Prietenii lui iPod

Postat la 13 martie 2007 2 afişări

Cu peste 90 de milioane de playere vandute in lumea intreaga de la lansarea sa in 2001, iPod a dat startul unei industrii de accesorii aducatoare de bani. Cel putin 3.000 de feluri de accesorii pentru iPod au primit binecuvantarea producatorului Apple - cele mai multe fiind articole simple: cutii, casti si sisteme de amplificare a vocii, inclusiv linia SoundDock de 300 $ produsa de Bose.

Cu peste 90 de milioane de playere vandute in lumea intreaga de la lansarea sa in 2001, iPod a dat startul unei industrii de accesorii aducatoare de bani. Cel putin 3.000 de feluri de accesorii pentru iPod au primit binecuvantarea producatorului Apple - cele mai multe fiind articole simple: cutii, casti si sisteme de amplificare a vocii, inclusiv linia SoundDock de 300 $ produsa de Bose.

 

Dar o alta tendinta incepe sa se manifeste, una mai ludica si nu intotdeauna cu aprobarea sau cu stirea Apple. Spuneti-i iProstii, un numar din ce in ce mai mare de produse in care distractia primeaza asupra functionalitatii si aspectul dragut sau uneori ireverentios te lasa cu gura cascata. Toate aceste obiecte, unele care costa doar in jur de 10 dolari, au fost create ca sa se conecteze la un iPod sau, in multe cazuri, la orice sursa audio care are o mufa audio standard de 3,5 mm.

 

Toamna trecuta, KNG America a lansat un DJ robot, animat cu pupitre rotative si boxe stereo cu leduri albastre. Botezat FUNKit, dispozitivul, care costa cam 100 de dolari, este special creat pentru iPod. Cand playerul ii este atasat, el se transforma in jumatatea superioara a unui DJ care vibreaza in ritmul muzicii si turuie fraze ca "Prinde ritmul", in vreme ce cu mana dreapta zgarie un disc de vinil.

 

"Oamenii au vazut popularitatea iPod si au incercat sa vada cum pot profita de ea, cam cum fac pestii paraziti care inoata pe sub rechini", spune Shelly Hirsch, specialist in marketingul industriei de jucarii si director executiv al Beacon Media Group.

 

Greg Joswiak, vicepresedinte pentru marketingul produselor iPod la Apple, spune ca numarul crescand de produse create ca sa se conecteze la un iPod sustine ideea ca respectivul player a devenit un "fenomen cultural". "Daca privesti din punctul de vedere al consumatorilor, acestia au un produs electronic de consum ce devine tot mai valoros cu trecerea timpului", spune Joswiak. "Adaugam aceste accesorii, adaugand si capacitati noi."

 

Orice accesoriu cu boxa care se ataseaza la un iPod prin intermediul mufei speciale de la baza playerului trebuie sa fie licentiat de Apple, precizeaza Joswiak. Cele ce au obtinut aceasta aprobare, inclusiv FUNKit, permit de obicei si controlul total la iPod, prin sistemul de boxe, si pot incarca si bateriile iPod.

 

Cele care nu primesc aprobarea si care nu sunt socotite in randul accesoriilor oficiale iPod sunt "mai putin interesante", spune Greg Joswiak. Aceasta nu i-a descurajat insa pe producatori de jucarii precum Lee Schneider, presedinte al Commonwealth Toy & Novelty Company, un producator major de jucarii din plus si de papusi. "Noi ne uitam nu numai la industria de jucarii, dar si la ce se intampla in lume si tendintele din piata, dintr-o perspectiva a modei, dintr-o perspectiva tehnologica", a spus Schneider, inconjurat de rafturile din showroom-ul din New York al companiei, pline cu flora si fauna actionate pe baza de baterii. "Apoi luam si vedem cum putem interpreta aceste tendinte, prin obiecte pe care copiii si adolescentii sa vrea sa le aiba."

 

Anul trecut, spune el, "iPod-urile au devenit hit-ul mondial". Schneider spune ca el si directorii lui s-au intrebat un singur lucru: "Cum putem sa facem ceva care sa poata fi folosit impreuna cu iPod?".

 

La inceput, spune el, compania a inventat un nume care sa lege de iPod posibila sa linie de produse. Rezultatul a fost iPrieteni (iPals), denumire pe care Commonwealth a inregistrat-o si autorizat-o deindata. In continuare, compania a cautat sa defineasca personalitatea unui iPrieten.

 

Primul iPrieten, lansat anul trecut, a fost o creatura paroasa de plus care semana cu un extraterestru cu boxe in loc de ochii mari si flexibili. Parosul iPal se conecteaza la orice player audio cu o mufa standard, ocolind astfel nevoia de licenta iPod. Schneider spune ca iPrietenul original, care costa in jur de 25 de dolari, a fost proiectat pentru "pustoaicele care vor sa aiba ceva cool si distractiv in camera".

