Big in Bulgaria
Anul trecut se numeau Starlink si reprezentau un sfert din afacerile grupului Leo Burnett in Romania. Intre timp s-au separat de Leo Burnett, si-au schimbat numele in Bigger Group si au hotarat sa se extinda in regiune, prima tara fiind Bulgaria.
La inceputul lunii mai, Bigger Group anunta extinderea pe piata din Bulgaria printr-un printr-un parteneriat cu agentia bulgara VPR, in acest proiect fiind investiti in jur de 250.000 de euro din care o treime din suma in primul an.
Chiar daca negocierile au inceput in urma cu cateva luni, Marcel Straut, managing director al Bigger Group spune ca prima data a fost atras de piata bulgara in 2006, cand Starlink a realizat un spot pentru un client care vindea napolitane si care a fost foarte bine primit de oamenii din publicitate. "Atunci ne-am dat seama de aceasta oportunitate. Industria lor de publicitate nu este foarte creativa, spre deosebire de stralucirea si galagia din industria noastra. Pun accentul mai mult pe mesaj si mai putin pe forma lui, e cam cum era Romania acum vreo zece ani", apreciaza Straut.
Decizia de extindere in Bulgaria a fost determinata de evolutia diferita pe care o are piata de acolo comparativ cu cea din Romania, companiile cu cele mai mari investitii in promovare nefiind multinationale, ci locale. La noi, in schimb, cei mai mari investitori in publicitate sunt Procter&Gamble, Unilever si L’Oreal.
Straut spune ca dintre patru agentii care l-au interesat a ales sa faca parteneriatul cu o agentie de creatie pentru ca si-a dorit sa se axeze pe aceasta specializare, dar si pentru ca in Bulgaria agentiile de media (agentii care cumpara spatiu publicitar) sunt grupate in doua grupuri de firme de media care detin aproape 90% din bugetele de publicitate, asa incat nu era loc pentru lansarea unui alt brand. VPR s-a lansat in 2005, iar in 2007 a avut o cifra de afaceri de 600.000 de euro. Numele agentiei care a rezultat in urma parteneriatului va fi Bigger VPR Bulgaria.
Cat priveste o eventuala lansare in alte tari din regiune, respectiv Serbia si Albania, directorul Bigger Group precizeaza ca aceasta este un proiect indepartat, dar ca intrarea acolo ar putea avea loc prin intermediul agentiei bulgare, care este deja prezenta in aceste tari.
Anul trecut, Bigger Group a avut o cifra de afaceri de 14,7 milioane de euro, iar in luna februarie a acestui an, managerul grupului format din agentiile Bigger Media, Bigger Creative, Bigger Events si diviziile Bigger PR, Bigger Production si Bigger BTL estima o crestere pana la 20,7 milioane de euro. Cu toate acestea, in interviul de atunci pentru BUSINESS Magazin, Straut preciza ca estimarea era optimista si ca la sfarsitul anului volumul business-ului ar putea fi de fapt in jurul a 15-16 milioane de euro.
"Cifrele sunt mai mici, pentru ca unii dintre clienti, cum ar fi Brenac, nu au investitii in acest an. A crescut insa activitatea in zona de creatie si organizare de evenimente, unde volumele sunt mai mici, dar profitul este mai mare. Mai toti clientii nostri si-au crescut bugetele cu 30-40%, si-au corelat bugetele cu vanzarile, iar daca vanzarile vor fi vizibile, in partea a doua a anului isi vor mai majora bugetele".
Cei mai importanti clienti ai Bigger Group provin din domeniile financiar-bancar (Citi Financial), auto (AutoItalia) si media (Adevarul Holding), care inseamna in jur de 30% din afaceri. Anul trecut, bugetele noilor clienti au insemnat aproximativ 10 milioane de euro din cifra de afaceri a grupului. Dupa un an 2006 cand cifra de afaceri a fost de 5,6 milioane de euro, suma de 10 milioane de euro raportata la un total de 14,7 milioane trebuie judecata prin prisma faptului ca in 2007 o parte dintre clientii grupului au fost pierduti (contul de media al Citroen, de pilda, care a ajuns in portofoliul OMD), iar o alta parte nu au avut investitii. In schimb, printre clientii castigati insa anul trecut se numara Agroli Group, Bere Mures, Brenac, Citi Financial, Dom Perignon si Lemarco.
Dupa cum precizeaza Straut, in primele patru luni ale anului grupul a avut un profit de aproximativ 280.000 de euro, egal cu cel din 2007: "Ianuarie si februarie a fost mai slab decat anul trecut, dar am recuperat in martie si aprilie".
Daca in 2007, cand agentia era inca in grupul Leo Burnett, accentul a fost pe deschiderea de noi agentii, care a dus la majorarea numarului de angajati de la 35 la 85, in acest an se va incerca o consolidare a specializarilor. "Acum suntem mai putini oameni pentru ca am incercat sa optimizam resursele. Avem un alt principiu de a investi fata de atunci cand eram la Leo. Acum suntem pe cont propriu si, nemaiavand confortul unui grup in spate, trebuie sa fim mai responsabili in dezvoltare si sa facem pasi mai mici, nu atat de mari ca pana acum" .
Anul trecut, cand firma se numea Starlink si era doar agentie de media, s-a divizat in Starlink Media si Starlink Creative Services, extinzandu-si astfel serviciile si in zona de creatie. Au fost deschise diviziile de relatii publice, organizare de evenimente si productie publicitara, iar firma s-a despartit de grupul Leo Burnett si si-a schimbat denumirea in Bigger Group. Principalul motiv al rupturii a fost faptul ca reteaua Starlink, din care facea parte filiala din Romania, se orientase la nivel international catre marketingul digital, rebranduindu-se totodata sub numele de Spark.
Desi Bigger Group are mai multa independenta de cand reprezentantii Leo Burnett si ai grupul Publicis (grup care detine actiuni in cadrul Leo Burnett) s-au retras din actionariat, Marcel Straut spune ca nu prea sunt avantaje in a fi o agentie independenta. "Ai mult mai multe avantaje sa fii in retea. De la un portofoliu de clienti care iti vine in virtutea retelei, traininguri, pana la faptul ca atunci cand participi la un pitch (licitatie de cont, n.red.) poti sa spui ca esti parte dintr-o retea, ceea ce pentru client reprezinta o garantie. E mult mai greu sa fii independent si convingi mai greu clientii"
Directorul Bigger Group precizeaza ca a reusit totusi sa convinga clientii si fara sa fie sub umbrela Publicis, dar recunoaste ca este mult mai avantajos pentru o agentie sa fie parte dintr-o retea sau grup atunci cand se lanseaza. "Noi nu am avut niciun client de retea cand eram in Starlink si nici ca training nu am beneficiat foarte mult. Dar ne-a ajutat foarte mult cu numele".
In afara de extinderea in regiune, Marcel Straut vizeaza si consolidarea segmentului de media buying, care aduce aproximativ 30% din cifra de afaceri a grupului. Consolidarea consta in reunirea a cinci agentii de media intr-un grup care concentreaza afaceri de aproximativ 80 de milioane de euro. Alaturi de Bigger Media - agentia de media a grupului Bigger " din grup fac parte Next Advertising, Spoon Media, Propaganda si Media Direction, a doua companie de pe piata de media, cu o cifra de afaceri de 42 de milioane de euro in 2007.
"Formam cel mai mare pool de media buying. Am facut acest lucru pentru ca pretul de cumparare a devenit foarte important in ultima perioada si clientii isi dramuiesc fiecare euro pe care il au", explica Straut. Presiunea asupra bugetelor de marketing devenise foarte mare, la fel si cea asupra costurilor de media, "asa incat trebuie sa fim competitivi in media buying. Si in plus, aceasta ofera o oarecare protectie in fata altor grupuri".
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro