Ieftin si suficient de bun
Se pare ca am devenit suficient de bogati ca sa ne permitem sa cumparam lucruri ieftine si sa acceptam fara probleme oferte gratuite. Cel putin in domeniul IT, aceasta pare sa fie tendinta.
In urma cu cativa ani, in cartierul meu a aparut un magazin de incaltaminte cu un nume care se voia macar sugestiv, daca nu chiar explicit: "Ieftinica". Magazinul n-a avut mare succes. Cum probabil chiria nu era chiar ieftinica, spatiul a fost ocupat de o macelarie. Nu e nevoie de prea multa stiinta economica pentru a concluziona ca pretul scazut este mai putin important decat un raport pret-calitate convenabil. Industria IT ne ofera insa o multime de exemple de succes bazate pe preturi mici, in care calitatea modesta a produselor sau serviciilor a fost considerata de clienti ca fiind suficienta si nu putine sunt cazurile in care un val de produse "good enough" au impins produsele de calitate ridicata in zone de nisa.
Aparatele de fotografiat digitale "point-and-shot" le-au lasat pe cele cu film sau cu optica de calitate in zona profesionistilor si a pasionatilor. Acelasi fenomen se petrece acum in zona camerelor video, in care aparate simple si ieftine de genul Flip Video cuceresc piata in defavoarea camerelor sofisticate de genul celor produse de Sony. Rezolutia 640x480 la 30 de cadre pe secunda si codarea MP4 este considerata de tot mai multa lume ca fiind "suficient de buna", in conditiile in care preturile coboara sub 200 de dolari. In zona muzicii, formatul MP3 a devenit omniprezent in pofida faptului ca melomanii pretentiosi considera calitatea redarii inacceptabila, preferand CD-urile, formatele fara pierdere de calitate (cum ar fi FLAC) sau, in cazul puristilor, vinilurile. Ciudat, nici macar formatul Ogg de la Vorbis nu s-a bucurat de un succes notabil, desi este liber de patente si ofera o calitate mai buna decat MP3. Un studiu interesant facut de profesorul Jonathan Berger de la Stanford pe parcursul ultimilor sase ani constata ca tot mai multi studenti la conservator ajung sa prefere sunetul MP3 in fata formatelor de inalta fidelitate, mai ales pentru muzica rock. S-au obisnuit cu acest sunet si, pentru ei, asa trebuie sa sune muzica.
La fel stau lucrurile si in cazul multor aplicatii software, incepand cu Google SketchUp care, in ciuda simplitatii sale (sau poate tocmai datorita ei), castiga tot mai mult teren in fata unui produs mult mai puternic, cum este AutoCAD - si vorbim in acest caz de arhitecti sau ingineri. Interesant este si cazul aplicatiilor de birotica "in the cloud", cum sunt Gmail, Google Docs sau Zoho. Evident, aceste aplicatii au numeroase limitari fata de produsele desktop consacrate, in frunte cu Microsoft Office, dar tot mai multi utilizatori le considera suficient de bune pentru nevoile lor curente. Nu e vorba doar de pret, ci si de avantaje neglijate pana acum, cum este accesul de pe orice computer si siguranta ca documentele si mesajele nu se vor pierde in cazul in care discul cedeaza sau laptopul este furat. Aceasta veritabila "Good enough revolution" (cum o numeste Wired) determina producatorii sa se adapteze si sa ofere alternative in acelasi spirit - vezi Project Dragonfly de la Autodesk sau viitorul Office 2010 de la Microsoft.
Insa cel mai nou succes al acestui val de "comodizare" il reprezinta portabilele numite netbooks (sau "mini notes"). Analistii considera ca aceasta gama de produse are un impact profund in toata industria IT, fiind de altfel sigurul segment al pietei de PC-uri in care vanzarile au crescut in prima jumatate a anului acesta. Cifrele sunt edificatoare: cele 13,5 milioane de unitati vandute in aceste 6 luni reprezinta deja 22,5% din totalul portabilelor vandute (spre comparatie, in primul semestru al anului trecut ele reprezentau sub 6 procente din total). Nu lipsita de interes este si distributia geografica a acestei cresteri, in care Europa conduce cu o cota a netbook-urilor de aproape 33% in al doilea trimestru al anului trecut, in vreme ce Japonia este ultima, cu doar 6 procente. O parte din explicatia acestei explozii vine din implicarea marilor operatori de telefonie, care au inceput sa ofere netbook-uri cu discounturi semnificative pentru clientii care contracteaza abonamente de date, incercand astfel sa-si valorifice investitiile in broadband (in special 3G). AT&T ofera, de exemplu, Acer Aspire One la 199$ (pretul de catalog fiind 630$) in conditiile unui abonament de doi ani la 40 sau 60 de dolari pe luna (pentru 200 MB si respectiv 5GB).
Tragand linia, combinatia formata de netbook cu aplicatiile online si conectivitatea duala (WiFi si 3G) pare sa fie o solutie mobila "suficient de buna" pentru tot mai multi utilizatori. Insa pana la "ieftinica" mai avem de asteptat abonamente de date mai convenabile.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro