Oferta de face-lift pentru Bucuresti

Postat la 02 februarie 2006 2 afişări

Aparent, in outdoor-ul bucurestean e liniste. Si totusi, de la inceputul anului au aparut cel putin doua indicii ca agitatia e mare in spatele panourilor. O companie austriaca deja s-a asezat confortabil in actionariatul Euromedia.

Aparent, in outdoor-ul bucurestean e liniste. Si totusi, de la inceputul anului au aparut cel putin doua indicii ca agitatia e mare in spatele panourilor. O companie austriaca deja s-a asezat confortabil in actionariatul Euromedia. Iar cea mai mare companie de outdoor din Europa si a doua din lume, JC Decaux, pare deja sa isi faca bagajele pentru Bucuresti, via o companie germana.

 

I se pregateste ceva Bucurestiului? Raspunsul poate veni din cele doua semnale venite recent din Vest. Primul semnal din acest an a aparut in februarie. Atunci, compania austriaca outdoor akzent, membra a grupului EPA, a cumparat pachetul majoritar de actiuni al Euromedia, liderul actual al pietei de outdoor autohtone.

 

Pentru cei care stiau ca EPA era deja prezent in noua tari din Europa Centrala si de Est, vestea nu a surprins prea tare. Dar faptul ca Romania este tara in care EPA are cea mai relevanta prezenta din regiune - 85% din compania cu cea mai mare cota de piata - a pus industria pe ganduri. Ce are piata romaneasca de outdoor atat de bun de oferit fata de celelalte noua tari in care EPA are operatiuni?

 

La cateva luni dupa acest moment, in iunie, clopotelul a mai sunat o data. Din Germania, de data aceasta si parca mai ferm. "Vrem sa investim 20 de milioane de euro, pentru un proiect de amploare in Bucuresti", a declarat pentru BUSINESS Magazin, Hans Wall, presedinte, CEO si actionar majoritar al companiei Wall, care ofera solutii complete de publicitate stradala.

 

Proiectul - care ar valora aproape cat toata publicitatea stradala din Romania la un loc - consta intr-un plan de redecorare a Capitalei cu mobilier stradal de calitate, la standarde occidentale. Prin mobilier stradal, specialistii inteleg statii de autobuz amenajate ("bus shelters"), toalete publice automate, chioscuri, panouri despre oras, sisteme informative pentru turisti, cosuri de gunoi, panotaj.

 

Redecorarea Capitalei cu mobilier modern, civilizat si cu design unic este proiectul pe care Wall il pune pe masa primarului. Fara a angaja insa Primaria la nici o cheltuiala. Ce ar primi Wall in schimb? Dreptul de a incasa banii din publicitatea prin intermediul acestor piese de mobilier, pe o perioada de 20 de ani, conform propunerii de contract din partea companiei germane detinuta in proportie de 35% de JC Decaux, cel mai mare jucator pe piata de mobilier stradal din lume.

 

"Am fost la primar si i-am spus ca noi facem totul: designul mobilierului, productie, implementare, intretinere, salubrizare. Totul gratis. A zis ca vrea mai multe detalii", sintetizeaza Hans Wall receptivitatea Primariei Capitalei la un asemenea proiect. Compania Wall - cunoscuta pentru faptul ca este singura companie nemteasca de outdoor care a penetrat piata din SUA - cea mai mare piata de publicitate din lume - nu ar fi la primul proiect de acest gen. Bucurestiul ar fi a sasea capitala europeana din business plan, dupa Berlin, Moscova, Amsterdam si - in aceasta zona - Sofia si Budapesta. "Strategia noastra de business este clara: capitalele", spune Wall.

 

De ce ar vrea compania germana sa-si infiga steagul in Romania? Desi Wall aduce ca motiv faptul ca Bucurestiul are nevoie de "curatenie" pe de o parte si de "publicitate estetica", pe de alta, raspunsul companiei poate fi intuit, totusi, printre randuri: strazile si trotuarele din Bucuresti sunt pavate cu un potential de zeci de milioane de euro, pe termen lung. Potential pe care compania germana l-a mirosit si care a impins-o deja sa-si faca simtita prezenta in sediul institutiei de pe fosta Kogalniceanu, dar si in randul agentiilor de publicitate.

 

Adrian Videanu, primarul general al Capitalei, confirma discutiile cu Wall, dar atentioneaza: "Vrem sa organizam o licitatie pentru a desemna un furnizor de mobilier stradal. In septembrie, cel mai probabil". Videanu a mai declarat, pentru BUSINESS Magazin, ca a primit deja mai multe oferte in acest sens, "de la cinci-sase companii". "Mobilierul stradal continua sa fie o problema inca nerezolvata a Capitalei. Imi doresc ca Bucurestiul sa intre in randul capitalelor europene, cu un aspect modern, civilizat, unitar", a mai spus primarul general.

 

Dar Videanu mai subliniaza un lucru: discrepanta dintre numarul reclamelor din outdoor-ul bucurestean si incasarile ce i s-ar cuveni Primariei. "Momentan, publicitatea stradala din Bucuresti nu aduce mai mult de 10% din cat ar trebui sa incaseze Primaria". De aceea, spune el, institutia va organiza o licitatie pentru a desemna o companie care sa se ocupe de "managementul spatiilor publicitare din Bucuresti" (un fel de watch-dog al acestei piete - n.r.).

 

Asadar, lipsa unei unitati in mobilierul stradal din Bucuresti (si nu numai), precum si haosul care se invarte in jurul incasarilor din publicitate par sa fie doua premise care sa explice interesul companiilor straine pentru outdoor-ul autohton. Simtind ca aceasta situatie nu poate continua la infinit (cu atat mai mult cu cat se apropie aderarea la Uniunea Europeana), dar si intentia autoritatilor de normaliza aceasta piata, potentialii investitori de peste hotare par sa fi primit o tema de gandire. Si iata ca, in numai sase luni, doua nume sonore au si ciocanit la usa outdoor-ului romanesc. De aceea, este probabil ca miscarile sa continue in piata - fie ca este vorba despre jucatori noi, fuziuni sau achizitii.

 

Dar revenind la redecorarea Capitalei: cum reactioneaza companiile consacrate pe aceasta piata la acest proiect? Cu atat mai mult cu cat intrarea unui nou jucator ar echivala cu un pretendent in plus la aceeasi felie? Unele au auzit tangential despre acest proiect (sau, cel putin, asa declara), altele isi manifesta interesul sa participe la licitatie, altele nu comenteaza sau se mai gandesc.

 

"Nu avem informatii privind aprobarea de catre CGMB (Consiliul General - n.r.) a organizarii unei licitatii. Fiind castigatorii unei licitatii organizate de PMB si avand o experienta de peste 6 ani in domeniu, suntem interesati sa continuam si sa extindem parteneriatul nostru cu PMB", a spus Monica Magureanu, general manager al Beta Cons, in contextul unei eventuale participari a Beta Cons la aceasta licitatie.

 

Oricum, subliniaza ea, orice contract care va stabili un furnizor de mobilier stradal "va trebui sa asigure respectarea contractelor anterioare si a tuturor clauzelor acestora". Ceilalti jucatori de pe piata "vor continua desigur colaborarile in derulare pe care le au cu administratiile locale", a mai spus Magureanu.

 

"Stiu ca sunt niste idei in acest sens, dar nu pot comenta pe aceasta tema, pentru a evita speculatiile", a spus Dierk Zeigert de la News Outdoor. Si totusi, ar participa compania la aceasta  licitatie? "De ce nu?", raspunde Zeigert. Euromedia (care detine, printre altele, spatiile de publicitate din statiile mijloacelor de transport in comun) nu a comentat. In afara de Beta Cons, News Outdoor si Euromedia, alti jucatori mari pe piata Capitalei sunt Churchill Media, Efect Media, Ultravision.

 

In orice caz, indiferent cine ar castiga acest proiect, implementarea va dura "mult" - aprecierea duratei, desi vaga, ii apartine lui Hans Wall. Cel putin in cazul companiei pe care o conduce. Pentru ca orasul este mare si pentru ca "nu vrem sa folosim acelasi design ca in Berlin si Moscova, de pilda". Wall spune ca, anul trecut, cand a vizitat pentru prima oara Bucurestiul, a remarcat repede arhitectura veche. "Mi-a placut si m-a inspirat", a spus el. Si totusi, este pacat ca este umbrita de publicitatea stradala de proasta calitate si dezordonata, care nu valorizeaza ceea ce Bucurestiul are, a adaugat Wall.

 

Si totusi, publicitatea stradala din Capitala e "mult prea scumpa", fata de ce ofera. "Semn ca publicitarii din outdoor vor sa se imbogateasca repede", precizeaza el. Wall mai spune ca publicitatea din Bucuresti "ar trebui redusa la jumatate si imbunatatita estetic". Dar, subliniaza el, calitatea costa. "Iar tarifele ar fi pe masura." Ceea ce se va si intampla de altfel, o data cu schimbarea "look-ului" Bucurestiului.

 

Monica Magureanu de la Beta Cons spune ca termenul "mult" (pe care Wall il asociaza volumului de publicitate din Bucuresti) nu reprezinta decat o "constatare relativa". "Consideram ca extinderea subiectului, implicit a comentariilor si dezbaterilor pe baza acestuia, ar trebui facuta plecand de la argumentele care justifica o asemenea pozitie", spune managerul Beta Cons.

 

Cel putin cativa factori ar trebui avuti in vedere, precizeaza ea: "marimea pietei, nivelul de dezvoltare al acesteia, corelatiile intre cererea si oferta de suporturi outdoor, nu numai de mobilier stradal". Dar "asa cum se intampla pe orice piata, competitia este de natura sa stimuleze calitatea, competitie favorizata de cererea permanenta a clientilor pentru suporturi moderne".

 

De asemenea, trebuie avut in vedere ca "notiunea de calitate se formeaza pornind de la suporturi, dar la acestea se adauga plus valoare prin serviciile pe care fiecare furnizor de pe aceasta piata le asigura clientilor sai, servicii care in cele din urma fac distinctia intre ofertele de pe piata".

 

Si totusi, ce ii lipseste outdoor-ului autoh-ton in acest moment? "Avand in vedere ca piata romaneasca este o piata in crestere, care este departe de a ajunge la maturitate, consideram ca lipsesc unele reglementari privind anumite tipuri de formate outdoor - cum ar fi mesh-urile", spune Magureanu.

 

Daca Hans Wall va reusi sa bata palma cu Videanu, vom vedea la toamna. Indiferent de ce se va intampla insa, nemtii de la Wall sunt hotarati sa deschida poarta investitiilor in Romania: ei au si anuntat construirea unei fabrici de mobilier aici.

 

Probabil ca, in ipoteza in care nu semneaza contractul cu Primaria, ei vor fi cei care vor furniza mobilierul companiei care va castiga licitatia (si, tot probabil, serviciile aferente), ceea ce ar insemna ca au business-ul asigurat. Ceea ce confirma un lucru: Bucurestiul chiar se pregateste de un face-lift european. Mai ramane de stabilit doar cine il va executa.

Urmărește Business Magazin

/media-marketing/oferta-de-face-lift-pentru-bucuresti-978290
978290
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.