CAPITALISTUL SĂPTĂMÂNII: JOHN Z. DELOREAN
Compania americană General Motors a devenit recent cel mai mare producător auto din lume, după ce a vândut 2,49 milioane de automobile, depăşind companiile Toyota şi Volkswagen. Unul dintre cele mai interesante personaje din istoria General Motors este John Zachary DeLorean.
S-a născut în 1925, în Detroit, Michigan şi a fost cel mai mare dintre cei patru fii ai lui Zaharia şi Kathryn Pribak DeLorean. Tatăl lui a fost un imigrant român din localitatea Şugag, judeţul Alba. Sosit în SUA la 20 de ani, s-a angajat la Ford Motor. Cunoştinţele lui slabe de engleză şi lipsa de studii l-au împiedicat să-şi găsească un loc de muncă mai bine plătit. Când nu era nevoie de el la Ford, lucra ca tâmplar. John DeLorean a urmat cursurile şcolii publice din Detroit, apoi a fost acceptat la Cass Technical – un liceu tehnic pentru elevii cu rezultate foarte bune la şcoală.
A excelat la studii şi a obţinut o bursă la Institutul de Tehnologie Lawrence, o mică universitate din Detroit considerată pepinieră pentru proiectanţi şi designeri din industria auto. Studiile lui au fost întrerupte odată cu începerea celui de Al Doilea Război Mondial. În 1943, a fost recrutat pentru servicii militare în armata americană, unde a activat timp de trei ani.
S-a întors apoi în Detroit, unde a lucrat un an ca proiectant pentru Comisia de Iluminat Public. Şi-a continuat studiile la Institutul Lawrence şi a absolvit în 1948. A început apoi să studieze în paralel cu completarea cunoştinţelor practice la Institutul de Inginerie Chrysler, pe care l-a absolvit în 1952, cu o licenţă masterală în ingineria auto. S-a alăturat echipei de ingineri a companiei, dar a lucrat în cadrul acesteia mai puţin de un an.
I s-a oferit un loc de muncă în cadrul companiei Packard Motor, unde a ajuns în patru ani şeful departamentului de cercetare şi dezvoltare. După ce a primit un telefon de la Oliver K. Kelley, vicepreşedintele General Motors, DeLorean s-a alăturat General Motors. La 40 de ani, a spart recordul de cel mai tânăr şef de divizie de la General Motors, iar ascensiunea sa a continuat cu conducerea diviziei Chevrolet.
Până în 1971, Chevrolet a ajuns la vânzări record de trei milioane de vehicule, aproape cât întreaga companie Ford. În mod neaşteptat, el şi-a dat însă demisia de la GM. În 1973, şi-a fondat propria companie, DeLorean Motor. Fabrica a fost construită în Dunmury, Irlanda de Nord, cu o finanţare de 100 de milioane de lire sterline de la irlandezi.
Fabrica a început să funcţioneze în 1981 şi a produs circa 9.000 de maşini, până în noiembrie 1982, când guvernul britanic a închis-o. În toamna lui 1982, DeLorean a fost arestat de guvernul american după ce, sub ameninţarea că familia lui va avea de suferit dacă nu va oferi bani într-o afacere cu droguri, a fost acuzat de trafic cu cocaină. Totuşi, DeLorean a fost găsit nevinovat.
Înainte de a muri la vârsta de 80 de ani, a încercat să readucă pe linia de plutire compania şi a vorbit în interviuri despre un nou model de maşină. Pentru a strânge bani, a făcut designul şi a vândut ceasuri de lux pe internet sub numele DeLorean Time. Niciunul dintre acestea nu a fost construit sau livrat clienţilor înainte de moartea lui DeLorean. În 1999, a declarat personal falimentul companiei, după ce a fost implicat în 40 de procese în încercarea de a o salva.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro