„Cerul e limita“ pentru preţuri: vara anului 2023 va fi cea în care românii îşi vor face cele mai scumpe vacanţe
Două bilete dus-întors pe ruta Bucureşti-Lisabona, în perioada 26-29 mai, costă în total 6.500 lei la Wizz Air, companie care se poziţionează a fi low-cost.
♦ Adrian Ionaşcu, specialist în aviaţie: „Să ne aşteptăm la o creştere în continuare a preţurilor biletelor de avion.“
Două bilete dus-întors pe ruta Bucureşti-Lisabona, în perioada 26-29 mai, costă în total 6.500 lei la Wizz Air, companie care se poziţionează a fi low-cost. În această sumă nu sunt incluse bagajul de cală, locul sau orice alt serviciu adiacent.
Preţul este de 5-6 ori mai mare decât acum doi ani, spre exemplu, iar asta în contextul în care pe aceeaşi rută nu mai există nicio altă companie aeriană care operează zbor direct, după ce Blue Air a ieşit din piaţă. Aceeaşi este situaţia pe mai multe destinaţii unde compania Wizz Air a rămas „să facă regulile“, după ce şi Tarom a scos din portofoliu anumite aeroporturi, cum ar fi Barcelona.
În ultimele luni, preţurile la bilete de avion au explodat pentru cele mai multe destinaţii europene, mai ales în sezonul estival, când companiile aeriene low-cost Wizz Air şi Ryanair - cei mai mari operatori din piaţa locală după numărul de pasageri - şi-au majorat tarifele şi de 5-6 ori faţă de aceeaşi perioadă din 2021, arată o analiză a ZF.
Astfel, vara anului 2023 ar putea aduce cele mai mari preţuri la vacanţe pentru românii care aleg să îşi facă unul sau mai multe concedii în destinaţiile către care există zboruri în Europa. În unele perioade, preţurile la biletele de avion pentru destinaţii precum Sardinia (Alghero), Barcelona, Paris ori Lisabona rivalizează cu cele către destinaţii exotice din Asia.
Zborurile pe Bătrânul Continent sunt, de multe ori, operate direct (adică fără escală) doar de Wizz Air şi Ryanair. Lipsa competiţiei permite acestor companii să impună preţuri ce rivalizează cu cele către destinaţii exotice. Spre comparaţie, unele companii aeriene de linie au avut promoţii la 500 de euro (2.500 de lei) către unele ţări precum Thailanda.
Încă de anul trecut, piaţa europeană a aviaţiei s-a confruntat cu o serie de probleme care au ţinut de lipsa forţei de muncă, de creşterea preţurilor la combustibil şi de grevele controlorilor de trafic, toate acestea reuşind să destabilizeze industria. Piaţa din România nu a scăpat nici ea nevătămată, mai ales că sectorul a fost lovit din plin şi de căderea Blue Air, un competitor important pentru Wizz Air şi Ryanair, care acum sunt principalii jucători aerieni de pe plan local.
Ieşirea din piaţă a unui nume mare (Blue Air) şi restrângerea portofoliului de destinaţii operate de Tarom au lăsat loc de manevră celor doi operatori low-cost care au săltat rapid preţurile, mult mai rapid decât a urcat inflaţia, spre exemplu.
„Vara acestui an va fi cea în care ne vom face cele mai scumpe vacanţe. Trebuie să ne aşteptăm la o creştere în continuare a preţurilor, care, la vară, vor atinge cote ce ne vor ustura la buzunar“, spune Adrian Ionaşcu , specialist în aviaţie.
În anii de pandemie, dar şi înainte de criza sanitară, existau bilete către marile oraşe europene de la 10-20 de euro pe segment. Acum, astfel de preţuri sunt o raritate sau chiar o amintire.
„Toată lumea încearcă să îşi recupereze pierderile din pandemie. În România, piaţa este diferită faţă de cea europeană pentru că este controlată de companiile din afară, Wizz Air şi Ryanair, care profită la maximum de eliminarea de pe piaţă a Blue Air“, subliniază el.
Anul 2023 nu a început într-un mod favorabil pentru aviaţia europeană ţinând cont că au existat mai multe proteste organizate în Germania, Franţa şi Grecia, care au afectat industria aviatică ducând la anulări ale anumitor zboruri.
„Discutăm de o creştere a preţului la bilete de avion în toată Europa. Se observă o nivelare a preţurilor companiilor low-cost şi cele de linie din cauza lipsei forţei de muncă din toate sectoarele“, mai spune Ionaşcu.
În acest context, vacanţele cu avionul vor deveni pentru mulţi prohibitive, mai ales că şi hotelurile s-au scumpit. O variantă va fi transportul cu maşina, dar asta va limita destinaţiile posibile.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro