Top BM: Care sunt cele mai scumpe avioane private din Romania (galerie foto)
Anul trecut, doi oameni de afaceri romani au cumparat cele mai scumpe doua avioane private care au fost vreodata inmatriculate in Romania. Nota de plata pentru cele doua achizitii a fost de peste 60 de milioane de dolari si a dus o piata aflata la inceput in jurul a aproape 100 de milioane de dolari.
Diferenta intre un avion in care poti sta in picioare si un avion in care nu poti sta in picioare este de 10 milioane de dolari", spune zambind Radu Merica, directorul general al ECE si unul dintre oamenii de afaceri romani posesori ai unui avion privat. Radu Merica detine un avion Cirrus SR 20, numit si "Mercedesul avioanelor mici", fiind avionul pe care il piloteaza si Angelina Jolie, si este unul dintre putinii posesori de avion privat care piloteaza. De fapt, piata avioanelor mici este impartita intre posesorii de business jet-uri (avioane scumpe, de peste 5-10 milioane de dolari, cu finisaje de lux, care au nevoie de unul sau chiar doi piloti) si avioanele sub 1 milion de dolari sau chiar sub 100.000 de dolari la mana a doua, care de obicei sunt pilotate de catre proprietari. Acestea din urma se caracterizeaza printr-un interior asemanator cu cel al unei masini (de obicei au patru locuri, doua in fata si doua in spate), prin faptul ca au elice si o autonomie de zbor de maximum trei ore.
Pretul accesibil, de multe ori asemanator cu al unei limuzine, a atras multi cumparatori de astfel de aeronave, dintre care multi sunt pasionati de zbor si au licente de pilot. Toti acesti factori au facut ca aceste aeronave cu doua-patru locuri si cu preturi care pot pleca si de la 50.000 de dolari sa reprezinte cea mai mare parte din cele 84 de avioane private care au fost inmatriculate in Romania din 2001 pana anul trecut. Posesorii de avioane usoare sunt oameni de afaceri dintre cei mai diversi, de la manageri expati pana la oameni de afaceri locali: Peter Simon (directorul ABB Romania detine un avion Cessna ultrausor), Calin Costan (proprietarul grupului brasovean ICCO detine un avion Diamond, de asemenea model ultrausor) sau Danut Prisecariu (om de afaceri iesean care detine un Cessna model usor).
Avioanele personale ale oamenilor de afaceri romani au fost cumparate fie din pasiune, fie din nevoia de transport rapid, fie din dorinta de a le folosi atat in scop personal, cat si pentru a le inchiria mai departe. Cum din prima categorie nu a reusit sa se contureze o piata in Romania, in special din cauza dificultatilor de ordin birocratic (lipsa reglementarilor pentru aviatia generala sau lipsa aerodroamelor) - dupa cum spune Dorin Ivascu, directorul companiei Regional Air Services -, piata s-a conturat pana la urma prin combinarea pasiunii pentru zbor a proprietarilor cu infiintarea de companii de business jet sau aerotaxi. El insusi proprietar al unui avion Hawker Beechcraft Kingair B 200 (cel mai raspandit avion de business in Europa conform publicatiei Fly Corporate Magazine 2008), Dorin Ivascu a infiintat o scoala de pilotaj pe aerodromul din Tuzla, dar ofera si servicii de aerotaxi de pe Baneasa. In aceste doua scopuri, are o flota formata din sase avioane si doua elicoptere.
Mai multe companii de aerotaxi au inceput sa opereze in Romania anul trecut; este vorba de companii romanesti precum Direct Aero Services (detinuta de omul de afaceri Nelu Iordache, proprietarul companiei aeriene Blue Air si a companiei de constructii Romstrade), dar si companii straine precum Mia Airlines sau NetJets, compania miliardarului american Warren Buffett, reprezentata in România de Mike Costache, brand managerul local al companiei Maserati. NetJets a avut anul trecut o medie de 1,4 zboruri pe zi catre si dinspre România, in crestere cu aproape 300% fata de anul 2007, dupa cum arata datele furnizate de companie. Exemplul dat de Net Jets a depasit insa cresterea pietei, care a fost de 40% fata de 2007, dupa cum arata datele Directiei de Aviatie Civila din Ministerul Transporturilor.
Cresterea pietei de profil a facut ca achizitiile de avioane sa se inmulteasca anul trecut. Astfel, in 2008 au fost achizitionate de oameni de afaceri romani doua avioane in care proprietarii pot sta in picioare si pot efectua si zboruri de mediu curier sau chiar de lung curier. Iar daca avioanele mai ieftine ajung la pretul unei limuzine, cel mai scump avion inmatriculat in Romania anul trecut trece de 40 de milioane de dolari si a fost cumparat de omul de afaceri Ion Tiriac.
Aflati in continure cum criza ieftineste avioanele, mai ales pe cele la mana a doua.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro