Cheltuielile cu tigarile si bautura, mai mare decat cele cu mancarea
Criza economica nu a dus la o scadere a sumelor cheltuite pe vicii in Romania ci dimpotriva. In timp ce consumul de carne sau produse de ingrijire este in scadere, vanzarile de tutun si alcool inregistreaza cresteri, surclasand net alimentele. Cititi care sunt cele mai cumparate produse de catre romani.
Cele mai mari piete din domeniul bunurilor de larg consum atrag cheltuieli anuale ce se apropie de 6 miliarde de euro. Anul trecut, produsele alimentare si nealimentare au avut vanzari cu 18% mai mari decat in anul anterior, valoare ce ar urma sa creasca si anul acesta, desi mai modest, conform estimarilor BUSINESS Magazin.
Aflate ani in sir in umbra domeniilor cu cresteri explozive - auto, constructii, imobiliar sau retailul electro-IT - vanzarile de bunuri de larg consum (FMCG) formeaza acum zona in care managerii isi fac cele mai putine griji pentru cifrele de afaceri si profitabilitate. Cel putin comparativ cu domeniile mai sus mentionate, pe care criza le-a adus in situatia sa se restranga spectaculos.
Pe parcursul intregului an trecut, cheltuielile alocate gospodariei (ce reunesc produsele alimentare si nealimentare) au inregistrat cresteri de 18%, declara Bogdana Baltasiu, client sales & service manager pentru divizia de retail measurement & consumer research din cadrul companiei de cercetare de piata Nielsen. "Ne asteptam ca in continuare cheltuielile pe gospodarie sa se mentina, deoarece consumatorii declara ca nu renunta la produsele de stricta necesitate", explica Baltasiu. Reducerea bugetului pentru consum, ca efect al crizei, are in schimb impact in alta parte - la haine, produse de folosinta indelungata (electronice si electrocasnice), vacante si distractii sau benzina si utilitati.
Reducerea fumatului este o alta solutie de a face economii, indica declaratiile inregistrate de studiul Shopper Trends 2009, realizat de Nielsen, in conditiile in care datele din piata indica faptul ca viciile (tutunul si bauturile) scot din buzunarul consumatorilor peste 3 miliarde de euro anual. Valoarea vanzarilor de tutun a crescut abrupt in ultimii ani, inclusiv din cauza taxelor impuse. Astfel, chiar daca vanzarile din retail au depasit anul trecut 1,8 miliarde de euro, conform informatiilor Nielsen, valoarea totala a pietei (cu tot cu vanzarile din HoReCa) s-a apropiat de 2,5 miliarde de euro, urmand ca anul acesta sa depaseasca 3 miliarde de euro. Aceasta face ca piata tutunului sa se plaseze pe un confortabil loc 1 in topul pietelor din FMCG, cu o valoare de peste doua ori mai mare decat a ocupantei locului secund - berea.
"Comparativ cu primele 6 luni din 2008, vanzarile de tigarete au crescut cu peste 10% in volum si mai mult de 37% in valoare", spune Gilda Lazar, director de corporate affairs la Japan Tobacco International, al treilea producator de pe piata tutunului. Compania, care detine o cota valorica de 24% din vanzarile legale de tigarete, a realizat anul trecut o cifra de afaceri de 382 de milioane de euro, in crestere cu 23% fata de 2007. Pe primele doua pozitii se plaseaza British American Tobacco (45%, in valoare), cu o cifra de afaceri de 978 de milioane de euro anul trecut si Philip Morris (30% in valoare) cu vanzari de 616 milioane de euro in 2008.
Vanzarile de produse din tutun au crescut accelerat in ultimii trei ani, ajungand in prezent la o valoare dubla fata de 2006 (1,5 miliarde de euro). Lazar spune ca aceasta piata este atipica, mai ales in perioada de criza: vanzarile scad mai ales in categoria produselor ale caror preturi ar trebui sa fie (dar nu mai sunt) accesibile. "Cu alte cuvinte, cine are bani fumeaza tigarete premium, cine nu - fumeaza contrabanda", adauga Lazar.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro