New media si Sfantul Graal

Autor: Mircea Sarbu Postat la 02 mai 2011 54 afişări

Abundenta informatiilor din web este in acelasi timp o binefacere si un blestem. stim ca informatia este acolo, dar poate nu avem norocul sa o gasim. Poate o vor gasi altii, iar recomandarile lor ne vor insenina ziua.

Cu "semnele de carte" (bookmarks) am avut mereu probleme. Informatia curge peste noi si mereu avem nevoia sa ne notam o adresa de web. Desigur, toate browserele au un sistem de bookmarking, dar aici avem doua complicatii. Prima este ca in scurt timp tot sistemul se extinde si se ramifica atat de mult, incat devine de neutilizat. A doua este ca semnele de carte sunt memorate de browser, asa ca pe un alt computer suntem pierduti. In 2003 Joshua Schachter a venit cu idee destul de simpla, bazata pe stocare in web combinata cu doua ingrediente atragatoare: caracterul social si etichetarea (tagging). Odata ce am stocat o adresa si i-am atribuit niste etichete, am acces la listele tuturor celor care au stocat la randul lor adresa respectiva, ceea ce ne poate conduce spre alte pagini interesante pe tematica de interes. Sistemul s-a numit initial "del.icio.us", dupa care s-a adoptat o varianta mai cuminte. La sfarsitul lui 2005 Yahoo! a cumparat Delicious cu o suma estimata undeva intre 15 si 30 de milioane de dolari, iar serviciul si-a atins apogeul in 2008, cu circa 5,3 milioane de utilizatori si 180 de milioane de adrese unice memorate.

Delicious a fost una dintre emblemele noului web (2.0) si l-am folosit multa vreme cu bune rezultate. Dar, din motive care imi scapa, serviciul a inceput sa piarda din popularitate (poate ca nici viata destul de agitata de la Yahoo! nu i-a priit). Eu l-am abandonat cand add-on-ul pentru o noua versiune a browserului a intarziat si intre timp am adoptat Instapaper, care, desi era lipsit de valente sociale, avea avantajul ca putea memora la cerere intreg continutul paginii si tinea evidenta paginilor pe care le-am citit sau nu. Mai apoi am descoperit si adoptat EverNote, un alt serviciu web care imi permite sa memorez in cloud nu doar URL-uri sau pagini web, ci orice fel de documente. Cert este ca steaua lui Delicious a apus si la sfarsitul anului trecut a aparut intr-o lista scapata de la Yahoo! in categoria serviciilor trecute pe linie moarta (poetii firmei au scris "sunsetted"), alaturi de alte vechituri uitate demult, precum motorul de cautare Altavista (da, mai exista), Yahoo! Buzz (un soi de clona Digg) si serviciul de blogging MyBlogLog (daca n-ati auzit de el, n-ati pierdut nimic).

Si totusi, s-ar parea ca Delicious nu piere, caci zilele trecute s-au gasit cumparatori, iar Yahoo! se declara fericita ("excited") sa vanda serviciul companiei Avos Systems. Partea interesanta a tranzactiei nu este pretul (probabil nesemnificativ), ci faptul ca proprietarii firmei Avos sunt Chad Hurley si Steve Chen, adica tocmai cei care au fondat si au ridicat pe culmile gloriei serviciul YouTube, vandut apoi lui Google pentru 1,65 miliarde de dolari. Yahoo! s-a angajat sa mai opereze serviciul pana in iulie, dar de cum m-am conectat la Delicious am fost invitat sa ma transfer pe noua infrastructura acceptand clauzele stabilite de Avos, semn ca se lucreaza in viteza. Intrebarea fireasca este ce anume vor sa faca Hurley si Chen cu Delicious, pentru ca, este limpede, cei doi vizeaza o afacere la scara mare (si se pare ca stiu cate ceva despre cum se face treaba asta). Din primele declaratii reiese ca in faza initiala Avos intentioneaza sa revigoreze serviciul in forma actuala si sa colaboreze cu comunitatea utilizatorilor, pentru a-l transforma treptat intr-unul care sa-i ajute pe utilizatori sa "descopere" continutul cel mai interesant si cel mai relevant din web. Iar Hurley si Chen vor cel mai bun serviciu de descoperire a informatiilor din tot web-ul.

Cu cine are de concurat Avos pe acest segment de piata? Primul nume care ne vine in minte este Google, dar suntem pe o pista falsa. Oricat de bune ar fi motoarele de cautare, lumea le foloseste din ce in ce mai putin. Cheia in domeniul descoperirii continutului relevant din avalansa de informatii care ne copleseste o reprezinta recomandarile inteligente - considerate de GigaOM "Sfantul Graal al new media". Statisticile au aratat deja cine sunt stapanii in domeniul recomandarilor: Facebook si Twitter. Daca eu apas butonul "Like" intr-o pagina pe care o gasesc interesanta, prietenii mei vor avea un link gata "filtrat" si probabil unii dintre ei au incredere in discernamantul meu. La fel se intampla si cu Twitter (care chiar functioneaza ca Delicious prin tweet-uri "favorite").

Fondatorii YouTube stiu cu siguranta cu cine au de-a face si sunt sigur ca au un as in maneca. Daca vor reusi, ne vor ajuta sa ne descurcam mai usor prin web. Daca nu, vom astepta servicii si mai delicioase.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
New media,
Sfantul Graal,
binefacere
/opinii/new-media-si-sfantul-graal-8204721
8204721
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.