Profitul dulce din clătite

Autor: Ioana Matei Postat la 22 martie 2018 2889 afişări

După aproape 20 de ani de muncă în domeniul comunicării, Georgiana Gheorghe a ales să dezvolte un business pe placul românilor cu un ritm de viaţă alert: clătitele gata făcute, ce pot fi cumpărate direct de pe rafturile magazinelor. De unde a venit această idee şi în ce au constat etapele dezvoltării acesteia, a povestit antreprenoarea în cadrul celui mai recent material video Smart Business.

”Antreprenoriatul este o stare de spirit, înseamnă libertate, senzaţia că faci ceva cu sens, nu că aş fi făcut ceva fără sens înainte, dar, după mai mulţi de ani de comunicare, îmi doream altceva, astfel că la jumătatea vieţii m-am reinventat“, descrie Georgiana Gheorghe motivele pentru care a ales să mizeze pe propria afacere după mai mulţi ani de corporaţie. Ea a lansat recent businessul Clatette, pe care îl descrie drept prima ”fabrică de clătite ready made (gata făcute n.red)“. Afacerea Clatette este format în prezent dintr-un atelier de producţie, dotat cu utilaje de producţie, de ambalare, de depozitare, precum şi o maşină de livrare. Tipul de business este B2B2C: Gheorghe nu se adresează direct persoanelor fizice, ci lanţurilor de hipermarketuri, şcolilor şi grădiniţelor, precum şi zonei corporate (cantine, petreceri corporate). Auchan este primul lanţ de hipermarketuri  cu care au semnat un contract; în prezent clătitele Georgiane Gheorghe ajung în patru unităţi ale retailerului francez. ”După trei săptămâni de colaborare, am observat că lucrurile se mişcă foarte bine, au crescut comenzile de la o săptămână la alta, vedem preferinţe pentru anumite reţete“, descrie Gheorghe modul în care a fost primit produsul pe piaţă.

n ceea ce îi priveşte pe clienţi, ei sunt consumatori tineri, moderni, din mediul urban, foarte activi, care preferă să petreacă relaxat cât mai mult din timpul liber cu prietenii sau cu familia. ”Am gândit acest produs având în minte două lucruri: femeia modernă, mai mult sau mai puţin sofisticată, independentă, foarte activă, care preferă să petreacă fără griji cât mai mult timp cu familia sau cu prietenii, fără să petreacă prea mult timp în bucătărie, dar care este totuşi foarte atentă la eticheta produselor pe care le achiziţionează şi le pregăteşte pentru cei dragi.“

Georgiana Gheorghe povesteşte că ideea unui astfel de proiect i-a venit în urmă cu câţiva ani, inspirată de afacerile de familie din Bretania, unde sunt foarte populare clătităriile, aşa numitele «créperie»; produsul principal comercializat în acestea sunt clătitelele, cu foarte multe reţete, multe umpluturi, iar de cele mai multe ori, acestea sunt asociate cu diferite sortimente de vin. Totodată, pe rafturile magazinelor din această regiune existau multe sortimente de clătite gata făcute. Totuşi, în 2012, ideea unui business cu clătite gata făcute nu era fezabilă pentru antreprenoare, din cauza costurilor mari ale utilajelor de producţie: ”Sunt de la foarte scumpe, la extraordinar de scumpe - cele performante costă mai mult decât o vilă“, explică în mod plastic antreprenoarea.

A decis astfel să înceapă cu un food truck, în care vindea clătite făcute pe loc; însă acesta nu a generat rezultate foarte bune, în contextul în care piaţa de street food nu era dezvoltată la vremea aceea; totodată a ajuns la concluzia că nu îi place un astfel de model de business, care presupunea participarea la târguri, festivaluri - ”Nu aşa îmi doream să îmi trăiesc viaţa“. Chiar dacă în cele din urmă a vândut food truck-ul, a reuşit să îşi facă o idee referitoare la preferinţele clienţilor: oamenii comandau clătite pentru acasă, dar ei nu puteau satisfice aceste livrări în lipsa unei componente de distribuţie. Valoarea investiţiei în business a ajuns, până în prezent, la aproximativ 130.000 de euro, urmare a două finanţări bancare (Banca Transilvania şi BCR) în valoare de 450.000 lei, precum şi a propriului capital şi a împrumuturilor de la prieteni. Banii au fost direcţionaţi în amenajarea spaţiului, utilajelor de producţie şi ambalare, maşinii de transport, softurilor de gestiune, echipamentelor de lucru etc.. La acestea s-au adăugat ajutorul prietenilor: ”de exemplu, pe partea de siguranţă alimentară, pe partea de etichete“.

Când vine vorba despre provocările acestui business, dacă la început ar fi pus pe primul loc obţinerea autorizaţiilor, Georgiana Gheorghe a ajuns în prezent la concluzia că aceasta este data de vânzare către marile lanţuri de hipermarketuri. ”Este un produs de nişă şi îţi trebuie foarte mare deschidere ca să primeşti un răspuns pozitiv, am bătut la multe uşi unde ni s-a spus «pa», am bătut la alte uşi care s-au deschis.“ n afară de Auchan poartă discuţii cu reprezentanţii a două alte lanţuri de hipermarketuri, vor începe discuţiile cu un al treilea; la acestea se adaugă dezvoltarea parteneriatelor din HoReCa. ”Vrem să fim prezenţi în cel puţin încă două reţele de comerţ modern, să avem şi o zonă corporate; un alt obiectiv este introducerea a două produse noi, clătitele americane, plus produsul pentru ready to go, care este destinat reţelelor to go, fie ele benzinării sau cafenele to go.“ Capacitatea de producţie este de mai multe mii de foi de clătite zilnic: ”Capacitatea noastră este de mai multe mii de foi de clătite zilnic, e un produs cu durată mică la raft, 10 zile, dacă avem comenzi săptămânale, putem să avem un grafic de producţie rezonabil, totul poate să fie lin“.

Georgiana Gheorghe a ales antreprenoriatul după 10 ani de muncă în mediul corporatist, în domeniul comunicării: şi-a început parcursul profesional în cadrul companiei de produse farmaceutice A&D Pharma (2001-2007), ulterior a preluat rolul de communication manager la Danone România. A păstrat această funcţie până în 2012, când a început să dezvolte afacerea iniţială cu clătite. ncepând cu anul 2008, a început să dezvolte şi propria firmă de comunicare şi relaţii publice, Presage, de care se ocupă şi în prezent (Clatette face de altfel parte din grupul de firme cu capital românesc Presage şi Micro Food Company). Din punctul ei de vedere, secretele reuşitei se leagă de un cumul de factori: ”Antreprenorii trebuie să fie perseverenţi, să creadă foarte mult în ideea lor, dacă nu cred, nu au şanse foarte mari de reuşită; în plus, trebuie să fie pregătiţi să muncească 12-18 ore pe zi; e adevărată vorba cu 1% inspiraţie, 99% transpiraţie, trebuie să fie pregătiţi de sacrificii, să fie pregătiţi să mănânce doar un covrig de dimineaţă şi următoarea masă să o ia peste mai multe de ore, să fie pasionaţi de ceea ce fac - dacă nu sunt aceste ingrediente, şansele nu sunt foarte mari“.

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.