Carisma? Acum si prin implant

Postat la 31 martie 2006 1 afişăre

Carisma politica e o insusire bizara: cei care s-au nascut cu ea nu stiu ca o au. Cei carora le lipseste cu desavarsire se lauda cu ea. Si, la fel ca in cazul afectiunilor neurologice, nimeni nu vorbeste pe sleau despre asta.

Carisma politica e o insusire bizara: cei care s-au nascut cu ea nu stiu ca o au. Cei carora le lipseste cu desavarsire se lauda cu ea. Si, la fel ca in cazul afectiunilor neurologice, nimeni nu vorbeste pe sleau despre asta.

Sigur, nu e un capat de tara. Se poate face politica fara carisma, dupa cum nu toti indivizii fermecatori de la natura se vor specializa in administratie. Uitati-va doar la ce se intampla in domeniul imobiliar - unde mult mai multi agenti convingatori vand proprietati si terenuri mai repede decat politicienii idei si promisiuni. 

N-o luati ca pe o critica a mediului politic. Ci ca pe o descriere a situatiei de before (dinainte) - daca stiti conceptul acela din reclamele la tratamente cosmetice, care iti arata poza de dinainte si cea de dupa interventie. Cum arata lucrurile after (dupa), vom afla in toamna aceasta. Important acum este sa ne concentram chiar pe tratament. Sa-i spunem simplu: implant de carisma.

In acest moment, pe piata romaneasca exista mai multe clinici care ofera acest serviciu. Unele sunt organizate frust, intr-un apartament de bloc, cu doua linii telefonice, o secretara si un cetatean - pompos autointitulat "comunicator politic". Altele au sedii fancy si cate un CEO cu nume si editoriale zilnice prin ziare cu tiraje de mic litraj. Un singur lucru au in comun aceste companii de consiliere: marfa pe care o vand nu e stiinta, ci intuitie. E ceea ce simt, fantazeaza sau, pur si simplu, au visat azi-noapte domnii consilieri. Suna bine soptit la ureche - insa e dezastruos cand se transforma in speech, pe care politicianul - victima inocenta - il citeste in fata unui public perplex.

Din fericire, e un model de business care pierde viteza pe zi ce trece. Il lasa in urma marketingul politic bazat pe o idee simpla: publicului trebuie sa-i placa ce spui ca sa tina minte. Sa creada ceea ce aude, vede sau simte chiar printre cuvinte. Si sa-l miste.

Implantul de carisma e de fapt implant de cercetare. Pentru el iti trebuie bisturiul antrenat al sociologului, nu foarfeca de vie a gospodarului de cuvinte. Si, mai ales, ai nevoie sa stii cum iti sta. 

In privinta asta, legile fizicii sunt anulate: conteaza cine iti tine oglinda. Dar despre business-ul cu reflexii, cu alta ocazie... 

Mihaela Nicola este matematician, presedinte Ogilvy România si  lector universitar la Facultatea de Comunicare si Relatii Publice "David Ogilvy".

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
Carisma? Acum si prin implant
/media-marketing/carisma-acum-si-prin-implant-979211
979211
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.