Un domeniu de 16 milioane de euro

Postat la 26 februarie 2007 1919 afişări

Tudor Neculoiu este un inginer caruia dansurile populare i-au deschis granitele Europei si fiecare tara vizitata i-a largit orizontul antreprenorial. Astazi conduce unul dintre cele mai autentice brand-uri romanesti din tara, o afacere ce depaseste 16 milioane de euro pe an.

Sergiana era, la inceputul anilor e90, o mica fabrica de panificatie construita cu un singur scop, acela de a asigura paine proaspata turistilor care aveau sa viziteze Poiana Marului. Bineinteles, doar painea nu era de-ajuns pentru masa turistilor, astfel incat Tudor Neculoiu s-a gandit ca ar trebui sa-si serveasca clientii si cu produse proprii din carne. Si, cum turistii au intarziat sa apara, terenul pe care trebuia sa se construiasca un mare complex agroturistic a inceput sa gazduiasca o fabrica de carne. Producatorul de carne Sergiana a contribuit la cresterea averii lui Neculoiu pana la aproape 25 de milioane de euro.


O Dacie din martisoare
Tudor Neculoiu (46 de ani) si-a demonstrat calitatile de antreprenor inca din perioada studentiei. Pe atunci, impreuna cu fratele sau si alti prieteni, confectiona manual martisoare pe care le vindea in Bucuresti, unde urma Politehnica. Profitul total al micii afaceri, impartit intre "asociati", a ajuns aproape la contravaloarea unei Dacii.

"Nu nevoia de bani ne-a impins sa vindem martisoarele. Pe vremea aia o duceam mai bine decat copiii de la oras. Erau timpuri in care carnea sau branza proaspata nu se gaseau la orice colt de strada, dar eu n-am dus niciodata lipsa lor", recunoaste Tudor Neculoiu.
Altceva l-a determinat sa faca "afaceri" - convingerea ca se poate. In al doilea an in care au vandut martisoarele, afacerea a mers si mai bine, iar manufacturierii isi puteau cumpara masina-etalon a vremii si le mai ramaneau si bani pentru eventuale plimbari - "erau vremuri in care un autoturism nu valora 30 sau 35 de salarii, asa cum se intampla in ziua de azi, ci 70 de salarii sau chiar mai mult", isi aminteste presedintele Sergiana.


"Spirit de gospodar"
Businessul sau a devenit cu adevarat important in 1994, cand Sergiana Prodimpex a devenit o societate al carei principal obiect de activitate era productia de carne si preparate din carne. Sediul firmei si viitorul nucleu de dezvoltare al actualei structuri a fost stabilit la mica distanta de Brasov, in Poiana Marului, locul de nastere, unde Tudor Neculoiu visa sa construiasca un important complex agroturistic.
Tudor Neculoiu ezita totusi sa se numeasca antreprenor chiar si acum, cand conduce un grup in care lucreaza peste 600 de angajati. El prefera, in locul atat de uzitatului "spirit antreprenorial", spiritul de gospodar. "Ma pot numi antreprenor, dar nu ma pot integra in tiparul gulerelor albe, cu cravata, de azi, pentru ca noi construim de 14-15 ani incontinuu", marturiseste Neculoiu. Munca sa se imparte, dupa cum spune, intre santier, birou, ferma sau fabrica si rareori mai gaseste timp pentru un fotbal cu prietenii sau pentru o scurta vacanta. "Chiar si atunci, vacanta este, de cele mai multe ori, o motivatie pentru a participa la un targ, o expozitie sau sa mai cumpar un utilaj nou", admite omul de afaceri.
Despre Sergiana, Tudor Neculoiu spune ca afacerea se confunda cu viata sa. "Eu traiesc Sergiana. Este viata mea." Tudor Neculoiu si-a satisfacut intr-o oarecare masura si dorinta de a-si atrage clientii prin gastronomia ardeleneasca, chiar daca majoritatea nu sunt turisti. El detine trei restaurante foarte bine cotate in orasul de la poalele Tampei si a lansat recent si un brand de fast-food.


In asteptarea turistilor
Chiar daca la prima vedere productia de carne nu are nimic in comun cu dansurile, Sergiana isi datoreaza existenta, indirect, pasiunii pe care Tudor Neculoiu a avut-o pentru dansurile populare. "In studentie am avut ocazia sa trec granitele tarii prin intermediul dansurilor populare. Am vazut aproape toata Europa, lucru foarte dificil la jumatatea anilor e80, si am realizat ce potential turistic are Romania", spune acesta. Alaturi de fratii sai a inceput sa viseze la ferme de animale si turism rural. Este si motivul pentru care Sergiana a ales ca imagine un taur care "respira a forta".
"Dupa ce vezi alte tari, realizezi ca Romania are destule resurse pentru oamenii care vor sa faca ceva. Nu am venit cu ideea sa devin un mare producator de carne, dar voiam sa dezvolt o afacere. Eram convins ca se poate." La inceputul anilor e90, Tudor Neculoiu si-a dat seama ca este momentul potrivit sa-si puna planurile in actiune: avea sa faca agroturism in zona Poiana Marului. "Eram convins ca turistii or sa se inghesuie sa vada Romania. Cred si acum in potentialul zonei, dar inca mai astept turistii", spune, glumind, Neculoiu.
Totusi, dupa ce va termina ultimul proces de investitii, are de gand sa-si mai incerce odata norocul in agroturism, printr-o investitie importanta, tot la Poiana Marului. "Singurul impediment va fi ca nu putem face noi infrastructura care sa le permita turistilor sa se deplaseze in tara noastra", marturiseste antreprenorul.


Tot raul spre bine
Faptul ca turistii nu au mai ajuns la Poiana Marului nu a insemnat sfarsitul afacerilor, ci inceputul alteia noi, adica Sergiana.
"Si acum cred ca agroturismul ar trebui sa fie mai bine reglementat si la noi. O pensiune inscrisa intr-un astfel de circuit ar trebui sa serveasca numai produse obtinute in propria gospodarie", spune Neculoiu.
Sergiana s-a nascut tocmai din aceasta dorinta a sa de a-si "trata turistii cu bunataturile romanesti". Dupa ce si-a asigurat rezervele de paine proaspata, a realizat ca nu este de-ajuns. Daca turistii aveau sa vina, era nevoie si de carne proaspata si asa s-a nascut producatorul de azi. Acum, Sergiana Poiana Marului se identifica cu peste 100 de produse din carne si nivelul zilnic de productie depaseste 10 tone. Mai mult decat suficient pentru toti turistii care ar putea sa viziteze vreodata zona. Fabrica a ajuns sa-si desfasoare activitatea pe o suprafata de 4.000 mp si Sergiana isi vinde produsele in mai bine de 400 de magazine, dintre care 16 sunt puncte de desfacere proprii.
Din 1999, sursa de materie prima pentru unitatile Sergiana este propriul complex de crestere si ingrasare a porcilor, Europig, situat la 55 km de Brasov. Abatorul din complexul Europig, ultima piesa a proiectului, inglobeaza investitii de peste 3,5 milioane de euro si a fost inaugurat in 2005.


Extindere pentru retragere
In momentul de fata, unitatea de productie de la Poiana Marului suporta un amplu proces de modernizare si extindere, care va creste capacitatea de productie de la 10 la 30 de tone pe zi, iar suprafata ocupata de noua unitate aproape se va dubla, pana la 7.500 mp.
Anul acesta Tudor Neculoiu vrea sa patrunda cu Sergiana si pe piata din Bucuresti, dar deocamdata are alte investitii importante care il impiedica sa se gandeasca la magazine proprii. "Ambitia mea este sa-i fac pe oameni sa aiba incredere in ceea ce cumpara si sa nu mai stea nehotarati in fata rafturilor", spune Neculoiu. Businessman-ul crede ca secretul reusitei sale este munca si dorinta de a face ceva. "M-am implicat in toate proiectele pe care le-am avut. Daca astazi avem santierul de la Poiana Marului, unde investim timp si bani, eu sunt prezent acolo in fiecare zi. Este firesc sa fie asa, dar efortul este foarte mare", admite Neculoiu. "Stiu ca exista computer, ca este important, dar nu pot sa ma lipesc de un birou. Nici laptop-ul nu a avut mai mult succes", glumeste omul de afaceri. La 46 de ani, dupa aproape 15 ani de cand munceste zilnic sa-si dezvolte propria afacere, Tudor Neculoiu se gandeste serios sa se retraga de la conducerea Sergiana. A ajuns la o varsta cand trebuie sa se bucure de lucrurile pe care le-a realizat si principala motivatie a viitoarei retrageri este cresterea calitatii vietii. "Muncesc foarte mult de ani de zile si acum constat ca fetele mele sunt deja mari", spune intreprinzatorul. Astazi incearca sa petreaca cat mai mult timp impreuna cu familia si cu prietenii. Recent, a fost impreuna cu sotia si cele doua fete la schi in Austria, insa nu s-a cazat la hotel, ci la o pensiune - "am mancat numai alimente produse in casa si am vazut inca o data ce inseamna cu adevarat turismul rural".
Tudor Neculoiu nu poate sa ierarhizeze momentele importante din evolutia grupului de firme Sergiana. Spune ca tot procesul de dezvoltare se suprapune pana la identificare cu viata sa si a familiei sale. "Toate momentele au fost importante, atat succesele cat si esecurile, etapele sarite si-au cerut pretul, dar am gasit de fiecare data resurse sa mergem mai departe", povesteste Tudor Neculoiu.


Dimensiunile grupului Sergiana (Sergiana si Europig) au depasit nivelul de 600 de angajati, iar cifra de afaceri se situeaza la aproape 56 de milioane de lei (16 milioane de euro). Pe langa aceste cifre, Neculoiu mai contabilizeaza si activitatea celor trei restaurante din Brasov - Casa Tudor, Sergiana si Ceasue Rau (denumit astfel dupa intersectia unde se petrec numeroase accidente rutiere si unde este amplasat restaurantul) si a lantului de fast-food-uri lansat la jumatatea anului 2006, Neces.


Divizia de HoReCa a lui Tudor Neculoiu cuprinde un brand de fast-food si trei restaurante. Sergiana, inaugurat in 2003, este purtatorul drapelului pentru omul de afaceri.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
Un,
domeniu,
de,
16,
milioane,
de,
euro
/lideri/un-domeniu-de-16-milioane-de-euro-4073601
4073601
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.