta de management la New York, lucru pe care si-l dorea de foarte mult timp. Apoi, va face o calatorie pe coasta de vest a Statelor Unite, in Los Angeles, San Francisco si Death Valley, unde nu a mai fost niciodata pana acum. Dar cel mai mult il entuziasmeaza ideea de a atinge cel mai inalt punct al vietii sale: nu sefia InBev Romania, nici presedintia IAA, ci varful Aconcagua, inalt de 6.962 de metri, din muntii Anzi. Aici, alaturi de acelasi grup de prieteni cu care a urcat si in august 2007 pe Mont Blanc (4.850 m), Ghyka va face o ultima ascensiune pe anul 2008, pentru a petrece revelionul pe culmea andina.


CV

1989 - La 18 ani, Mihai Ghyka a emigrat in Canada, unde si-a finalizat studiile
1994 - A lucrat in departamentul de marketing al SCI Group din Montreal
1996 - Intors in tara, s-a angajat pe postul de controller financiar la InBev Romania (atunci, Interbrew Romania)
1999 - Director de marketing al InBev Romania
2004 - Presedinte al asociatiei International Advertising Association (IAA), unde s-a numarat printre promotorii festivalului de eficienta in publicitate Effie si ai campaniei de promovare a Romaniei, Branding Romania
2006 - Director general al InBev Romania


Ce nu se stia pana acum despre Mihai Ghyka

Desi s-a nascut intr-o familie cu sange albastru, si-a petrecut copilaria in cartierul Balta Alba, intr-un bloc cu 260 de apartamente. Timp de doi ani, a locuit in acelasi bloc cu Bogdan Enoiu, actualul Managing Director de la McCann Erickson, dar si-a dat seama de acest lucru abia cand a inceput colaborarea dintre agentia de publicitate si InBev Romania.  
Cand era mic, visa sa devina dirijor sau Papa. Pana la urma, primii bani i-a castigat in liceu, din "Martisoriada", afacerea unui prieten care l-a cooptat in vanzarea de martisoare la gura de metrou Titan. Din cei 2.000 de lei astfel obtinuti, si-a achizitionat echipamentul de munte pentru o excursie in Piatra Craiului.
La prima sedinta cu Leo Burnett, una dintre agentiile de publicitate cu care lucreaza InBev, intrebarea pe care a pus-o Mihai Ghyka a fost: "Cat ati cheltuit din buget si cat mai aveti de cheltuit pana la sfarsitul anului?". Fusese numit recent director de marketing dupa mai bine de trei ani in departamentul financiar. Acesta a fost primul contact cu Bogdan Naumovici, care a devenit director de creatie la Leo Burnett dupa cateva luni.
La InBev, Mihai Ghyka a inventat "vinerea galbena", echivalentul mult-uzatei "casual Friday" din multinationale, petrecerile tematice de Craciun si mail-urile GM-ului de la 1 noaptea. Nu era adeptul noptilor petrecute la birou, dar lua computerul acasa, pentru a da mail-uri "in liniste". Vinerea ii surprindea deseori pe angajatii care se intalneau in drumul spre birou cu General Manager-ul in metrou.
In seara ce a urmat unei actiuni pe litoral din 2006, in care tot managementul a participat la vanzari si mercantizare, Ghyka a promis ca, daca vor fi atinse obiectivele de vanzari, Consiliul Director va canta la petrecerea de Craciun in fata intregii companii. Prin urmare, dupa ce a facut si repetitii, toata echipa de management a cantat pe scena o melodie compusa special pentru eveniment.


Ghyka la 360 de grade

"Pe Mihai Ghyka l-am cunoscut la doi ani dupa startul operatiunilor InBev in Romania, cand l-am convins sa se intoarca in Romania pentru a face parte din echipa manageriala a Interbrew. Pentru o persoana tanara care venea prima oara intr-o pozitie de management, avea un inalt simt al businessului si era capabil sa isi schimbe atentia de la un domeniu la altul, fara a pierde din focus. El a completat munca de pionierat inceputa de noi la InBev."
Xavier Smekens, director general al Interbrew Romania in perioada 1994-1998

"Mihai Ghyka este inteligent si tenace, dar trebuie sa stii cum sa il faci sa se concentreze si pe alte subiecte decat cele pe care el le considera prioritare si care nu sunt intotdeauna legate de business. Insa, odata ce l-ai convins, poti fi sigur ca nu va mai da inapoi pana nu reuseste sa atinga telul propus. Colaborarea noastra a fost fructuoasa si placuta, chiar daca in unele momente am avut de infruntat pe langa factori externi nefavorabili si divergente personale de moment. Dupa 10 ani petrecuti cot la cot pe frontul cresterii afacerii, pot considera ca am devenit prieteni si oricat de rar ne vom revedea, o vom face cu placere. Sper ca drumul pe care l-a ales sa ii dea cel putin aceleasi satisfactii ca acelea pe care le-am trait impreuna cladind o afacere de succes si o prietenie durabila."
Mihai Albu, presedinte Sun InBev, divizia din Rusia a companiei belgiene si director general la InBev Romania intre 2002-2006

"Pe Mihai Ghyka l-am 'cunoscut', pentru ca inainte doar ne 'intalniseram', acum aproape trei ani. Atunci Mihai mi-a propus pozitia de Marketing Director in cadrul InBev. Mihai este un manager exigent, care nu asteapta mai putin decat performanta maxima. Din punctul meu de vedere este unul dintre putinii oameni de business din Romania care a inteles ca el trebuie sa serveasca oamenii din organizatie si nu oamenii pe el. Numai asa a putut sa ceara si apoi chiar sa primeasca maximum de performanta din partea echipei pe care a condus-o."
Liviu Irimia, fostul director de marketing al InBev Romania

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
Un,
an,
pe,
tusa
/lideri/un-an-pe-tusa-4074305
4074305
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.