Strategia celor mici sau cum trece un antreprenor prin criză

Autor: Razvan Muresan Postat la 30 septembrie 2011 94 afişări

“De ce să te lupţi cu multinaţionalele când poţi să-i faci partenerii tăi?” Motto-ul după care se ghidează Octavian Bădescu, şeful Delivery Solutions, l-a ajutat să treacă liniştit prin criză şi cu businessul de curierat, şi cu cel de audit în retail.

Octavian Bădescu lucra acum zece ani ca agent de vânzări în curierat. A avansat treptat până la funcţia de director de vânzări la Alo Curier şi, ulterior, timp de patru ani de zile a fost director general la aceeaşi companie, dar şi acţionar minoritar. "Am plecat de la Alo Curier pentru că viziunea mea ca director general pentru dezvoltarea companiei n-a mai coincis cu cea a acţionarilor. Eu eram mai prudent, ei vedeau o dezvoltare mai accelerată", îşi aminteşte Bădescu. Este de fapt unul dintre momentele des întâlnite în viaţa unui om de afaceri, când ideea de a porni pe cont propriu e alimentată tot mai mult de regulile stricte din companie. Şi aşa s-a întâmplat. În 2006 a decis să treacă pentru o perioadă în breasla consultanţilor şi să lucreze pentru curieriştii de la DPD, care analizau la momentul respectiv cum să intre pe piaţa din România şi Bulgaria. Iar cu expertiza învăţată de la francezi a decis să pornească propriul său business.

Sameday Courier a fost gândit ca un proiect de nişă axat pe livrări rapide şi pe servicii tailor-made. A pornit în 2007, la început într-o formulă mai restrânsă, însă ulterior a recrutat o parte dintre foştii colegi de la Alo Curier. Lucian Baltaru, în prezent director executiv şi acţionar minoritar, l-a contactat pentru că lucrurile nu mai mergeau foarte bine, moment în care a înglobat o mare parte din echipa de bază a acelei companii aflate deja într-o situaţie mai delicată. "Am intrat atunci într-o fază de dezvoltare accelerată. Piaţa creştea, aveam experienţă pe această zonă, deci n-a fost foarte greu", îşi aminteşte Bădescu. El vorbeşte despre marele avantaj pe care businessul i l-a oferit de la început: acela că nu mai există jucători în curierat atât de nişaţi. Piaţa este tot mai aglomerată, iar Bădescu crede că sunt foarte multe companii generaliste raportat la potenţialul pieţei. "Nu pot exista mult timp în condiţii profitabile toate aceste companii. Lucru care s-a şi observat în timp - au căzut firme." După achiziţiile operatorilor locali, piaţa de curierat este dominată de nume mari precum DHL, TNT, UPS, FedEx şi DPD. La nivel mondial există însă un segment de piaţă al companiilor care livrează în aceeaşi zi, definit de companii ca TimeMatters sau World Courier.

Exact aceste segment e vizat de Sameday Courier - o piaţă mai scumpă, de volume mai mici, care înseamnă circa 6-7% din valoarea pieţei totale. Oficialii companiei spun însă că, în România, livrările rapide nu înseamnă mai mult de 1-2% din total, dat fiind că puterea de cumpărare este mai redusă. Cumulat, curieriştii au însumat afaceri de circa 200 de milioane de euro în 2010. "În România nu există competitori care să se diferenţieze vizibil pe acest segment. Sunt cei şase mari şi alte câteva companii specializate pe livrări locale, cum e Fastius, sau Fancurier specializat la nivel naţional, dar nu internaţional", spune Bădescu. Totuşi, Sameday Courier oferă şi livrări a doua zi, mai ieftine, fie prin resurse proprii, când volumele sunt suficient de mari, fie prin subcontractori. Lucian Baltaru explică esenţa livrării în aceeaşi zi: "dacă doriţi să ajungă un colet imediat în Germania, un curier vine şi îl preia şi îl pune pe primul avion către destinaţie, indiferent de linia aeriană; e vorba de câteva ore de la momentul preluării şi până la livrarea la destinaţie; în ţară ajunge tot cu avionul, iar dacă e vorba de un oraş fără aeroport, un angajat îl va ridica de la cel mai apropiat şi îl va livra personal".

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

/actualitate/afaceri/strategia-celor-mici-sau-cum-trece-un-antreprenor-prin-criza-8817434
8817434
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.