Un business alimentat

Postat la 05 mai 2008 19 afişări

Pe usa biroului cu geamuri mari din cladirea MOL Romania sta o placuta pe care scrie CEO. Pe omul care ocupa functia si care conduce operatiunile din Romania ale lantului de benzinarii s-ar putea sa nu il gasesti insa dincolo de aceasta usa. Si asta pentru ca Zsolt Szalay este un "om de teren", un manager care vrea sa cunoasca compania prin fiecare nivel organizational al acesteia.

Principiul dupa care Szalay conduce MOL Romania este foarte simplu: nu cere angajatilor tai mai mult decat pot face. Pentru a cunoaste aceste detalii Szalay schimba deseori rolul, punandu-se in pielea altor personaje care joaca in aceeasi piesa. Asa a hotarat odata sa schimbe costumul business cu salopeta unui angajat dintr-o benzinarie locala. La sfarsitul zilei avea in buzunar 20 de lei bacsis si cunostea mai bine anumite detalii care il ajutau sa dea directive pe masura potentialului angajatilor sai, fara a fi in postura de sef abuziv. De altfel, directorul general al companiei MOL Romania se considera un manager "democrat participativ" care este foarte preocupat in atingerea obiectivelor companiei, fara insa a-si neglija colegii. "Sunt inconjurat de oameni foarte valorosi, iar opinia lor este foarte importanta pentru mine." De aceea, managerul MOL are o implicare decisiva in recrutarea personalului, iar lucrul pe care il apreciaza cel mai mult la un candidat este gradul de diferentiere al acestuia fata de restul contracandidatilor. Apreciaza oamenii care vad lucrurile in perspectiva si care pot veni cu o contributie unica, o valoare adaugata in organizatie. "In intervievarea unui candidat cheia este diferentierea: cum pot sa fac legatura intre o anumita persoana si o atitudine specifica, motivatie sau experienta?

Ce anume clasifica un candidat pentru un post dintr-o lista de alti 20 de contracandidati entuziasti?"


DE LA COSMETICE LA MASINI
Se pare ca aceasta diferentiere pe care el pune atat de mult pret l-a si adus in curtea MOL in anul 2002. Atunci el a fost considerat cel mai potrivit pentru postul de director de marketing in cadrul grupului, pentru ca patru ani mai tarziu Karoly Robak, instalat in fruntea operatiunilor MOL din Romania la inceputul anului 2004, sa ii predea stafeta la 1 ianuarie 2006. Astfel, Szalay a ajuns, la numai 35 de ani, sa conduca operatiunile grupului ungar pe piata cu cel mai mare potential de crestere, spre deosebire de Slovacia si Ungaria, celelalte piete pe care opereaza grupul MOL, dar care sunt mai dezvoltate din perspectiva dimensiunii businessului.
Primul job al lui Szalay a fost cel de junior brand manager in cadrul L'Oreal Budapeste, in urma cu mai bine de 12 ani. Dupa ce a invatat despre promovarea brandului si cercetari de marketing in sectorul cosmeticelor, a schimbat radical domeniul cand a facut un internship la Mercedes Benz in Zurich. O noua mutare a avut loc in curtea celor de la Porsche, pe postul de marketing manager pentru brandul Audi. Apoi a dat Porsche pe Michelin in Budapesta, fiind resposabil cu conducerea departamentului de marketing si comunicare pe Europa Centrala si de Est. "Posturile in care am activat au avut ca punct comun domeniul auto, iar acest lucru nu este intamplator, pentru ca eu sunt cu adevarat pasionat de masini." Cei 12 ani de experienta practica in domeniul auto, retail si marketing au fost construiti pe o baza informationala solida, Szalay fiind absolvent al Universitatii Robert Schuman din Strasbourg, al Universitatii de Studii Economice din Budapesta si al HSG - Universitat St. Gallen. In plus, s-a specializat permanent la traininguri pe diferite teme, de la management la strategie.
La doar 35 de ani si-a adjudecat scaunul de manager general al unei companii cu o cifra de afaceri de peste 500 de milioane de euro. Ce si-ar mai putea dori pentru cariera sa? "Ca orice tanar aflat intr-o astfel de pozitie, am un plan de dezvoltare profesionala bine stabilit, dar sunt foarte constient de faptul ca singura constanta din viata noastra este schimbarea."
Se spune ca un bun manager este cel care stie sa-si asume riscuri, dar Szalay considera ca este mai bine sa te asiguri in fata lor, de aceea, cu primul salariu castigat si-a deschis un cont de economii. "Tot timpul m-am ferit sa nu ajung in postura de a fi descoperit in fata unor eventuale probleme pe care le puteam evita."

DECIZII CU RISC
Tanarul manager pare un om foarte calculat care nu face nicio miscare la intamplare. Cuvantul "hazard" nu este definitoriu pentru alegerile pe care el le-a facut si asta pentru ca nu este singurul care suporta consecintele deciziilor lui. Spre exemplu, de fiecare data cand accepta un post care presupunea mutarea locului de resedinta, nu numai el trebuia sa se acomodeze cu noile schimbari, ci intreaga familie. In orice caz, venirea in Romania a acceptat-o fara nicio ezitare, pentru ca a considerat ca postul de CEO pe Romania este o adevarata provocare si o mare oportunitate. "Sigur ca pentru familia mea nu a fost usor sa se mute intr-un mediu total diferit, dar incercam sa avem experiente cat mai frumoase in aceasta tara."
In Romania fusese de cateva ori inainte de a prelua acest post si a fost surprins de cat de bine stapaneau viitorii lui colegi limba engleza.
Cand vine vorba de sarcini, managerului MOL nu ii place sa le imparta in dificile si usoare. Asta pentru ca fiecare pas mai greu din cariera sa il vede ca o provocare careia trebuie sa ii faca fata. Prefera astfel sa vorbeasca in termeni de experiente motivante sau interesante. De o astfel de experienta a avut parte imediat dupa venirea in cadrul companiei, moment care a coincis cu finalizarea tranzactiei de preluare a retelei Shell. Astfel, prima lui sarcina a fost sa integreze doua culturi organizationale diferite (MOL si Shell) intr-o organizatie unitara: MOL Romania. "A fost o experienta interesanta: trebuia sa creez o companie solida din 2 retele diferite de retail. Procesul a fost complex dar si dificil, pentru ca oamenii trebuiau sa accepte si sa asimileze aceasta schimbare." Fiecare angajat a beneficiat de sanse egale pentru a demonstra pe parcursul intregului proces de armonizare ca este cel potrivit pentru a lucra pentru noua companie, indiferent daca fusese angajat MOL sau Shell. "Cum se intampla insa in cazul oricarui proces de schimbare, oamenii au reactionat in mod diferit, unii au ales implicarea in noul context organizational, in timp ce altii au ales sa se dedice unor noi provocari."
In ceea ce priveste performanta de business, Szalay se mandreste cu faptul ca vanzarile medii pe statie au crescut cu 7,4 procente, fata de anul precedent (cel mai important indicator prin care este evaluata eficienta in domeniul retelelor de benzinarii este considerat a fi dat de "vanzarile medii pe statie", reprezentand vanzarile de carburant (in volume) ponderate cu numarul mediu de zile de functionare). "Pe de alta parte sunt mandru de cele 30 de promovari interne care au avut loc de cand am preluat conducerea companiei", spune seful MOL, care are in subordine 180 de oameni ce lucreaza in Bucuresti, Cluj si Arad.

EFICIENTIZAREA TIMPULUI
In cateva cuvinte, directorul general al MOL Romania s-ar descrie ca fiind motivat, eficient si genul de manager care face pasi repezi, cunoscand foarte bine faptul ca timpul este o resursa limitata. Probabil ca din acelasi considerent munca lui incepe la 7:30 dimineata. "Sunt o persoana matinala, dar de fapt sunt 'online' in fiecare moment, cel putin pe IPAQ-ul (un PC de buzunar) meu", spune seful MOL, care lucreaza in medie 10 ore pe zi, cand este la birou, pentru ca pozitia lui cere si foarte multe plecari in strainatate sau in Cluj-Napoca unde se afla biroul central. Primul lucru pe care il face cand ajunge la birou este verificarea e-mail-urilor (primeste zilnic in jur de 100 de e-mail-uri) si stabilirea listei de prioritati. O prioritate pentru el este si crearea unui echilibru intre viata profesionala si cea personala. De aceea, timpul liber il aloca familiei si lucrurilor care ii fac placere si care il rup de lumea deciziilor si rezultatelor financiare. "Am avut intotdeauna o pasiune pentru masini si imi place foarte mult sa invat limbi straine." Limba maghiara este limba sa materna, dar pe langa aceasta vorbeste fluent limbile germana, franceza, engleza, rusa si italiana. Iar acum isi imbunatateste limba romana. Prin prisma job-ului calatoreste foarte mult, cel putin saptamanal. Spune ca s-a obisnuit cu acest stil de viata si ca este cel mai bun mod de a cunoaste alte culturi si alti oameni. Dintre toate locurile pe care le-a vazut cel mai mult i-au atras atentia Sicilia si insulele grecesti. Daca facem o comparatie intre durata mandatului lui Szalay si cel al lui Robak, 1 ianuarie 2008 ar fi fost momentul in care tanarul manager ar fi trebuit sa predea stafeta. Se pare insa ca vor mai trece zile de 1 ianuarie pana ce Szalay va ceda scaunul de CEO. Cate? Probabil pana cand planul lui de dezvoltare profesionala va ajunge la capitolul "schimbare".

MOL ROMANIA IN CIFRE
MOL Romania face parte din Grupul MOL, principala companie integrata de petrol si gaze din Europa Centrala si de Est. Grupul are parteneri si subsidiare in 19 tari si este lider de piata, impreuna cu partenerul INA, in Ungaria, Slovacia si Croatia. In 1995, grupul MOL a deschis in Romania prima statie in sistem de franciza. Compania s-a extins permanent, cea mai importanta strategie de dezvoltare concretizandu-se prin achizitia a 81 de statii de carburanti de la Shell Romania. In 2008, compania isi va concentra activitatea pe divizia de retail. Obiectivele grupului se refera la eficientizarea maxima a retelei de benzinarii, acoperirea nationala corespunzatoare, cresterea numarului de carduri de carburanti. Principalii jucatori de pe piata petroliera din Romania sunt Petrom-OMV, Lukoil si Rompetrol, iar valoarea totala a pietei se ridica la peste 10 miliarde de euro. In 2007, MOL Romania a inregistrat o cifra de afaceri de 533 de milioane de euro, in crestere cu 1,7% fata de 2006.


TRANZACTIA DE MILIOANE
Tranzactia intre MOL si Shell s-a desfasurat in doua transe. In prima faza MOL a achizitionat 23 de benzinarii, afacere care s-a concretizat in vara lui 2003, iar in noiembrie 2004 a fost achizitionata intreaga afacere, adica restul de 59 de statii de carburant. Investitia totala s-a ridicat la peste 53 de milioane de dolari, potrivit informatiilor furnizate la momentul acela de Ziarul Financiar. Prin achizitia Shell Romania, MOL Romania a ajuns la o piata de 12%, iar oficialii grupului estimau atunci ca vor ajunge la o cota de piata de 15-20%. Insa strategia de dezvoltare a companiei care s-a materializat prin schimbul de statii de benzina cu Petrom-OMV, prin vanzarea a 30 de statii de carburanti si achizitionarea a 11 statii (si care a avut ca obiectiv cresterea continua a cotei de piata), a avut ca efect diminuarea cotei de piata cu 1,6%. Grupul detine in prezent aproximativ 13 procente din piata de profil prin cele 123 de statii de carburanti.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
Un,
business,
alimentat
/lideri/un-business-alimentat-4074172
4074172
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.