Aproape litera de lege
Cat de curand, autoritatile publice si agentiile de publicitate vor vorbi aceeasi limba atunci cand vor face o campanie pe bani publici. Adica vor dispune de un "ghid" comun care le va indruma cum sa-si desfasoare campaniile de publicitate. E nevoie de inca trei semnaturi si acesta va fi publicat in Monitorul Oficial.
Cat de curand, autoritatile publice si agentiile de publicitate vor vorbi aceeasi limba atunci cand vor face o campanie pe bani publici. Adica vor dispune de un "ghid" comun care le va indruma cum sa-si desfasoare campaniile de publicitate. E nevoie de inca trei semnaturi si acesta va fi publicat in Monitorul Oficial.
Tehnic vorbind, ghidul mentionat anterior se numeste "Ordinul privind aplicarea dispozitiilor privitoare la publicitatea achizitiilor publice de servicii de publicitate media" - o denumire lunga si complicata, care se traduce printr-un set de reguli si proceduri de care autoritatile publice ministere, autoritati, agentii, directii sau utilitati si agentiile de publicitate partenere vor tine cont atunci cand vor demara campanii de comunicare finantate din bani publici.
Aceste reguli si proceduri de lucru sunt o noutate pentru Romania. Ele se refera la modul in care autoritatile publice isi vor formula intentiile de comunicare si isi vor argumenta necesitatea campaniei de publicitate, dar aduc in discutie si criteriile de care vor tine cont in elaborarea media plan-ului sau realizarea unui raport de evaluare a eficientei campaniei. Toate fac parte dintr-un act normativ (ordinul pomenit anterior), rezultat in urma unui "efort comun al industriei de media si publicitate de a reglementa achizitiile de servicii de publicitate a organismelor publice", a declarat, pentru BUSINESS Magazin, Cristian Ghinea de la Centrul pentru Jurnalism Independent, o organizatie non-guvernamentala, non-profit, care ofera instruire si asistenta profesionala jurnalistilor si organizatiilor de presa din Romania (CJI este un proiect al Independent Journalism Foundation, cu sediul la New York).
Cristian Ghinea, care este coordonatorul programului "Cenzura financiara in presa romaneasca" un proiect al CJI care consta in monitorizarea fondurilor publice pentru publicitate, finantat de Open Society Institute / Justice Initiative spune ca, dupa o serie de discutii si intalniri repetate in ultimele doua luni, cele mai reprezentative organisme de media si publicitate au cazut de acord asupra unui document de doua pagini care sa arate negru pe alb agentiilor de publicitate si autoritatilor publice cum trebuie sa procedeze in momentul demararii unei campanii publice. Organismele de media si publicitate despre care vorbeste Ghinea sunt: CJI, Clubul Roman de Presa (CRP), Agentia de Monitorizare a Presei "Academia Catavencu", Asociatia Patronala a Editorilor din Romania, Asociatia Romana pentru Masurarea Audientelor (ARMA), Biroul Roman pentru Audit al Tirajelor (BRAT), Freedom House Romania, International Advertising Association (IAA) si Studiul National de Audienta (SNA).
Forma finala a documentului respectiv, impreuna cu cele 13 documente in anexa (documentele de lucru aferente procesului de demarare a unei campaniei de publicitate) au fost trimise la mijlocul lunii octombrie in atentia lui Valeriu Turcan, presedintele Agentiei pentru Strategii Guvernamentale (ASG). "Asteptam sa vedem ce se va intampla", spune Ghinea de la CJI, ONG al carui lobby pentru transparenta bugetelor de publicitate guvernamentala s-a concretizat in luna mai a acestui an intr-o varianta imbunatatita a legii achizitiilor publice din 2001. Este vorba despre OUG nr. 40/mai 2005 care, printre altele, obliga autoritatile sa isi faca publice bugetele de reclama si sa elimine clauzele de confidentialitate din contractele cu agentiile (principalele obstacole pana anul acesta in accesul la informatiile cu privire la bugetele publice de comunicare).
In ce faza se afla acum actul normativ in discutie? "Se afla pe masa prim-ministrului, urmand sa ajunga la Ministerul Finantelor Publice si la Autoritatea pentru Achizitii azi sau maine (sfarsitul saptamanii trecute - n.r.)", a declarat Valeriu Turcan de la ASG, pentru BUSINESS Magazin. "Noi speram in adoptarea lui urgenta. Asteptam un raspuns", a mai spus Turcan.
Daca raspunsul asteptat de Turcan, de CJI si de toata industria de media si publicitate va fi pozitiv si sunt sanse sa fie asa atunci se poate spune ca in aproape un an de zile situatia bugetelor guvernamentale de publicitate s-a schimbat la 180 de grade. Raportul Comisiei Europene de monitorizare a Romaniei a indicat deja acest lucru, saptamana trecuta: desi mai are de lucru la capitolul mass-media, spune raportul, Romania se afla pe un trend pozitiv in domeniul transparentei in mass-media. "Ceea ce e imbucurator, daca ne uitam la Raportul de tara de anul trecut, care era dezastruos," comenteaza Cristian Ghinea de la CJI, care subliniaza ca ideea reglementarii publicitatii publice a inceput practic chiar "o data cu raportul de anul trecut".
Asadar, cadrul legislativ a fost imbunatatit, raportul Comisiei Europene de asemenea. Dar cercul nu este inca inchis, urmatorul lucru in agenda fiind reglementarea criteriilor de investitie a bugetelor publice de reclama. Criterii la care autoritatile publice, agentiile de publicitate, presa si opinia publica n-ar fi visat anul trecut pe vremea asta. Cu atat mai putin guvernul Nastase de atunci, acuzat in repetate randuri ca ar fi directionat haotic banii publici de comunicare circa 60 de milioane de euro, la cât a fost estimat bugetul achizitiilor de publicitate intre 2000-2004.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro