Duel pe outdoor
Freamat mare in outdoor. De la inceputul anului, au avut loc trei miscari notabile in industrie. Doua achizitii importante si un anunt de investitie in valoare de 20 de milioane de euro. Achizitiile au vizat cea mai mare companie de outdoor din Romania - Euromedia, si respectiv compania care are in sertar un contract cu Primaria capitalei pentru amplasarea de panouri publicitare in zone strategice Beta Cons. Si nu orice fel de contract, ci unul valabil pana in 2014, cu posibilitate de prelungire cu inca sapte ani.
In luna iunie, BUSINESS Magazin lansa, retoric, o intrebare: "I se pregateste ceva Bucurestiului?". Dilema s-a nascut dupa ce o companie outdoor germana si-a anuntat intrarea in Romania, printr-un plan de investitii de 20 de milioane de euro. Raspunsul pare sa fi venit de la sine, saptamana trecuta.
Freamat mare in outdoor. De la inceputul anului, au avut loc trei miscari notabile in industrie. Doua achizitii importante si un anunt de investitie in valoare de 20 de milioane de euro. Achizitiile au vizat cea mai mare companie de outdoor din Romania - Euromedia, si respectiv compania care are in sertar un contract cu Primaria capitalei pentru amplasarea de panouri publicitare in zone strategice Beta Cons. Si nu orice fel de contract, ci unul valabil pana in 2014, cu posibilitate de prelungire cu inca sapte ani.
"De la inceputul acestui an, au avut loc trei miscari notabile in industria outdoor din Romania: doua achizitii si un anunt de investitie"
Cele doua companii au fost cumparate, pe rand, de acelasi investitor: compania outdoor akzent, membra a holdingului austriac epa, prezent in zece tari din regiune (Romania inclusiv). Mai precis, epa a cumparat 85% din Euromedia in luna februarie a.c. de la Plasty Prod, o companie de productie publicitara din Constanta (care detine restul de 15%). Iar pe Beta Cons, detinuta in proportie de 100% de firma Frencon Trading cu sediul in Cipru, epa a cumparat-o in aceasta vara (anuntul achizitiei fiind facut oficial saptamana trecuta). Pentru pachetul majoritar al Euromedia si pe cel integral al Beta Cons, epa a platit peste 20 de milioane de euro, spun oficialii companiei.
O suma care coincide cu o alta vehiculata recent in industrie: cea pe care compania germana Wall a anuntat ca o va investi intr-un "proiect de amploare" in Bucuresti. Proiectul ar consta in redecorarea capitalei cu mobilier stradal de calitate, la standarde occidentale, "fara nici o cheltuiala din partea Primariei", declara in iunie pentru BUSINESS Magazin Hans Wall, presedinte, CEO si actionar majoritar al companiei. In schimb, Wall ar primi dreptul de a incasa banii din publicitatea prin intermediul acestor piese de mobilier, pe o perioada de 20 de ani.
Anuntul companiei Wall de a investi 20 de milioane de euro in Romania este cu atat mai important cu cat in spatele ei se afla JC Decaux, compania de outdoor numarul unu in Europa si numarul doi la nivel mondial (JC Decaux detine 35% din Wall).
De ce ar veni Wall in Romania? Este oportunitatea de business atat de mare?
Aceeasi intrebare a revenit saptamana trecuta, cand epa a comunicat cea de-a doua achizitie "si ultima" - facuta in Romania: Beta Cons. De ce avea nevoie epa sa cumpere jucatorul numarul patru pe piata, cand pe primul si-l adjudecase deja in februarie? Pentru a-si consolida pozitia pe piata, explica epa, aflata acum la o cota de piata de 60% din outdoorul romanesc.
Interesul epa pentru Beta Cons dateaza inca de anul trecut. Mai mult, aceeasi companie romaneasca pare sa fi facut cu ochiul si nemtilor de la Wall, spun surse BUSINESS Magazin. Nereusind aceasta tranzactie, era de asteptat, poate, ca Wall sa renunte la piata romaneasca. Numai ca nu s-a intamplat asa. Daca nu au putut intra pe usa din fata, nemtii au ales fereastra. Adica acest proiect de redecorare a Bucurestiului cu mobilier stradal adus deja in atentia primariei, dar si in randul agentiilor de publicitate. De aici si intrebarea: ce i se pregateste Bucurestiului? Ce are capitala atat de interesant din punct de vedere business incat Wall nu poate renunta sub nici o forma la Romania?
Raspunsul pare sa fi fost dat saptamana trecuta. epa nu numai ca a comunicat achizitia Beta Cons, dar a si inserat cateva mesaje autoritatilor in discutiile cu presa: "vrem sa investim mult in mobilier stradal", "vom organiza o importanta expozitie de mobiler stradal la inceputul lui octombrie", "strategia noastra este sa facem autoritatilor cea mai buna oferta, atat din punct de vedere calitativ, cat si financiar", "ne orientam cu mare placere dupa dorintele autoritatilor". Ce au in comun cele doua discursuri, ale lui Hans Wall presedinte Wall si ale lui Heinrich Schuster CEO al epa? Doua lucruri: mobilierul stradal si autoritatile, adica Primaria. De ce?
Lipsa unei unitati in mobilierul stradal din Bucuresti si haosul din jurul incasarilor din publicitate au dat teme serioase de gandire investitorilor straini
Asa cum relata BUSINESS Magazin in luna iunie, primaria va organiza in curand o licitatie pentru desemnarea unui furnizor de mobilier stradal. Pentru ca mobilierul stradal "continua sa fie o problema inca nerezolvata a Capitalei. Imi doresc ca Bucurestiul sa intre in randul capitalelor europene, cu un aspect modern, civilizat, unitar", declara la acea vreme Adriean Videanu, primarul general al capitalei. Chiar daca licitatia nu a fost comunicata oficial dar despre care se vorbeste in bransa de vreo doi ani, spun voci din industrie Videanu spune ca a primit deja oferte de la "cinci-sase companii". Cand ar urma sa aiba loc licitatia? "Cel mai probabil in septembrie", spunea fostul vice-premier la acea vreme.
A fost organizata licitatia in cauza sau, cel putin, a demarat primaria procedurile aferente? Primaria nu poate da un raspuns. Adriean Videanu nu a putut fi contactat pana la inchiderea editiei, dar surse autorizate din primarie spun ca nu stiu nimic in acest sens: "Nu am primit nici un referat de la domnul primar pentru a incepe lucrul la documentatie, iar despre un caiet de sarcini nu poate fi inca vorba".
De ce intarziat primaria lucrul pentru aceasta licitatie? Sa fie vreo legatura intre acest "decalaj" si tranzactia de saptamana trecuta? Sunt intrebari la care ar fi existat raspunsuri, daca Adriean Videanu ar fi dat curs apelurilor BUSINESS Magazin.
Dar lipsa unui mobilier stradal unitar si la standarde occidentale nu este singura problema a outdoorului bucurestean. Pe lista ar mai fi si cea a incasarilor din publicitate care i s-ar cuveni Primariei din publicitatea stradala. Discrepanta dintre numarul de reclame existente si banii care merg la bugetul Capitalei este uriasa. "Momentan, publicitatea stradala din Bucuresti nu aduce mai mult de 10% din cat ar trebui sa incaseze Primaria", spunea Videanu in urma cu circa trei luni. De aceea, preciza el, institutia va organiza o licitatie pentru a desemna o companie care sa se ocupe de "managementul spatiilor publicitare din Bucuresti" (un fel de watch-dog al acestei piete). Cand? Nici acest lucru nu se cunoaste inca. Cert este ca cele doua deficiente majore ale outdoor-ului bucurestean lipsa unei unitati in mobilierul stradal si haosul din jurul incasarilor din publicitate au dat teme serioase de gandire investitorilor straini. Aceasta situatie nu mai poate continua prea mult. Lucrurile tind sa se normalizeze, iar primul efect direct va fi cresterea tarifelor la publicitatea stradala.
Iar compania care va fi prins in acel moment un contract cu primaria pentru incasarea banilor din publicitatea prin mobilierul stradal, va avea business-ul asigurat.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro