Povestea celei mai mari tranzactii din media online - AOL cumpara The Huffington Post
Tranzactia de saptamana trecuta dintre gigantul AOL si platforma de stiri online The Huffington Post este, probabil, cel mai puternic semnal de confirmare a potentialului pe care il are media digitala. Cat de mare va fi impactul? Ar putea ajunge si la noi?
Sa ajungi sa vinzi unui gigant media un site, care nu are mai mult de cinci ani, pentru 315 milioane de dolari nu inseamna putin nici macar pentru piata americana, care are o greutate ce ii permite sa suporte fara socuri orice miscare de gen. Ce s-a intamplat saptamana trecuta in Statele Unite are insa semnificatii mai importante decat simpla tranzactie. In primul rand a fost reconfirmat potentialul pe care il are internetul si despre care se vorbeste, de altfel, inca de la inceputul crizei. "Prin aceasta tranzactie, AOL devine cel mai important jucator din zona media online. Are o retea de bloguri suficient de puternice pentru a ocupa aceasta pozitie", potrivit lui Ionut Oprea, directorul general al IAB Romania, agentia care masoara piata de publicitate online si seful agentiei de marketing online Standout.
AOL a mai achizitionat in septembrie anul trecut divizii online de o insemnatate mai mica, si anume blogul TechCrunch, compania video online 5min Media si compania de software online Thing Labs, insa decizia de a cumpara Huffington Post a fost luata dupa ce anul trecut grupul american s-a confruntat cu un declin al profiturilor si al numarului de accesari, precum si cu o scadere de 29% a vanzarilor de publicitate in ultimul trimestru din 2010. Achizitia extinde audienta grupului la 270 de milioane de utilizatori la nivel mondial, dintre care 17 milioane sunt numai in Statele Unite.
In plus, prin adaugarea platformei The Huffington post in portofoliu, AOL devine un competitor tot mai puternic al Yahoo! si Google pe sectiunea de stiri online.
AOL nu este prima companie care face o astfel de oferta Ariannei Huffington, Recent, Jeff Zucker, fostul CEO al NBC Universal, a declarat ca timp de 18 luni a fost in negocieri pentru achizitia platformei, insa tranzactia nu s-a materializat pentru ca partile nu au reusit sa ajunga la un acord in ceea ce priveste pretul.
De altfel, nu au fost putini nici cei care au ridicat din spranceana la auzul valorii contractului de vanzare catre AOL, intrucat suma a parut uriasa. Compania care, la un moment dat, valora 163 de miliarde de dolari si care acum a ajuns sa nu valoreze mai mult de 2,3 miliarde de dolari avea nevoie acuta de un activ care sa o ajute sa explodeze din nou. Actionarii au considerat ca The Huffington Post ar putea fi acel activ, iar calculele pe care le-au facut arata ca platforma nou cumparata va genera profituri de 10 milioane de dolari chiar de anul acesta.
In ceea ce o priveste pe Arianna Huffington, de acum incolo, aceasta devine presedinte si redactor-sef al entitatii nou formate, The Huffington Post Media Group, care va include The Huffington Post, precum si alte divizii ale AOL, precum Engadget, TechCrunch, Moviefone, MapQuest, Black Voices, PopEater, AOL Music, AOL Latino, AutoBlog, Patch Media si Style List. Daca Arianna Huffington primeste toata gloria in urma acestei tranzactii, banii se vor duce in mai multe directii, intrucat in ultimii ani au existat mai multi investitori care au speculat potentialul de evolutie al site-ului si au investit in expansiunea lui. Asadar, pe langa Arianna Huffington, care a primit deja in cont 18 milioane de dolari si a semnat un contract pentru un salariu anual de patru milioane de dolari, banii vor fi impartiti intre trei firme de investitii si un grup de mai multi investitori privati.
In timp ce in toata lumea jucatorii din media online se simt mai incurajati decat oricand sa-si dezvolte platformele, astfel incat sa fie cat mai atragatori in ochii unor potentiali investitori, in Romania lucrurile raman la acelasi stadiu pentru ca, deocamdata, este prematur sa vorbim despre tranzactii, oricat de mici ar fi ele. "Da, vom avea tranzactii mari in media online cand se vor intampla concomitent doua aspecte: media online va fi una de valoare, si suntem pe drumul cel bun, si vor exista oameni interesati sa investeasca. Dar nu cred ca vom avea curand astfel de tranzactii - cel putin nu la sume similare cu Huffington Post", crede Alex Visa, managing partner la Hyperactive, agentia de digital media a grupului Lowe. Drumul cel bun despre care vorbeste Visa este confirmat si de Ionut Oprea. "Suntem tara din Europa de Est in care blogul a devenit o institutie media si in care avem cea mai bine agregata dezvoltare a publicitatii pe bloguri." Acesta precizeaza, totusi, ca ne-ar mai lipsi ceva - cat mai multe bloguri nisate, bine structurate si puternic impinse din spate prin bugete pentru a crea comunitati cat mai mari de utilizatori.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro