Ultimul an excelent
Piata de media si publicitate a avut un an excelent, dupa cum spun agentiile. Ultimele luni le-au stricat insa socotelile pentru 2009. Daca anul acesta agentiile de publicitate au cunoscut, in medie, cresteri de 30-40% ale afacerilor, pentru anul viitor previziunile sunt destul de rezervate.
“A fost cel mai bun an al grupului, dar ar fi fost chiar fantastic daca ar fi continuat cum a inceput”, spune Alex Badila, managing director al Publicis Romania. Este un raspuns pe care il dau mai toti publicitarii: au avut un an cu resurse puternice de crestere, dar care se termina intr-o nota deloc optimista. Bugetele de publicitate au inceput deja sa scada, chiar si in cazul companiilor care pana acum investeau masiv in promovare; in anumite domenii s-au intamplat amanari sau chiar anulari de campanii si proiecte, iar tendinta nu pare sa se sfarseasca deloc odata cu anul.
Cele mai afectate segmente au fost cele in care vanzarile au scazut dramatic intr-un timp foarte scurt. Adica auto, real estate si partial bancile. “Industria de masini este foarte puternic afectata. Nu cred ca se va intampla ceva acolo, ba dimpotriva, iar in zona financiara e dezastru, deci avem doua categorii mari de clienti care vor suferi foarte mult”, spune Radu Miu, directorul general al Mercury 360. Cu toate acestea, piata a inregistrat o crestere semnificativa de 22%, ajungand la o valoare de 590 de milioane de euro, fata de 486 de milioane de euro in 2007.