Mari afaceri de familie din Europa
Cei ce au trait in Romania anilor ‘80 si ‘90 aproape sigur stiu filme ca “Dallas” sau “Mostenirea familiei Guldenburg”, gratie carora faceau cunostinta cu un gen de afaceri de familie pe care Romania nu le-a mai cunoscut vreme de aproape patru decenii. La ora actuala, mare parte din cele mai importante afaceri din Europa continua sa fie dominate de familii, adevarate dinastii de business, a caror prosperitate (si, mai nou, rezistenta la criza economica) se datoreaza si masurii in care rudele, respectiv generatiile succesive, au reusit
Soarta afacerilor de familie sta de obicei intre doua coordonate: pe de o parte, relatiile de rudenie cresc eficienta si ii motiveaza pe manageri, pe de alta parte exista mereu pericolul ca de la o generatie la alta sa se piarda o parte din avere sau macar din spiritul initial al afacerii.
Banca de investitii Credit Suisse a lansat in 2007 un indice al companiilor de familie listate, care a aratat ca acestea sunt mai profitabile decat cele unde actionariatul este disipat. Un studiu facut in colaborare de Harvard Business School si Wharton Business School a conchis, in 2004, ca firmele detinute de familii obtin profituri mai bune atunci cand sunt conduse de fondatorii lor. Problema apare cand se face transferul catre a doua generatie, fiindca rezultatele se deterioreaza in majoritatea cazurilor.
Una peste alta, modelul de afacere de familie predomina in Europa si inca detine o importanta parte din businessul de anvergura la nivel mondial. Comisia Europeana estima in urma cu doi ani ca 70-80% din companiile de pe continent sunt afaceri de familie, totalizand circa 40-50% din numarul de angajati la nivel european.
O mare parte din intreprinderile mici si mijlocii din Europa sunt afaceri de familie, la fel ca si unele dintre cele mai mari companii de pe continent. Studiul conchidea ca pe ansamblu, desi sunt active in toate sectoarele economiei, afacerile de familie incep sa faca pasul spre domeniile industriale mai moderne, dinspre domeniile traditionale, care necesita munca intensiva si specializare puternica.
De asemenea, fiind mai putin orientate spre expansiune agresiva, unele dintre marile companii controlate de familii au o expunere mai redusa la credite, trecand mai usor de turbulentele crizei economice mondiale. Cu conditia sa nu faca pariuri riscante, de genul celui pe care Porsche l-a pus si l-a pierdut cu Volkswagen.
RAZBOIUL FRATRICID PORSCHE - VOLKSWAGEN
In interiorul afacerilor de familie, observa acelasi studiu al Comisiei, exista o puternica interrelationare intre rude si afacerea respectiva: familia este formal sau informal in centrul companiei pe care o controleaza, ceea ce creste probabilitatea unor conflicte cu efect atat in sfera familiala, cat si in cea de afaceri. Sau, dupa cum spunea Ferdinand Karl Piëch, presedintele grupului Volkswagen, "intr-o afacere de familie, cariera iti e pusa in joc daca n-o saluti cum se cuvine pe una dintre rude la micul dejun".
Nu intamplator a ajuns Piëch la aceasta concluzie: ca nepot al lui Ferdinand Porsche, intemeietorul marcii si al dinastiei de business cu acelasi nume, actualul presedinte al board-ului VW a luptat intreaga viata cu cealalta ramura a familiei pentru suprematia pe piata auto germana.
Rivalitatea din interiorul clanului Porsche-Piëch a facut ca Germania sa aiba cea mai competitiva piata auto din Europa si a doua cea mai mare companie auto a lumii - Volkswagen - care si-a fixat ambitiosul tel s-o depaseasca pe prima clasata, Toyota, pana in 2018, presupunand ca economia nemteasca va putea depasi socul restrictiilor bugetare si ca Europa va iesi intr- adevar din recesiune in urmatorii ani.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro