Ziarele rezista

Postat la 25 martie 2006 1 afişăre

In ciuda avalansei noilor mijloace de informare multimedia, cititul ziarelor ramane un hobby mondial. Cu sau fara recesiune, oamenii din lumea intreaga continua sa cumpere ziare. Iar daca exista cititori, exista si reclama.

In ciuda avalansei noilor mijloace de informare multimedia, cititul ziarelor ramane un hobby mondial. Cu sau fara recesiune, oamenii din lumea intreaga continua sa cumpere ziare. Iar daca exista cititori, exista si reclama.

Dupa doi ani de declin, veniturile din publicitate ale ziarelor au crescut in 2003 cu 2%, urmand acelasi trend ascendent cu piata globala de publicitate. Conform raportului  realizat, anual, de World Association of Newspapers (WAN) despre tendintele din presa mondiala, se estimeaza ca veniturile din publicitate ale ziarelor vor creste in mod constant pana in 2006. 

America de Nord ramane cea mai mare piata de publicitate pentru ziare, cu o cota de 57% din volumul bugetelor de publicitate alocate ziarelor, urmata de Europa cu 16%. La nivel mondial ziarele au atras 30,8% din investitiile totale in publicitate, fiind dupa televiziune, al doilea mare vehicul media de publicitate al lumii.

La nivel global WAN indica o usoara scadere in 2003 a volumului total al tirajelor ziarelor - 0,12% fata de anul anterior -, dar si o crestere cu 4,75% fata de 1999. Se estimeaza ca tirajul zilnic al ziarelor din intreaga lume depaseste cu mult un miliard de exemplare.

"Presiunile exercitate asupra tirajelor au continuat in 2003, insa ziarele au demonstrat ca sunt capabile mai mult ca oricand sa inoveze si sa experimenteze strategii care sa atraga noi cititori", afirma Timothy Balding, director general al WAN.

"Exista dovezi ca publicarea ziarelor pe Internet atrage noi cititori, iar aparitia de ziare gratuite pentru navetisti extinde aria presei scrise si spre generatiile mai tinere", completeaza Balding. 

Conform raportului WAN, numarul editiilor on-line ale ziarelor si cel al cotidienelor gratuite sunt cifrele cu cele mai spectaculoase evolutii in perioada 1999-2003, cu cresteri de 100%, respectiv 24%. Ca urmare, bugetele de publicitate alocate editiilor on-line ale ziarelor au atins in 2003 suma de 10 miliarde de dolari, estimandu-se ca pana in 2006 vor ajunge la 13 miliarde de  dolari.

In tarile est - europene care au intrat in Uniunea Europeana (UE) anul acesta, bugetele de publicitate atrase de ziare in 2003 au crescut cu 11,4% chiar daca volumul total al tirajelor a scazut cu 2,3%. 

In raportul WAN, ziarele din Polonia ocupa in mod detasat locul intai in topul veniturilor brute din publicitate, cu o crestere de 44,7% in 2003 fata de anul anterior si de 102,9% fata de 1999. Slovacia, Ungaria si Cehia ocupa pozitiile urmatoare cu cresteri mai modeste ale incasarilor din publicitate, de 23,1%, 11,3% si respectiv 6,1%. Alaturi de tarile baltice, Polonia, Cehia, Ungaria si Slovacia contribuie cu 15% la populatia adulta a UE, dar numai cu 10% la tiraje, ceea ce inseamna ca in aceste tari exista un potential neexploatat pentru cresterea tirajelor. 

In plus, pentru ca piata vest-europeana este saturata, fiind prea complicat sa se achizitioneze un titlu sau prea costisitor sa se lanseze unul nou, tarile Europei Centrale si de Est au devenit o piata atractiva pentru trusturile de presa vest-europene.

Migrarea catre est a inceput inca din 1990, insa dupa o serie de fuziuni si achizitii, pietele din aceste tari s-au consolidat, ajungand la acest moment sa fie dominate de patru - cinci jucatori importanti. Alaturi de companiile locale, ziarele din Polonia, Cehia, Ungaria si Slovacia sunt detinute de trusturi de presa straine, majoritatea din Germania si Elvetia, dupa cum reiese din raportul "Media Ownership and Its Impact on Media Independence and Pluralism" realizat de South East European Network for the Professionalisation of the Media (SEENPM) din Slovenia.

Daca la nivel national exista si cotidiene controlate de companii locale, cum este de exemplu Gazeta Wyborcza (cotidianul cu cea mai mare audienta din Polonia) al trustului Agora, fondat in 1989 de regizorul Andrzej Wajda si doi lideri ai Solidaritatii, in presa regionala si locala jocurile sunt facute in majoritate de trusturile straine. In trei din cele patru tari proaspat intrate in curtea UE ziarele regionale si locale sunt in portofoliul trustului german Verlagsgruppe Passau (VGP). 

In Cehia (55 de titluri locale) si Slovacia (27 de titluri locale) se poate vorbi de un monopol al VGP, in timp ce in Polonia trustul german isi imparte piata de ziare regionale si locale cu divizia de presa a companiei norvegiene Orkla. 

Un caz aparte este Ungaria, care la o populatie de 10 milioane de locuitori are o presa regionala si locala la fel de puternica ca cea nationala, inregistrand venituri din publicitate mai mari cu 38% in 2003 si un tiraj cumulat aproape egal cu cel al cotidienelor centrale (exceptand ziarul Metro, distribuit gratuit). 

Atractivitatea acestei piete este evidenta, astfel ca pe piata presei regionale din Ungaria se lupta patru companii straine, printre care trusturile germane Axel Springer si Westdeutsche Allgemeine Zeitung (WAZ). Cand a fost lansat in octombrie 2003, tabloidul polonez Fakt a avut un tiraj de 700.000 de exemplare, propulsand astfel Polonia pe locul 16 in lume intre tarile cu publicatii ale caror tiraje se regasesc in Top 100 cotidiene. Fakt este proprietate a Axel Springer Polonia si a fost conceput dupa modelul tabloidului german Bild. 

Cu o echipa redactionala condusa de Gregorz Jankowski, fost redactor-sef adjunct la editia poloneza a revistei Newsweek (publicata tot de Axel Springer), o campanie agresiva de marketing si publicitate (buget estimat la 20 de milioane de dolari) si un pret de coperta de 1 zlot (cca. 25 de eurocenti), Fakt a determinat modificari importante pe piata ziarelor poloneze.

In raportul financiar pentru primul trimestru din 2004 al grupului norvegian Orkla, principalul publisher din Polonia din punct de vedere al numarului total de copii vandute (218,8 milioane de dolari), se afirma ca "tirajele ziarelor poloneze detinute de Orkla Media au continuat sa scada, partial datorita titlurilor noi lansate de catre companiile concurente. Avand in vedere atmosfera concurentiala de pe piata ziarelor, se va acorda mai multa atentie marketingului si dezvoltarii produsului". In 2003 ziarele din Polonia au realizat venituri brute din publicitate de 252 de milioane de euro, conform Wan.

Cotidianul cu cel mai mare tiraj din Ungaria este editia maghiara a ziarului Metro, publicatie gratuita editata de compania suedeza Metro International, care distribuie zilnic peste 5 milioane de exemplare ale editiilor internationale Metro in 16 tari din Europa, America de Nord si de Sud si Asia. Lider de audienta este insa tabloidul Blikk (952.000 de cititori) editat de trustul elvetian de media Ringier. Acesta controleaza doua treimi din piata cotidienelor nationale din Ungaria si este principalul publisher de ziare din Slovacia si al doilea din Cehia, din punct de vedere al tirajului total. 

Formatul tabloid este una din specialitatile specifice Ringier, cu care trustul elvetian reuseste sa ocupe primul loc in topul audientei la ziare si in Cehia, Slovacia, Serbia si Romania. Cea mai mare cota (43,8%) din veniturile Ringier in Europa Centrala si de Est provine de la publicatiile editate in Cehia. Conform raportului anual Ringier, cele 10 ziare si reviste publicate in aceasta tara de trustul elvetian au inregistrat in 2003 venituri totale de 64,27 milioane de euro. 

Pe piata ziarelor, cele sase cotidiene nationale sunt detinute de cinci proprietari, insa nici un publisher nu detine monopolul sau o pozitie dominanta pe piata. Desi o piata atractiva, Cehia nu a atras marile trusturi germane de presa, precum Axel Springer, Waz, Heinrich Bauer. Acestea au lasat astfel loc liber unor trusturi (VGP, Rheinsch-Begische Verlagsgesellschaft - RBGV) care in Germania detin numai titluri locale si regionale.  Principalele sectoare de business care au alocat bugete pentru publicitate in presa scrisa din Polonia, Cehia si Slovacia au fost industria de telecom, finantele si industria  auto, iar in Ungaria serviciile, comertul si auto.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
Ziarele rezista
/media-marketing/ziarele-rezista-979538
979538
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.