Totul a început cu un magazin în cartierul bucureştean Militari. Anul acesta afacerea se îndreaptă spre venituri de 200 de milioane de euro
La doar câteva luni de la preluarea mandatului de CEO al liderului de echipamente sportive Decathlon pe piaţa locală, Jean-François Mace are clar trasat obiectivul pentru România: transformarea sportului într-un obicei pentru majoritatea românilor. Extinderea în ţară, într-un ritm de 3-4 magazine anual, precum şi investiţiile în spaţii logistice şi colaborările cu furnizorii locali vor sprijini, spune francezul, acest ţel.
„Credem în potenţialul acestei pieţe – când ai câţiva oameni care practică sporturi şi puţini oameni care îşi permit să cumpere articole sportive, acestea se traduc printr-o oportunitate uriaşă“, descrie francezul Jean-François Mace, CEO-ul Decathlon Romania, perspectiva sa asupra pieţei locale, la aproximativ patru luni de la preluarea mandatului de conducere a retailerului de echipamente sportive. Francezul a venit la cârma unei afaceri formate dintr-un lanţ de retail de 20 de magazine, un depozit de logistică lângă Bucureşti recent inagurat, precum şi colaborări cu producători locali de articole sportive. Per total, afacerea francezilor, ce au intrat pe piaţa locală în 2009 cu un magazin în cartierul bucureştean Militari, se îndreaptă anul acesta spre un prag de 200 de milioane de euro.
François Mace a ajuns să conducă afacerea din România după o perioadă de aproape aproape 10 ani în China, cu rolul de zone manager vice-CEO pe zona de sud a Chinei. Şi-a început cariera în companie în 1991, ca asistent de vânzări, încă din perioada studiilor de international business la CERAM Business School Sophia Antipolis din Franţa (1990-1993).
După finalizarea studiilor s-a întors la Decathlon în 1996, unde a avut mai multe roluri, în ţara natală, apoi în China, unde a evoluat până în funcţia de director zonal. în ceea ce priveşte decizia venirii sale aici, în locul lui Eric Mazillier, care a preluat din iulie rolul de CEO al Decathlon Africa de Sud, spune că a avut mai multe opţiuni – printre care preluarea conducerii unor afaceri în Kazahstan, Suedia sau Ucraina; a preferat însă România, prin prisma oportunităţilor dezvoltării businessului de aici, dar şi a lucrurilor auzite despre ţară de la cunoscuţi. ”Să fiu sincer, înainte de a veni aici nu ştiam foarte multe despre România; în primul rând pentru că am fost în Asia timp de zece ani. România nu este o ţară foarte bine cunoscută, nici măcar pentru francezi. Am contactat nişte cunoscuţi despre care ştiam că lucrează cu români sau că au vizitat ţara şi de fiecare dată feedbackul a fost foarte pozitiv, în special în ceea ce priveşte peisajul şi oamenii.“
În acelaşi timp, spune că nu îşi dorea să lucreze într-o piaţă a articolelor sportive saturată. ”Nu eram interesat să lucrez într-o ţară unde oamenii sunt foarte bogaţi şi piaţa articolelor sportive este foarte dezvoltată, cred că am avea mai puţine lucruri de adus în Suedia, de exemplu, decât în România“, îşi motivează el alegerea. La finalul anului trecut, businessul de care era responsabil ajunsese la în jur de 55 de magazine şi trei depozite (dintr-un total de 260 de magazine în China). Prima impresie, pe lângă diferenţa evidentă a nivelului de dezvoltare dintre ţara asiatică şi România, a fost că există şi câteva asemănări între cele două pieţe: ”Problema infrastructurii, a transportului public, care cauzează multe ambuteiaje de trafic în Bucureşti şi în alte oraşe mari din România, este comună. Dar este o ţară foarte sigură, oamenii sunt prietenoşi şi cred că are un potenţial imens pentru multe; oamenii sunt bine educaţi, condiţiile naturale sunt foarte bune pentru sporturi, ai totul ca să practici sporturi şi în termeni de turism există un potenţial imens în această ţară“.
Mace descrie şi asemănările pe care le observă între afacerea de aici şi cea de pe continentul asiatic: ”La fel cu ce facem în România, există încă o mare parte a populaţiei chineze care nu îşi permite să cumpere produse sportive, şi acolo, şi aici; strategia noastră s-a axat pe a face sportul accesibil pentru cât mai mulţi“. Cel mai recent inaugurat spaţiu al Decathlon este un depozit logistic aflat în Ştefăneştii de Jos (Ilfov); acesta va aproviziona trei ţări din Europa de Sud-Est: România, Bulgaria şi Grecia. Depozitul se întinde pe o suprafaţă de 29.000 mp şi va avea în stoc peste 1,5 milioane de articole sportive, iar zilnic vor fi livrate între 50.000 şi 180.000 produse, în funcţie de sezon şi comenzi. Potrivit reprezentanţilor companiei, discuţiile referitoare la alegerea spaţiului pe care a fost construit depozitul au început în luna iunie a anului trecut, iar construcţia propriu-zisă a durat şapte luni; spaţiul este dezvoltat şi închiriat de la belgienii de la Warehouses de Pauw. ”Piaţa este mai mare, modelul nostru de business funcţionează bine aici şi populaţia este mai mare decât în Grecia sau Bulgaria.
”Suntem aici din 2009, chiar înaintea acestui termen cu producţia, astfel că ştim că funcţionează bine modelul de afacere de aici. Investiţia în acest depozit este cu siguranţă bună, iar amortizarea acesteia va fi foarte rapidă„, descrie şeful Decathlon câteva dintre motivele deciziei deschiderii spaţiului logistic din România, fără să specifice cu exactitate orizontul de timp destinat amortizării investiţiei de aici. în cadrul depozitului lucrează deja 110 angajaţi, iar planul companiei este ca numărul lor să ajungă la 150 până în ianuarie şi la 200 până anul viitor. Angajaţii sunt recrutaţi din Bucureşti, Ploieşti şi din satele învecinate depozitului. Mace spune că şi-a propus ca în viitor să extindă suprafaţa depozitului cu 10.000 mp, iar pasul următor va fi deschiderea unui al doilea depozit, mai mic, în nordul ţării.
”Avem posibilitatea şi cred că vom face acest lucru în următorii trei ani, depinzând de evoluţia afacerii. Acum putem acoperi Bucureştiul, oraşele din apropiere, dar, pentru nordul României credem că în viitor vom avea nevoie de un depozit mai mic ce ar putea fi în Cluj sau în Iaşi - astfel încât să putem să livrăm produsele foarte repede.„ Acest pas este condiţionat de evoluţia afacerii pe pieţe noi precum Bulgaria, Grecia sau Israel, cea de-a patra piaţă unde plănuiesc să livreze din depozitul din Bucureşti.
În ceea ce priveşte retailul, de la începutul anului 2017, reţeaua a fost dezvoltată cu un nou magazin – centrul comercial din Botoşani, cel de-al cincilea din zona Moldovei. De asemenea, în acest an a fost extins şi magazinul Decathlon Pallady, care din luna august dispune de o suprafaţă dublă: 4.200 mp.
Printre planurile pe termen scurt ale retailerului se află şi deschiderea a încă două magazine până la finalul anului – în Piatra Neamţ, printr-o investiţie de 650.000 de euro, şi în Buzău, unde francezii plănuiesc să investească 800.000 de euro.
Planurile de viitor ale retailerului sportiv sunt extinderea într-un ritm de 3-4 noi magazine anual - ”nu vom ajunge la 200 de magazine, dar vom menţine ritmul deschiderilor deocamdată“.
CEO-ul Decathlon spune că oportunitatea pe piaţa locală este adusă şi de faptul că şi-au propus să continue să scadă preţurile produselor; în ultimii trei ani, preţurile s-au redus, în medie, cu 10% pe an. ”Pentru aceasta avem nevoie de logistică şi de producţie, fiindcă dacă producem local - bicicletele, de pildă - aceasta este o modalitate de a reduce preţul de vânzare a acestora.“
Nu a precizat numărul de furnizori din România, însă subliniază că parteneriatele cu ei sunt pe termen lung. ”Nu avem mulţi, pentru cycling avem doi - dar producem mult. De fiecare dată când semnăm un parteneriat cu furnizorii, este pe termen lung. Filosofia este că ne «căsătorim» pe viaţă, astfel încât să avem un parteneriat foarte puternic, în trei ani vrem să ajungem la 1,5 milioane de biciclete produse în România. Nu vom creşte numărul de parteneri, dar cei care lucrează pentru noi vor creşte producţia.“
CEO-ul Decathlon subliniază că planurile pentru piaţa locală sunt pe termen lung. ”Investim mult, în producţie, logistică, retail; costurile cresc, salariile de asemenea, ceea ce nu este rău fiindcă oamenii vor avea mai mulţi bani pentru consum, aşadar credem în scopul nostru şi avem încredere din partea acţionarilor noştri să continuăm să investim în România. Nu am planificat deloc să reducem investiţiile până acum.“ El nu precizează care este cota de piaţă a companiei, devenită lider pe piaţa echipamentelor sportive din România, însă spune că obiectivul fixat este ca 80% din populaţie să facă sporturi pe care şi le permit – ”în loc de cotă de piaţă, ar fi foarte bine pentru oameni dacă mai mulţi şi-ar permite să facă sport“.
Legat de sporturile pe care el însuşi le joacă, spune că este pasionat de tenis şi a făcut chiar performanţă în domeniu anterior, până să se accidenteze, iar acum joacă de 1-3 ori pe săptămână. Iar despre filosofia sa de afaceri, noul CEO al companiei din România spune: ”Cred cu tărie că deciziile trebuie să fie luate de oamenii care vor fi cel mai afectaţi de o anumită decizie; acest lucru înseamnă că oamenii trebuie să aibă o autonomie puternică, oricare ar fi poziţiile lor. Desigur că atunci când oamenii iau decizii, fac câteodată şi greşeli, dar în ce priveşte responsabilitatea, învaţă mult, subsidiaritatea este un cuvânt cheie în Decathlon“, explică el principiile prin care se ghidează în conducerea echipei de aproximativ 1.000 de angajaţi de pe piaţa locală.
Decathlon este liderul unei pieţe de peste jumătate de miliard de euro anual, potrivit ZF, şi este văzut ca un discounter datorită politicii sale de preţ; printre companiile cu care concurează se află atât magazine specializate precum Hervis sau Intersport, cât şi cu magazine monobrand ca Nike sau Adidas, cu lanţurile de hipermarketuri şi supermarketuri şi cu jucătorii online.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro