BitDefender - unul dintre cele mai cunoscute branduri romanesti - a contorizat, anul acesta, 41 de milioane de utilizatori. In \'96, cand s-a nascut produsul, de vanzari, se ocupa un singur om, Daniel Ionescu. El este, acum, COO al diviziei ce detine 1,5% din piata mondiala de soft antivirus. Daniel Ionescu (34 de ani), Chief Operational Officer (COO) al BitDefender, divizia de securitate a datelor a companiei Softwin, stie exact care-i sunt obiectivele pentru urmatorii doi ani: sa transforme BitDefender in brandul hi-tech nr. 1 in Europa Centrala si de Est, sa organizeze listarea la Bursa a diviziei pe care o conduce si sa termine cu bine MBA-ul. Avand in vedere ca acesta din urma ii va ocupa minim 5 ore pe zi, s-a asigurat ca are toata intelegerea din partea sefului, omul de afaceri Florin Talpes, proprietarul Softwin, companie cu o cifra de afaceri de 18 milioane de dolari in 2005 pe piata romaneasca. Se justifica increderea pe care i-o acorda acesta, in conditiile in care, conform mai multor studii, 80% din absolventii unui MBA isi schimba locul de munca dupa absolvire? \"Nu am de gand sa plec de la Softwin. Lucrez pentru un brand puternic si sunt multumit din punct de vedere financiar - oricum nu cred ca exista pe piata din Romania \'prea multe companii\' care sa poata sa-mi ofere mai multi bani decat primesc aici. In plus, am acceptat sa fac MBA-ul tocmai pentru a fi pregatit pentru momentul listarii la Bursa a BitDefender. Compania trebuie sa prezinte in fata actionarilor o echipa de conducere performanta\", explica tanarul manager. De la Big la BitIn CV-ul sefului BitDefender figureaza, la capitolul hobby-uri, muzica hip-hop, dansul si baschetul. Si nu e doar o enumerare de dragul bifarii rubricii. In studentie, pe langa faptul ca scria ocazional versuri pentru \"Scoala Vedetelor\", Daniel Ionescu a infiintat alaturi de fratele sau, Calin, trupa R.A.C.L.A (Rapperi Albi Concep Legal Avertismente). Cei doi frati aveau, ca niste artisti adevarati, nume de scena: Big Demo - Daniel si Krash-X - Calin (schimbate, mai tarziu, in Clonatu, respectiv Rimaru). \"E o perioada de care-mi amintesc cu placere. Noi eram, de fapt, cu dansul modern. Prin intermediul lui am ajuns sa facem muzica. Scoteam melodiile cu mesaj social... Am dormit si la metrou, pentru a fi mai in tema cu subiectele pe care le abordam\", marturiseste Daniel, cu un zambet in coltul gurii. In 1995, RACLA a scos pe piata primul album de muzica hip-hop din Romania - \"Rap-sodia efectului defectului\" - insa in anul urmator Daniel a parasit trupa. Absolvise Facultatea de Ingineria si Managementul Sistemelor Tehnologice din cadrul Politehnicii Bucuresti si se angajase la Softwin, ca reprezentant de vanzari pentru un program antivirus proaspat scos din laboratorul de programare: BitDefender. \"Am considerat, pur si simplu, ca odata cu noua slujba, nu mai merge sa fac muzica\", spune el. Totusi, inainte de a se retrage, si-a luat ramas bun de la fani, prin intermediul piesei \"Rimedebine\", inclusa pe al treilea album R.A.C.L.A, aparut pe piata in 1998. Fratele sau, Calin Ionescu (36 de ani), copywriter la Grafitti/BBDO, se ocupa si in prezent de proiectul R.A.C.L.A (care acum inseamna Rime Alese Care Lovesc Adanc).Copilul de sufletDupa trei ani de vanzari, Daniel Ionescu a fost numit manager de produs, pentru ca in 2001, cand s-a infiintat, in cadrul Softwin, Divizia de Securitate a Datelor, sa fie promovat in functia de director. \"Avand in vedere ca ma ocup de BitDefender chiar de la \'nastere\', il simt ca pe copilul meu. Legat de succesul produsului - totul e sa ai pasiune. Am absolvit un profil mecanic, dar am admirat dintotdeauna automatica. Iar cand am ajuns la Softwin si am vazut totul alb si calculatoarele, am stiut ca-mi va placea\", marturiseste el. Pornita de la zero, divizia BitDefender are in prezent peste 300 de angajati, dintre care 80 lucreaza la filialele din strainatate. Evident, odata cu timpul, si produsul in sine a castigat in calitate. \"Daca la inceput antivirusul era conceput pentru o singura solutie, fiind valabil doar in DOS si pe PC-uri individuale, in prezent ofera peste 40 solutii pe toate sistemele de operare, in medii eterogene. In 1996 recunostea o singura semnatura de virus, acum recunoaste 450.000\", explica seful Bitdefender. Dezvoltarea produsului a dus la cresterea veniturilor, cifra de afaceri a diviziei triplandu-se consecutiv in ultimii cinci ani. O singura comparatie: daca in 2001 BitDefender incasa 500.000 de dolari, in 2006 afacerile companiei vor ajunge, potrivit estimarilor sale, la 60 mil. dolari (circa 46 mil. euro) in intreaga lume. Si eficienta per angajat s-a dublat consecutiv, in ultimii patru ani, ajungand la 80.000 de euro pe angajat.Googleplex romanesc Chiar daca e o companie 100% romaneasca, Softwin a incercat sa-si adapteze politica de resurse umane modelului promovat in orice alta multinationala. Angajatii beneficiaza, astfel - pe langa salariu - de alte avantaje, cum ar fi asigurarile de sanatate; team-building-uri la munte si la mare; terenuri de sport; sala de recreere. In plus, la divizia BitDefender programatorii nu au orar de lucru fix si li se permite sa se joace pe calculator sau sa se uite la filme oricand, in sala de recreere. Ca in celebrul Googleplex - sediul companiei Google -, considerat cel mai nonconformist mediu de munca din lume. \"Programatorii sunt creativii. De inovatiile lor depinde succesul echipei de marketing, asa ca avem grija sa le creem conditii optime de lucru. Daca dupa o partida de trei ore in retea le vine o idee care aduce miliarde, de ce sa nu aiba voie sa se joace?!... In domeniul nostru managementul lucreaza pentru oameni, nu invers. Si-am observat ca, pentru oameni, banii nu sunt neaparat cel mai important lucru. Important e sa simta ca brandul pentru care lucreaza conteaza pe piata. Iar aici intervine managementul, care are responsibilitatea sa faca din brand o companie dorita\", explica Daniel Ionescu. Singurul lucru pe care-l cere de la angajati este ca acestia sa fie la curent in orice moment cu obiectivele pe care le au de indeplinit. \"Obiectivele se stabilesc la inceput de an, iar sefii de echipa trebuie sa stie in fiecare moment in ce stadiu au ajuns cu indeplinirea lor\", precizeaza Daniel Ionescu.Sa vinzi legume gradinaruluiIn momentul de fata, doar 5% din vanzarile BitDefender sunt directionate catre piata interna, restul reprezentand exporturi. \"Cele mai mari vanzari le inregistram in Germania, unde am intrat in urma cu trei ani. Insa SUA, unde suntem prezenti doar de un an si jumatate, vin puternic din urma\", precizeaza Ionescu. Urmatorul obiectiv extern al BitDefender este piata asiatica. \"Va fi destul de greu sa-i convingem pe asiatici sa cumpere tehnologie straina, pentru ca ei sunt conservatori. Dar daca am reusit in America, o sa reusim si in Asia. Acum lucram la modificarea programului, astfel incat sa suporte scrierea specifica\", explica Ionescu. Piata externa influenteaza si strategia de diferentiere a salariilor in cadrul BitDefender. Astfel, chiar daca lucreaza la sediul central al firmei, majoritatea angajatilor din Romania au salarii mai mici decat \"omologii\" lor de la filialele din Germania sau SUA. \"Angajati cu unul sau doua nivele mai jos decat mine primesc un salariu mai mare decat cel pe care-l am eu ca director general. Asta e regula pietei. Primesc bani mai multi, dar si traiul este mai scump acolo\", explica COO-ul. Un lucru demn de mentionat: de cate ori vin la Bucuresti, pentru sedinte, strainii - atat americani cat si germani sau spanioli - remarca evolutia economica a Romaniei. \"Unul dintre managerii din Germania se intereseaza de posibilitatile de a se stabili aici, iar eu nu stiu cum sa-l impiedic, pentru ca am nevoie de el acolo\", spune, amuzat, Ionescu. In ceea ce-l priveste, COO-ul BitDefender marturiseste ca nu s-ar muta niciodata din Romania. \"Am vazut tot ceea ce se putea vedea in materie de capitale. Dar e o mare diferenta intre a vizita alte tari si a locui in ele. Am stat pentru cateva zile in cartierul Queens din New York si n-am avut un sentiment confortabil urcandu-ma intr-un vagon de metrou gaurit de gloante. Am stat si in Manhattan si este, intr-adevar, altceva. Doar ca nu si-ar permite oricine o casa acolo\", spune el.Ionescu (deocamdata necasatorit) locuieste in casa parintilor sai, pe o strada cu cladiri vechi, aproape de Piata Victoriei. Casa insasi este monument istoric, fiind construita in 1884 de arhitectul Stefanescu, pentru Victor Ionescu, fratele cunoscutului politician conservator Tache Ionescu. \"Din fericire a scapat bombardamentelor din cel de-al doilea razboi mondial. Bunicii mei au cumparat-o in 1948\", povesteste Daniel, care intentioneaza ca anul viitor sa investeasca peste 150.000 de euro in renovarea completa a impresionantului imobil. Pana atunci, s-a apucat sa reamenajeze gradina de langa casa. \"Tatal meu a fost inginer silvicultor si pe vremea cand era in putere, aveam o gradina foarte frumoasa. Vara asta, dupa ce m-am intors din concediu, m-am apucat sa o refac\", marturiseste Ionescu. Surprinzator, a descoperit in gradinarit modalitatea ideala de a scapa de stresul pe care-l acumuleaza la munca. Adica un fel de antivirus impotriva BitDefender. Antivirus de aurIntr-un clasament pe 2006 al celor mai buni antivirusi de pe piata, BitDefender s-a clasat pe locui intai, obtinand calificativul \"excelent\" la toate categoriile luate in discutie: eficienta in instalare si exploatare, viteza cu care se adapteaza la cerintele pietei, setul de caracteristici, suportul tehnic. Topul a fost realizat de TopTenReviews, o publicatie pe internet a expertilor in evaluarea serviciilor software si web. 1 BitDefender 2 Kaspersky 3 F-Secure Anti-Virus 4 PC-cillin 5 ESET Nod32 6 McAfee VirusScan 7 Norton AntiVirus 8 AVG AntiVirus 9 eTrust EZ Antivirus 10 Norman Virus ControlIn atentia preseiIulie 2006 - BitDefender a patruns in top 100 mondial dedicat tehnologiilor high-tech, marcand prima prezenta a Romaniei intr-un asemenea clasament. Alaturi de BitDefender, laboratoarele americane de test ale Internationa Data Group (IDG) au mai nominalizat doar 3 produse software din Europa.Mai 2006 - Red Herring, una dintre cele mai importante publicati mondiale specializate in analiza potentialului de afaceri al companilor, a nominalizat Softwin drept cea mai interesanta organizatie din Europa de Est. Martie 2006 - BitDefender este desemnat Best Buy in domeniul solutiilor antivirus de editia americana \"PC World\", surclasand 9 dintre cele mai renumite produse din lume, inclusiv cele americane.Ianuarie 2006 - Intr-un articol publicat in editia americana a \"Business Week\", dedicat Europei Centrale si de Est, sunt mentionate intr-un top al companiilor \"pe val\", 3 business-uri IT din regiune: Graphisoft Polonia, ComArch Ungaria si Softwin Romania.