Austriecii care deţin producătorul de plăci ceramice Sanex din Cluj vor să facă o fabrică nouă în acelaşi judeţ, cu o investiţie de 700 mil. lei, pentru care au aplicat la finanţare prin ConstructPlus

Autor: Alina-Elena Vasiliu Postat la 19 septembrie 2024 109 afişări

Grupul austriac Lasselsberger, care deţine în România producătorul de plăci ceramice Sanex din Cluj-Napoca, a avansat cea mai ridicată investiţie dintre cele propuse pentru accesarea fondurilor ConstructPlus, solicitând ajutor de stat pentru a face o fabrică de plăci şi dale din ceramică în valoare totală de 699 de milioane de lei.

Austriecii care deţin producătorul de plăci ceramice Sanex din Cluj vor să facă o fabrică nouă în acelaşi judeţ, cu o investiţie de 700 mil. lei, pentru care au aplicat la finanţare prin ConstructPlus

Proiectul propus de Lasselsberger a obţinut scorul de 100 de puncte în urma unei prime analize a Ministerului Economiei, care verifică acum din nou toate proiectele pentru a decide pe care le va finanţa în cele din urmă Investiţia de la Sănduleşti a fost prezentată prin intermediul companiei Lasselsberger SA, cu afaceri de 8 milioane de lei şi patru angajaţi.

Grupul austriac Lasselsberger, care deţine în România producătorul de plăci ceramice Sanex din Cluj-Napoca, a avansat cea mai ridicată investiţie dintre cele propuse pentru accesarea fondurilor ConstructPlus, solicitând ajutor de stat pentru a face o fabrică de plăci şi dale din ceramică în valoare totală de 699 de milioane de lei.

Unitatea de producţie ar urma să fie amplasată în loca­litatea Sănduleşti din judeţul Cluj, iar valoarea ajutorului de stat solicitat este de 133 de mili­oane de lei.

Proiectul propus de Lasselsberger a obţinut scorul de 100 de puncte în urma unei prime analize a Ministerului Economiei, care verifică acum din nou toate proiectele pentru a decide pe care le va finanţa în cele din urmă. În total, douăzeci de companii au obţinut scor de 100 de puncte în prima etapă. Nu toate vor beneficia însă de finanţare.

Reprezentanţii Sanex nu au dorit să răspundă întrebă­rilor ZF cu privire la această nouă fabrică.

Investiţia de la Sănduleşti a fost prezentată prin interme­diul companiei Lasselsberger SA, cu afaceri de 8 milioane de lei şi patru angajaţi.

Firma este controlată de o altă com­panie din Ungaria, Zalakeramia RT, şi este diferită de Sanex SA, entitatea prin care se derulează activitatea fabricii de plăci ceramice din Cluj-Napoca. Aceasta a avut în 2023 o cifră de afaceri de 231 mil. lei, în creştere cu 7% faţă de 2022, şi 409 angajaţi, conform datelor de pe site-ul Ministerului de Finanţe. În ambele firme – Lasselsberger şi Sanex – administrator este Petrişor Grindeanu, cel care deţine şi rolul de CEO pentru Sanex. Lasselsberger este un grup de companii cu centre regionale în Austria, Ungaria, Cehia, Slovacia, România şi Rusia.

Fabrica Sanex de la Cluj are o capacitate totală de producţie de peste opt milioane de metri pătraţi anual, brandul sub care sunt vândute produsele fiind Cesarom. Producţia a început în 1970, iar trei decenii mai târziu fabrica trecea printr-un proces de retehnologizare. În 2004, Cesarom şi Sanex au devenit afiliate la Lasselsberger Group, unul dintre cei mai mari producători europeni de plăci ceramice şi materiale de construcţii.

Sanex este singurul producător de plăci ceramice de pe piaţa locală, restul companiilor active pe această piaţă fiind doar distribuitori. Pe piaţa plăcilor ceramice, mai concurează importatorul de gresie, faianţă, granit, marmură şi piatră recompusă Dan Serv din Bucureşti, importatorul KAI Ceramics, parte a producătorului bulgar de plăci ceramice KAI, şi alţii.

Lasselsberger s-a mai bazat şi în trecut în dezvoltarea sa pe piaţa locală pe accesarea ajutoarelor de stat. În 2023 însă, compania a ajuns pe lista firmelor respinse de la acest sprijin, în urma unei selecţii făcute de Ministerul de Finanţe. Reprezentanţii companiei spuneau însă atunci că au în vedere să ducă planurile la capăt chiar şi în ciuda acestei decizii a statului.

În 2022, Sanex a făcut investiţii de aproximativ zece milioane de lei, iar cea mai mare parte a lor a fost direcţionată spre dezvoltarea unei linii de rectificare a plăcilor ceramice, retehnologizarea liniilor existente cu echipamente de sortare automatizată de ultimă oră şi lansarea de noi game de produse. De asemenea, cu o investiţie de un milion de euro, a fost deschis un showroom în Bucureşti, unde se găsesc produsele Cesarom, brandul dezvoltat la Cluj-Napoca.

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.