 

Apoi au aparut liniile Movin’ si Groovin’ de plante in ghivece, tot la 25 de dolari - "probabil cea mai buna lansare din istoria companiei mele", spune Schneider. Plantele, dintre care unele purtau ochelari de soare si altele o poseta roz peste o ramura acoperita cu frunze, se miscau in ritmul muzicii care izvora dintr-o boxa ascunsa in ghiveciul plantei.

 

Mai exista, de asemenea, si o linie de serpi care danseaza (ce urmeaza sa fie completata cu dragoni dansatori), ambele la 25 de dolari, la fel ca si boxe de plus pentru copii, numite Smonsters si Plumpers, la circa 15 dolari si Mini iPrieteni care vor costa 10 dolari. Tot in lucru se afla si o planta dansatoare de marimea unui pusti de clasa a treia ("o piesa pentru decorarea camerei") la 80 de dolari.

 

"Le consider un fel de Lava Lite (celebre lampi lansate in anii ‘60, folosite mai ales ca decoratiuni interioare - n.red.) ale anilor 2000", spune Schneider despre creatiile sale. Lantul de retail Sharper Image prezinta si o linie de sisteme audio pentru iPod. Unul este un model la scara, galben ca lamaia, al unui Volkswagen Beetle. Boxele sunt ascunse in roti si iPod-ul ar trebui sa "calatoreasca" pe scaunul din spate. La 100 de dolari, Beetle-ul este si ceas cu alarma digital, radio cu frecvente AM-FM cu telecomanda wireless si faruri care functioneaza.

 

Sharper Image ofera, de asemenea, si un ursulet la 40 de dolari, cu luminite incastrate in labute, care se aprind in ritmul muzicii. Un buzunar pe burtica ursuletului este pozitionat strategic ca sa adaposteasca un iPod. Sharper Image vinde si o statie integrata iPod cu un curcubeu de leduri colorate, ce pulseaza in ritmul muzicii redate de dispozitiv. Sistemul stereo vine in doua versiuni, una pentru 100 de dolari si una similara, care include si un subwoofer, la 150 de dolari.

 

Hirsch, expertul in marketing al industriei de jucarii, spune ca iPod-urile au devenit intr-atat de mult o parte a vietii de zi cu zi, incat - la fel ca si cu un ceas de mana - tehnologia care le sustine e considerata ca bun comun. "E aproape ca o magie", spune ea.

 

Printre primii care au intrat in aceasta magie a fost simpaticul catel I-DOG Interactive Music Companion al celor de la Hasbro. La 30 de dolari, este un dispozitiv robotic de o palma, cu boxa incorporata, care se misca in ritmul muzicii atunci cand este conectat la un player de muzica. Hasbro produce de asemenea o menajerie intreaga de I-animale, inclusiv catelusi, pisici si pesti. Luna aceasta a adaugat un pinguin la 20 de dolari, numit I-CY, care bate din aripi in timp ce burtica i se misca in ritmul muzicii.

 

Fara sa se lase mai prejos, producatorul papusilor Barbie, Mattel, a lansat papusile interactive Chat Divas Barbie la 30 de dolari. Papusa poate sa vorbeasca la telefonul mobil tinut intr-o mana si sa faca karaoke cu un microfon tinut in cealalta. Aparatul de karaoke cu baterii functioneaza ca o boxa pentru playerul de muzica, in timp ce Barbie isi misca buzele si capul in ritmul muzicii.

 

MGA Entertainment a luat-o intr-o directie diferita. Compania a creat jucaria i-Bratz i-Petz Piggy la 25 de dolari - un porcusor de plastic actionabil prin comenzi tactile, care danseaza pe muzica pe care o reda. Se aprinde, isi intoarce capul si chiar bate din aripile lui de porc cu potential de zbor.

 

Si chiar daca nu s-ar putea califica drept jucarie, Atech Flash Technology a venit cu un accesoriu care ar putea starni totusi un zambet. Este suportul de hartie igienica Stereo Dock pentru iPod. Vandut pentru 100 de dolari (130 de dolari, cu tot cu acumulatorul reincarcabil), poate fi inclusiv detasat de perete si folosit ca sistem audio portabil. George Yang, directorul de marketing de la Atech, cu birouri in Taiwan si Fremont, California, spune ca produsul, licentiat Apple, a fost bine primit la expozitiile de profil. "Toti rad sanatos cand il vad", spune el. Cat despre Apple, adauga el, "este un PR bun pentru ei".

 

Traducere si adaptare Mihai MitricA

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
Prietenii lui iPod
/special/prietenii-lui-ipod-1008531
1008531
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.