Harry Meintassis, partener, Meintassis Partners: Va salva Inteligenţa Artificială omenirea? Da, dar nu cea pe care o aşteptăm
Trăim între două lumi, la o răscruce. Modernitatea ne-a oferit puteri tehnologice incredibile şi un standard de viaţă mai bun, dar trăirea umană rămâne pusă la încercare. Întrebări despre sănătatea mentală, războaie, suferinţă şi alienare ne fac să ne întrebăm dacă am rămas în urmă. În acest context, apare nevoia unei noi poveşti – o viziune „Meta-Modernă” care să aducă laolaltă ştiinţa şi valorile umanităţii.
1. Techno-Optimismul
Inteligenţa artificială avansată şi învăţarea automată extind limitele a ceea ce pot face algoritmii mai bine decât oamenii – de la diagnostic medical, la cercetare şi până la maşinile autonome. Aceasta va reinventa afacerile, va dezlănţui un nou val de productivitate, va elibera angajaţii de sarcinile de rutină şi va încânta utilizatorii prin funcţionalităţi incredibile. Va transforma totul... În 2019, Garry Kasparov, marele jucător de şah (cunoscut pentru meciul său împotriva computerului Deep Blue al IBM), spunea: „Dacă asta sună ameninţător în loc de uimitor, înseamnă că ai văzut prea multe filme distopice de la Hollywood.” Asta se întâmpla în 2019... Astăzi, social media, care încă reprezintă o formă primitivă de inteligenţă artificială, a remodelat modul în care comunicăm, gândim şi ne comportăm, afectându-ne identitatea de sine şi stima de sine – cine suntem, cum ne vedem şi cum interacţionăm cu ceilalţi. A schimbat pentru totdeauna democraţiile, psihologia, sănătatea mentală şi percepţia noastră asupra adevărului.
2. Creierul nostru divizat
Dar ce se află în spatele acestui fenomen? De fapt, propriile noastre creiere sunt „metafore” ale lumii. Cele două emisfere ale creierului nostru au funcţii diferite. Emisfera stângă este dedicată logicii, gândirii analitice şi raţiunii, în timp ce emisfera dreaptă este orientată către emoţii, creativitate şi intuiţie. Neuroştiinţa ne spune însă că emisfer-ele creierului nostru nu diferă doar prin ceea ce fac, ci şi prin *modul* în care abordează lucrurile. Emisfera stângă este axată pe a obţine lucruri, fiind excelentă la sarcinile rapide şi de rutină. Ea „ştie”. Urmăreşte scopuri, contro-lează. Emisfera dreaptă, în schimb, înţelege lumea într-un mod holistic, vede imaginea de ansamblu, nu doar părţile. Partea stângă caută certitudinea, în timp ce partea dreaptă explorează posibilităţi. Cultura modernă este dominată de gândirea emisferei stângi: focalizare analitică, dorinţă de control, satisfacţie imediată, fragmentare, rigiditate, lipsă de empatie.
3. Eficienţi, dar orbi
Aceasta susţine o mentalitate „reductiv-materialistă”. Privim părţile, dar nu şi întregul sistem. Glorificăm productiv-itatea şi eficienţa, dar organizaţiile noastre funcţionează cu „silozuri” interne, care comunică insuficient între ele, cu nenumăraţi indicatori de performanţă, stimulente individuale; fiecare parte încearcă să-şi optimizeze propriul rol, cu agonia constantă a „alinierii”. Suntem eficienţi, dar orbi unii faţă de alţii... nu reuşim să construim culturi ba-zate pe conexiune şi încredere. Atenţia noastră este îngustă, viziunea noastră este miopă; nu putem vedea cum se potrivesc părţile între ele. Ne descurcăm de minune în a dobândi bogăţie materială, dar eşuăm în a înţelege cele mai profunde capacităţi umane.
4. Conştientizarea Distanţei
Pe plan extern, puterea tehnologiilor noastre creşte exponenţial. Însă conştiinţa noastră umană nu ţine pasul. Această distanţă se manifestă în mai multe moduri: Preferăm o mentalitate de tip „Câştig/Pierdere” – motivată de interese înguste, în loc să jucăm pe termen lung, punând accent pe scop şi valori. Suntem obsedaţi de prezent, separaţi de trecutul nostru, fără a vedea cum acţiunile de acum ne influenţează viitorul. Ne înecăm în informaţii… dar suntem înfometaţi de înţelepciune. Avem mai multe relaţii cu ecranele decât cu oamenii… Suntem înstrăinaţi de noi înşine – de scopul nostru, de sufletul nostru – trăim într-o simulare. Algoritmi puternici accentuează aceste probleme, pe măsură ce companiile tech prioritizează maximizarea „implicării utilizatorilor.” Yuval Harari, istoric şi gânditor, numeşte această tendinţă noua religie a „Dataismului” – credinţa că datele reprezintă singura sursă adevărată de valoare. Algoritmul devine noul „Dumnezeu”?
5. O nouă „Poveste AI”
Avem nevoie de o altă poveste, un alt „AI”: Intimitatea Autentică – seminţele valorii umane. Intimitatea autentică este capacitatea noastră de a forma conexiuni profunde, de a „atinge şi a fi atinşi.” De a vedea în profunzime pe cineva şi de a-l face să simtă că este văzut. Este despre a fi sincer curioşi faţă de ideile, motivaţiile şi adevărurile celorlalţi. Este un pas dincolo de ego, dincolo de propriile noastre adevăruri, spre căutarea „unităţii”. Pentru a con-strui o identitate comună, chiar dacă suntem cu toţii diferiţi – să avem capacitatea empatică de a ne conecta cu in-ima celorlalţi. Suntem programaţi pentru intimitate. Intimitatea creează încredere şi incluziune, deschide noi dru-muri, noi posibilităţi pentru un viitor mai bun, împreună. Intimitatea nu poate fi simulată sau falsificată. Intimitatea autentică nu trăieşte în „camere de ecou” sau triburi închise – unde noi avem dreptate şi ceilalţi greşesc. Ea există în spaţii deschise, pline de dialog viu – unde gândirea diversă, ideile noi, descoperirea şi dezacordul sunt binevenite. Aici vedem totul şi pe toată lumea conectaţi. Liderii inspiraţi vor fi Generatorii de Intimitate. Provocările mari din lu-mea de astăzi şi din afaceri nu vor fi rezolvate doar prin gândire hiper-analitică şi reţele vaste de procesare a datelor – robotul inteligent va face munca mai eficientă, dar nu va „genera” mai multă creativitate, dragoste sau sentimen-tul de apartenenţă la o echipă. Intimitatea este mai puternică decât informaţia.
Care este coeficientul tău de Intimitate Autentică (IA-Q)?
Aşadar, cum construim intimitatea autentică? Ca în orice altceva, totul începe cu o reflecţie profundă: „Ce fel de lume dorim şi ce impact vrem să avem ca lideri?” Pentru a te ajuta în reflecţia asupra propriului „Coeficient de In-timitate Autentică”, consultă tabelul de autoevaluare de mai jos.
Coeficient de Intimitate Autentică Autoevaluare
► Intimitatea cu noi înşine
1. Care este harta mea despre lume?
2. Este adevărul meu singurul adevăr?
3. Care sunt principiile mele de bază?
4. Cum mă conectez cu spiritul meu creativ?
5. Care sunt umbrele mele?
6. Ce limite trebuie să depăşesc?
► Intimitatea cu ceilalţi
7. Cât de des mă întreb „ce se ascunde în spatele a ceea ce aud?” atunci când ascult?
8. Împărtăşesc „pathosul” oamenilor?
9. Pot vedea ambele părţi ale unui argument?
10. Mă orbeşte specializarea mea în faţa altor perspective?
11. Încerc să dovedesc ceva sau să învăţ ceva?
12. Co-creez noi drumuri?
13. Prietenia este importantă pentru mine?
14. Cum exprim iubirea – faţă de oamenii mei, familie, comunitate?
► Intimitatea cu lumea
15. Cred că oamenii au o valoare intrinsecă, nu doar ca mijloace pentru un scop?
16. Cum vreau să fac lucrurile mai bune în lume?
17. Pot aduce oameni diferiţi împreună?
18. Cred că oamenii sunt, în general, buni şi merită încredere?
19. Am încredere în umanitate, chiar şi în vremuri dificile?
Pe măsură ce Inteligenţa Artificială evoluează exponenţial, răspunsul real este să devenim oameni mai buni. Intim-itatea Autentică este liantul magic care construieşte organizaţii antifragile şi societăţi sănătoase. Crearea intimităţii autentice va fi una dintre cele mai apreciate calităţi ale liderilor. Cum poţi inspira intimitatea autentică în organi-zaţia ta, chiar de azi?
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro